Gå til innhold

Samletråd: Tolking av graviditetstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://tinypic.com/r/23r140/9

Jeg skulle bare ta en obligatorisk test for å utelukke graviditet  før jeg skulle begynne på hormoner i forbindelse med ivf-forsøk. Men så syntes både jeg og mannen at vi ante en strek på billigstrimmelen fra kina i dag morges 😳 Så jeg turte ikke ta hormonene, og stappet en CB+ i veska før jeg dro på jobb. Nå synes jeg at jeg kan skimte noe der også, men stoler på ingen måte på egen dømmekraft! Hva synes dere? Har ikke fått tilbake syklusen etter at barn #1 ble født for ca 13 måneder siden, så har ikke tracket eventuell EL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det var en ganske tydelig strek der, miore. Jeg klarte ikke helt se om den var blå, men hvis den er det vil jeg si den er positiv. Ta en digital kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også strek! Og jeg synes å skimte blåfarge. Får du mulighet til å sjekke HCG i blodet ettersom du er på nippet til IVF? For ellers er løsningen å ta noen dager til hjelp og ta ny test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nautika skrev:

Jeg syns det var en ganske tydelig strek der, miore. Jeg klarte ikke helt se om den var blå, men hvis den er det vil jeg si den er positiv. Ta en digital kanskje?

Jeg er usikker selv, igrunn! Blir nok å kjøpe en digital på vei hjem fra jobb i dag.

Et øyeblikk siden, Havrekjeksen skrev:

Jeg ser også strek! Og jeg synes å skimte blåfarge. Får du mulighet til å sjekke HCG i blodet ettersom du er på nippet til IVF? For ellers er løsningen å ta noen dager til hjelp og ta ny test.

Klinikken har sommerstengt i juli, så jeg får ikke testet der :) Planen var å begynne på primolut nå så jeg var klar for sprøyter etc i starten av august, når klinikken åpner igjen. Tror foreløpig jeg må belage meg på en (mange?) ny test!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg ikke til apotek i går da jeg bor et stykke unna, så jeg ble stuck med CB-testene. Her er dagens.

Tok i tillegg en negativ stav fra billigetester på samme urin, så jeg aner ikke hva jeg skal tro. Mannen mener dagens er litt sterkere enn gårsdagens. Tar gjerne mot mer synsing!

FullSizeRender (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å si... de er svake, og ganske like. Men det er bare et døgn mellom dem? Jeg ville nok beholdt håpet men ventet noen dager og testet igjen. Den er blå streken, så det er ikke skyggestrek. På et døgn er det ikke alle som har så høy stigning, noen bruker over 72 timer på å doble HCG, så det kan fortsatt hende dette går aldeles strålende. Og det må vi jo håpe på! Du vet ikke når du hadde EL? Svake testet er jo veldig vanlig kort tid etter EL, og i så fall er trolig alt normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med @Havrekjeksen,også er det jo forskjellig følsomhet på forskjellige tester. Men at denne ikke er noe særlig sterkere idag er isåfall ikke uvanlig. Krysser fingre og håper den digitale slår ut! 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Havrekjeksen skrev:

Vanskelig å si... de er svake, og ganske like. Men det er bare et døgn mellom dem? Jeg ville nok beholdt håpet men ventet noen dager og testet igjen. Den er blå streken, så det er ikke skyggestrek. På et døgn er det ikke alle som har så høy stigning, noen bruker over 72 timer på å doble HCG, så det kan fortsatt hende dette går aldeles strålende. Og det må vi jo håpe på! Du vet ikke når du hadde EL? Svake testet er jo veldig vanlig kort tid etter EL, og i så fall er trolig alt normalt. 

Har ikke hatt mensen siden før jeg ble gravid (vha ivf) i 2014, så jeg har ingen anelse om når eller hvorvidt jeg har hatt EL :) I og med vanskelighetene med å lage første barnet klarer jeg ikke helt å tro på at vi skal ha klart det selv denne gangen, men den svaake streken kom med en gang, samtidig som at den billige staven altså var helt negativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, miore skrev:

Har ikke hatt mensen siden før jeg ble gravid (vha ivf) i 2014, så jeg har ingen anelse om når eller hvorvidt jeg har hatt EL :) I og med vanskelighetene med å lage første barnet klarer jeg ikke helt å tro på at vi skal ha klart det selv denne gangen, men den svaake streken kom med en gang, samtidig som at den billige staven altså var helt negativ. 

Har ikke så mye fornuftig å si - annet enn HERRREEEGUUUUD hvor spennende!! Heier på dere 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarer å ha is i magen og tester igjen om to dager, og får strek som er litt tydeligere eller positiv digital test så slipp jubelen løs... :) Da jeg hadde kjemisk fikk jeg svak test torsdag 11 DPO, svakere fredag 12 DPO... lik som fredag lørdag 13 DPO... så testet jeg ikke igjen før tirsdag morgen. Da hadde mensen kommet på natta og testen var helt blant. Mine streker var svakere enn dine, de lot seg ikke fange på kamera. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is i magen har jeg definitivt ikke akkurat nå :fnise: Mannen synes jeg har blitt en smule sprø, og jeg er uenig - jeg har blitt HELT sprø.

Det ble ny cb og cb digital i dag morges, og i tillegg dro jeg til legen for å ta blodprøve - nå vil jeg ha et definitivt ja eller nei. CB digital var negativ, cb pluss har fremdeles strek. På bildet med alle tre testene er den eldste på toppen og den nyeste nederst. 

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde 1: ikke strek, svak strek, svakere strek

Bilde 2: svak strek

Ser svak strek, men stoler ikke helt på de testene der..Men håper blodprøven blir positiv!:) Når får du svar? 

Anonymkode: 7c9d1...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par dager, sannsynligvis. Nå er det litt sånn at jeg heller vil ha et definitivt negativt resultat enn dette "kanskje" jeg har gått med i noen dager. Med definitivt negativt kan jeg i alle fall begynne på hormoner og komme i gang med ivf-forsøket! Nå går jeg bare rundt i limbo og klarer ikke å tenke på annet, så jeg er ikke særlig produktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg fant en oversikt for en stund siden som viste at CB Digital registrerer første ukene (1-2) til nivå 25 - 200 milligram (eller hva det nå er) per milliliter HCG. Det vil si at de er omtrent like sensitive som valige CB+ tester. Dersom den digitale sier "ikke gravid" etter flere dager med svake streker, så frykter jeg kjemisk. For falsk positiv er veldig sjelden. Men dersom du skal ta medisiner som ikke er forenelig med graviditet, gi det to dager til, og ta en ny. Dersom ingen stigning fra første test eller negativ på CB digital da... så ville jeg slått meg til ro med at resultatet er negativt. 

Merk: Jeg er ikke lege, bare testoman gærning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Havrekjeksen skrev:

Ok, jeg fant en oversikt for en stund siden som viste at CB Digital registrerer første ukene (1-2) til nivå 25 - 200 milligram (eller hva det nå er) per milliliter HCG. Det vil si at de er omtrent like sensitive som valige CB+ tester. Dersom den digitale sier "ikke gravid" etter flere dager med svake streker, så frykter jeg kjemisk. For falsk positiv er veldig sjelden. Men dersom du skal ta medisiner som ikke er forenelig med graviditet, gi det to dager til, og ta en ny. Dersom ingen stigning fra første test eller negativ på CB digital da... så ville jeg slått meg til ro med at resultatet er negativt. 

Merk: Jeg er ikke lege, bare testoman gærning. 

Det er mange av oss :plystre: 

For CB+ er det visstnok slik at de dårligste testene i en batch skal ha sensitivitet på 25 mIU/mL, og at testene har sensitivitet mellom 10 og 25 mIU/mL. Fant ikke noe på clearblues side om sensitivitet på CB digital, så jeg tar deg på ordet :) Jeg er ikke spesielt forhåpningsfull, men blir likevel litt manisk av disse strekene. Det er meget mulig det er en kjemisk, men selv det ville vært overraskende da vi måtte ha prøverørsbehandling for å få nummer 1, og jeg ikke har fått tilbake syklusen min etter at hun ble født. I så fall må vi ha truffet på første eggløsning, noe som ville vært helt utrolig med tanke på prøvehistorien vår.

Jeg har vært hos legen i dag og tatt blodprøve, så jeg skal endelig få meg et definitivt svar. Er det negativt, blir det definitivt ikke noe testing med CB+ når vi er i gang med prøverørsforsøket - orker ikke slik unødvendig følelsesmessig akrobatikk oppå den "vanlige" følelsesmessige berg-og-dalbanen man opplever med alle tankene og hormonene som er i sving under et ivf-forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi wow Miore. Dette var jammen spennende. For min del ser jo disse veldig positive ut! Eneste er at det ser ut som den i midten har tydeligst strek (mer enn den siste), men det kan jo også gå på lyset når bildene er tatt. Krysser fingre og tær! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ser sånn ut på bildet. Siden jeg tydeligvis uansett har tidenes mest ineffektive dag på jobb, har jeg MSpaint-et sammen bilde av alle tre testene fra de var "ferske" (altså bilder tatt innenfor 10-minuttersvinduet), så ikke det er to gamle og en ny test som på bildet over. Samme rekkefølge - den siste nederst.

2507 vs 2607.png

Edit: Kvaliteten ble ikke helmax da jeg lagret som png, men la gå.

Endret av miore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, strekene er jo tydelig blå, så da er det jo ikke skyggestrek. Er skikkelig spent på blodprøven din nå! Plutselig havner vi i samme termingruppe :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som strekene blir sterkere og sterkere. 

Anonymkode: ee665...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...