NakenPanda Skrevet 24. august 2023 #41 Del Skrevet 24. august 2023 aksase skrev (8 minutter siden): Det er jo dette som kalles "velferd". Med denne politikken har vi fått et samfunn med veldig få hjemløse og svært liten grad av klasseskiller. Det er helt sikkert noen som utnytter systemet, men de aller fleste som benytter velferdsordningene, trenger denne hjelpen. Motsatt politikk, hvor enhver må klare seg selv, det likner det man har i USA. De ressurssterke blir rike og lever i luksus. De har råd til alt de trenger, inkludert helsehjelp på de beste private sykehus, utdanning på de beste skolene, plass på de beste private sykehjemmene osv.. De fattige i USA, de som i Norge får støtte fra NAV og lever et OK liv, tross alt, vil i USA være hjemløse, har ikke råd til helseforsikring og legehjelp når de er syke, og må sende barna på offentlige skoler som sjelden er av god kvalitet. Denne politikken fører til at den rike overklassen får alle muligheter og blir bare rikere, mens de fattige ender opp med dårlig utdanning, dårlige jobbmuligheter, et evig liv i fattigdom, dårlig helse og kort levetid fordi de ikke har råd til nødvendig helsehjelp og omsorgstjenester. Høyrepolitikken gjør oss stadig mer lik USA, på godt, men også i høyeste grad på vondt. Venstrepolitikken står for at alle skal få like muligheter ved at pengene blir mer likt fordelt og at det dermed er mindre forskjell på fattig og rik. Jeg er ikke i tvil om hvilken politikk jeg mener gjør Norge til et godt land å bo i. Jeg har flere tidligere kollegaer og folk jeg studerte sammen med som jobber og/eller bor i USA. De har liv som jeg her i Norge bare kan drømme om, de bor i flotte hus, har flere biler og et mye bedre tilgang til lege og helsevesen en vi har her i Norge. De er middelklassen med godt betalte jobber og for dem er USA bra på alle måter. Alle land har sin del av folk som hverken vil, kan eller evner til å ta vare på seg selv i større eller mindre grad, og dette systemet vi har bygd opp i Norge gir folk som normalt ville jobbet og klart seg ok en mulighet til å ikke gjøre noe som helst og sakte men sikkert synke ned i hullet, og aldri komme seg opp igjen. Det som virkelig gjør folk syke eller inaktiv er å ikke ta ansvar for sin eget liv og venstre siden, og spesielt SV og Rødt er det man kaller en tilrettelegger med å si at alle som sliter litt kan sykemelde seg og motta AAP i årevis. Derfor stemmer jeg Høyre hvert eneste valg både lokalt som nå og nasjonalt da de er det nærmeste jeg kommer til et konservativt parti som mener at folk må jobbe og bidra i sitt eget liv og ikke bare legge seg ned og gi opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 24. august 2023 #42 Del Skrevet 24. august 2023 NakenPanda skrev (1 time siden): Jeg har flere tidligere kollegaer og folk jeg studerte sammen med som jobber og/eller bor i USA. De har liv som jeg her i Norge bare kan drømme om, de bor i flotte hus, har flere biler og et mye bedre tilgang til lege og helsevesen en vi har her i Norge. De er middelklassen med godt betalte jobber og for dem er USA bra på alle måter. Alle land har sin del av folk som hverken vil, kan eller evner til å ta vare på seg selv i større eller mindre grad, og dette systemet vi har bygd opp i Norge gir folk som normalt ville jobbet og klart seg ok en mulighet til å ikke gjøre noe som helst og sakte men sikkert synke ned i hullet, og aldri komme seg opp igjen. Det som virkelig gjør folk syke eller inaktiv er å ikke ta ansvar for sin eget liv og venstre siden, og spesielt SV og Rødt er det man kaller en tilrettelegger med å si at alle som sliter litt kan sykemelde seg og motta AAP i årevis. Derfor stemmer jeg Høyre hvert eneste valg både lokalt som nå og nasjonalt da de er det nærmeste jeg kommer til et konservativt parti som mener at folk må jobbe og bidra i sitt eget liv og ikke bare legge seg ned og gi opp. Det stemmer, middelklassen i USA har det bra, og slik er det også i Norge. Imidlertid er det nesten dobbelt så stor andel av befolkningen som lever under fattigdomsgrensa i USA, som det er i Norge. Er du fattig i Norge, finnes det systemer som hjelper deg. Du kan få gratis utdanning og gratis helsehjelp, og du har en mulighet til å komme deg "på beina". Om du er fattig i USA, må du stort sett klare deg selv, og leve på nødhjelp. Du har ikke råd til utdanning, og du har ikke råd til å operere ditt skadde kne som gjør det umulig for deg å jobbe. Høyrepolitikk er supert for alle oss ressursterke som fikser alt selv, men det er drepen for alle de som av ulike grunner faller utenfor. Det er selvfølgelig en og annen som misbruker systemet, men slik må det bli, ellers vil det bli mange som virkelig trenger hjelp, som ikke får det. Snyltere vil det alltid være, med mindre alle velferdsordninger avvikles. Vi tenker nok veldig ulikt, du og jeg, NakenPanda. Du tenker at enhver får klare seg selv, og klarer de seg ikke, så "synd for dem", men det er jo bare deres egen feil at de sliter. Jeg er mer der at vi må fordele rikdommen slik at det blir nok til alle, og slik at alle har en mulighet til å leve et godt, normalt liv. Vi får stemme det vi mener er rett, og så vil jo flertallet i noen grad bestemme kommunens, og senere nasjonens retning. Lykke til med valget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GP950mAh Skrevet 24. august 2023 #43 Del Skrevet 24. august 2023 aksase skrev (1 time siden): Det stemmer, middelklassen i USA har det bra, og slik er det også i Norge. Imidlertid er det nesten dobbelt så stor andel av befolkningen som lever under fattigdomsgrensa i USA, som det er i Norge. Er du fattig i Norge, finnes det systemer som hjelper deg. Du kan få gratis utdanning og gratis helsehjelp, og du har en mulighet til å komme deg "på beina". Om du er fattig i USA, må du stort sett klare deg selv, og leve på nødhjelp. Du har ikke råd til utdanning, og du har ikke råd til å operere ditt skadde kne som gjør det umulig for deg å jobbe. USA har velferdsordninger og gratis helsehjelp til fattige, vel og merke noe mindre generøse enn våre ordninger. aksase skrev (1 time siden): Høyrepolitikk er supert for alle oss ressursterke som fikser alt selv, men det er drepen for alle de som av ulike grunner faller utenfor. Det er selvfølgelig en og annen som misbruker systemet, men slik må det bli, ellers vil det bli mange som virkelig trenger hjelp, som ikke får det. Snyltere vil det alltid være, med mindre alle velferdsordninger avvikles. De borgerlige partiene i Norge ønsker å videreføre velferdstaten og ha ordninger som støtter dem som faller utenfor. Men vil også omprioritere slik at arbeid lønner seg og at dem som faller utenfor kan komme i arbeid igjen. Hjelp til selvhjelp er det beste formen for hjelp og det som vil sikre velferdstatens fremtid, sosialistenes tro på at vi kan fortsette å bygge ut velferden og bare øke skattene er håpløs og vil gå hardest utover de fattige når det før eller siden kollapser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest diddums Skrevet 24. august 2023 #44 Del Skrevet 24. august 2023 (endret) . Endret 24. august 2023 av diddums Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arne_Toholt Skrevet 25. august 2023 #45 Del Skrevet 25. august 2023 Politikk er ferskvare. Folket glemmer fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 25. august 2023 Forfatter #46 Del Skrevet 25. august 2023 Er det stor forskjell på skattepolitikken til Høyre..kontra AP...spørsmålet er hva de pengene skal gå til...fellesskapet eller i lomma på noen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå