Gå til innhold

Hvorfor blir jeg ikke gravid..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Surrogati?

Anonymkode: f4035...b8d

Surrogati er ikke lov i norge og vil likevel koste milioner...

Anonymkode: 1274b...51d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroppen din kan reagere på at mannen din ikke produserer sædceller. Det kan fort være at kroppen sier at du kan bli gravid med en annen mann, men siden du er glad i den mannen du lever med, så er jo ikke det noe alternativ.. 

Anonymkode: 9a183...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har absolutt ingen symptomer på cøliaki så tenker det er utelukket...

Som sagt kan man ha cøliaki uten å hadde klassiske symptomene. Jeg er en av dem. Det kalles stille/asymptomatisk cøliaki. 
Alt annet er prøvd, så hvorfor ikke gå utenom den opptråkkede stien og ta en enkel test, bare for å ha det utelukket og for å snu absolutt alle steiner?

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/yWvGR/nye-studier-sammenheng-mellom-coeliaki-og-ufrivillig-barnloeshet

Anonymkode: ad14d...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du blitt sjekket for kroniske betennelser e.l.? Vil bare si at dere har all min medfølelse! Det må være utrolig tøft å stå i. ❤️

Anonymkode: 4e2cf...4a4

Hvordan sjekker man for kroniske betennelser?

Anonymkode: 89015...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kroppen din kan reagere på at mannen din ikke produserer sædceller. Det kan fort være at kroppen sier at du kan bli gravid med en annen mann, men siden du er glad i den mannen du lever med, så er jo ikke det noe alternativ.. 

Anonymkode: 9a183...a2d

Dette var emett utrolig latterlig svar...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Som sagt kan man ha cøliaki uten å hadde klassiske symptomene. Jeg er en av dem. Det kalles stille/asymptomatisk cøliaki. 
Alt annet er prøvd, så hvorfor ikke gå utenom den opptråkkede stien og ta en enkel test, bare for å ha det utelukket og for å snu absolutt alle steiner?

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/yWvGR/nye-studier-sammenheng-mellom-coeliaki-og-ufrivillig-barnloeshet

Hvordan tester man seg for cøliaki? Jeg regner med fastlegen vil krangle på å la meg teste hvis jeg ikke har symptomer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan tester man seg for cøliaki? Jeg regner med fastlegen vil krangle på å la meg teste hvis jeg ikke har symptomer

Som sagt finnes det hjemmetester. Disse vil naturligvis ikke gi offisiell diagnose, men gir grunnlag for å kunne be om å få bli utredet videre hos lege. Det var sånn jeg selv fant det ut.
Det anbefales forøvrig at man testes dersom man har slektninger med cøliaki, eller opplever uvanlige cøliakisymptomer som f.eks ataksi eller beinskjørhet. De færreste forbinder dette med cøliaki, og det er store mørketall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Livmoren er sjekket ja.

Klinikkene/sykehusene i Norge sjekker ikke kvalitet eller tar pdg testing. 

Ja jeg skjønner at utlandet er en mulighet, men hvorfor skulle det gå i utlandet når det ikke går i norge? For meg høres det bare ut som det blir ekstremt my mer kostbart

Mer kostbart ja.. Men du sier jo selv dere sliter med å se ett liv uten barn? 

Ingen hemmelighet at IVF er kommet mye lengre i utlandet enn hva behandlingen if utredningen er kommet i Norge. 

Men det er jo selvsagt opp til dere.. Men med 3 forsøk privat, og 3 offentlig så står dere på en måte litt sånn på stupet enten eller.. Enten gi opp egne barn og graviditet eller hoppe i det og prøve noe nytt.. 

Anonymkode: db286...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er enig i at kommentaren var på kanten. Det var ikke meg. Og jeg unner ts av hele mitt hjerte å bli gravid. Men jeg ser ikke på det som negativt å foreslå adopsjon, det er også en måte å bli forelder på, og det kan ta lang tid. 

Anonymkode: b6845...7b4

Du tror ikke folk vet om muligheten for adopsjon liksom? Du føler at du må komme med denne informasjonen til et menneske som er lei seg for å bli gravid?

Sier du i begravelser til enker at "jaja, vi skal jo alle dø en gang, snart er det din tur" også? Det er jo også info.

Anonymkode: 06bba...87b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det kan jo tyde på at hverken du eller mannen din er egnet for reproduksjon. 

Hva med å begynne å tenke på adoptivbarn eller fosterbarn?

Anonymkode: e876b...d58

Altså! Er det mulig!? 🤬

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissB skrev (Akkurat nå):

Altså! Er det mulig!? 🤬

Ikke jeg som skrev det du har reagert på, men hva er egentlig galt med det vedkommende sa? 

Er det slik at alle matcher og kan få barn? 

Anonymkode: 2951b...ba4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne87Rogaland skrev (2 timer siden):

Har du blitt sjekket for lavt stoffskifte? Vi prøvde lenge, og til slutt, da jeg gikk til privat hynekolog, fikk jeg påvist lavt stoffskifte (ikke veldig lavt, hadde TSH på 2,5 og ingen symptomer). Jeg begynte på Levaxin og ble gravid. Verdt å sjekke?

Hvor lenge gikk du på Levaxin før du ble gravid? Jeg hadde TSH på 2,5 og begynte på Levaxin for en uke siden. Skal starte på sprøytene for kort protokoll neste uke. Blir det for kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne87Rogaland skrev (2 timer siden):

Har du blitt sjekket for lavt stoffskifte? Vi prøvde lenge, og til slutt, da jeg gikk til privat hynekolog, fikk jeg påvist lavt stoffskifte (ikke veldig lavt, hadde TSH på 2,5 og ingen symptomer). Jeg begynte på Levaxin og ble gravid. Verdt å sjekke?

Og hvilken dose tok du? Jeg får nå 25mg. Tar pillen minimum 1 time før første måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke jeg som skrev det du har reagert på, men hva er egentlig galt med det vedkommende sa? 

Er det slik at alle matcher og kan få barn? 

Anonymkode: 2951b...ba4

Ikke jeg som postet kommentaren du svarte til men.. 

Det stemmer at ikke alle matcher biologisk og dermed ikke kan få barn MEN her er brukt ulik spermdonor i de ulike forsøkene, så det har ikke noe med den biologiske matchen mellom parret her.. 

Ellers så er kommentaren helt unødvendig inne på ett forum for ufrivilligbarnløse. 

1 - adopsjon er ikke for alle og absolutt ikke noe enkel vei å gå for dem som velger det. 

2 - fosterbarn er heller ingen enkel løsning på ett barneønske. Fosterbarn skal i utgangspunktet i retur til sine biologiske foreldre og løser ikke ønsket andre par har om å få barn - egne biologiske eller ei.. 

3 - Det er en kommentar som fremstår som småfrekk, kald og negativ.. Rett og slett en ufin kommentar. 

Mange tenker kansje at mange inne på forumet her er nærtagende, men hvis man ikke har stått i situasjonen som ufrivilligbarnløs i mange år, så har man Ikke mulighet til å forstå hvordan slike kommentarer kan påvirke negativt. 

Jeg personlig tenker (og merker) at mange slenger ut kommentarer som er både dirkete feil informasjon og krenkende på ulike tråder i særlig dette forumet.. Mange som aldri har stått i vår situasjon som slenger ut kommentarer - kansje velmenende, men som ufrivilligbarnløs har man stort sett tenkt alle tenkelige tanker og ideer allerede.. :)

• Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg og mannen min er 29 og 31 år. Vi begynte å prøve å bli gravid når vi var 21 og 23 år så vi har prøv i ca 8 år nå. Dette er inkludert å prøve selv i nesten 2 år før vi tok en utredning og fant ut at mannen min ikke produserer sædceller, vi ble da søkt til assistert befruktning gjennom det offentlige men fikk beskjed om at det var lang ventetid så vi ønsket å prøve ivf hos privat klinikk i mellomtiden. Vi kjøpte da en 3 pakning m /donor. 

Hadde hos den private klinikken 3 uttak og tilsammen 18 innsett (fikk masse fine blastocyster på frys på hvert forsøk) ble aldri gravid.

Så kom vi inn til forsøk i det offentlige og det fikk vi 3 ivf forsøk (dem ønsket egentlig å gi oss insemineringsforsøk men pga jeg hadde så mange negative forsøk hos en privat klinikk gikk vi direkte over på ivf.) 

Heller ikke i det offentlige funket det. 

Nå har vi brukt 8 år av livene våre på å prøve å bli gravid og ingenting funker. 

Jeg er normalvektig, har en bmi på 23. Sunn livstil, trener normalt og ingen sykdommer.  

Vi er så oppgitt og vet ikke hva vi skal gjøre. Vi klarer ikke å se for oss ett liv uten barn

tenk alternativt... sjekk tiktok om du er der, Aimee Raup har masse gode tips om kropp og helse og hva du kan gjøre naturlig for å bli gravid. (også egen nettside aimeeraupp.com)

sjekk også thealternatif på insta

Anonymkode: ac1d0...9be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor lenge gikk du på Levaxin før du ble gravid? Jeg hadde TSH på 2,5 og begynte på Levaxin for en uke siden. Skal starte på sprøytene for kort protokoll neste uke. Blir det for kort tid?

Tror jeg gikk på det i 6 måneder før jeg ble gravid 😊 Trenger ikke være likt for deg da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og hvilken dose tok du? Jeg får nå 25mg. Tar pillen minimum 1 time før første måltid.

Jeg startet på 50 mg hver dag og gikk etter hvert opp til 50 annenhverdag og 75 annenhver dag.

THS bør være under 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en trist situasjon😕 Virker som dere har utredet det som utredes kan, så det må være veldig frustrerende at alt tilsynelatende er perfekt uten at det gir noen resultater.

Håper det er greit at jeg spør, men kan det være et alternativ med donoregg? Har dette kommet opp som et tema fra behandler tidligere? 

Anonymkode: 133fc...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Etter å ha lest alle kommentarene her inne ser jeg at veldig mange ikke aner hvordan det er å være ufrivilligbarnløs og tenker at disse menneskene bør tie.. Har dere ikke lært som små at har dere ikke noe pent å si, så la være? 

De står i en ubeskrivelig sårbar situasjon og dere slenger ut kommentarer om  stoppe opp, leve nå, adopsjon mm.. Det er skammelig å lese! 

Til Ts: 

Så utrolig trist å lese. Jeg vet ikke noe om hva utredning privat eller offentlig har gjort hos dere, om det er blitt vurdert egg eller sperm donor? Gen test av embryo?  

Det er en håpløs situasjon å stå i ❤️  Noe jeg ikke uner noen i denne verden. 

Det er samt som noen skriver at enkelte mennekser ikke er en biologisk god match og dermed ikke klarer å få barn sammen, men dette er ting man skal kunne få svar på via ulike utredninger. 

Jeg synes tho det er rart, at mange som er ufrivillig barneløs velger å kjøre i samme spor om og om igjen. Det er dessverre slik at ikke alle kan få barn. Det er vondt, det er jævlig.. men sånn er det faktisk. Den grusomme sannhet. 

Derav er det bedre å løfte blikket litt, selv om du ikke kan få ditt biologiske barn, kan man fortsatt få barn ❤️ 

Og faktisk, for flere, kan det hjelpe å få ett annet fokus.

Jeg har selv ett vennepar som gjorde forsøk i mange mange år. De var på vei til å gi opp, også fikk de ett barn.

Fokuset var på den lille, og all stresset var borte, og plutselig satt de der gravid på nytt. 

Anonymkode: 918ac...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg synes tho det er rart, at mange som er ufrivillig barneløs velger å kjøre i samme spor om og om igjen. Det er dessverre slik at ikke alle kan få barn. Det er vondt, det er jævlig.. men sånn er det faktisk. Den grusomme sannhet. 

Derav er det bedre å løfte blikket litt, selv om du ikke kan få ditt biologiske barn, kan man fortsatt få barn ❤️ 

Og faktisk, for flere, kan det hjelpe å få ett annet fokus.

Jeg har selv ett vennepar som gjorde forsøk i mange mange år. De var på vei til å gi opp, også fikk de ett barn.

Fokuset var på den lille, og all stresset var borte, og plutselig satt de der gravid på nytt. 

Anonymkode: 918ac...05f

Nå er det en gang sånn at vi velger ikke behandlingsveien selv.. Det er leger som velger utifra hva de mener har best mulig tenkelig utkom basert på den utredning som ligger.  

Kostnaden er relativt høy skal man gå privat og enda høyere om man skal ta det utenlands hvor man gjerne finner andre behandlingsformer. Norges behandlingsmetoder er fremdeles mye mer konservative enn hva man kan få i utlandet. Men det krever sitt å skulle reise i forbindelse med slik behandling også på toppen av kostnaden for behandlingen - særlig når det begrenser seg hva man får dekket når man velger ulike typer behandling i utlandet... 

For de aller aller fleste frivilligbarnløse hjelper det over hode ikke å "tenke på noe annet" eller "å bare bytte fokus" - dette er ren myte. At det fungerer for noen - ja, men for flertallet nei.. 

Og for frivilligbarnløse handler det heller ikke om å få ens eget biologiske barn - det handler om å få ett barn - noen ved hjelp av sperm donor, andre via eggdonasjon..  Og for noen donor for begge deler. 

Det som er mest frustrerende er når man gjerne har optimale forhold for å bære ett barn men det ikke går likevel.. Det er uvissheten som er den verste for mange. 

Adopsjon er heller ingen lett vei å skulle gå. Det tar lang tid, koster mye penger og man har begrensninger der også.. Man får blant annet ikke holde på med IVF mens man står i adopsjonskø. Det er også begrensninger hvor lenge man kan stå i adopsjonskø. 

Så kan man da se på de adopsjonsskandalene man har sett de siste årene, barn som er adoptert bort mot foreldres vilje, med feil dokumentasjon på opphav, fødselsdato mm.. Så adopsjon er absolutt ikke en enkel vei med noe garanti. 

Jeg forstår at utenforstående som ikke opplever ufrivilligbarnløs og prossessene rundt det med behandling og det personlige aspektet ikke kan sette seg inn i hvordan det er, men tro meg.. Alle som er åpen om den situasjonen har hørt alle velmenende råd..  

Bare slapp av, slutt å stress - så går det.. 

Spist dette, lev sånn - så går det...

Dere kan jo bare adoptere..

Det er ikke en menneskerett å få barn - bare gå videre - det som skjer det skjer.. 

Vel beklager å si det, uansett hvor velmenende disse kommentarene er - så hjelper det absolutt ingen. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...