Gå til innhold

Hvorfor blir jeg ikke gravid..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff så utrolig leit! Høres ut som en veldig tøff prosess. Noen ganger er det jo tilfeldigheter, men har dere tatt sånne gentester for å sjekke om det kan ligge noe der? Finnes vel noen tilstander som kan gjøre graviditet vanskelig. Har ikke erfaring med det, men det er det eneste jeg kan komme på dere ikke har testet. Bortsett fra å prøve donoregg også da, men det er jo heller ikke for alle. Håper det går til slutt!

Anonymkode: 2d4ec...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På tide å snu fokuset i livet, ikke bruke mer tid, penger og energi på dette.

Det er ikke en menneskerett å få barn, uansett hvor mye man ønsker det selv. Du har muligheten til å ha et godt liv uten barn, der du kan fokusere på deg selv. Ikke tro at det å ha barn er så mye å trakte etter, det er utrolig slitsomt og kostbart. Du kaster bort mange år av livet ditt med å oppdra barn, der du må sette ditt eget liv til side.

Tenk litt mer på dette, start å lev livet ditt. Snu fokuset, lev nå!

Anonymkode: 0410f...958

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På tide å snu fokuset i livet, ikke bruke mer tid, penger og energi på dette.

Det er ikke en menneskerett å få barn, uansett hvor mye man ønsker det selv. Du har muligheten til å ha et godt liv uten barn, der du kan fokusere på deg selv. Ikke tro at det å ha barn er så mye å trakte etter, det er utrolig slitsomt og kostbart. Du kaster bort mange år av livet ditt med å oppdra barn, der du må sette ditt eget liv til side.

Tenk litt mer på dette, start å lev livet ditt. Snu fokuset, lev nå!

Sier du dette om noen venner av deg ønsker å bli gravide og? Dette er stygt sagt synes jeg. 

Anonymkode: 3c6b7...869

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, både høy dose prednisolon og lavdose

Anonymkode: 1274b...51d

Men har du prøvd blodfortynnende som for eks albyl e? ❤️ Det skal gjøre gjennomstrømningen til livmor bedre ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne dere tenkte dere å adoptere? Der er mange barn og babyer som trenger foreldre med masse kjærlighet 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sier du dette om noen venner av deg ønsker å bli gravide og? Dette er stygt sagt synes jeg. 

Nei, dette var ikke stygt sagt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg jobbet en gang med et par som dere. Ingenting var galt, men det ble ikke barn.

Så ble det slutt, og begge ble gravide på under ett år med hver sin nye kjæreste. 

Noen kropper er bare ikke kompatible. 🙄

Anonymkode: 516e7...fd9

Og hviken jobb har du? 

Synes uansett denne kommentaren er unødvendig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men har du prøvd blodfortynnende som for eks albyl e? ❤️ Det skal gjøre gjennomstrømningen til livmor bedre ❤️

Ja, både albyl e og klexane

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan jo tyde på at hverken du eller mannen din er egnet for reproduksjon. 

Hva med å begynne å tenke på adoptivbarn eller fosterbarn?

Anonymkode: e876b...d58

Aner du hvor vanskeli, dyrt og lang tid det tar å adoptere? Fosterbarn er ikke noe særlig god løsning for dem som ønsker seg egne barn - da fosterbarn i det store og hele skal tilbake til foreldre på ett tidspunkt.. Skjerp deg! Man sier ikke sånt til mennekser som har prøvd alt de kan i 8 år på å få barn! 

Anonymkode: db286...145

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest alle kommentarene her inne ser jeg at veldig mange ikke aner hvordan det er å være ufrivilligbarnløs og tenker at disse menneskene bør tie.. Har dere ikke lært som små at har dere ikke noe pent å si, så la være? 

De står i en ubeskrivelig sårbar situasjon og dere slenger ut kommentarer om  stoppe opp, leve nå, adopsjon mm.. Det er skammelig å lese! 

Til Ts: 

Så utrolig trist å lese. Jeg vet ikke noe om hva utredning privat eller offentlig har gjort hos dere, om det er blitt vurdert egg eller sperm donor? Gen test av embryo?  

Det er en håpløs situasjon å stå i ❤️  Noe jeg ikke uner noen i denne verden. 

Det er samt som noen skriver at enkelte mennekser ikke er en biologisk god match og dermed ikke klarer å få barn sammen, men dette er ting man skal kunne få svar på via ulike utredninger. 

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter å ha lest alle kommentarene her inne ser jeg at veldig mange ikke aner hvordan det er å være ufrivilligbarnløs og tenker at disse menneskene bør tie.. Har dere ikke lært som små at har dere ikke noe pent å si, så la være? 

De står i en ubeskrivelig sårbar situasjon og dere slenger ut kommentarer om  stoppe opp, leve nå, adopsjon mm.. Det er skammelig å lese! 

Til Ts: 

Så utrolig trist å lese. Jeg vet ikke noe om hva utredning privat eller offentlig har gjort hos dere, om det er blitt vurdert egg eller sperm donor? Gen test av embryo?  

Det er en håpløs situasjon å stå i ❤️  Noe jeg ikke uner noen i denne verden. 

Det er samt som noen skriver at enkelte mennekser ikke er en biologisk god match og dermed ikke klarer å få barn sammen, men dette er ting man skal kunne få svar på via ulike utredninger. 

Tror ikke du har lest alt jeg skrev i hovedinnlegget om at mannen min ikke har sædceller, så vi har selfølgelig brukt sæddonor. Forskjellige for hvert ivf forsøk. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er blant alt det du allerede har sjekket for, men som jeg skrev tidligere kan ubehandlet cøliaki gi problemer med fertiliteten. Det er en enkel blodprøve, man kan endog ta hjemmetest om man heller ønsker det. Om så bare for å utelukke det problemet, kan det være verdt et forsøk. 

Anonymkode: ad14d...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidsfordriv2023
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og mannen min er 29 og 31 år. Vi begynte å prøve å bli gravid når vi var 21 og 23 år så vi har prøv i ca 8 år nå. Dette er inkludert å prøve selv i nesten 2 år før vi tok en utredning og fant ut at mannen min ikke produserer sædceller, vi ble da søkt til assistert befruktning gjennom det offentlige men fikk beskjed om at det var lang ventetid så vi ønsket å prøve ivf hos privat klinikk i mellomtiden. Vi kjøpte da en 3 pakning m /donor. 

Hadde hos den private klinikken 3 uttak og tilsammen 18 innsett (fikk masse fine blastocyster på frys på hvert forsøk) ble aldri gravid.

Så kom vi inn til forsøk i det offentlige og det fikk vi 3 ivf forsøk (dem ønsket egentlig å gi oss insemineringsforsøk men pga jeg hadde så mange negative forsøk hos en privat klinikk gikk vi direkte over på ivf.) 

Heller ikke i det offentlige funket det. 

Nå har vi brukt 8 år av livene våre på å prøve å bli gravid og ingenting funker. 

Jeg er normalvektig, har en bmi på 23. Sunn livstil, trener normalt og ingen sykdommer.  

Vi er så oppgitt og vet ikke hva vi skal gjøre. Vi klarer ikke å se for oss ett liv uten barn

Begge to, gå på carnivore diet i 2-3 mnd. Deretter knuller dere som kaniner hver dag.  

Når du blir gravid, kom tilbake til denne tråden og si takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke du har lest alt jeg skrev i hovedinnlegget om at mannen min ikke har sædceller, så vi har selfølgelig brukt sæddonor. Forskjellige for hvert ivf forsøk. 

Ja selvsagt 🙈  det glapp unna 🙈  Men det burde jo sånn sett utelukke at det er biologisk match som feil siden ulike donorer er brukt 💔  

Ikke godt å si, kan være så mye, men heller tvilsomt at noen her vet bedre enn fertilitetslegene dere har vært i kontakt med. 

Forsøkt i utlandet?

Undersøkt dine egg for potensielle genetiske feil/mangler? 

Hvis du aldri oppnådde graviditet - har se sjekket livmoren din? 

Hvordan har kvaliteten på eggene vært? 

PGD testing? 

Det er jo fremdeles muligheter i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vet ikke om det er blant alt det du allerede har sjekket for, men som jeg skrev tidligere kan ubehandlet cøliaki gi problemer med fertiliteten. Det er en enkel blodprøve, man kan endog ta hjemmetest om man heller ønsker det. Om så bare for å utelukke det problemet, kan det være verdt et forsøk. 

Anonymkode: ad14d...9ae

Jeg har absolutt ingen symptomer på cøliaki så tenker det er utelukket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja selvsagt 🙈  det glapp unna 🙈  Men det burde jo sånn sett utelukke at det er biologisk match som feil siden ulike donorer er brukt 💔  

Ikke godt å si, kan være så mye, men heller tvilsomt at noen her vet bedre enn fertilitetslegene dere har vært i kontakt med. 

Forsøkt i utlandet?

Undersøkt dine egg for potensielle genetiske feil/mangler? 

Hvis du aldri oppnådde graviditet - har se sjekket livmoren din? 

Hvordan har kvaliteten på eggene vært? 

PGD testing? 

Det er jo fremdeles muligheter i utlandet.

Livmoren er sjekket ja.

Klinikkene/sykehusene i Norge sjekker ikke kvalitet eller tar pdg testing. 

Ja jeg skjønner at utlandet er en mulighet, men hvorfor skulle det gå i utlandet når det ikke går i norge? For meg høres det bare ut som det blir ekstremt my mer kostbart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, utrolig kjipt å høre at dere har slitt så lenge. Og attpåtil finner dere ingen feil med deg, som gjør det vanskelig å forholde seg til hva dere bør gjøre nå.

Hva sier legene om dette da? Anbefaler de å prøve flere ganger?

Anonymkode: 7b57a...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vanskelig å ha pågått så lenge.

Det er dessverre ikke alle som klarer å bli gravide selv om ''alt'' klaffer i teorien.

IVF er jo ikke noe garanti heller. 

Det spørs hvor lenge dere vil prøve før dere sier at nok er nok. Jeg vet ikke om jeg ville orket i så mange år, men kanskje drøftet muligheten å adoptere? Det er flere adopterte barn i samme alder som mine barn her i nabolaget og de er like glade, elsket og skjønne. 

Er dere åpne for adopsjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du blitt sjekket for lavt stoffskifte? Vi prøvde lenge, og til slutt, da jeg gikk til privat hynekolog, fikk jeg påvist lavt stoffskifte (ikke veldig lavt, hadde TSH på 2,5 og ingen symptomer). Jeg begynte på Levaxin og ble gravid. Verdt å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...