Gå til innhold

Nå forstår jeg tanken om væpna revolusjon. Jeg er langt fra noen kommunist, men vi har ikke demokrati i Oslo


Majer

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Druid said:

Dette er et helt annet problem; jeg er ikke en gang sikker på at det er politisk, det kan være så enkelt som økonomi.

Men ja, dette og Tøyen er Oslo kommunes problem å løse.

Ja, det er et IQ-problem absolutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drizzt skrev (2 timer siden):

Trist nok har de rødgrønne bare gjort ting verre.......Sykkelveier skal vi ha, men tak over hodet? Nei, det trenger folk ikke. De kan sove i parken på en benk. Hvis Oslo folk igjen gir makten til Ap, SV, Rødt, MDG og Sp, så gir jeg opp hovedstaden og stemmer for at en annen by tar på seg oppgaven, så kan vi la Oslo gå under på egen hånd. 

Akkurat sykkelveier er en veldig nødvendig satsning nå som flere og flere har gått over fra bil til elsykkel. Prøv å sykle mot rushtrafikken langs stranda fra Aker Brygge til Sjølyst . Det er litt småskummelt. Mange sykkelveier har underkapasitet og ble bygget før el-sykkelen kom.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw skrev (18 minutter siden):

Ja, det er et IQ-problem absolutt. 

Det kan være noe annet, f.eks at viktige folk i prosjektet har blitt langtidssykemeldt. Jeg tror ikke kommunen har  vanntette rutiner for å opprettholde saksbehandlerkapasitet ved langtidssykemeldinger.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Drizzt said:

Trist nok har de rødgrønne bare gjort ting verre.

Det koster å rehabilitere noen av bygningene og gjøre om til kommunale leiligheter som leies ut til studenter eller andre trengende. Men det lønner seg på sikt. Istedet tar de rødgrønne store lån å kaste bort på å male prikker på asfalten, utekontorer ingen bruker fordi de er upraktiske eller andre symbolske klimatiltak uten noen som helst nytte. 

Sykkelveier skal vi ha, men tak over hodet? Nei, det trenger folk ikke. De kan sove i parken på en benk. Hvis Oslo folk igjen gir makten til Ap, SV, Rødt, MDG og Sp, så gir jeg opp hovedstaden og stemmer for at en annen by tar på seg oppgaven, så kan vi la Oslo gå under på egen hånd. 

Yup, en halv mill på regnbueflagg og en annen halv mill på regnbuegater som må males på nytt fordi gud forby at biler og folk skal ferdes på dem. Mens bygninger står tomme så oppfordres folk til å flytte ut av byen om de ikke har råd slik at de kan pendles inn igjen med sky høye togpriser.  

Sykkelfelt? Hallo... dette er et land med en god del vinter og snø. For å ha råd til sykle i de månedene som det er ikke er dritt vær så må man først å bo hvor det lages sykkelfelt. Dvs. man må har råd til å punge ut 4-5mil for 30-40kvm i sentrum for en singel person. Hvor mange single folk som har råd til det? Bortsett fra MGD Lan som har stort behov for å promotere seg selv, hvor mange småbarn familier observerer man i Oslo som frakter ungene sine på sykkel året rundt  ved siden av en fulltidsjobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, I Grosny said:

Det kan være noe annet, f.eks at viktige folk i prosjektet har blitt langtidssykemeldt.

Joda, det kan være mange ting. Når man arbeider med noe så viktig som angår folks basiske behov som bolig så skal det alltid være en plan B, en stedfortreder for å unngå lange forsinkelser. Klarer man ikke å gjennomføre så er man ikke skikket for en slik viktig verv. Dette villet ikke ha gått i en privat sektor for da ville inntekten ha stoppet opp og lønningen må kuttes. Her vet de jo at skatteinntekter kommer inn uansett, om det mangler så er det bare å øke avgifter og satser. De eneste som tar konsekvenser av politikerene med null gjennomføringskraft/IQ er skattebetalere. De har dermed ingen reelle grunn til å ta seg sammen. Det er ikke rart at ting har blitt så ille og det kommer til å bare fortsette. 

Folk mister dermed motivasjonen til å bidra til fellesskapet via skatt og stemmer mer og mer på Høyre eller stikke av til Sveits ved anledning. 

Endret av Btw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw skrev (12 minutter siden):

Joda, det kan være mange ting. Når man arbeider med noe så viktig som angår folks basiske behov som bolig så skal det alltid være en plan B, en stedfortreder for å unngå lange forsinkelser. Klarer man ikke å gjennomføre så er man ikke skikket for en slik viktig verv. Dette villet ikke ha gått i en privat sektor for da ville inntekten ha stoppet opp og lønningen må kuttes. Her vet de jo at skatteinntekter kommer inn uansett, om det mangler så er det bare å øke avgifter og satser. De eneste som tar konsekvenser av politikerene med null gjennomføringskraft/IQ er skattebetalere. De har dermed ingen reelle grunn til å ta seg sammen. Det er ikke rart at ting har blitt så ille og det kommer til bare fortsette. 

Folk mister motivasjonen til å bidra til fellesskapet via skatt og stemmer mer og mer på Høyre eller stikke av til Sveits ved anledning. 

Oslo leier noen ganger inn McKinsey for å rydde opp,men det ser ikke ut som det virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Btw skrev (16 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt det argumentet og det maset med "å bygge mer". Det har jo hele tiden bygget mer. Se på Helsfyr og Løren-området. Men det bygges dessverre mer til de som har råd til det. De har ingen grunn til å sette ned prisen når de vet det er mulig å solgt til høyere pris. Dette er ikke en konsument hvor prisdumping inntreffer. 

Man ser jo på Kina hvor frittgående høns har mer plass i hjemmet sitt enn de lavlønte og pensjonister. Likevel finnes det spøkelser byer med mange nye og høyblokker som står tomme. 

 

https://interestingengineering.com/culture/chinas-ghost-cities-and-its-65-million-empty-homes

 

Også har man denne artikkelen hvor folk kastes ut for at bygget skal stå tomt. Dette beviser at de som styrer mangler totalt sympati og hjerneceller. En væpnet revolusjon høres ikke dårlig ut.

https://www.nrk.no/osloogviken/blokka-pa-toyen-har-statt-tom-i-ni-ar-_mens-boligprisene-stiger-1.16515883

Det raskeste og billigste vil jo være og sette blokken på Tøyen og andre tomme boliger på stell, og dette er kun politikk og ikke markedspris, vi trenger kommunale boliger og studentboliger . 
jeg vet at det bygges, men det kan fint bygges mer. Det blir mindre kamp med flere boliger, men en ny bolig i Oslo vil aldri bli billig. Når det blir færre som kjemper om samme bolig bør det bli enklere og få bolig, så folk i helt vanlige jobber kan få kjøpt seg inn på markedet, selvsagt starte smått. Så har man de som aldri vil klare og kjøpe, og man kan starte med og få åpne blokka på Tøyen og sette igang med oppgradering av andre kommunale blokker, for de står jo snart tomme alle sammen fordi kommunen ikke tar seg råd til og høre på kravene fra brannvesenet ( altså når boligene ikke regnes som trygge så kan man ikke la folk bo der på kommunen/ utleiers ansvar man må oppgradere først) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (16 timer siden):

Man trenger ikke å bo i Oslo for å jobbe i Oslo. Jeg bor 10 mil utenfor og pendler inn med toget. Fungerer fint det. Lillestrøm og Ski er kun 11 minutter unna Oslo S med tog. 

 

Solgte meg ut av Oslo og flyttet til Lillestrøm kommune. Beste valget jeg har tatt.

I tillegg bruker jeg kortere tid til Oslo sentrum nå, en da jeg bodde i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (15 timer siden):

Det er absolutt ingen grunn til å tro at prisene vil bedres i årene som kommer. Det koster å bygge, og det koster å kjøpe tomter. Man får jo en rekke utfordringer rundt hvor det skal bygges ut og ikke, sant hvilke type boliger man vil bygge ut. Å bygge masse store blokker tror jeg neppe er aktuelt.

Dette er ikke noe særnorskt fenomen, men man ser det i mange store byer i Europa. 

Det finnes ingen enkelttiltak som vil løse problemet med at arbeiderklassen får råd til å kjøpe i Oslo-kjernen med det første. 

Man har dog alltid et valg. Bo trangt, dyrt og kummerlig i Oslo eller flytte til et noe billigere sted og ha bedre råd.

Nei, jeg er ikke positiv, og jeg tror ikke ting vil bedres, det blir vel heller om en klarer og stoppe utviklingen. Det er rett at det ikke er særnorsk , storbyer i Europa og usa så bor arbeidere i møkkaboliger utenfor sentrum og pendler lange veier. Det som muligens blir særnorsk er at folk ikke gidder? Vi har et stort land , så da er det jo mulig og flytte lenger? Det er derfor jeg lurer på hvem som skal jobbe i Oslo framover. Lillestrøm, strømmen, Asker og Bærum er jo snart like dyrt. Så en må lenger. Flytte til ski og pendle med den fantastiske follobanen kanskje? Vi har også litt større pendlerutfordringer en mange byer, det er vel fordi vi har mer vær. Kanskje det kommer tog ( og ikke buss for tog) som tåler kuldegrader i fremtiden. 
 

nei, det finnes ingen enkelttiltak, da vi ikke har en tidsmaskin. Det finnes boligpolitikk selvom alle her ser ut til og mene alt er markedsstyrt. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke kan bygges ut i fra behov. Man gjorde jo det før. Ja, vi kommer nok til og krangle mye om bygging, vi kan ikke bygge høyt ( da skal vi ikke se etter andre storbyer lenger) og vi kan ikke bygge « ut», fordi folk må få gå tre dager på ski hver søndag eller noe, og vi kan ikke bygge tett fordi vi vil ikke ha naboer tett på osv . Ja, og ikke bygge små leiligheter til førstegangskjøpere og enslige da, bedre at de ikke får bolig enn at de får bolig med alkove. 🤷‍♀️

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (14 timer siden):

Akkurat sykkelveier er en veldig nødvendig satsning nå som flere og flere har gått over fra bil til elsykkel. Prøv å sykle mot rushtrafikken langs stranda fra Aker Brygge til Sjølyst . Det er litt småskummelt. Mange sykkelveier har underkapasitet og ble bygget før el-sykkelen kom.

Nei, sykkelveier er ikke mer nødvendig enn tak over hodet. Det er det jeg sier.

Hva skal man prioritere - å kaste bort penger på sykkelveier eller å sørge for at flere får tak over hodet?

Det er fullstendig skandale at byrådet har gjort det nesten umulig å bruke bil i Oslo. Sykkel passer ikke for alle og alltid, så sykkelveiene er for en begrenset gruppe mens boligene kommer alle til gode. 

De gangene jeg er i Oslo så har jeg bil eller av og til kommer med tog ut fra hva jeg skal gjøre der. Å sykle i Oslo kunne jeg aldri funnet på å gjøre. Syklister er noe av det verste jeg har sett på veien. Verre enn andre bilister og til og med motorsyklister. 

Vekk med ekstremistideologien, frem med sunn fornuft. 

For å ikke snakke om fadesen med opptak til videregående skoler. Der dummet byrådet seg komplett ut. Krysser fingrene for at Oslo folk stemmer fornuftig og det betyr borgerlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 minutter siden):

Nei, sykkelveier er ikke mer nødvendig enn tak over hodet. Det er det jeg sier.

Hva skal man prioritere - å kaste bort penger på sykkelveier eller å sørge for at flere får tak over hodet?

Det er fullstendig skandale at byrådet har gjort det nesten umulig å bruke bil i Oslo. Sykkel passer ikke for alle og alltid, så sykkelveiene er for en begrenset gruppe mens boligene kommer alle til gode. 

De gangene jeg er i Oslo så har jeg bil eller av og til kommer med tog ut fra hva jeg skal gjøre der. Å sykle i Oslo kunne jeg aldri funnet på å gjøre. Syklister er noe av det verste jeg har sett på veien. Verre enn andre bilister og til og med motorsyklister. 

Vekk med ekstremistideologien, frem med sunn fornuft. 

For å ikke snakke om fadesen med opptak til videregående skoler. Der dummet byrådet seg komplett ut. Krysser fingrene for at Oslo folk stemmer fornuftig og det betyr borgerlig. 

Denne begrensede gruppen har blitt veldig stor. Jeg har flere ganger sett tall på over 4000 dagspasseringer på sykkeltelleren ved Aker Brygge.

At du ikke kan finne på å sykle i Oslo understreker egentlig behovet for bedre sykkelforbindelser. Jeg synes ikke det er trygt nok over alt. Men jeg sykler.

Den vgsopptakfadesen har jeg ikke hørt om.

At boliger er viktige er jeg allikevel enig med deg i og den tomme blokka på Tøyen er en grov feil.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelveier er kanskje en liten avsporing, men jeg tenker det er lurt å satse på det og begrense biltrafikken for folk- utenom varebiler. Det er utrygt å sykle i Oslo og vi trenger grunner til at folk ikke vil bo i Oslo- annet enn penger. Da kan folk velge å bo i Oslo og sykle eller flytte ut og ha bil. Det skaper større grad av frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (5 minutter siden):

Sykkelveier er kanskje en liten avsporing, men jeg tenker det er lurt å satse på det og begrense biltrafikken for folk- utenom varebiler. Det er utrygt å sykle i Oslo og vi trenger grunner til at folk ikke vil bo i Oslo- annet enn penger. Da kan folk velge å bo i Oslo og sykle eller flytte ut og ha bil. Det skaper større grad av frihet.

Med optimal tilrettelegging for sykkel er du allerede godt i gang med å utkonkurrere biltrafikk. Jeg håper det er tiltak godt nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, I Grosny said:

Denne begrensede gruppen har blitt veldig stor. Jeg har flere ganger sett tall på over 4000 dagspasseringer på sykkeltelleren ved Aker Brygge.

At du ikke kan finne på å sykle i Oslo understreker egentlig behovet for bedre sykkelforbindelser. Jeg synes ikke det er trygt nok over alt. Men jeg sykler.

Den vgsopptakfadesen har jeg ikke hørt om.

At boliger er viktige er jeg allikevel enig med deg i og den tomme blokka på Tøyen er en grov feil.

I Luxemborg så er kollektiv transport gratis. Har noe tenkt på at dette bør være en løsning for Oslo sentrum? Det er effektiv, ryddig og ikke minst trygg. 

Per dags dato så bor det 700K innbyggere i Oslo - disse skal ferdes også. Å tenke på 4000 blir for snevert.

Endret av Btw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw skrev (20 minutter siden):

I Luxemborg så er kollektiv transport gratis. Har noe tenkt på at dette bør være en løsning for Oslo sentrum? Det er effektiv, ryddig og ikke minst trygg. 

Per dags dato så bor det 700K innbyggere i Oslo - disse skal ferdes også. Å tenke på 4000 blir for snevert.

Det er mange tusen fler. Disse 4000 er jo bare de som har passert en bestemt teller ved Aker Brygge en dag.

Jeg skal fortelle deg hva som er snevert. Det er nemlig denne sykkelveien når du møter motgående syklist som kjører forbi en annen. Og det skjer ofte i rushtiden. Trafikken er så stor at veldig mange velger å kjøre forbi selv om det kommer syklist i mot.

Gratis kollektivtrafikk vil nok effektivt begrense biltrafikken. Det er ikke sikkert det er så dyrt heller fordi man sparer en del på å slippe å bruke arbeidskraft på billettkontroll og å håndtere betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, I Grosny said:

Det er mange tusen fler. Disse 4000 er jo bare de som har passert en bestemt teller ved Aker Brygge en dag.

Jeg skal fortelle deg hva som er snevert. Det er nemlig denne sykkelveien når du møter motgående syklist som kjører forbi en annen. Og det skjer ofte i rushtiden. Trafikken er så stor at veldig mange velger å kjøre forbi selv om det kommer syklist i mot.

Gratis kollektivtrafikk vil nok effektivt begrense biltrafikken. Det er ikke sikkert det er så dyrt heller fordi man sparer en del på å slippe å bruke arbeidskraft på billettkontroll og å håndtere betaling.

Akkurat, man sparer veiarbeid, asfalt, sure folk og krangel mellom billister og syklister. Det er vinn vinn løsning :)

Bare at vi får folk som løsningorienterte i makten og ikke bare selvpromoterende politikkere som er alt for opptatt med å drive symbol politikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 22.8.2023 den 21.37):

Boligprisene i Oslo gjør så folk med mindre penger ikke kan bo her. Folk med mye penger stemmer tradisjonelt Høyre. Det er altså ikke lenger et demokrati. 

Tydeligvis ikke da vi har et byråd som ikke inneholder Høyre siste 8 år

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 22.8.2023 den 21.37):

Boligprisene i Oslo gjør så folk med mindre penger ikke kan bo her. Folk med mye penger stemmer tradisjonelt Høyre. Det er altså ikke lenger et demokrati. 

Mulig du har rett, men har du statistikk på det? Hvis jeg hadde vært milliardær så hadde jeg vurdert å stemme Rødt fordi jeg liker luksus, og oppfatter Rødt som det partiet som står for høyest klasse, kvalitet og kostnad i offentlig sektor. Rødt vil ha Ferrarikvalitet på offentlig sektor mens Frp derimot spinker og sparer og vil at vi skal klare oss med en rusten Hyundai.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw skrev (19 timer siden):

Sykkelfelt? Hallo... dette er et land med en god del vinter og snø. For å ha råd til sykle i de månedene som det er ikke er dritt vær så må man først å bo hvor det lages sykkelfelt. Dvs. man må har råd til å punge ut 4-5mil for 30-40kvm i sentrum for en singel person. Hvor mange single folk som har råd til det? Bortsett fra MGD Lan som har stort behov for å promotere seg selv, hvor mange småbarn familier observerer man i Oslo som frakter ungene sine på sykkel året rundt  ved siden av en fulltidsjobb? 

Sentrum? Det bor nesten ingen i bydel sentrum. Under 1500 stk. Sykkelfeltene er for bydelene utenfor sentrum, så man kan ferdes på tvers av de samt inn til sentrum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...