Gå til innhold

Jeg løper et løp på 8 km fortere hvis jeg løper det som intervaller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det normalt? Jeg kan løpe 10 min i strekk så fort jeg klarer, ta 1-2 min pause for så å løpe 10 min igjen osv. Jeg kommer da raskere i mål enn om jeg holder samme fart, alt jeg klarer i 8 km. Er det normalt? Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: fdb8a...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikkje normalt, og det stemmer nok heller ikkje for deg på generell basis. Isåfall kunne du ha delt opp 10 min i kortere intervall og fått ei betre tid, delt inn i endå kortere intervall og endå betre tid. Deler du berre opp i korte nok intervall kan du springe så fort du vil. Og det kan du sjølvsagt ikkje…

Eg ser føre meg to moglege forklaringer

1. Du klarer ikkje å presse/motivere deg til å halde jamn fart over tid.

2. Den jamne farta du isåfall må ligge på er ei fart som gir dårlig løpsøkonomi (typisk midt mellom gåfart og joggefart). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skrev (15 minutter siden):

Nei, det er ikkje normalt, og det stemmer nok heller ikkje for deg på generell basis. Isåfall kunne du ha delt opp 10 min i kortere intervall og fått ei betre tid, delt inn i endå kortere intervall og endå betre tid. Deler du berre opp i korte nok intervall kan du springe så fort du vil. Og det kan du sjølvsagt ikkje…

Eg ser føre meg to moglege forklaringer

1. Du klarer ikkje å presse/motivere deg til å halde jamn fart over tid.

2. Den jamne farta du isåfall må ligge på er ei fart som gir dårlig løpsøkonomi (typisk midt mellom gåfart og joggefart). 

Pulsen min går raskt veldig fort opp til nesten 180-200 og ved å stoppe innimellom klarer jeg å holde den på en gjennomsnitt på 160-170. Den går liksom raskt opp og raskt ned, så jeg trenger ikke lang pause for å hente inn igjen pusten.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det normale er at raskeste måte å krysse en distanse på er å løpe jevnt, eventuelt progressivt. Tempo kan selvsagt varieres, men ikke som spurter. 

Tenker som @Gud her at det ikke er kondisjonen det står på, men kanskje teknikk eller strategi. En interessant måte å teste det på er å regne ut snitt-tempo for intervall-løpingen og prøve å holde det tempoet distansen ut. I teorien skal du ha kondisjon nok til det. 

Anonymkode: 537be...323

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Er det normalt? Jeg kan løpe 10 min i strekk så fort jeg klarer, ta 1-2 min pause for så å løpe 10 min igjen osv. Jeg kommer da raskere i mål enn om jeg holder samme fart, alt jeg klarer i 8 km. Er det normalt? Hva bør jeg gjøre?

Om det samlet sett er normalt at [intervaller+pauser] er raskere enn å løpe i ett strekk, vet jeg ikke.

Men jeg tror forklaringen er ganske åpenbar: Du løper så fort du tror du klarer, og det vurderer du forskjellig alt etter hvilken distanse (tid) du skal løpe. 10 min er et forholdsvis kort, overskuelig tidsintervall, mens 8 km er, ja, mye lengre/lenger. At du ubevisst er mer konservativ eller ubevisst holder litt igjen når du har en lang distanse foran deg, er ikke merkelig. Snarere normalt, vil jeg si. 

Samstemmer:

10 hours ago, AnonymBruker said:

En interessant måte å teste det på er å regne ut snitt-tempo for intervall-løpingen og prøve å holde det tempoet distansen ut. I teorien skal du ha kondisjon nok til det. 

Anonymkode: 537be...323

Anonymkode: f710b...3e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...