Pippi Lotta Skrevet 22. august 2023 #1 Del Skrevet 22. august 2023 Nå skal saken hvor dyrebeskyttelsen saksøker kennelklubben gå i høyesterett. Jeg er så spent på resultatet!!!! Håper velferden til dyra blir prioritert, og uforsvarlig avl forbys. Egentlig veldig trist at det må bli en rettssak, man skulle jo tro eiere var opptatt av dyras velferd selv. Helt uforståelig for meg å være mer opptatt av rase en frisk hun, syke dyr er så vondt å ha! Damen i artiklene planlegger å flytte til Danmark om opprett av rasen hennes blir ulovlig i Norge. Jeg greier ikke å forstå det! https://www.nrk.no/vestland/oppdretter-reiser-ut-om-hoyesterett-forbyr-avl-pa-engelsk-bulldogg-og-cavalier-king-charles-spaniel-1.16519129 Noen andre som skal følle godt med når den går i høyesterett? 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 22. august 2023 #2 Del Skrevet 22. august 2023 Fullstendig tragisk dersom Dyrebeskyttelsen vinner frem. Da vil vi få null kontroll over avlen og det blir fritt frem å importere hunder fra land med verre hunder enn det vi har. Vi hadde kommet bedre ut av det, hadde vi heller fått til et raseforbud. Forbudt å eie raser eller blandinger av disse. Først da blir vi kvitt syke hunder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 22. august 2023 #3 Del Skrevet 22. august 2023 Håper det samme skjer med mops. Stakkars hunder 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 22. august 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 22. august 2023 Troyamin skrev (58 minutter siden): Fullstendig tragisk dersom Dyrebeskyttelsen vinner frem. Da vil vi få null kontroll over avlen og det blir fritt frem å importere hunder fra land med verre hunder enn det vi har. Vi hadde kommet bedre ut av det, hadde vi heller fått til et raseforbud. Forbudt å eie raser eller blandinger av disse. Først da blir vi kvitt syke hunder. Jeg har forstått det som at innavl er et av de største problemene til rasen, eller i det minste grunnen til at det er umulig til å forbedre rasen og dermed grunnen til at avl kan forbys. Man kan jo ikke forby blandingshunder med begrunnelse i innavl… Jeg tror og håper at et forbud vil ha positiv virkning. Noen få vill kanskje importere men de færreste ønsker seg vel en hund som er så syk at den er forbudt å avle på. Det vil jo også bli mer stigmatiserende å møtte opp med en hund som alle vet er forbudt å avle på, når det til og med blir fastsatt av domstolen at de er syke. Et rase forbud hadde kanskje vært enda mer fornuftig, men Rom ble ikke byger på en dag. En seier for dyrebeskyttelsen vill jo være et stort steg i riktig retning. Uavhengig av hvem som vinner så tror jeg all medie oppstyret har gjort veldig mange oppmerksom på at kennelklubben ikke er noe kvalitetsstempel i seg selv for opprettere. Så jeg tror det vil føre til mer gjennomtenkte hundekjørere fremover uansett 🙂 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 22. august 2023 #5 Del Skrevet 22. august 2023 Pippi Lotta skrev (4 minutter siden): Jeg har forstått det som at innavl er et av de største problemene til rasen, eller i det minste grunnen til at det er umulig til å forbedre rasen og dermed grunnen til at avl kan forbys. Man kan jo ikke forby blandingshunder med begrunnelse i innavl… Jeg tror og håper at et forbud vil ha positiv virkning. Noen få vill kanskje importere men de færreste ønsker seg vel en hund som er så syk at den er forbudt å avle på. Det vil jo også bli mer stigmatiserende å møtte opp med en hund som alle vet er forbudt å avle på, når det til og med blir fastsatt av domstolen at de er syke. Et rase forbud hadde kanskje vært enda mer fornuftig, men Rom ble ikke byger på en dag. En seier for dyrebeskyttelsen vill jo være et stort steg i riktig retning. Uavhengig av hvem som vinner så tror jeg all medie oppstyret har gjort veldig mange oppmerksom på at kennelklubben ikke er noe kvalitetsstempel i seg selv for opprettere. Så jeg tror det vil føre til mer gjennomtenkte hundekjørere fremover uansett 🙂 Et forbud vil aldri få en positiv innvirkning på avl. Folk vil uansett skaffe seg disse rasene. Selv med alle oppslagene i media de siste årene, fortsetter folk å kjøpe slike raser. Og blandinger av disse kommer absolutt ikke til å bli friskere når bakgårdsoppdretterne slår til! Skal det en endring til, må avlen foregå i kontrollerte former via Norsk Kennel Klub. Da må alt fortsette å registreres og blir lettere å følge med på avlen. Men da må det også åpnes for å få inn friskt blod og jobbes for å virkelig endre rasen. For nå har begge rasene blitt langt verre de siste 50-60 årene og ikke bedret. Det som skjer med engelsk staffordshire terrier (staff) etter forbudet med amerikansk staffordshire terrier (amstaff) kom. Det kom en sen endring, men nå er den her for fullt. Langbeinte, kraftigere staffer med mindre bra temperament. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 22. august 2023 #6 Del Skrevet 22. august 2023 Kan ikke drive og forby alt mulig. DB er helt på jordet, består stort sett av veganere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 22. august 2023 #7 Del Skrevet 22. august 2023 Jeg skal følge med og håper Dyrebeskyttelsen vinner fram. NKK har alle muligheter til å stille krav til hva de skal registrere av hunder, og at de bifaller den hårreisende avlen som har vært på disse og andre raser viser jo at de ikke har helse som høyeste prioritet, om noen over hodet. Jeg har ikke lengre tillit til NKK som et kvalitetsstempel, og søker mer og mer til hundesporter, testere og raseklubber utenfor NKK. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 22. august 2023 #8 Del Skrevet 22. august 2023 4 hours ago, Troyamin said: Et forbud vil aldri få en positiv innvirkning på avl. Folk vil uansett skaffe seg disse rasene. Selv med alle oppslagene i media de siste årene, fortsetter folk å kjøpe slike raser. Og blandinger av disse kommer absolutt ikke til å bli friskere når bakgårdsoppdretterne slår til! Skal det en endring til, må avlen foregå i kontrollerte former via Norsk Kennel Klub. Da må alt fortsette å registreres og blir lettere å følge med på avlen. Men da må det også åpnes for å få inn friskt blod og jobbes for å virkelig endre rasen. For nå har begge rasene blitt langt verre de siste 50-60 årene og ikke bedret. Det som skjer med engelsk staffordshire terrier (staff) etter forbudet med amerikansk staffordshire terrier (amstaff) kom. Det kom en sen endring, men nå er den her for fullt. Langbeinte, kraftigere staffer med mindre bra temperament. Jeg tror ikke på dette. Jeg tror det at rasen står oppført i NKK og selges gjennom deres nettsider er med på å legitimere og øke omsetningen (derav også produksjonen) av disse dyrene. NKK har jo fått holde på å organisere denne "seriøse avlen" i flere tiår hvor hundene bare har blitt dårligere fram til et punkt hvor de nå er så innavla at det ikke lar seg gjøre å avle seg ut av det uten kryssavl. Hva får deg til å tenke at NKK er veien å gå? Om man fjerner disse rasene fra NKK, fra utstillinger i NKK, og det gjøres viden kjent at de er forbudt å avle pga helse, så er det sikkert noen få som vil reise til utlandet for å kjøpe en. Men de fleste vil velge en annen hund. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 22. august 2023 #9 Del Skrevet 22. august 2023 (endret) Det vil bli mindre kjøp av de hundene, det er det ikke tvil om. Færre vil gidde importere fra utlandet. 5 hours ago, Badebuksa2.0 said: Kan ikke drive og forby alt mulig. DB er helt på jordet, består stort sett av veganere? Må man være veganer for å være imot avl på sykelige dyr? Tenker du det burde være lov med innavl på hunder, for det er bare veganere som bryr seg om avkommet blir sykelig? Kan like godt gi blaffen og avle mange syke dyr så lenge man får et par friske å selge bort. At det er skadelig for dyra er det ikke så nøye med Endret 22. august 2023 av Refreng Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 22. august 2023 #10 Del Skrevet 22. august 2023 (endret) Synes heller de bør forby å eie visse hunderaser, de aller verste, som de med til dels dødelige problemer. Får ikke puste og kollapser ute, som mops og fransk bulldog og engelsk bulldog (som ikke kan føde selv en gang). Det er altfor mange av de som må opereres for å få puste, både svelget og neseborene. Stakkars krek. Skulle aldri vært født. Og alle de alvorlige hudproblemene til Sharpei for eksempel, som har overdrevne mengder hudfolder overalt, inkl i fjeset og rundt øynene... stakkar. Sopp og bakterieinfeksjoner i hudfoldene er vanlig. Men jeg skjønner ikke helt vitsen med å forby AVLEN bare? Da importerer jo folk i stedet, kjøper hundene i Sverige eller Danmark eller Storbritannia og what ever. Det vil jo fortsette å gå hunder rundt i landet som er avlet syke da. Kanskje folk fortsetter å oppdrette i smug, og lar være å registrere dem i NKK, og drar heller til Sverige med kullet og registrerer dem der, og så "importerer" de dem liksom til Norge etterpå... Endret 22. august 2023 av Million 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 22. august 2023 #11 Del Skrevet 22. august 2023 2 minutter siden, Million said: Synes heller de bør forby å eie visse hunderaser, de aller verste, som de med til dels dødelige problemer. Får ikke puste og kollapser ute, som mops og fransk bulldog og engelsk bulldog (som ikke kan føde selv en gang). Det er altfor mange av de som må opereres for å få puste, både svelget og neseborene. Stakkars krek. Skulle aldri vært født. Og alle de alvorlige hudproblemene til Sharpei for eksempel, som har overdrevne mengder hudfolder overalt, inkl i fjeset og rundt øynene... stakkar. Sopp og bakterieinfeksjoner i hudfoldene er vanlig. Men jeg skjønner ikke helt vitsen med å forby AVLEN bare? Da importerer jo folk i stedet, kjøper hundene i Sverige eller Danmark eller Storbritannia og what ever. Det vil jo fortsette å gå hunder rundt i landet som er avlet syke da. Kanskje folk fortsetter å oppdrette i smug, og lar være å registrere dem i NKK, og drar heller til Sverige med kullet og registrerer dem der, og så "importerer" de dem liksom til Norge etterpå... Jeg tror grunnen til at det er blitt sånn, er at hvis en rase skal bli ulovlig så må mattilsynet ta initiativ til det og foreslå en forskrift. Mattilsynet har vist ingen initiativ til å ta tak i uetisk avl av hunder, så de eneste hundene som er forbudt nå er forbudt fordi man tenker de er farlige. Siden Mattilsynet ikke tar tak i det har Dyrebeskyttelsen på eget initiativ gått til sak og anklaget de som driver med avl på disse rasene (Kenneklubben, raseklubbene og noen oppdrettere) for brudd på lov om dyrevelferd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Urias Skrevet 16. oktober 2023 #12 Del Skrevet 16. oktober 2023 Saken er avgjort. Det er nå forbudt å avle på Cavalier. Engelsk Bulldog er fortsatt mulig, men kun etter et bestemt avlsprogram. https://www.nrk.no/nyheter/saken-om-hundeavl-avgjort-i-hoyesterett-1.16591516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marte79 Skrevet 16. oktober 2023 #13 Del Skrevet 16. oktober 2023 Badebuksa2.0 skrev (På 22.8.2023 den 14.01): Kan ikke drive og forby alt mulig. DB er helt på jordet, består stort sett av veganere? Visste ikke at hunder står på menyen her i Norge, eller hva har dette med veganer å gjøre?!? Dummeste kommentar så langt… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 16. oktober 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 16. oktober 2023 Seier for dyrevelferden!!! Det var egentlig det eneste fornuftige de kunne gjøre… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PGMVL Skrevet 19. november 2023 #15 Del Skrevet 19. november 2023 On 10/16/2023 at 6:52 AM, Urias said: Saken er avgjort. Det er nå forbudt å avle på Cavalier. Engelsk Bulldog er fortsatt mulig, men kun etter et bestemt avlsprogram. https://www.nrk.no/nyheter/saken-om-hundeavl-avgjort-i-hoyesterett-1.16591516 Helt sykt at engelsk bulldog fortsatt er lov. Trodde det var konsensus blant fagfolk om at den rasen må dø ut. Fransk bulldog er også ganske ille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 20. november 2023 #16 Del Skrevet 20. november 2023 14 hours ago, PGMVL said: Helt sykt at engelsk bulldog fortsatt er lov. Trodde det var konsensus blant fagfolk om at den rasen må dø ut. Fransk bulldog er også ganske ille. Bulldog klubben har gjort ganske store endringer i avlsprogrammet siden rettssaken først startet, så det som ble tillatt av høyesterett er ikke det samme som det de hadde da saken gikk for tingretten og de konkluderte med at avl var forbudt der. Men jeg er uansett enig med deg. Disse hundene har ingen nytteverdi ut over å være kjæledyr, noe alle hunder kan gjøre, så det er ingen grunn til å tviholde på de når de er syke sånn som de er. Skjønner ikke hvorfor disse folkene ikke bare kan velge seg en annen, frisk hunderase å holde på med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 20. november 2023 #17 Del Skrevet 20. november 2023 Dette blir nok ikke avgjort for hundenes beste. Her er det kameraderi og vennetjenester og nettverk som styrer utfallet, dessverre, som i de fleste saker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå