Gå til innhold

Hvordan kan de skyte 120 bjørner på ett døgn i Sverige!?

Ishavet

Anbefalte innlegg

Apis skrev (3 timer siden):

vem er det som definerer den som truet? Og hvorfor?

Norske myndigheter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tøvftta skrev (3 timer siden):

Det er så morsomt når folk tror det er så enkelt som å bare gjete beitedyr bedre….

Vi har mer behov for beitedyr i utmark enn rovdyr!

Og nei, det er ikke bare med å sette en ekstra gjeter på saken så går det godt…

Nå er det en stund siden jeg leste saken, men de utførte en studie i sin tid i Lierne angående beitedyr, ekstra menneske vakthold og rovdyr. Den viste tydelig at vegetasjon og landskap gjør det umulig å hindre rovdyrtap uansett hvor godt man passer på dyra.

Nei til rovdyr i norsk fauna.

Merkelig da at andre land har mye mer ulv og mindre tap av sau. Hva mener du om der store flertall sau som dør på utbeiye av andre årsaker enn rovdyr? De betyr ingenting de kanskje?

Nei til menneskelige rovdyr I naturvernpolitikken

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (19 minutter siden):

Merkelig da at andre land har mye mer ulv og mindre tap av sau. Hva mener du om der store flertall sau som dør på utbeiye av andre årsaker enn rovdyr? De betyr ingenting de kanskje?

Nei til menneskelige rovdyr I naturvernpolitikken

Har aldri ment at dyr som dør av andre grunner enn rovdyr ikke betyr noe. 
Og det er en sånn typisk påstand de som er for rovdyr tror de kan komme med!

ANDRE LAND med mer rovdyr og mindre tap er totalt annerledes enn Norge når det kommer til vegetasjon og landskap…. 👀 Er det noe som bør vernes er det vedlikehold av utmarksbeite MED beitedyr!

Det finnes andre ting som forsvinner dersom folk skal ha mer rovdyr her istedenfor sau.

Blant annet en god del villblomster og forskjellige vekster, og deretter bier… Vi har større behov for det enn en ulv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøvftta skrev (1 minutt siden):

Blant annet en god del villblomster og forskjellige vekster, og deretter bier… Vi har større behov for det enn en ulv.

Dette handler ikke om hva vi har behov for, vi et verdens verste rovdyr selv, men hva naturen har behov for. Og naturen trenger både blomster,  bier og rovdyr

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (8 minutter siden):

Dette handler ikke om hva vi har behov for, vi et verdens verste rovdyr selv, men hva naturen har behov for. Og naturen trenger både blomster,  bier og rovdyr

Og her i Norge har NATUREN større behov for beitedyr enn rovdyr. Det er mange studier på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøvftta skrev (1 minutt siden):

Og her i Norge har NATUREN større behov for beitedyr enn rovdyr. Det er mange studier på det.

Nei, vi ser mange konsekvenser av beitenæringen, spredning av smittsomme sykdommer til andre arter blant annet

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (2 minutter siden):

Nei, vi ser mange konsekvenser av beitenæringen, spredning av smittsomme sykdommer til andre arter blant annet

Synd at ‘vi’ tror beitenæringen er skyld i sånt altså.

Jeg holder meg til studier og vitenskap som gjøres både i inn og utmark i Norge og har mine meninger basert på det 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (1 minutt siden):

Hva er galt med å skyte 120 bjørner hvis man har nok bjørn?

Hva er poenget? De er like glad i livet sitt som vi er, de har en mer naturlig rolle i naturen enn vi har

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Topsi said:

Hva er poenget? De er like glad i livet sitt som vi er, de har en mer naturlig rolle i naturen enn vi har

Ja og hva så? Dyrene en bjørn spiser (laks?) er nok glade i livene sine de også, samme med ulv og alt annet.

Og hvordan er bjørnen mer naturlig enn mennesker som spiser bjørn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (2 minutter siden):

Ja og hva så? Dyrene en bjørn spiser (laks?) er nok glade i livene sine de også, samme med ulv og alt annet.

Og hvordan er bjørnen mer naturlig enn mennesker som spiser bjørn?

Vi dreper bjørn fordi de er en konkurrent om andre dyr. Dvs vårt ønske om å drepe dem også. Jeg har langt mer sympati for bjørnen som dreper for å overleve,.enn mennesker som dreper bjørn for å kunne drepe enda flere elg 

Vi er de verste rovdyrene i naturen, ingen arter har skadet naturen mer enn oss. Ingen arter dreper flere enn oss

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Topsi said:

Vi dreper bjørn fordi de er en konkurrent om andre dyr. Dvs vårt ønske om å drepe dem også. Jeg har langt mer sympati for bjørnen som dreper for å overleve,.enn mennesker som dreper bjørn for å kunne drepe enda flere elg 

Vi er de verste rovdyrene i naturen, ingen arter har skadet naturen mer enn oss. Ingen arter dreper flere enn oss

Vi dreper bjørn for å kunne spise dem, og for å kunne drepe flere elg så vi kan spise dem også. Og det er den mest humane måte å skaffe kjøtt som finnes. I stedet for at dyr holdes fanget før de slaktes så lever de ute i naturen og spiser naturlig og så en eller annen dag så kommer det et smell og så er det over. Høres ut som et rimelig bra liv spør du meg.

Og jakter vi dem ikke så blir det overbefolkning med matmangel og sykdom etc, det er mye værre måter å dø på enn å bli skutt.

Vi er de beste rovdyrene i naturen, derfor vi har klart å ta over verden. Du sier det som om det er noe ille, som om ulven burde skamme seg og vi burde skamme oss mer. Det er naturlig og bra å være et rovdyr, det er basis for all høyere funksjon

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (1 time siden):

Norske myndigheter 

De har vel fått et tall grunnlag fra et sted? 

Topsi skrev (13 minutter siden):

Hvor tenker du at vi skal skaffe kjøtt til mat, på en mest mulig skånsom og bærekraftig måte? 

Ellers enig i siste setning, derfor er det viktig å tenke at mennesker er også en del av naturen, den skal vi bruke men ikke forbruke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 minutt siden):

De har vel fått et tall grunnlag fra et sted? 

Hvor tenker du at vi skal skaffe kjøtt til mat, på en mest mulig skånsom og bærekraftig måte? 

Ellers enig i siste setning, derfor er det viktig å tenke at mennesker er også en del av naturen, den skal vi bruke men ikke forbruke. 

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/arter-naturtyper/vilt/rovvilt/ulv/

Jeg er forøvrig ikke imot jakt, jeg synes det er bedre å spise elg som har hatt et godt liv enn gris som aldri har fått satt sine bein på gress. Det jeg er imot er det synet staten Norge og jegerne har på dyr i naturen som ting nærmest eller skadedyr der alt tilhører oss. Jeg er ikke imot å "høste av naturens overskudd", jeg er imot at vi betrakter naturen som en gård der vi, og kun vi, skal ha rettigheter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøvftta skrev (8 timer siden):

Vi har mer behov for beitedyr i utmark enn rovdyr!Og nei, det er ikke bare med å sette en ekstra gjeter på saken så går det godt…........Den viste tydelig at vegetasjon og landskap gjør det umulig å hindre rovdyrtap uansett hvor godt man passer på dyra.

Nei til rovdyr i norsk fauna.

Tøvftta skrev (4 timer siden):

Tøvftta skrev (4 timer siden):

Synd at ‘vi’ tror beitenæringen er skyld i sånt altså.

Jeg holder meg til studier og vitenskap som gjøres både i inn og utmark i Norge og har mine meninger basert på det 😊

Virkelig? Så vitenskapelige reliable studier konkluderer som deg (nei til rovdyr i norsk fauna)? Har du linker til slike? 

I følge mine opplysninger sendte vi knappe 1,2 millioner sau til slakt i 2022. Hvor mange av disse som hadde vært på utmarksbeite vet jeg ikke, antar at en relativ andel ikke har vært der, da spesielt vær-lam (altså hanndyr) muligens ikke slippes ut sammen med "kvinner og barn" men fores opp på en gård/et jorde og går rett til slakt. Uansett, av alle sau som ble registrert som tapt i 2022 er anslagene slik (se også illustrasjon): Rundt 16.000 sau går tapt til ulike rovdyr, og fordeler seg sånn; 

Jerv: 6603 Gaupe: 4113 Kongeørn 1879 Bjørn: 1550 Ulv 685 I alt 16.000 dyr. Total tapet var derimot knappe 90.000 dyr. Altså rundt 75.000 dyr som mister livet av piggtråd, flått, tog, biler, ramler ned fra skrenter og fjell og jeg vet ikke hva. Og her sitter man altså, på Stortinget og på KG og hyler om ulven?????? Imbesile uvitende fjols. 

Illustrasjon: Her ses lammetapene fra dødfødte lam, inne på bås og vårbeite samt tap på utmarksbeite. Hele 196.450 lam døde i 2022 inkl.80.353 lam på utmarksbeite. Kun 488 påvist rovdyrskade. 488 av 196.450 

22B5127C-2C96-4725-855C-95243B247690_4_5005_c.jpeg.12c134454ffa12d2d584533c4a25fe7a.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
blasfeminist skrev (20 timer siden):

Fordi vi trenger mat. Det kan vi få til uten å bevisst utrydde arter som var her før oss.

Mat har vi nok av. Det er bare en dårlig unnskyldning. Det vi kan gjøre er å begynne å spise mennesker. Jorden er overbefolket uansett. Vi kan starte med å spise kriminelle. Da slipper vi både utgifter som hører til fengsler og vi får mat. Det må jo være win - win for alle.

Endret av Rosa Gnom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 22.8.2023 den 13.28):

Jeg vil at rovdyrarter skal opp i en sunn bestand, og når de er livskraftige og har forsynt seg av elg, kan vi høste høste et eventuelt overskudd derav igjen. Kun da, nå dreper vi truede rovdyr for qat bi skal drepe enda flere elg selv, det er umoralsk og egoistisk 

I sverige har de lov å skyte 650 bjørn i år, du tror virkelig bjørnen er en truet dyreart i sverige???Vi vet jo at mye elg i norge blir drept av bjørn, men vi har kun lov å drepe 11 bjørner i norge.......så hva er feil da??? En annen ting, tror du det er bedre for en elg å bli spist halvlevende av en bjørn enn det er å bli momentant drept av et skudd?. Det er jo du som er den største egoisten her!

Endret av ludden
feilskrevet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (5 timer siden):

Virkelig? Så vitenskapelige reliable studier konkluderer som deg (nei til rovdyr i norsk fauna)? Har du linker til slike? 

I følge mine opplysninger sendte vi knappe 1,2 millioner sau til slakt i 2022. Hvor mange av disse som hadde vært på utmarksbeite vet jeg ikke, antar at en relativ andel ikke har vært der, da spesielt vær-lam (altså hanndyr) muligens ikke slippes ut sammen med "kvinner og barn" men fores opp på en gård/et jorde og går rett til slakt. Uansett, av alle sau som ble registrert som tapt i 2022 er anslagene slik (se også illustrasjon): Rundt 16.000 sau går tapt til ulike rovdyr, og fordeler seg sånn; 

Jerv: 6603 Gaupe: 4113 Kongeørn 1879 Bjørn: 1550 Ulv 685 I alt 16.000 dyr. Total tapet var derimot knappe 90.000 dyr. Altså rundt 75.000 dyr som mister livet av piggtråd, flått, tog, biler, ramler ned fra skrenter og fjell og jeg vet ikke hva. Og her sitter man altså, på Stortinget og på KG og hyler om ulven?????? Imbesile uvitende fjols. 

Illustrasjon: Her ses lammetapene fra dødfødte lam, inne på bås og vårbeite samt tap på utmarksbeite. Hele 196.450 lam døde i 2022 inkl.80.353 lam på utmarksbeite. Kun 488 påvist rovdyrskade. 488 av 196.450 

22B5127C-2C96-4725-855C-95243B247690_4_5005_c.jpeg.12c134454ffa12d2d584533c4a25fe7a.jpeg

Over 80.000 lam døde ute i naturen. En natur de ikke har hverken kropp eller instinkter til å beherske. Dyrevelferd? 

Media er veldig flinke til å vise fæle fotos av sau som er tatt av bjørn eller ulv. Men hvor er bildene av de over 1.000.000 (!) sauene og lammene som dør på grusomme måter på utmarksbeite uten at rovdyr er årsaken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (2 timer siden):

I sverige har de lov å skyte 650 bjørn i år, du tror virkelig bjørnen er en truet dyreart i sverige???Vi vet jo at mye elg i norge blir drept av bjørn, men vi har kun lov å drepe 11 bjørner i norge.......så hva er feil da??? En annen ting, tror du det er bedre for en elg å bli spist halvlevende av en bjørn enn det er å bli momentant drept av et skudd?. Det er jo du som er den største egoisten her!

Det er ikke jeg som vil drepe rovdyr for at vi skal drepe enda mer elg, så eposten kan du finne i speilet ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...