Gå til innhold

Sist sette film?

Anglofil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Annonse

Mulan - den nye versjonen. Synes den var veldig bra, men hadde et par småting på begynnelsen og slutten som trakk litt ned. Anbefaler alle som har Disney+ å se den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mank - visuelt vakker, men kjedelig. Man bryr seg lite om karakteren. Gary Oldman er en fantastisk skuespiller, men altfor gammel for rollen.

Tenet - Jeg kan ikke fordra Nolan, og dette var intet unntak. For noe ræl. Pretensiøst, man bryr seg nada om karakterene, og når de til og med filmet i Norge, er det for mye forlangt å få til et enkelt gate-skilt på "Gardermoen" med rettskrevet norsk? Utgång/exit sto det :fnise: 

Christmas chronicles 2 - for lang og historien er helt ok. Likte 1 bedre. Kult at Goldie er med, men jeg vrir meg i stolen av skuespillet og ansiktsmimikken hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The prom - Netflix. Denne likte jeg. Et alvorlig tema, og historien er nok basert på virkelige hendelser, da deler av det som skjer i filmen har hendt i USA. 

Anonymkode: 9d41f...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Winter Castle - en ok romantisk film, men valgte denne siden det var en danske i hovedrollen, Emilie Ullerup. Jeg kjenner henne fra Chesapeake Shores og noen tilsvarende filmer. Den mannlige hovedrollen kjenner jeg fra When Calls the Heart, men det fant jeg ut etter at jeg hadde begynt å se filmen. Det som var artig, var at EUs rival fikk de tingene som hovedrolleinnehaveren som regel får, som at hun ser paret vi heier på gi hverandre en klem og da bestemmer seg for å reise. Heldigvis så det ut til å gå greit med henne til slutt også, uten å røpe for mye. Plakaten er heller ikke rød og grønn, men blå og lilla.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Prom på Netflix. En forferdelig lang og kjedelig film, og så enormt politisk korrekt (ukorrekt, for noen) at man får helt overdose. 

Anonymkode: 91f5d...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så filmen Greenland. Overraskende bra katastrofefilm. Rørende og menneskelig. Bra spilt. Gerard Butler blir bedre og bedre med årene. 7/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerde søndag i advent, så her er en slags julegave. I høst har jeg fordypet meg i livsverket til H.P Lovecraft, så denne uka så jeg to filmatiseringer, først "The Dunwich Horror" fra 1970 og så "Color Out of Space" som kom i fjor. Jeg har selvfølgelig kaldsvettet meg igjennom begge novellene de er basert på, men greia med Lovecraft er at det er vanskelig å overføre fra bok til film. Tekst? Brillefint. Hørespill? Flott. Tegneserie? Supert! Film? Hmm. Men jeg tenkte å gi det som fantes en sjanse.

dh2.png.921860fe1320f5389b672f2fef0bcf0a.png

"Ygnaiih!"

Dom: B-filmen "The Dunwich Horror" (1970) ligner ikke veldig på novellen den er basert på, som, slik jeg ser det, er en av Lovecrafts mørkeste og dystreste historier. Den handler om en slags antikrist-figur som settes til verden langt ute på bondelandet ved hjelp av en hyggelig blanding av incest og svart magi. Fæle og uforklarlige ting skjer mens lykkeliten vokser opp. Dyra på gårdene rundt huset hans blir syke, folk som legger nesa i bløt forsvinner på mystisk vis og til slutt bryter helvete løs. Og da har vi ikke vært innom det som skjer inni huset. Historien er så stemningsfull og nifs at man lukte fortvilelsen og kumøkka som omgir de som oftest uheldige figurene. Filmversjonen tar så mange friheter at den ikke føles som originalen i det hele tatt. Likevel er den også, på sin egen måte, veldig stemningsfull og gjennomført i all sin psykedeliske snodighet og behandler kilden med en respekt som var forut for sin tid - den gangen var Lovecrafts verk fortsatt ansett som kiosklitteratur. Det den har til felles med originalen, som er gjennomgående i alt forfatteren skrev, er en slags melankoli som understreker stemningen - i novellen en stemme- og ansiktsløs ondskap, og i filmen svart komedie, selvironi og surrealisme - som henger i etterpå. Alt i alt ikke en dårlig film, men kanskje helst for spesielt interesserte. 6.5/10 :hjerte:

color2.png.35fcb790a93eff04e8f08cd8200922c3.png

"Now feed your mother!"

Dom: "Color Out of Space" var, etter sigende, Lovecrafts favoritt, og med god grunn, spør du meg. Det kreves et spesielt talent for å gjøre noe såpass ubegripelig som en farge så skremmende. I novellen oppdages en meteoritt (for det er det de heter når de har truffet bakken) på eiendommen til den godhjertede og flittige bonden Nahum Gardner og familien hans. Meteoritten blir forsket på av delstatens fremste vitenskapsmenn, til ingen nytte. I mellomtiden skjer merkelige ting på gården. Avlingene bærer merkelig og uspiselig frukt, dyrene gjennomgår ubeskrivelige mutasjoner og i løpet av sommeren går familien fra forstanden en etter en før de muterer, de også. Samtlige får en ubeskrivelig farge som ikke finnes på jorden. I likhet med "The Dunwich Horror" tar filmen fra 2019 enkelte friheter med den opprinnelige historien. I stedet for 1880-årene utspiller filmen seg i moderne tid, noe som er et godt trekk, for slik bringer filmen oss tett innpå familien på en troverdig måte. Mora har akkurat blitt operert for brystkreft, noe som går sterkt utover alle i familien på ulike måter. Dette kombinert med meteorittens onde påvirkning og isolasjonen fra omverdenen forsterker alles individuelle negative trekk. Filmen er litt treig og til tider flat. Samtidig føles den veldig Lovecraft-isk, uten å tvinge det frem. Det er så mye mer ved mytologien enn bare Cthulhu og tentakler og denne filmen gjør virkelig sitt for å understreke det verdslige og hverdagslige ved grusomhetene som utspiller seg. Likevel lider denne også litt under uforklarlige snodigheter. Alpakkaene, mann. Hvem, hva og hvorfor. 7/10, kommer til å se en gang til. :hjerte:

Endret av AmandaVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...