AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Man kan lese mye her inne om kvinners måter å håndtere samlivsbrudd, men hvordan er det med menn? Hva er deres erfaringer rundt måten menn håndterer sorg og samlivsbrudd. Å ikke minst tiden rett før et brudd er et faktum. Svar gjerne om du er mann selv! Min erfaring er at mange samlivsbrudd kanskje kunne vært unngått om mannen hadde klart å mobilisere. Jeg ser ofte menn bare detter sammen, blir unnvikende og «godtar» bruddet uten å mukke. Hvorfor er det så få menn som kjemper for det de elsker? Bare godtar det uten en kamp? Ofte er det jo det kvinner ønsker også, at mannen skal mobilisere og skjønne at nå er det alvor og ta grep, men de færreste gjør det. De bare resignerer. Tror mange kvinner ønsker å bli kjempet for, mens mannen bare kryper avgårde med halen mellom beina. Tanker? Anonymkode: ce2b6...beb 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Er som regel for sent å "kjempe" når man har kommet så langt at brudd er et tema fordi den som har gått veien dit som regel har brukt lang tid enten de er mann eller kvinne.. Jeg tror ikke kjønn er så relevant som personlighet, er du en som ikke ser at du selv bidrar til problemene eller erkjenner at det ER problemer vil ikke det å sette inn ett ekstra gir når det har gått over styr være tilstrekkelig.. Da er det et trekk man har at man stikker hodet i sanden og som du beskriver "kryper avgårde" kanskje.. Anonymkode: 08240...736 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 Helt enig. Hadde min x samboer valgt å kjempe for meg hadde det nok sett i ettertid vært muligheter for at jeg ble. Ikke ville han prøve par terapi heller. Min erfaring er også som din. I venninne gjeng osv også. De fleste ønsker en mann som kjemper for de. Når man blir mest mor og hushjelp osv dør romantikken. Blir man tatt for gitt går man til slutt. Nå var det litt mer problemer enn som så men jeg var innstilt på å kjempe pga felles barn. Men når han da avslo mitt forslag om par terapi var det i grunn ikke noe mer jeg kunne gjøre. Jeg foreslo heller ikke det kun for forholdet men og for å å få han til å innse han trengte hjelp personlig også. Hadde han innsett det og valgt å jobbe med seg selv kunne det vært håp. Anonymkode: f9a4b...827 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 M47. Ble skilt for noen år siden, gift på ny nå. Jeg er nok blant mennene som bare "godtok" bruddet. Og svaret på det var nok ganske enkelt at jeg ikke lenger hadde følelser for henne. Det var mye krangling, og jeg opplevde henne som kronisk sint og misfornøyd, uansett hva jeg gjorde for henne. Jeg hadde nok også i bakhodet at jeg ganske greit kunne finne meg en ny. Sånn sett kunne jeg selv vært den som dro ut pluggen, men det sitter langt inne for de fleste menn å forlate kona, iom. at man da også ofte ender opp med å forlate barna. Min erfaring når jeg ser rundt meg, er at kvinner som går fra mannen ofte godtar 50/50, mens de som blir forlatt oftere går til kamp for mer samvær. Jeg regner med at det har med stolthet og sårede følelser å gjøre. Det er tross alt flere kvinner som går fra mannen enn motsatt, og for menn er det at kona går en opplevelse man deler med mange andre, mens det å bli forlatt som kvinne tror jeg er ekstremt tungt. Som resultat er det mange menn som "lar henne dra". Min ekskone har også mye temperament. Tiden etter bruddet har vært vanskelig og det har kommet mye dritt fra henne. Man skulle nesten tro det var jeg som dro, sett i lys av hvor sint hun har vært. Tør knapt tenke på hvordan hun hadde vært som forlatt. Anonymkode: f6964...5cc 5 3 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 Menn har en tendens til å stå i problemene for å ikke lage drama. De har kanskje ville skilles i flere år allerede når kona endelig tar steget. Anonymkode: 6346f...069 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 Fra det øyeblikket min partner sier at hun vil avslutte forholdet er hun ikke lenger verdt min tid eller energi. Hun vil heller ikke ha rett til tilgang på mine tanker eller følelser. Anonymkode: 68bc9...bec 5 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 Men om det er slik at menn ofte kjenner lettelse når kona tar steget, hvorfor er det da sånn at mange menn mobiliserer først når kona begynner å gå videre å date andre? Først da vil de kjempe?🤔 Anonymkode: ce2b6...beb 1 2
Btw Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: M47. Ble skilt for noen år siden, gift på ny nå. Jeg er nok blant mennene som bare "godtok" bruddet. Og svaret på det var nok ganske enkelt at jeg ikke lenger hadde følelser for henne. Det var mye krangling, og jeg opplevde henne som kronisk sint og misfornøyd, uansett hva jeg gjorde for henne. Jeg hadde nok også i bakhodet at jeg ganske greit kunne finne meg en ny. Sånn sett kunne jeg selv vært den som dro ut pluggen, men det sitter langt inne for de fleste menn å forlate kona, iom. at man da også ofte ender opp med å forlate barna. Min erfaring når jeg ser rundt meg, er at kvinner som går fra mannen ofte godtar 50/50, mens de som blir forlatt oftere går til kamp for mer samvær. Jeg regner med at det har med stolthet og sårede følelser å gjøre. Det er tross alt flere kvinner som går fra mannen enn motsatt, og for menn er det at kona går en opplevelse man deler med mange andre, mens det å bli forlatt som kvinne tror jeg er ekstremt tungt. Som resultat er det mange menn som "lar henne dra". Min ekskone har også mye temperament. Tiden etter bruddet har vært vanskelig og det har kommet mye dritt fra henne. Man skulle nesten tro det var jeg som dro, sett i lys av hvor sint hun har vært. Tør knapt tenke på hvordan hun hadde vært som forlatt. Anonymkode: f6964...5cc Hva var grunnen til at hun var så sint og misfornøyd tror du? 3 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fra det øyeblikket min partner sier at hun vil avslutte forholdet er hun ikke lenger verdt min tid eller energi. Hun vil heller ikke ha rett til tilgang på mine tanker eller følelser. Anonymkode: 68bc9...bec Selv ikke om dere har felles barn? Har du opplevd mange samlivsbrudd? Det høres ikke slik ut, for uansett hvem som bryter ut så er det ofte tøft for begge etter mange år sammen. Anonymkode: ce2b6...beb 2 1
Trolltunge Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 (endret) Om menn skal mobilisere må de som regel gjøre det før kvinnen vil gå, for da har hun allerede mistet tro og tillit angående løfter om endringer. Det er bare tomme ord for henne da. Brudd kommer ofte som sjokk på menn, selv om det som er problemet er forsøkt formidlet i lang lang tid, og det gjerne har vært løfter om endringer som i praksis ikke skjedde i like lang tid. Når kvinner går har de allerede gitt opp, har ikke lenger tro på at mannen evner eller vil gjøre noe med det som ikke fungerer, og har allerede startet sorgprosessen vedrørende at dette ikke gikk bra. Å komme da og love gull og grønnere skoger er som regel for sent, og bare enda en gang han sier ord hun ikke lenger tror på. Endret 21. august 2023 av Trolltunge 2 10
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #11 Skrevet 21. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Men om det er slik at menn ofte kjenner lettelse når kona tar steget, hvorfor er det da sånn at mange menn mobiliserer først når kona begynner å gå videre å date andre? Først da vil de kjempe?🤔 Anonymkode: ce2b6...beb For meg handlet det om at jeg hadde lovet henne å stå i ekteskapet i gode og onde dager. Og selv om forholdet ikke sprudler av champagne i en periode, fritar det meg ikke fra det løftet jeg gav. Kanskje løfter betyr mer for menn siden kvinner oftere bryter? Anonymkode: 68bc9...bec 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #12 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ser ofte menn bare detter sammen, blir unnvikende og «godtar» bruddet uten å mukke. Hvorfor er det så få menn som kjemper for det de elsker? Bare godtar det uten en kamp Det var vel med å gjøre at ofte kvinners syn på det å mobilisere og kjempe for forholdet er å gjøre seg selv til en annen enn man er, å gi etter og la seg forme for å holde dama happy, noe som er dømt til å feile uansett. Eksen var sånn, skjønte ikke hvorfor jeg ikke kjempet på slutten, men hun klarte heller ikke se at hun prøvde å endre min personlighet, og måten å motivere for å kjempe for forholdet var å mase og utelukkende fokusere på det negative, noe som selvsagt ikke fungerer. Og mistenker en del damer er sånn. Utrolig glad jeg kom meg vekk derfra Men tidligere så har jeg taklet det med å bare gå rett videre, når hun ikke ville ha meg, så tenker jeg hun ikke er verdt å bruke energi på, og dytter henne ut av hodet så fort som mulig, kommer ingenting godt ut av å gruble over gamle flammer Anonymkode: 58b2d...05c 1 1
Btw Skrevet 21. august 2023 #13 Skrevet 21. august 2023 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: For meg handlet det om at jeg hadde lovet henne å stå i ekteskapet i gode og onde dager. Og selv om forholdet ikke sprudler av champagne i en periode, fritar det meg ikke fra det løftet jeg gav. Kanskje løfter betyr mer for menn siden kvinner oftere bryter? Anonymkode: 68bc9...bec Føler at hovedgrunnen til at kvinner forflater forholdet er fordi mennene ikke bidrar til at deres hverdag sammen skal være hyggelig eller i hvertfall samkjøres. Kvinnen har til tross alt 1., 2. og 3. skiftet i disse dager. Kan man måle hvor mye løften betyr i form av bidrag i forholdet? Endret 21. august 2023 av Btw 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #14 Skrevet 21. august 2023 Btw skrev (6 minutter siden): Hva var grunnen til at hun var så sint og misfornøyd tror du? Mange ulike grunner, i bunn og grunn har hun vel alltid vært litt sint, og jeg har minne av at hun gikk rundt og kjeftet litt på meg også i starten av vårt forhold, før vi overhodet flyttet sammen eller fikk barn. Jeg tror det var dynamikken i hennes foreldres hjem, og det hun kjente til. Hennes foreldre hadde et dysfunksjonelt ekteskap, og ble skilt da vi ble gift. Senere i vårt ekteskap merket hun nok at jeg tok henne for gitt, og det gjorde jeg. Man må ha en underliggende respekt og en viss beundring for sin partner, og det hadde jeg nok ikke for henne. Vi ble sammen av tilfeldigheter som ganske unge. Anonymkode: f6964...5cc 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #15 Skrevet 21. august 2023 12 minutter siden, Btw said: Føler at hovedgrunnen til at kvinner forflater forholdet er fordi mennene ikke bidrar til deres hverdag sammen skal være hyggelig eller i hvertfall samkjøres. Kvinnen har til tross alt 1., 2. og 3. skiftet i disse dager. Kan man måle hvor mye løften betyr i form av bidrag i forholdet? Den nyeste versjonen av SSBs tidsbrukundersøkelse som måler menn og kvinners arbeidsbidrag konkluderte med at menn, i snitt, jobber mer enn kvinner (hjemme+betalt arbeid i sum) og at kvinner har mer tid til å bruke på søvn, måltider og fritid. Anonymkode: 68bc9...bec 1 1
Btw Skrevet 21. august 2023 #16 Skrevet 21. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Den nyeste versjonen av SSBs tidsbrukundersøkelse som måler menn og kvinners arbeidsbidrag konkluderte med at menn, i snitt, jobber mer enn kvinner (hjemme+betalt arbeid i sum) og at kvinner har mer tid til å bruke på søvn, måltider og fritid. Anonymkode: 68bc9...bec Hadde du mulighet til å legge til SSBs rapporten? 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #17 Skrevet 21. august 2023 7 minutter siden, Btw said: Hadde du mulighet til å legge til SSBs rapporten? https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/tids-og-mediebruk/statistikk/tidsbruksundersokelsen Anonymkode: 68bc9...bec 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #18 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Den nyeste versjonen av SSBs tidsbrukundersøkelse som måler menn og kvinners arbeidsbidrag konkluderte med at menn, i snitt, jobber mer enn kvinner (hjemme+betalt arbeid i sum) og at kvinner har mer tid til å bruke på søvn, måltider og fritid. Anonymkode: 68bc9...bec Om det stemmer er det et gjennomsnitt. Slenger ut en teori her nå om at det er de mennene som drar snittet ned som er i de forholdene der kvinnen er mest misfornøyd. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/tids-og-mediebruk/statistikk/tidsbruksundersokelsen Anonymkode: 68bc9...bec Hvordan den er gjennomført. Egeninnmelding? Og er det tredje skiftet med planlegging av måltider, bursdager, reiser, osv. medregnet i noe av arbeidet? Anonymkode: 254aa...7ad 5 2
Trolltunge Skrevet 21. august 2023 #19 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For meg handlet det om at jeg hadde lovet henne å stå i ekteskapet i gode og onde dager. Og selv om forholdet ikke sprudler av champagne i en periode, fritar det meg ikke fra det løftet jeg gav. Kanskje løfter betyr mer for menn siden kvinner oftere bryter? Anonymkode: 68bc9...bec Tror mange menn lener seg på slikt ja, og ja det kan virke som menn er noe mer lojale anlagt angående at de har valgt sin kvinne, og står ved henne. Problemet er når det ikke er noe fint og edelt, men en sovepute i forhold til å ivareta forholdet godt. Man lover nemlig ikke å stå i ekteskapet i gode og vonde dager, man lover hverandre å elske og ære hverandre i gode og onde dager, og det krever ikke kun å bli med noen, men å handle med kjærlighet og respekt for hva den andre er, føler, trenger og står i. Man har allerede brutt det løftet om man ikke behandler sin partner med omtanke, omsorg, respekt og vilje til å løse utfordringene som oppstår i forholdet. Da er løftet brutt av deg, allerede, når hun isåfall går på grunn av at du ikke har elsket og æret. Kun å ikke gjøre det ene er å bryte det løftet, så er man ikke omtenksomhet og respektfull, men ignorerer sin partners inderlige behov for kommunikasjon, endringer, kompromisser og støtte, da har man selv brutt løftet. Før hun gikk. 9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #20 Skrevet 21. august 2023 10 minutter siden, Trolltunge said: Tror mange menn lener seg på slikt ja, og ja det kan virke som menn er noe mer lojale anlagt angående at de har valgt sin kvinne, og står ved henne. Problemet er når det ikke er noe fint og edelt, men en sovepute i forhold til å ivareta forholdet godt. Man lover nemlig ikke å stå i ekteskapet i gode og vonde dager, man lover hverandre å elske og ære hverandre i gode og onde dager, og det krever ikke kun å bli med noen, men å handle med kjærlighet og respekt for hva den andre er, føler, trenger og står i. Man har allerede brutt det løftet om man ikke behandler sin partner med omtanke, omsorg, respekt og vilje til å løse utfordringene som oppstår i forholdet. Da er løftet brutt av deg, allerede, når hun isåfall går på grunn av at du ikke har elsket og æret. Kun å ikke gjøre det ene er å bryte det løftet, så er man ikke omtenksomhet og respektfull, men ignorerer sin partners inderlige behov for kommunikasjon, endringer, kompromisser og støtte, da har man selv brutt løftet. Før hun gikk. Jeg er enig med alt du skrev her. Anonymkode: 68bc9...bec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå