Gå til innhold

Grunner til ikke å tro på gud:

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han gir meg, en ung småbarnsmor som jobber som sykepleier på akuttmottak og praktisk talt redder liv hver dag, uhelbredelig hjernekreft som jeg kommer til å dø av. 

Eller så er Gud en sadistisk drittsekk☺️

Anonymkode: aad09...be5

• Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virkelig trist å høre, og du har min fulle medfølelse.

Enhver av oss har sin tilmålte tid; noen lever lenge, mens andre får et kortere liv - uten at dette har sammenheng med hvem man er som menneske; det viktigste er å ta vare på dagene som kommer, og gjøre det beste ut av tiden man har til rådighet.

Hvis er et menneske som har brukt livet ditt til å hjelpe andre, har du ingenting å være redd for når du en dag blir borte fra denne verden; det er vanskelig å si farvel til en verden man kjenner, men alt har en slutt; det samme kan man si om foreldre som dør i en meningsløs krig i Ukraina fordi Putin er blitt sprø, og barna må bli igjen.

Om man kunne betrakte livet vårt fra en fjern fremtid, ville vi kunne forstå det bedre, men det er vi jo ikke i stand til - generasjoner kommer og generasjoner går, og grunnen til at jeg er her idag, er muligens noe sørgelig som skjedde en gang på 1600-tallet, som virket katastrofalt sett med datidens øyne, men som fikk videre følger på livets og historiens lange vei.

Jorden og universet har eksistert i milliarder av år, og vårt eget fysiske liv er bare et kort lysglimt i sammenligning; vi blir alle født, og før eller senere kommer vi alle til å dø; det er den uunngåelige skjebnen vår.

Samtidig er døden bare en overgang til noe annet og bedre; en overgang som kan virke skremmende og ulogisk når vi ikke vet hva som kommer, men det visste vi heller ikke da vi, etter ni trygge måneder i mors gravide mage, ble revet bort fra denne tryggheten, og så dagens lys i en ny og fremmed verden. Men etter hvert som vi vokste opp og lærte denne verdenen å kjenne, fikk vi også erfare at den ikke var så ille likevel.

Så du har som sagt min fulle medfølelse, men et forsiktig råd fra min side er å bruke tiden man har igjen så godt man kan uten å bekymre seg for morgendagen; tiden varer ikke evig for noen av oss, og man burde bli flinkere til å ta vare på den, ta vare på øyeblikkene som kommer og går, for de varer ikke evig, og en dag kommer evighetens roser til å legge et lokk på livet vårt, og det blir tid for å ta avskjed, og si farvel.

- B.

Anonymkode: 917e0...c46

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Virkelig trist å høre, og du har min fulle medfølelse.

Enhver av oss har sin tilmålte tid; noen lever lenge, mens andre får et kortere liv - uten at dette har sammenheng med hvem man er som menneske; det viktigste er å ta vare på dagene som kommer, og gjøre det beste ut av tiden man har til rådighet.

Hvis er et menneske som har brukt livet ditt til å hjelpe andre, har du ingenting å være redd for når du en dag blir borte fra denne verden; det er vanskelig å si farvel til en verden man kjenner, men alt har en slutt; det samme kan man si om foreldre som dør i en meningsløs krig i Ukraina fordi Putin er blitt sprø, og barna må bli igjen.

Om man kunne betrakte livet vårt fra en fjern fremtid, ville vi kunne forstå det bedre, men det er vi jo ikke i stand til - generasjoner kommer og generasjoner går, og grunnen til at jeg er her idag, er muligens noe sørgelig som skjedde en gang på 1600-tallet, som virket katastrofalt sett med datidens øyne, men som fikk videre følger på livets og historiens lange vei.

Jorden og universet har eksistert i milliarder av år, og vårt eget fysiske liv er bare et kort lysglimt i sammenligning; vi blir alle født, og før eller senere kommer vi alle til å dø; det er den uunngåelige skjebnen vår.

Samtidig er døden bare en overgang til noe annet og bedre; en overgang som kan virke skremmende og ulogisk når vi ikke vet hva som kommer, men det visste vi heller ikke da vi, etter ni trygge måneder i mors gravide mage, ble revet bort fra denne tryggheten, og så dagens lys i en ny og fremmed verden. Men etter hvert som vi vokste opp og lærte denne verdenen å kjenne, fikk vi også erfare at den ikke var så ille likevel.

Så du har som sagt min fulle medfølelse, men et forsiktig råd fra min side er å bruke tiden man har igjen så godt man kan uten å bekymre seg for morgendagen; tiden varer ikke evig for noen av oss, og man burde bli flinkere til å ta vare på den, ta vare på øyeblikkene som kommer og går, for de varer ikke evig, og en dag kommer evighetens roser til å legge et lokk på livet vårt, og det blir tid for å ta avskjed, og si farvel.

- B.

Takk, så Gud eksisterer overhodet ikke da.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig leit å høre at du er syk TS❤️

Min datter på 11 år spurte meg hvorfor jeg ikke tror, og da fortalte jeg nettopp dette, det er jo helt sinnsykt at det skal sitte en fyr i himmelen og bestemme dette. Jeg skjønner oppriktig ikke hvordan noen kan tro på et eventyr. 

Anonymkode: 0c014...7da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sender deg all min styrke og klemmer ❤️❤️🌹.. skulle gitt deg mer, men hva kan man egentlig gi ? Jeg mistet troa på gud da han rev datteren vår fra oss brutalt og hardt.. et barn som aldri får vokse opp, som aldri får oppleve familie, skole, lek, reise, sport u name it. Hver gang jeg ser foreldre med sine døtre, gråter jeg for sår hals. For de er heldige, vår datter får aldri oppleve det 😭😭😭.. hvis det er en gud, er han er dritt og en kuk og hjerterå😭😭😭.... 

Anonymkode: c3fc8...02b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk, så Gud eksisterer overhodet ikke da.

Om Gud eksisterer eller ikke er ikke opp til oss å bedømme.

Jeg skulle hatt en bror eller søster som aldri rakk å bli født; dette barnet fikk aldri oppleve sollyset eller å leke engler i snøen en vinterdag. Slik sett kan man se på dette livet som ble avsluttet altfor tidlig som en dypt urettferdig skjebne, men samtidig fikk broren eller søsteren min heller ikke oppleve denne verdens sorger og bekymringer, og han eller hun leker sikkert blant englene uten å aldri ha felt en tåre, mens jeg er her, i en verden full av skygger.

Noen menneskeliv er korte, noen menneskeliv blir lange, men alle er de verdifulle menneskeliv; det er en grav til en jeg kjente som jeg går til, og ved siden av graven er det en gravstein til et barn som ble født og døde på samme dag; samme skjebne som broren eller søsteren min. Også en liten engel hvis altfor korte liv hadde en mening og verdi; en liten engel som nå leker sammen med andre engler, og kanskje er god venn med broren eller søsteren som jeg aldri ble kjent med.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 7.24):

Han gir meg, en ung småbarnsmor som jobber som sykepleier på akuttmottak og praktisk talt redder liv hver dag, uhelbredelig hjernekreft som jeg kommer til å dø av. 

Det var ikke Gud som gav deg kreft, Gud har ingen skyld i sykdommer som er skapt av menneskers handlinger og menenskers tukling med naturen.

Gud er bevist av vitenskapen, og ved å rakke ned på og spotte Gud slik du gjør mister du mye empati og medfølelse.

AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 8.03):

Vel, sender deg all min styrke og klemmer ❤️❤️🌹.. skulle gitt deg mer, men hva kan man egentlig gi ? Jeg mistet troa på gud da han rev datteren vår fra oss brutalt og hardt.. et barn som aldri får vokse opp, som aldri får oppleve familie, skole, lek, reise, sport u name it.

Gud har ingen skyld i at mennesker blir syke eller dør, det er vår egen feil fordi vi har tuklet med naturen, forurenser og ødelegger jorda. S

elvmotsigelsen i at dere ateister benekter Guds eksistens, men samtidig mener alt i verden som er feil er Hans skyld sere dere vel ikke selv.

Anonymkode: a584b...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var ikke Gud som gav deg kreft, Gud har ingen skyld i sykdommer som er skapt av menneskers handlinger og menenskers tukling med naturen.

Gud er bevist av vitenskapen, og ved å rakke ned på og spotte Gud slik du gjør mister du mye empati og medfølelse.

Gud har ingen skyld i at mennesker blir syke eller dør, det er vår egen feil fordi vi har tuklet med naturen, forurenser og ødelegger jorda. S

elvmotsigelsen i at dere ateister benekter Guds eksistens, men samtidig mener alt i verden som er feil er Hans skyld sere dere vel ikke selv.

Kan ikke du bare slutte med det der "gud er bevist av vitenskapen ".

En ting har du rett i da. Det er ikke Gud sin feil at mennesker blir syke og dør. For han / det finnes ikke.

Anonymkode: 6331c...154

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan ikke du bare slutte med det der "gud er bevist av vitenskapen ".

En ting har du rett i da. Det er ikke Gud sin feil at mennesker blir syke og dør. For han / det finnes ikke.

Gud finnes, det er bevist av vitenskapen og er noe jeg har dokumentert grundig en rekke ganger, selv om dere ateister benekter vitenskapen og Guds eksistens. Gud finnes, men har ikke skylden i menneskers ødelegging og tukling med naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gud finnes, det er bevist av vitenskapen og er noe jeg har dokumentert grundig en rekke ganger, selv om dere ateister benekter vitenskapen og Guds eksistens. Gud finnes, men har ikke skylden i menneskers ødelegging og tukling med naturen.

Nei Gud finnes ikke. Du har ikke bevist / dokumentert en skitt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Joda, har bevist det en rekke ganger med vitenskaplige undersøkelser. At dere ateister benekter vitenskapen er nå så, det er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 7.24):

Eller så er Gud en sadistisk drittsekk☺️

Livet vårt her er kort som et lysglimt fra fyrtårnet i natten...så når jorda har spunnet noen flere runder rundt sola er alle mennesker du reiser sammen med på denne kula borte og..

Du drar bare litt tidlig..ikke verre enn det..og du har levd tusen liv før og kommer til å leve tusen etter dette og...det finnes ingen død..

Og jeg er ikke religiøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Joda, har bevist det en rekke ganger med vitenskaplige undersøkelser. At dere ateister benekter vitenskapen er nå så, det er ikke noe nytt.

Du har lagt ut den samme artikkelen hver eneste gang, som kun er den subjektive meningen til en predikant. Du vet sikkert like godt som meg at hvis Guds eksistens var bevist så hadde det blitt store nyhetsoppslag om det, ikke bare en meningsartikkel fra en religiøs fyr.

Men jeg avslutter nå. TS fortjener så mye bedre enn en krangel om dette.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt siden jeg var liten har jeg tenkt at det var bare tull hver gang noen snakket om gud/jesus. For min del er gud like virkelig som smurfer, harry potter og julenissen. Så helt enig med deg TS. Og skikkelig leit at du er syk. ❤️

Anonymkode: 42961...4cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

🙈..Halleluja!..

Hvis du leser i bibelen i 1. Mosebok og leser uten skylappene vil du forstå hva det hele handler om...og ta nå boken deres bokstavelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har lagt ut den samme artikkelen hver eneste gang, som kun er den subjektive meningen til en predikant. Du vet sikkert like godt som meg at hvis Guds eksistens var bevist så hadde det blitt store nyhetsoppslag om det, ikke bare en meningsartikkel fra en religiøs fyr.

Men jeg avslutter nå. TS fortjener så mye bedre enn en krangel om dette.Anonymkode: 6331c...154

Det er lenker til vitenskaplig forskning. Like greit at du gir deg med kveruleringen ja, du kommer ingen vei med å benekte fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt siden jeg var liten har jeg tenkt at det var bare tull hver gang noen snakket om gud/jesus. For min del er gud like virkelig som smurfer, harry potter og julenissen. Så helt enig med deg TS. Og skikkelig leit at du er syk. ❤️

Anonymkode: 42961...4cb

Ikke alle vil forholde seg til historiske fakta og vitenskapen, men deg om det, 90% av verdens befolkning forstår hvorfor ateistene tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 0.18):

Du har heller ikke bevis for at han ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 0.14):

For det er jo selvfølgelig djevelens verk det!

Anonymkode: 6e6bb...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

❤️ TS, så trist! For meg som troende er du i mine bønner.

Å tro på noe etter livet, en gud om du vil, og det gudommelige, er for mange et valg som handler om en form for trøst i alt de ikke selv kan ha kontroll over, man finner trygghet og ro i at noe annet større enn en selv er tilstede, også etter livet.
For andre er det enkilde til alt annet enn godt - det handler om hvordan man velger se livet tror jeg.

Anonymkode: bed44...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...