Gå til innhold

Matpakker i USA

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vanlig her å desverre. Moren til barna mine sender med sjokolade, potetgull osv i matboksen til jentene. Er helt sykt å se. Er såpass ille at hun ikke hører på meg så læreren skal ta det opp på foreldremøte. 

Anonymkode: 7a102...cba

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye av grunnen til snacks i USA er at det har vært billig og mye kommer i småpakker. Kjøpte mellombar, nøttepose i 64 pk og det kommer miniposer av alt i bulk. 

Mine barn nektet å hoppe på snackstrenden. Om matbokser er fullt av potetgull og kjeks så ikke glem barnas fritidsinteresser. På barnas fotballag var det snacksansvarlig til hver kamp. Hadde excel med liste ov kamper og hvem som hadde med snacks til lagene. Mye var nytt for mine barn og de likte ikke gatorade og mye annet snacks så de forsynte seg sjelden. 

Anonymkode: 3d644...a3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, har en amerikansk kollega som klagde over at skolen(i Oslo) hadde ringt og sagt at han ikke fikk sende med datteren «en snack» (=sjokolade) hver dag i matpakka. Han kunne ikke fatte at det var regler for slikt og at skolen mente de kunne overstyre privatlivet på den måten. Han er svært oppegående ellers.

Anonymkode: 660ec...b81

Men i USA er det heeelt greit å styre barnas klær derimot. Min 5. klassing hadde t-skjorte med litt åpning så skuldrene ble bare. Fikk beskjed om at det var «dress code violation»  Kunne ikke ha korte tigbts/shorts til gymtimer heller.   

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Mye kan handle om økonomi. Slik som en skrev så fikk de chips som dagens grønnsak. Potet er jo billig, og mulig chips er billigere i USA enn her. Handler nok om både foreldres og skolenes økonomi. Også handler det vel om oppdragelse. Det er vel mer lettvint å gi det barna ønsker å spise for å unngå å "slite" med å få i de sunn mat. Da slipper de kanskje trass også. Så tenker de vel at det er vinn-vinn.

Anonymkode: 72d84...543

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mye kan handle om økonomi. Slik som en skrev så fikk de chips som dagens grønnsak. Potet er jo billig, og mulig chips er billigere i USA enn her. Handler nok om både foreldres og skolenes økonomi. Også handler det vel om oppdragelse. Det er vel mer lettvint å gi det barna ønsker å spise for å unngå å "slite" med å få i de sunn mat. Da slipper de kanskje trass også. Så tenker de vel at det er vinn-vinn.

Anonymkode: 72d84...543

Dette. Min erfaring er at dette et et bygdefenomrn og at det dårlige kostholdet er størst hos lavinntektsfamilier. Og sånn er det vel i Norge og de fleste andre steder i verden også?

Anonymkode: fed27...358

• Liker 3
Skrevet

Snack time er en del av den amerikanske kulturen også i arbeidslivet og det betyr ikke å ta seg et eple for å si det slik. 

Veldig fremmedartet for oss.

Det er en grunn til at  gjennomsnittlig livvidde er høyere der enn hos oss, men vi kommer etter...

• Liker 4
Skrevet

Under covid så kunne mine barn hente gratis lunsj på skolen hver dag. Posen inneholdt også litt frokost til dagen etter. Syntes egentlig ikke det var sååå ille.  Eneste usunne var muffins/kanelbolle- de fikk litt ulikt. De prøvde bare en gang- den Sloppy Joe «burgeren falt ikke i smak og vi hadde jo råd til å kjøpe mat selv ungene likte. 

Dette var en rik «hvit» by vi bodde i så de tilbød nok mer enn andre steder. 

Tenkte bare jeg ville vise at det var ikke helt håpløs og ikke noe potetgull. 

3C174E6B-BB7B-4307-B6C9-F5BBBF8C217D.jpeg

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Under covid så kunne mine barn hente gratis lunsj på skolen hver dag. Posen inneholdt også litt frokost til dagen etter. Syntes egentlig ikke det var sååå ille.  Eneste usunne var muffins/kanelbolle- de fikk litt ulikt. De prøvde bare en gang- den Sloppy Joe «burgeren falt ikke i smak og vi hadde jo råd til å kjøpe mat selv ungene likte. 

Dette var en rik «hvit» by vi bodde i så de tilbød nok mer enn andre steder. 

Tenkte bare jeg ville vise at det var ikke helt håpløs og ikke noe potetgull. 

3C174E6B-BB7B-4307-B6C9-F5BBBF8C217D.jpeg

Ikke så ille? En muffin eller bolle hver dag vil jeg påstå er veldig ille, i tillegg til en hamburger. 😅 Veldig flott at det også var frukt og grønt da, men ellers lite imponert. 😬

Skrevet
Albbas skrev (3 minutter siden):

Ikke så ille? En muffin eller bolle hver dag vil jeg påstå er veldig ille, i tillegg til en hamburger. 😅 Veldig flott at det også var frukt og grønt da, men ellers lite imponert. 😬

Mente at det var ikke så ille til å være USA. Her hadde jeg hatt andre forventninger, helt klart.   

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde ikke matpakke der jeg gikk, men det var vending machines med potetgull. Dit gikk man i 9:30 pausen. Alle kjøpte en liten pose potetgull i den pausen, eller sjokolade. 

Vi er ganske feite her til lands også da (meg selv inkludert). Vi har kanskje ikke snacks på skolen, men vi gikk da på kiosken i storefri på ungdomsskolen her husker jeg. Det er nok dog litt mer lokalt enn sånn det var i USA, men. 

Lunsjen var derimot ganske usunn i forhold til her. Jeg husker ikke så godt hva vi hadde, men det var varmmat, og ikke sunn mat 😅

Anonymkode: 8908c...750

Tror folk glemmer dette, mens vi ser ned på lunsjen som amerikanerne lager til barna sine😅 Heller en liten pose potetgull eller saltstenger i matboksen, enn all det søtbaksten, godteriet og snacksen mange ungdommer kjøper seg i kiosken/nærbutikken. Men må si jeg også syns det er merkelig at det er helt naturlig for mange amerikanere å sende med ungene snacks i matboksen. 

Anonymkode: 78a78...729

• Liker 1
Skrevet

Gikk på skole i USA. Helt normalt med sjokolade, kjeks, brownies, osv. Fruit loops teller som frukt, pizza teller som grønnsak. De solgte blant annet cookies og brownies i kantina, og brusmaskin hadde de også. 

Anonymkode: 44bf0...bb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Forsåvidt riktig av ham å reagere. Makan til overformynderi...

Noen setter ungene foran iPaden 2t daglig. Det er verre for helsa enn en sjokolade til lunsj 

Anonymkode: 2a48c...886

Så det finnes ikke en mellomting? Det er enten eller?

Anonymkode: affbe...9d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men i USA er det heeelt greit å styre barnas klær derimot. Min 5. klassing hadde t-skjorte med litt åpning så skuldrene ble bare. Fikk beskjed om at det var «dress code violation»  Kunne ikke ha korte tigbts/shorts til gymtimer heller.   

Usa må være det mest dobbeltmoralske landet som noen gang har eksostert

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ganske typisk å sende med noe godt som snack ja. Hadde det nå ennå etterfulgt en sunn og næringsrik lunsj skulle jeg kanskje ikke reagert på kjeks, sjokolade og potetgull, men veldig ofte består lunsjen av loff med usunt pålegg som peanøttsmør og syltetøy som kalori- og ernæringsmessig like gjerne kunne vært en kake. 

Anonymkode: 6b9a1...431

Syltetøy er ikke så usunt som du skal ha det til.

• Liker 1
Skrevet
Albbas skrev (4 timer siden):

Nei det er ikke så ilke

Anonymkode: e9f37...2df

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syltetøy er ikke så usunt som du skal ha det til.

I USA spiser de vanligvis ikke hjemmelaget syltetøy med minimalt med sukker, det er ultraprosessert med over 50% sukker. De kunne like gjerne spist godteri. Men bevares, fordi DU mener det ikke er så usunt så er det sikkert helt greit. 

Anonymkode: 6b9a1...431

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig i England, iallefall. Har bodd der i mange år, og der er matpakka en loffsandwich med majones, ost, og skinke, en liten pose chips, og en sjokolade 😅

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber som lærer på barneskole her i Norge, og kan love dere at det er mye søtsaker i matboksene til Norske elever også. 

På alle foreldremøter oppfordrer jeg til sunne og varierte matbokser, viser bilder og gir ut infofolder. Jeg har ikke lov til å si nei eller bestemme hva foreldrene skal sende med dessverre. 

Jeg ser daglig kjeks i alle varianter, søt gjærbakst, sjokomelk, juice, nugatti, drikkeyogurt, usunn frokostblanding (uten melk), mellombarer med sjokolade. Lista er lang og jeg blir ikke overrasket lengre 😅

Anonymkode: cb74c...3f4

• Nyttig 1
Skrevet

Ditto. Særlig foreldre med utenlandsk bakrunn. En dag hadde et barn kun med en kinder bueno i matboksen 😳dette er bhg da og vi hadde mye foreldre veiledning. Måtte ta far inn på møte han hadde sett på reklame at det var bra for barn mente han og barnet hadde ikke syntes det var feil så da var det vell greit da😂ga klar beskjed om at det ikke var ok. Så i barnehagen kan vi gi en del foreldre veiledning og det brukes mye. Vertfall i den bhg var det svært mye. Var som en sosial arbeider mer enn en pedagog i blant 🙈

Anonymkode: 56486...b6a

• Liker 1
Skrevet

Nå er egentlig hele kostholdet til de der borte veldig usunn. Er en grunn til at veldig mange amerikanere klarer å bli rundt 300 kilo. 🤷🏻‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...