Gå til innhold

Matpakker i USA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig vanlig med sjokolade, kjeks, godteri og potetgull i matboksene til barna i USA? Ser ofte slike poster det stolte mødre tar bilde av matboksene til barna. Siste jeg nå så hadde marshmallows og sjokoladebiter 😳 + brød da, men come on.. I Norge ville aldri noen turt å legge ut bilde av en slik matpakke 😂

Anonymkode: fca2e...2c7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor ser du det?

Anonymkode: 6e3e8...6af

Skrevet

Det er veldig normalt med chips, småkaker og sjokolade. Jobbet i bhg og hadde en stor andel amerikanske barn. Foreldrene til disse ble nesten lite sure da de ikke «fikk lov» til å sende det mwd barna mer. Ble forferdet da jeg foreslo frukt og grønt isteden. 

Anonymkode: 4f88f...5f7

• Liker 7
Skrevet

Ja. Har hatt barn på amerikansk skole og det er ofte snacks med i matboksen til barn.  Ser man sånne preppevideoer så finnes det småposer av alt og mange fyller matbokser med mye ulikt.  Mange får gratis dkolelunsj og selv der er det snacks. 

Anonymkode: 3d644...a3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. Har hatt barn på amerikansk skole og det er ofte snacks med i matboksen til barn.  Ser man sånne preppevideoer så finnes det småposer av alt og mange fyller matbokser med mye ulikt.  Mange får gratis dkolelunsj og selv der er det snacks. 

Anonymkode: 3d644...a3a

Ja, Ikkesant. De kaller det snacks. For meg ville snacks i en slik setting blitt tolket som et lite mellommåltid. Et yoghurt, en frukt etc. Mens der er det sjokolade og potetgull. Hinsides. Er det rart at de blir overvektige tenker jeg. Tenk å få slikt i matpakken presentert som mat fra du er liten.. 

Anonymkode: fca2e...2c7

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Yeh! Har både venner og slekninger i statene og de spiser mye junk food og slikkeri til alle tider på døgnet. Ei kjøper både sjokolade, boller, donuts, kake og pimper brus på boks når hun er på skolen. Merkelig nok er hun ganske fe- STOR! 

Anonymkode: 89437...a7a

• Liker 4
Skrevet

Når datteren min gikk på skole der hadde de lunsjordning. Utdeling av en potetgullpose til måltidet regnet de som «dagens frukt/grønnsak».

Anonymkode: fcb8e...a83

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når datteren min gikk på skole der hadde de lunsjordning. Utdeling av en potetgullpose til måltidet regnet de som «dagens frukt/grønnsak».

Anonymkode: fcb8e...a83

Sykt!

Anonymkode: 4d90d...b41

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, har en amerikansk kollega som klagde over at skolen(i Oslo) hadde ringt og sagt at han ikke fikk sende med datteren «en snack» (=sjokolade) hver dag i matpakka. Han kunne ikke fatte at det var regler for slikt og at skolen mente de kunne overstyre privatlivet på den måten. Han er svært oppegående ellers.

Anonymkode: 660ec...b81

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, har en amerikansk kollega som klagde over at skolen(i Oslo) hadde ringt og sagt at han ikke fikk sende med datteren «en snack» (=sjokolade) hver dag i matpakka. Han kunne ikke fatte at det var regler for slikt og at skolen mente de kunne overstyre privatlivet på den måten. Han er svært oppegående ellers.

Forsåvidt riktig av ham å reagere. Makan til overformynderi...

Noen setter ungene foran iPaden 2t daglig. Det er verre for helsa enn en sjokolade til lunsj 

Anonymkode: 2a48c...886

• Liker 4
Skrevet

Med det sagt får mine barn godteri i helgen. De får en godteskål hver og rett som det er får de noe på søndag og.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Yeh! Har både venner og slekninger i statene og de spiser mye junk food og slikkeri til alle tider på døgnet. Ei kjøper både sjokolade, boller, donuts, kake og pimper brus på boks når hun er på skolen. Merkelig nok er hun ganske fe- STOR! 

Anonymkode: 89437...a7a

Altså som en gjennomsnittlig elev på videregående skole i Norge. Gå innom en matbutikk ikke langt fra en videregående skole ved lunsjtider, så ser du at det ikke akkurat er salat de handler til lunsj. Men heller brus og usunn mat.

Anonymkode: d686c...a5f

• Liker 13
Skrevet

Jeg har besøkt slektninger i USA og de hadde barn i barnehage og på barneskole.

Barna får kantinemat der hvor det er kjøtt, stekte grønnsaker og brød. Foreldrene pakket en liten matboks med ''snacks'' og da var det snakk om noe lite skulle de bli mer sultne i løpet av dagen. Da var det gjerne noe søt og godt å kose seg med. Jeg har aldri sett sjokolade eller potetgull, men de hadde ofte 1 kjeks, noen marshmallows og  noe tørket frukt å knaske i. Hovedmåltidene spiste de der og ikke med medbrakt mat. 

Jeg vet ikke om det er likt overalt i USA, det er mange stater og sikkert forskjellige ordninger.

Jeg hadde ikke egne barn på det tidspunktet og visste ikke hva som var normalt i Norge. Det var en ukjent verden. Jeg har selv vokst opp med varm mat i barnehage og på skole og har aldri hatt behov for matboks, men det var ikke i Norge. Her var jeg vitne til at en ansatt i barnehagen ga beskjed til en mamma med veldig streng stemme at muslibar ikke var OK i matboksen. At det var kosemat og matboksen skulle ha ordentlig mat. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Altså som en gjennomsnittlig elev på videregående skole i Norge. Gå innom en matbutikk ikke langt fra en videregående skole ved lunsjtider, så ser du at det ikke akkurat er salat de handler til lunsj. Men heller brus og usunn mat.

Anonymkode: d686c...a5f

På normal gjerne også. Bare drittmat

Skrevet

Det er slik i Europa også. Vi har spanske venner, og i deres krets (i Spania) er det helt vanlig at nisten til skolen består av søt bagst (gjerne sukkerglasert doghnuts eller sjokolade crossant feks), søt kjeks, potetgull og godteri.

Det er sikkert ikke sånn over alt, akkurat som det er variasjoner her hjemme også, men virker som om det er gjengs kultur at det vi kaller «lørdagsgodt» er hverdagsmat der.

Men ser jo det at alt man kjøper/får servert av kaker og dessert er så søtt at du blir helt seig i munnen av en bit 😅

Anonymkode: bde53...260

Skrevet

Får opp masse sånt som forslag på Facebook for tiden, selv om jeg ikke har skolebarn.

Foreldre som skryter av hvor gode foreldre de er mens det er potetgull, sjokolade eller nuggets (ALLTID nuggets) i pakken. Gjerne med en brus, butikksmoothie eller sjokomelk i tillegg. Så har du motpolene, som sender med raw bar, raspa gulrot, grønnkål og «grain-free» fordi korn = døden.

Har bodd i USA og har inntrykk av at «mid-size» er lite vanlig, enten er man typ BMI under 20 eller over 35, evt veldig trent.

Anonymkode: a24cb...1cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har sett det på Pinterest jeg også. Synes ikke mange av de matpakkene ser så gale ut jeg da. Har sett mye frukt og grønt, nøtter… pluss en liten snack. Husk at de har varm skolelunsj.

Skulle ønske jeg kunne sendt med sønnen min en sånn pakke… i dag på første skoledag prøver vi igjen med brød. Artig å se om han spiser. 
Og ja i vår sendte jeg med både nuggets og pizza som ble varmet om morgenen og sendt med. 
(Kresen unge)

Anonymkode: 8975d...e00

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forsåvidt riktig av ham å reagere. Makan til overformynderi...

Noen setter ungene foran iPaden 2t daglig. Det er verre for helsa enn en sjokolade til lunsj 

Men det er ganske mange regler på skolen som man må følge der, og ikke trenger følge hjemme. Ikke godteri, ikke brus, ikke mobiltelefon (må leveres inn eller bli igjen hjemme), ikke medbrakte leker, ikke forlate skolegården i friminuttet. Og ikke sitte på egen iPad i friminuttet, det er en soleklar regel. 

• Liker 4
Skrevet

Det er ganske typisk å sende med noe godt som snack ja. Hadde det nå ennå etterfulgt en sunn og næringsrik lunsj skulle jeg kanskje ikke reagert på kjeks, sjokolade og potetgull, men veldig ofte består lunsjen av loff med usunt pålegg som peanøttsmør og syltetøy som kalori- og ernæringsmessig like gjerne kunne vært en kake. 

Anonymkode: 6b9a1...431

• Liker 3
Skrevet

Hadde ikke matpakke der jeg gikk, men det var vending machines med potetgull. Dit gikk man i 9:30 pausen. Alle kjøpte en liten pose potetgull i den pausen, eller sjokolade. 

Vi er ganske feite her til lands også da (meg selv inkludert). Vi har kanskje ikke snacks på skolen, men vi gikk da på kiosken i storefri på ungdomsskolen her husker jeg. Det er nok dog litt mer lokalt enn sånn det var i USA, men. 

Lunsjen var derimot ganske usunn i forhold til her. Jeg husker ikke så godt hva vi hadde, men det var varmmat, og ikke sunn mat 😅

Anonymkode: 8908c...750

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...