Gå til innhold

Utmattet etter jobb

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei. Jeg er 100% yrkesaktiv og har ingen planer om å slutte med det. Hovedproblemet er at vi har noen ansatte som er på jobb, men jobber ikke - og da blir det oppgaver for oss andre som sliter oss ut. Vi er for få folk på alt for mye å gjøre. Effektiviteten og pengesparing lenge leve!

Anonymkode: bac43...747

Men da er det jo unnsluntrerne på jobben som er problemet. Har du snakket med ledelsen din angående dette? 

Anonymkode: 31543...714

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Been there… for meg var det en kjip spiral. Var så sliten mandag-fredag at jeg alltid endte på sofaen med mobilen. Og det blir man jo enda mer sliten av, hodet får ikke koblet av. 
Har du prøvd å sove mer enn 7 timer? Hva med å legge deg en time tidligere? Sjekker du mail eller driver med andre jobbrelaterte ting om kvelden? I såfall kan det være at det påvirker søvnkvaliteten din uten at du merker det.

Kan anbefale å legge litt planer etter jobb, møte litt venner, kino, hvis du virkelig er veldig sliten se heller en film eller les bok fremfor skjerm. Trening og yoga er bra.

Anonymkode: 63bcf...f4e

Skrevet

Jeg er og så sliten, jobber fulltid. Synes venner som har redusert arbeidstid / er sykemeldte har myyye mer energi enn meg hehe. Men om jeg går en tur ut klokka 20:00 så kvinner jeg til da. Skal sies jeg har adhd og tar adhd medisin og fokuserer 100% om dagen og blir rimelig ferdig om kvelden. 

Kansje det er litt tung luft hjemme? Frisk luft gjør mye. 

Anonymkode: 279b6...af7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er og så sliten, jobber fulltid. Synes venner som har redusert arbeidstid / er sykemeldte har myyye mer energi enn meg hehe. Men om jeg går en tur ut klokka 20:00 så kvinner jeg til da. Skal sies jeg har adhd og tar adhd medisin og fokuserer 100% om dagen og blir rimelig ferdig om kvelden. 

Samme er det her og. 

De som er sykemeldt kommer joggende til jobb for å levere sykmelding. High Five og god prat før de jogger hjem med nye 14 dager sykmelding

Anonymkode: b0774...8c5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det veldig likt, og jobber også på kontor for øyeblikket. MEN var en psykriater som lærte meg at det at "7 timers søvn er nok for alle" bare er tull og tøys. Han fant ut at jeg personlig trengte 9 timer søvn. Er naturligvis vanskelig å få så mange timer søvn hver natt, da du får veldig lite fritid etter jobb. Men selv om du får mindre timer fritid, så blir de timene i det minste produktiv og ikke bare i sofaen. Og selvfølgelig å drikke nok vann.

Tror det og er veldig viktig å finne en måte å koble av. Jeg merker at de dagene det har vært veldig mye stress, så tenker jeg så mye på arbeidsoppgaver at det føles ut som jeg tar med jobben hjem. Så tror det er viktig å finne noe som tømmer hode, om det er å gå ut å få frisk luft, ringe en venn og snakke om noe annet eller å rett og slett ta seg et glass vin😅. For tror man egentlig bare mater stresset når man feks sitter å ser serier, ettersom man underbevisst gjerne fortsatt tenker på jobben. Og da blir man naturligvis mer sliten.

Anonymkode: 6c181...a2b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men da er det jo unnsluntrerne på jobben som er problemet. Har du snakket med ledelsen din angående dette? 

Anonymkode: 31543...714

Ja. De er klar over dette men det skjer ingenting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Samme er det her og. 

De som er sykemeldt kommer joggende til jobb for å levere sykmelding. High Five og god prat før de jogger hjem med nye 14 dager sykmelding

Anonymkode: b0774...8c5

Høres ikke ut som du har et realistisk bilde av dem som er sykemeldt... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg hjalp det enormt med hjemmekontor. De dagene jeg er på kontoret så har jeg ikke ork til noe når jeg kommer hjem. De dagene jeg jobber hjemmefra så har jeg energi hele dagen.

Anonymkode: 241eb...a56

Jaaaaa🙌🏼🙌🏼 jeg digger hjemmekontor👌🏼 det gjør at jeg får nok energi til å overleve hverdagen🫠🫠

Anonymkode: bd31f...4f6

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For meg hjalp det enormt med hjemmekontor. De dagene jeg er på kontoret så har jeg ikke ork til noe når jeg kommer hjem. De dagene jeg jobber hjemmefra så har jeg energi hele dagen.

Anonymkode: 241eb...a56

Samme! Har to faste dager i uken. Er fortsatt sliten, men jeg har i større grad et liv... 

Anonymkode: 1f68a...e9d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja. De er klar over dette men det skjer ingenting.

Det var åpenbart satt på spissen. Men man kan jo undres over noen av de i det minste.. 

Skrevet
Millaca skrev (30 minutter siden):

Høres ikke ut som du har et realistisk bilde av dem som er sykemeldt... 

det var åpenbart satt på spissen, men man kan jo undres over noen av de i det minste..

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble helt ødelagt av turnus. 8-16 var bedre for meg.

Skrevet
HealthyGamer skrev (5 minutter siden):

Jeg ble helt ødelagt av turnus. 8-16 var bedre for meg.

Jeg jobber 8-16 fast. men det kan ofte bli 8-17, 8-18... 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan spiser du?

Anonymkode: 5f23c...a32

Skrevet

Skjønner. Men terskelen for utmattelse vil være svært liten hvis nivåene er lave, så jeg ville sjekket det. Hvis alt er ok, dvs du ligger over 75 nmol, og du kun er utmattet i jobbsammenheng, så må du se på hvordan du kan håndtere det som stresser deg. Arbeidsmengde, miljø, sanseinntrykk på jobb, forventningspress til deg selv, etc. 

Anonymkode: 8b17a...68f

Godt poeng. Jeg hadde lite d-vitamin i vinter, så jeg skal begynne å ta tilskudd nå. Takk! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan spiser du?

Frokost: skipper som regel, men hvis jeg er veldig sulten; en yoghurt eller en iskaffe
Lunsj: Alltid salat, noen få ganger knekkebrød. 
MIddag: varierer selvfølgelig, men prøver å spise kjøtt, grønnsaker og ris for det meste. kunne spist mer fisk. 
Spiser omtrent aldri kveldsmat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Frokost: skipper som regel, men hvis jeg er veldig sulten; en yoghurt eller en iskaffe
Lunsj: Alltid salat, noen få ganger knekkebrød. 
MIddag: varierer selvfølgelig, men prøver å spise kjøtt, grønnsaker og ris for det meste. kunne spist mer fisk. 
Spiser omtrent aldri kveldsmat. 

Det sa veldig veldig lite...

En salat? Med eller uten dressing? Med eller kjøtt? Hvilke proteinkilder? Kilder til karbo? Fett? Hvor stor salat?

Poenget er at du må sørge for å få i deg nok i løpet av dagen, altså nok næringsstoffer. Om du ikke får i deg nok, så vil du bli utmattet.

Skrevet

Jeg har lengre reisevei nå ( ny jobb ) men er overraskende nok mindre sliten, det er langt

bedre arbeidsmiljø og mindre "løping" så jeg tror det er derfor. I tillegg tar jeg tran, vit B-12, vit d og drikker 

Farris hver dag. 

Anonymkode: cf3c5...280

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det sa veldig veldig lite...

En salat? Med eller uten dressing? Med eller kjøtt? Hvilke proteinkilder? Kilder til karbo? Fett? Hvor stor salat?

Poenget er at du må sørge for å få i deg nok i løpet av dagen, altså nok næringsstoffer. Om du ikke får i deg nok, så vil du bli utmattet.

Spiser en fullverdig salat med både protein, karbo og fettkilder - med dressing eller hummus. 
Samme til middag. Middag er det største måltidet jeg spiser. Noen dager er det kyllingfilet og salat, andre dager kan det være spaghetti og kjøttdeig - altså veldig varierende. 

Jeg jobber med å gå litt ned i vekt, og dette er i følge ernæringsrådgiver et bra nivå. 

Skrevet

De som har redusert arbeidstid tar jo regningen selv også da :)  Jeg jobber "bare" 50%, men får jo betalt deretter. ADHD her også 

Anonymkode: 531da...783

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...