HeleneHS Skrevet 20. august 2023 #1 Del Skrevet 20. august 2023 (endret) Hei dere, Jeg har tre SA bak meg, venter på utredning, men er litt utålmodig. Har funnet en italiensk studie fra 2010, som viser at en TSH verdi (skjoldbruskkjertel hormon) over 2.5 nesten doblet risiko for SA. Jeg har litt høye TSH verdier, og gikk for ca 10år siden en periode på medisin for det (da var det nede rundt 1.5). Fastlegen min mener at det ikke er noe vits å prøve med medisin, men jeg tror egentlig veldig på at dette kan være årsaken til mine SA. Jeg har tatt innvendig UL som så fint ut, og har tatt diverse blodprøver (bla Leiden som var negativt). Jeg lurer på om noen har en anbefaling av lege som jeg kunne prøve (jeg tenker privat), som muligens kan skrive ut resept på skjoldbruskkjertelmedisin for å oppnå TSH under 2.5 neste gang jeg blir gravid? Er det noen andre som har hatt flere SA og lyktes med sånn type behandling? Endret 20. august 2023 av HeleneHS Skrivefeil i tittelen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #2 Del Skrevet 20. august 2023 Jeg fikk Levaxin nå og hadde 3 TSH for en måned siden og 2,5 nå. Bruker 25mg. Privat IVF, de sier de vil ha ned tallet selv om det nå lå på 2,5... jeg hadde spurt en annen lege, du kan gå privat. Anonymkode: 04b44...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monella Skrevet 20. august 2023 #3 Del Skrevet 20. august 2023 Hei, jeg skal til utredning for å starte med IVF nå. Jeg har litt høye TSH verdier 6.1 var siste måling. På telefon sa sykepleieren jeg pratet med på fertilitetssenteret at de helst så at TSH var på under 2.0. Jeg er spent på om jeg får medisiner for dette nå, og om det kan ha en effekt. Har slitt med å bli gravid og har hatt 1 SA for ett år siden. Jeg er jo 42 år, så alder har nok noe å si for min del også, selv om alle hormonverdier ellers var fine. Jeg kan holde deg oppdatert på hva de anbefaler for meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 20. august 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 20. august 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk Levaxin nå og hadde 3 TSH for en måned siden og 2,5 nå. Bruker 25mg. Privat IVF, de sier de vil ha ned tallet selv om det nå lå på 2,5... jeg hadde spurt en annen lege, du kan gå privat. Anonymkode: 04b44...6d6 Har du en lege eller legesenter du kan anbefale da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 20. august 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 20. august 2023 34 minutter siden, Monella said: Hei, jeg skal til utredning for å starte med IVF nå. Jeg har litt høye TSH verdier 6.1 var siste måling. På telefon sa sykepleieren jeg pratet med på fertilitetssenteret at de helst så at TSH var på under 2.0. Jeg er spent på om jeg får medisiner for dette nå, og om det kan ha en effekt. Har slitt med å bli gravid og har hatt 1 SA for ett år siden. Jeg er jo 42 år, så alder har nok noe å si for min del også, selv om alle hormonverdier ellers var fine. Jeg kan holde deg oppdatert på hva de anbefaler for meg. Takk, hold meg gjerne oppdatert 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #6 Del Skrevet 20. august 2023 Du må til endokrinolog hvis du skal snakke med en ekspert på dette, og da er det privat som gjelder. Men har du altså gått på Levaxin og sluttet? De fleste som har lavt stoffskifte (høy TSH) går på medisiner resten av livet, med mindre det er pga svangerskap. Anonymkode: e78f2...eb4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 21. august 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 21. august 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Du må til endokrinolog hvis du skal snakke med en ekspert på dette, og da er det privat som gjelder. Men har du altså gått på Levaxin og sluttet? De fleste som har lavt stoffskifte (høy TSH) går på medisiner resten av livet, med mindre det er pga svangerskap. Anonymkode: e78f2...eb4 Ja, jeg sluttet i januar 2014 og hatt "høy-normale" verdier siden. Alltid ca rundt 2,5. Gikk bare på Levaxin i ca 2 år (hadde en liten knute på den ene siden som forsvant etter å ha gått på Levaxin en stund. Det var i smaragd med fastlege at jeg sluttet. Og verdiene har som sagt vært normale, men ikke optimalt siden da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monella Skrevet 25. august 2023 #8 Del Skrevet 25. august 2023 Oppdatering etter å snakket med fertilitetssenteret: Jeg skal ta ny måling på TSH nå for å se om verdiene fortsatt er forhøyet eller om det bare var en urealistisk peak. De vil gjøre en vurdering etter dette og kanskje starte meg på medisiner. Hos fertilitetssenteret sa de at så lenge mine naturlige verdier av TSH er under 4.0 så er det ikke grunn til bekymring. Men dersom man går på medisiner mot lavt stoffskifte så vil man ha verdiene helst under under 2.0. Grunnen til denne forskjellen fikk jeg ikke noen forklaring på. Hva er TSH til deg nå uten medisiner? Hvilken studie er det du har lest hvor de sier at sjangsen for spontanabort er doblet med TSH over 2.5? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 18. oktober 2023 Forfatter #9 Del Skrevet 18. oktober 2023 Beklager sen svar, fikk vel ikke varsel at du hadde svart. Sist den ble målt, var tsh på 2,6 uten noe medisiner. Og fastlegen mente det var greit. Må se om jeg finner studien igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 18. oktober 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 18. oktober 2023 Du har vel rett, har står det om behandling mot lav stoffskifte, altså ikke naturlig nivå av TSH! https://www.thyroid.org/patient-thyroid-information/ct-for-patients/volume-7-issue-12/vol-7-issue-12-p-3/#:~:text=Approximately 63% of pregnant women,miscarriage increased with increasing TSH. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monella Skrevet 18. oktober 2023 #11 Del Skrevet 18. oktober 2023 Jeg hører og leser veldig mye forskjellig angående stoffskifte og graviditet. Har etter dette lest studier som bekrefter økt sansynlighet for abort ved TSH over 2.5 uavhengig av om man er medisinert eller ikke. Så vet ikke hva jeg skal tro lenger. Jeg endte opp med å begynne med medisiner for å få best mulig utgangspunkt før IVF. Har justert dosen to ganger og nå er TSH på 2.1. Min fertilitetslege mente det var optimal verdi så da skal vi mest sansynlig starte opp med IVF nå. Har lest andre leger som gjerne vil verdiene enda lavere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 18. oktober 2023 Forfatter #12 Del Skrevet 18. oktober 2023 Lykke til med IVF prosessen. Jeg er akkurat 6dpo og kjenner på noen symptomer i dag - hadde vært morsomt hvis det faktisk hadde fungert for oss denne gangen. Men med min historie så er jo ingenting sikkert 🤔. Får se hva dem sier på utredning av habituelle abort (når jeg endelig får time..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå