Gå til innhold

Vil ikke ha dåp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har 4 barnebarn som ikke er døpt og 2 som er døpt. Kommer ikke til å blande meg bort i hva foreldrene velger for sine barn.

Jeg var frem og tilbake selv om hva jeg skulle gjøre med mine barn, men valgte å døpe dem.

Anonymkode: 1e414...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min søster har tre barn og alle tre har blitt døpt. Min søster er ikke kristen, men har vel gjort det fordi det er tradisjon.

Jeg er nå gravid med mitt første barn og jeg vil ikke ha hverken dåp eller navnefest. Jeg er ikke kristen og ønsker ikke å ha et selskap. 

Min mor mener nå at jeg også bør ha dåp fordi min søster har hatt det. Hun sier at det det blir feil at mitt barn ikke skal være døpt når alle søskenbarna er det. Min mor er så bestemt på dette at hun har sagt at hun kan betale for alt og ordne alt som trengs, men det er jo ikke det som er poenget. Jeg er fast bestemt på at dette er noe jeg ikke vil, og kommer ikke til å forandre mening, men min mor sier hele tiden "Du kommer nok til å ombestemme deg når barnet kommer" 

😑 Hva faen sier man til sånt? 

Søsteren min er litt mer sånn som mener at jeg bare skal ha dåp for å slippe noe "styr", men jeg syns det blir helt feil..

Anonymkode: deefc...3cc

vi hadde ikke noe sånt vi heller. Hvorfor må man liksom? Ditt barn. Ditt valg og barnet kan la seg døpe senere om det skulle ønske det. Nå er forsåvidt ingen av mine søskens barn døpt heller

Endret av Maleficenta
Skrevet
Elle Melle skrev (5 timer siden):

Sånn utover at det selvsagt er foreldrene som bestemmer, hva er galt med å ha et selskap uten dåp? 

Det er lettere å vinne en diskusjon med "vi velger selvfølgelig bort et religiøst rituale vi ikke tror på" enn "vi vil ikke samle familien slik det er tradisjon for".

kanskje de ikke ser poenget med det

• Liker 1
Skrevet

Ser virkelig ikke problemet. Spiller da ingen rolle hva andre gjør eller har lyst til. Vi hadde heller ingen dåp eller navnefest, var ingen diskusjon rundt det med andre. 

Anonymkode: ba39c...862

Skrevet

du må jo selvfølgelig gjør akkurat som du og barnefar vil selv. drit i hva alle andre sier

Anonymkode: 1b9ac...9e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, jeg sier jo det, men det er jo et evig mas. Uansett hva jeg sier..

'Jeg forstår ikke hvorfor du fortsetter å mase - barnet blir ikke døpt, avgjørelsen er tatt, spar heller energien din til noe annet.'

Anonymkode: 92820...ce4

Skrevet

Stå på ditt om å ikke døpe barnet. Såklart vil ikke barnet vokse opp og tenke "hvorfor er ikke jeg døpt når kusinene mine er døpt", det er helt søkt. Dåp kun "for tradisjon" er og innmari teit. 

Det vi gjorde var å ha en liten fest med noe familie og kalte det navnefest. Ingen sermoni først noe sted bare helt privat selskap. Min mor tok hovedansvar for å arrangere for det var viktig for henne at vi hadde dette. Jeg og barnets far gjorde dette kun for våre families skyld og for babys skyld. Personlig hadde jeg ikke lyst til å arrangere eller ha selskap. Baby vil ikke huske selskapet men tenker det er fint for henne å kunne se bilder av at vi feiret henne og gjorde stas på henne som baby. Og det var hyggelig for familie jeg ser veldig sjeldent å se det nye familiemedlemmet. Baby fikk jo også noen fine gaver, feks penger vi satte på konto til henne. 

Anonymkode: fb70d...bd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min søster har tre barn og alle tre har blitt døpt. Min søster er ikke kristen, men har vel gjort det fordi det er tradisjon.

Jeg er nå gravid med mitt første barn og jeg vil ikke ha hverken dåp eller navnefest. Jeg er ikke kristen og ønsker ikke å ha et selskap. 

Min mor mener nå at jeg også bør ha dåp fordi min søster har hatt det. Hun sier at det det blir feil at mitt barn ikke skal være døpt når alle søskenbarna er det. Min mor er så bestemt på dette at hun har sagt at hun kan betale for alt og ordne alt som trengs, men det er jo ikke det som er poenget. Jeg er fast bestemt på at dette er noe jeg ikke vil, og kommer ikke til å forandre mening, men min mor sier hele tiden "Du kommer nok til å ombestemme deg når barnet kommer" 

😑 Hva faen sier man til sånt? 

Søsteren min er litt mer sånn som mener at jeg bare skal ha dåp for å slippe noe "styr", men jeg syns det blir helt feil..

Holder foreldre på sånn enda? Presser på å følge en tradisjon som er godt på vei ut?! Jeg ville aldri i livet døpt barnet mitt om jeg ikke en gang var kristen. Og navnefest har ikke vært vanlig i norsk tradisjon. Det var bare noe vi adopterte fordi så mange etterhvert ikke ønskets å døpe. Men det er jo egentlig ganske teit. Baby trenger ikke disse tingene. Her valgte vi å gjøre litt ekstra stas på 1-årsdagen til lille, men når jeg tenker tilbake var det egentlig helt unødvendig det også. 1 åringen var mer skremt enn hun koste seg oppi alle folkene og oppmerksomheten hun ikke skjønte noe av. Hun hadde trivdes best med sine aller nærmeste. Tanter og besteforeldre.

Dette er moren din sitt behov og ikke ditt. Hun bestemmer ikke over deg lengre. Bare hold på ditt. Man har heldogvis ikke en kultur (lengre) der folk blit utstøtt av familien for å ikke følge tradisjoner😅 Moren din komme nok snart over det. Men da må du være tydelig på ditt valg, så du ikke gir henne håp til siste slutt.

Anonymkode: 8c01d...18d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...