Gå til innhold

Hva er det klimaskeptikerne ikke forstår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enmanelskeråhate skrev (31 minutter siden):

Drøy sammenligning men, mener det var noen år siden en av de større klimaforskerne sammen med 31000 andre hadde en stor greie om at sammenhengen  ikke var bevist, så det er nok ikke bare vanlige folk som lurer

Du har rett i at det var rundt 30 000 underskrifter for mange år siden, og personene bak var finansiert av Marshall-instituttet i USA som prøver å så tvil om vitenskapelige funn som pengesterke interesser i USA frykter. Som: årsakene til sur nedbør, hullet i ozonlaget og sammenhengen mellom passiv røyking og kreft.

Og disse 30 000? Når man gikk gjennom navnene så var det stort sett vanlige amerikanere med mastergrad, og så og si ingen med bakgrunn fra klimafag (meteorologi osv.)

Anonymkode: fde8c...86f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enmanelskeråhate skrev (6 timer siden):

Drøy sammenligning men, mener det var noen år siden en av de større klimaforskerne sammen med 31000 andre hadde en stor greie om at sammenhengen  ikke var bevist, så det er nok ikke bare vanlige folk som lurer

Hva er det du snakker om?

Anonymkode: 75e05...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 timer siden):

Å si at det ikke er noen, er noe man sier når det er ekstremt få som mener noe annet. Og de ekstremt få er på bærtur.

Eksempelvis er det enighet blant alle historikere om at nazistenes utrydding av jøder fant sted. Selv om det faktisk finnes historikere som hevder noe annet.

Dette er internettpolitiet. Du er knipen i Hitling, og har dermed tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automagisk skrev (På 20.8.2023 den 10.26):

Hvilken "krangel"..?..Det er vitenskapelig konsensus om at klimaendringene vi opplever nå er menneskeskapte..og en eksistensiell trussel mot menneskeheten!

At en og annen dust fra livets hareskole påstår noe annet forandrer ikke på objektive fakta.

På hvilken måte er de en eksistensiell trussel mot menneskeheten? Er det noe kloden og mennesker er så er det tilpasningsdyktig.

Anonymkode: d43cd...790

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På hvilken måte er de en eksistensiell trussel mot menneskeheten? Er det noe kloden og mennesker er så er det tilpasningsdyktig.

Du ser ikke nyheter?...

Hadde du gjort det ville du sett at matsikkerheten over hele kloden er drastiskt svekket bare de 2 siste årene ...En rekke land har innført eksportforbud på matvarer pga reduserte avlinger grunnet tørke eller flom..

Vi har aldri aldri sett en sommer som årets om du vil vite det..og bare for ordens skyld siden du ikke leser nyheter ...

-Vi er på snorrett kurs rett til helvette.. med global hungersnød, vanvittige temperaturer og tørkeperioder etterfulgt av forferdelige flommer og kuldeperioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automagisk skrev (57 minutter siden):

Du ser ikke nyheter?...

Hadde du gjort det ville du sett at matsikkerheten over hele kloden er drastiskt svekket bare de 2 siste årene ...En rekke land har innført eksportforbud på matvarer pga reduserte avlinger grunnet tørke eller flom..

Vi har aldri aldri sett en sommer som årets om du vil vite det..og bare for ordens skyld siden du ikke leser nyheter ...

-Vi er på snorrett kurs rett til helvette.. med global hungersnød, vanvittige temperaturer og tørkeperioder etterfulgt av forferdelige flommer og kuldeperioder.

Du vet hva eksistensiell trussel betyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS.

Matproduksjonen har aldri vært høyere enn den er i dag globalt sett.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du vet hva eksistensiell trussel betyr? 

Ja dessverre. Skulle ønske jeg var like blind som hvermannsen men jeg ser det jeg ser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis matsikkerheten trues er vi nødt til å tenke nytt og endre hva vi dyrker og gror ettersom klimaet endrer seg. Vi er nødt til å tilpasse oss klimaet, for klimaet tilpasser ikke seg oss.

Anonymkode: 44b04...8b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automagisk skrev (47 minutter siden):

Ja dessverre. Skulle ønske jeg var like blind som hvermannsen men jeg ser det jeg ser..

Ja du lar deg manipulere av overskrifter, men tenker ikke så nøye gjennom ting.

Økt flomfare utgjør ingen risiko for at menneskeheten blir utslettet.

Kortvarig svekket matsikkerhet på grunn av problemer med kornleveranser fra Ukraina/Russland ingen risiko for at menneskeheten blir utslettet.

Hetebølger i enkelte deler av verden i løpet sommeren utgjør ingen risiko for at menneskeheten blir utslettet.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 8.31):

krangelen går vel ikke på om klimaet endrer seg, men hvorvidt endringene er menneskeskapt eller ikke 

Opplever relativt mange som bestrider at det for eks var hetebølge i Europa i sommer. 

samt benektet at uværet «Hans» var ekstremt. «Vanlig vestlandsvær» var standard kommentar fra klimaskeptikerne da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (På 20.8.2023 den 8.47):

De færreste benekter vel at klimaet forandrer seg? 

Du leser IKKE kommentarfelt på nyhetssider på FB skjønner jeg? På hver eneste sak som har med vær å gjøre så hagler det jo med kommentarer om at «slik har det alltid vært», «flommen er ingenting, kun litt regnfult» etc

Er hver gang de samme folka; 

60-75 år, mye «livets harde skole», ofte menn med kritthvit hår som har 20 år yngre dame med svart hår, location på profil er da som oftest i sør-øst Asia et sted.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en viss usikkerhet knyttet til modellene som forskerne bruker. Nå er hypotesen om at klimaendringene er menneskeskapt så utbredt at det nok er få forskere som vil arbeide for å prøve å bevise at de ikke er menneskeskapt. Slikt går jo ikke an på si uten å bli uthengt. 

Anonymkode: 6291c...bc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får legge til at jeg tipper det er menneskeskapt. Men forskerne kan jo ta feil. 

Anonymkode: 6291c...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler stort sett om vilje. Det er ikke så lett å forstå seg på noe når livsstilen din eller jobben din avhenger av at du ikke gjør det.

Anonymkode: 6affb...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (På 20.8.2023 den 10.40):

Du mener seriøst at det ikke er forskere som mener det? Da tror jeg du ikke leser stort annet enn forsidene på vg, dagbladet osv

Dette er et annet kjennetegn hos de som mener at hetebølgen var tull og det kun var litt duskregn med «Hans»… de hater de etablerte nyhetsformidlerne som eks NRK, TV2, VG, Aftenposten etc.

Disse er Main-Stream-Media og de må man styre unna da de ikke forteller sannheten.

«Nyhetssider» som er ekstremt ensporede derimot… de må lyttes på og fremheves. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vera skrev (På 20.8.2023 den 8.47):

De færreste benekter vel at klimaet forandrer seg? 

Jeg har vansker med å ta det seriøst når det eneste som skjer er symbolpolitikk. 
Vi driver med gigantisk import - hvorfor stilles det ikke krav til dagligvarebaronene? Hvorfor satses det ikke på norsk mat? 
Hvorfor får ikke miljøverstingene større konsekvenser?  
Flyreiser feks - hvorfor er de bare blitt gjort dyrere? Det betyr jo ingenting for dem som har penger til å betale..det betyr bare at noen blir rikere - og forskjellene i samfunnet øker (de som tidligere akkurat hadde råd til flyreise har det ikke lengre). 
Vi bruker milliarder på å bytte ut plastskjeeer og plastsugerør - men gjør ingenting med plastbegrene sugerør og skje er festet til. 

Hvorfor kartlegges det ikke mer hvem som forurenser mest? 

Det snakkes om oljen - og oljearbeideren har blitt kalt for landsforræder (i denne sektoren finnes det hundrevis av mennesker som har ofret livet sitt for oljen og velferden i Norge) - og det var egentlig da jeg personlig sluttet å ta klimasaken seriøst. 

Så er det vanskelig å ta det seriøst når det ikke er mulig å holde et saklig debattnivå..

Dette 👏🏽 Når så mye av klimahysteriet kun er symbolpolitikk og tåkeprat blir det meget vanskelig å ta det seriøst….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe annet som har skjedd siden industriellerevulosjonen er at det er blitt mye mindre skog og villmark.

Dette gir planeten pustebesvær, stress og økt temperatur. Så hvorfor hugger vi fremdeles ned trær én mass for å bygge batterifabrikker, monstermaster etc?

Og enda viktigere - sjøen fylles med mikroplast, som da fører til at den oppvarmes raskere. Men som allerede er sagt i tråden, lite gjøres med plastikkproblemet. Det bare eksporteres til utlandet og vokser derfra. Enorm plastforuensing i verdens største elver. Og all dritten fra fiskeoppdrettsanleggene her i Norge som dreper økosystemer i sjøen og dermed "avskoger" havet hvilket betyr mer co2 i atmosfæren. Etc etc. Er jo t.o.m mikroplast i meg og deg. Grøss!

Så skal vi liksom elektrifisere alt, bygge vindmøller og kjøre elbil for å fikse problemet og importere  flere storforbrukere istedenfor å ønske befolkningsreduskjon velkommen? Sorry, men det gir ingen mening for meg. Simpelthen ikke tillitsvekkende.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MayorSantos skrev (Akkurat nå):

Dette er et annet kjennetegn hos de som mener at hetebølgen var tull og det kun var litt duskregn med «Hans»… de hater de etablerte nyhetsformidlerne som eks NRK, TV2, VG, Aftenposten etc.

Disse er Main-Stream-Media og de må man styre unna da de ikke forteller sannheten.

«Nyhetssider» som er ekstremt ensporede derimot… de må lyttes på og fremheves. 

Jeg sier ingenting om «andre», men å si at norsk main stream media forteller «sannheten» når det kommer til hva allmennheten bør vite.. På tide å våkne opp 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfr skrev (3 minutter siden):

Jeg sier ingenting om «andre», men å si at norsk main stream media forteller «sannheten» når det kommer til hva allmennheten bør vite.. På tide å våkne opp 🙃

Hvilke nyhetskanaler mener du man burde følge da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...