Gå til innhold

Woke og kansellering, er dette opplegget her egentlig kontroversielt? Jeg synes det er sunn fornuft

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 hours ago, AnonymBruker said:

Biologisk så finnes det to kjønn. Folk kan føle seg som så mange kjønn som helst. Når folk diskuterer dette offentlig så spesifiseres ofte ikke om man mener biologi eller følelser. Ofte kan man mistenke at man bevisst snakker eller tolker hverandre feil for å kunne framstille den andre i et dårlig lys.

Dette er uansett noe man burde kunne snakke om og ha meninger om uten å finne fram høygaflene. Hvis noen er så intolerante at de ikke tåler uenighet så vil det slå tilbake på dem selv om ståstedet de prøver å promotere.

Anonymkode: 7e8dd...1ab

Biologisk fins det flere enn to typer kjønn. Det blir født 10-15 barn årlig med verken kvinnelig eller mannlig kjønnsorgan og det fins også flere forskjellige kromosomvarianter enn XX og XY

https://www.klikk.no/foreldre/baby/barn-fodt-midt-i-mellom-2368974

Anonymkode: 684c7...9c9

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kansellering er en strutsementalitet som er utrolig dum. Du kan ikke fjerne et menneske fra jordas overflate ved å late som dette mennesket ikke eksisterer. Hvis alle henvisninger til J. K. Rowland blir fjernet, vil de aller fleste uansett vite at det er hun som har skrevet bøkene om Harry Potter. Bøkene skriver jo ikke seg selv, så det er jo en forfatter som har skrevet dem. Selv om man ikke har nasjonalflagget ved navnene til tennisstjernene Andrey Rublev og Daniil Medvedev, forstår jo alle ut fra deres navn, språket de snakker osv, hvor de er født og hvilket land de er fra. Den gangen rettssaken mellom Johnny Depp og Amber Heard pågikk, visste alle at det var Depp som VAR Jack Sparrow, selv om selskapet kansellerte kontrakten med ham for videre filmer. 

Så nei, kanselleringskulturen er verken fornuftig eller logisk. Man stikker hodet i sanden og later som ting ikke eksisterer, mens de i realiteten fortsetter å eksistere. Det verste er når noen prøver å tjene penger på den "kansellerte" personen, slik de gjør med Rowling. Altså, hvis dere skal late at hun ikke eksisterer, drit i å tjene penger på verk HUN har skapt. 

Anonymkode: 7c109...5e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kansellering er noe jævla herk. En av samfunnets styggedommer.

Anonymkode: a29ff...64f

Det minner meg om silent treatment i giftige forhold eller ungdomsskolens "utfrysing" fra dronninggjengen blant 13 år gamle jenter.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Greit å huske at de fleste plattformer vi bruker til å ytre oss på EIES av et selskap. Dvs at når vi lager en bruker der, så trykker vi på at vi har lest og godtatt «terms of service» (men hvem leser det???) og eieren av plattformen bestemmer hva man kan og ikke kan skrive der.

Et hvert firma velger også hvem de vil samarbeide med. Det er deres rettigheter. Vedkommende får spalteplass i en nettavis er bevis på at vi fortsatt har ytringsfrihet, han er ikke fengslet. Han mistet en kontrakt med et firma som ikke ønsker å være knyttet til han lengre. Hadde han hatt en annen type jobb, hadde han ikke fått konsekvenser.

Anonymkode: bb18d...c0d

Det er ikke så enkelt juridisk. En part kan ikke plutselig si opp en kontrakt uten videre, med mindre det foreligger et kontraktsbrudd. Hvis utsagn om at det kun finnes to kjønn IKKE er oppgitt i kontrakten som kontraktsbrudd, har de ingen juridisk rett til å ensidig si opp kontrakten. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Biologisk fins det flere enn to typer kjønn. Det blir født 10-15 barn årlig med verken kvinnelig eller mannlig kjønnsorgan og det fins også flere forskjellige kromosomvarianter enn XX og XY

Men dette er mer medisinske tilfeller, naturens pek. 10-15 barn i årer er ikke nok til å si at det finnes flere kjønn en to. 
Det blir som å si at det finnes flere menneskearter fordi noen er født med et kromosomavvik. 
Det er ikke dette debatten handler om i det hele tatt. 
Dette er sykt, og har gått alt for langt. Om hundre år kommer historikere til å lure på hva vi egentlig holdt på med. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle arter som har kjønnet formering har to kjønn, også mennesker. For å reprodusere oss så må man ha en mann og en kvinne, evt kjønnsceller fra mann og kvinne.

Vi har også to føtter, men for en liten andel av oss så oppstår en feil som gjør at man får misdannede føtter, færre føtter eller (i noen tilfeller) mer enn to føtter.

Dette betyr ikke at mennesker som er født med avvikende kjønnsorganer eller sjeldne kromoson-avvik er noe mindre verdt enn meg og deg.

Helt urelatert til det så betyr det heller ikke at det er greit å mobbe eller hetse noen som føler seg som en hen eller noe annet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det finnes fortsatt to kjønn. At det forekommer avvik i form av det å være interkjønnet, er nettopp det - et AVVIK. Det fødes også årlig flere barn uten en arm eller et bein, med færre fingre enn fem på hver hånd, men vi sier da ikke at mennesker IKKE har to armer og to bein, og fem fingre på hver hånd?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle arter som har kjønnet formering har to kjønn, også mennesker. For å reprodusere oss så må man ha en mann og en kvinne, evt kjønnsceller fra mann og kvinne.

Vi har også to føtter, men for en liten andel av oss så oppstår en feil som gjør at man får misdannede føtter, færre føtter eller (i noen tilfeller) mer enn to føtter.

Dette betyr ikke at mennesker som er født med avvikende kjønnsorganer eller sjeldne kromoson-avvik er noe mindre verdt enn meg og deg.

Helt urelatert til det så betyr det heller ikke at det er greit å mobbe eller hetse noen som føler seg som en hen eller noe annet.

Nettopp. På samme måte som mennesker med ADHD, autisme osv ikke er mindre verdt, men det er samtidig ikke NORMEN. NORMEN er å ikke ha ADHD og autisme. Begge deler er diagnoser. Kromosomavvik er også diagnoser. Er man født med kjønnsorganene til begge kjønn, må man som regel korrigere dette ved å velge ett av kjønnene. Altså, er man født med en diagnose (interkjønnet), og er nødt til å ta standpunkt til hvordan man skal håndtere det. Det er imidlertid ikke NORMALT at et pattedyr har to kjønn samtidig eller ingen kjønn i det hele tatt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatten om hvor mange kjønn som finnes synes jeg alltid er litt tragisk. Det er ingen som sier at de er født som et 4 kjønn eller finner opp biologi på nytt. 

Det handler ikke om kjønn, sånn sett, men samfunnet har bygget opp mye forventninger på kjønnsidentited. At folk ikke klarer å se at "woke" handler om å bryte ned samfunnskapte forventninger til kjønnsidentited med å skape et tredje kjønn er uforklarlig for meg. Og hvorfor folk henger seg så sykt opp i "biologisk sett" er også uforklarlig for meg. Greit, man er stort sett enten født som a eller b. men det betyr ikke at unge mennesker er nødt å akseptere forventningene rundt det i det hele tatt. 

Det bunner litt tilbake til grunnleggende feminisme, hvor kvinner har måtte sloss for retten til å eie en bankkonto eller gå med bukser. Man knuser forventningene til normene til ett kjønn, for deretter å lage mer frihet innenfor rammeverket man setter. 

Om noen ønsker å ikke bli tiltalt som verken hun eller han så påvirker det meg NADA, annet en at jeg må la det bli en vane å si hen eller de. Det er en ganske liten ting for meg å endre på, som tydeligvis betyr mye for andre. Og når jeg kan gjøre en liten ting (som ikke påvirker meg, eller endrer noe for meg, selv om det ikke betyr noe for meg) som betyr veldig mye for noen andre, så er det faktisk bare humant å gjøre det. 

Forøvrig så kan man diskutere kanselleringskultur så mye man vil, men husk i samme setning at det er ingen som har fått rettigheter ved å sitte på baken å spørre høflig. Historisk sett har minoriteter brukt langt sterkere virkemidler for å få stemmen sin hørt. 

Anonymkode: 78a2c...40b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp. På samme måte som mennesker med ADHD, autisme osv ikke er mindre verdt, men det er samtidig ikke NORMEN. NORMEN er å ikke ha ADHD og autisme. Begge deler er diagnoser. Kromosomavvik er også diagnoser. Er man født med kjønnsorganene til begge kjønn, må man som regel korrigere dette ved å velge ett av kjønnene. Altså, er man født med en diagnose (interkjønnet), og er nødt til å ta standpunkt til hvordan man skal håndtere det. Det er imidlertid ikke NORMALT at et pattedyr har to kjønn samtidig eller ingen kjønn i det hele tatt. 

Akkurat. Alle er vi i den store og mangslungne gruppa MENNESKER. Av begge kjønn. 
Helt greit at noen som er født gutt føler seg som jente og har behov for å leve som jente og omvendt, dette har vel de fleste full aksept for. 
Det endrer ikke at det biologisk sett er to kjønn, og at biologiske avvik er nettopp det, avvik. Som autisme er et avvik fra normen (har barn med autisme selv, så ordet avvik er her brukt helt nøytralt selv om noen kanskje «føler» det er negativt ladet.)

Problemet er akkurat dette, at folk mer og mer styres av følelser. De tåler ikke at folk kommer med fakta, hvis det går på tvers av deres følelser. Emokratiet er skummelt. Hvertfall hvis disse folka har makt. Det kan ende stygt. En gang brant vi hekser fordi at noen «følte» noe…

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urovekkende. 

Er glad jeg tok valget om å ikke stemme i år fremfor å stemme på Rødt. Kommer definitivt ikke til å stemme på et parti som innskrenker ytringsfriheten uten forankring i lov eller grunnlov.

Anonymkode: 0d72c...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Debatten om hvor mange kjønn som finnes synes jeg alltid er litt tragisk. Det er ingen som sier at de er født som et 4 kjønn eller finner opp biologi på nytt. 

Det handler ikke om kjønn, sånn sett, men samfunnet har bygget opp mye forventninger på kjønnsidentited. At folk ikke klarer å se at "woke" handler om å bryte ned samfunnskapte forventninger til kjønnsidentited med å skape et tredje kjønn er uforklarlig for meg. Og hvorfor folk henger seg så sykt opp i "biologisk sett" er også uforklarlig for meg. Greit, man er stort sett enten født som a eller b. men det betyr ikke at unge mennesker er nødt å akseptere forventningene rundt det i det hele tatt. 

Det bunner litt tilbake til grunnleggende feminisme, hvor kvinner har måtte sloss for retten til å eie en bankkonto eller gå med bukser. Man knuser forventningene til normene til ett kjønn, for deretter å lage mer frihet innenfor rammeverket man setter. 

Om noen ønsker å ikke bli tiltalt som verken hun eller han så påvirker det meg NADA, annet en at jeg må la det bli en vane å si hen eller de. Det er en ganske liten ting for meg å endre på, som tydeligvis betyr mye for andre. Og når jeg kan gjøre en liten ting (som ikke påvirker meg, eller endrer noe for meg, selv om det ikke betyr noe for meg) som betyr veldig mye for noen andre, så er det faktisk bare humant å gjøre det. 

Forøvrig så kan man diskutere kanselleringskultur så mye man vil, men husk i samme setning at det er ingen som har fått rettigheter ved å sitte på baken å spørre høflig. Historisk sett har minoriteter brukt langt sterkere virkemidler for å få stemmen sin hørt. 

Jeg har ingen problemer med å bruke hen eller omtale/tiltale folk med det pronomen de ønsker. Nada problem. Men biologisk finnes det bare to kjønn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ikke sku de med kromosonavvik foran deg.

Endret av Duff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (5 minutter siden):

Jeg har ingen problemer med å bruke hen eller omtale/tiltale folk med det pronomen de ønsker. Nada problem. Men biologisk finnes det bare to kjønn.

Ja, jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre det NOE tydeligere at det er INGEN som sier at biologisk finnes det flere kjønn (bortsett fra forskere da, som annerkjenner intersex, men det er vist ikke så viktig) 

Så da er vi enige da? At vi trenger ikke bruke argumentet "biologisk finnes det bare to kjønn" i slike debatter, for det er samfunnets oppfatninger og forventninger rundt kjønnsidentitet som er den egentlige debatten? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre det NOE tydeligere at det er INGEN som sier at biologisk finnes det flere kjønn (bortsett fra forskere da, som annerkjenner intersex, men det er vist ikke så viktig) 

Så da er vi enige da? At vi trenger ikke bruke argumentet "biologisk finnes det bare to kjønn" i slike debatter, for det er samfunnets oppfatninger og forventninger rundt kjønnsidentitet som er den egentlige debatten? 

Ja? Vi er enige. Null stress. 
Men da spør jeg: Hvorfor blir fex Jenny Klinge (og forsåvidt JK Rowling) lagt for hat? Av «woke-folk» Har ikke satt meg så inn i hva denne Sebastian har sagt, men såvidt jeg har skjønt har han også bare sagt dette med to biologiske kjønn.

Jenny har ikke sagt noe annet, hun sier det samme som meg at det biologisk sett er to kjønn.

Endret av Bacteria
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men poenget er at din frihet slutter der en annens frihet begynner. Du kan gjerne føle deg som hva som helst i hvilken som helst kropp, men ikke forlang SPESIELLE rettigheter, som da er MER enn de andre får. Dine rettigheter skal ikke gå på tvers av andres og undertrykke disse. Derfor er det blant annet ikke innenfor med transkvinner i kvinneidrett, det er ikke innenfor med personer med penis i damegarderober og dusjer, og lignende. 

For øvrig, det med en person som ikke ønsker å bli tiltalt som "han" eller "hun" - helt greit, men jeg kommer aldri til å tiltale personen "de", for "de" er enten et flertall eller den høflige formen for "du" som indikerer at du er underlegen den du tiltaler. Jeg kan tiltale vedkommende ved navn, og det bør være nok.

Man kan ikke SKAPE et tredje kjønn. For det finnes kun to kjønn, ikke tre. Men man kan for eksempel fjerne spørsmål om kjønn alle steder der dette ikke er umiddelbart relevant. For eksempel, må jeg oppgi hvilket kjønn jeg er når jeg bestiller et produkt på nett. Hvorfor? Det har ingen relevans. Ved utdeling av personnummer, derimot, har det betydning. Det samme ved plassering av personer i kjønnsdelte omgivelser som garderober, avdelinger på sykehus og lignende. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AnonymBurka skrev (På 19.8.2023 den 15.31):

Fordi LHBT gjengen troner øverst når det kommer til politisk korrekthet.  LIsta er:

Transer > lesber > homser > klima og miljø > norske kvinner > barn > dyr > innvandrer kvinner > innvandrer menn > norske menn

Dette kalles krenkelshierarki.

På toppen har vi ei lesbisk kortvokst trans dame med samisk kulturbakgrunn adoptert fra Ghana😊. Her snakker vi om å krysse av for alle boksene. . Hen kan ikke kritiseres for noe som helst uten at man sparker nedover. 

På bunn finner vi hetero, kristen mann i jobb på 50. Det finnes ingen krenkelser, ingen kallenavn, ingen skyld han kan pålegges. Det finnes ingen empati eller noen som helst gode ting å si om en slik mann. Kall han hva du vil, klandre han for alt du vil. det forventes at han godtar. 

Å hate menn i beste sendetid og applausen er øredøvende. (vi vet alle hvilke menn Zara Larson snakker om). Det er ikke fremmedkulturelle eller seksuelle minoriteter. 

Carpe fyller Oslo spektrums med samme budskapet.

Woke er i praksis hat (mot de rette personene)

Anonymkode: 997dd...0a5

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Ja? Vi er enige. Null stress. 
Men da spør jeg: Hvorfor blir fex Jenny Klinge (og forsåvidt JK Rowling) lagt for hat? Av «woke-folk»

Jenny har ikke sagt noe annet, hun sier det samme som meg at det biologisk sett er to kjønn.

Finnes mange gode grunner til at Rowling blir lagt for hat. Jeg aner ikke hvem Jenny Klinge er. 

Grunnen til at det er irriterende at noen kommer med det "argumentet" i en debatt er fordi for det første viser det at man ikke forstår eller har noen intensjon om å sette seg inn i mot-debattans sak. jeg sier at det handler ikke om biologi, men om samfunnet. Så hvorfor revererer man tilbake til argumentet det ikke handler om ? Det er egentlig ganske usympatisk å frekt å sitte å avspore debatten om det det IKKE handler om. La meg prøve med en analogi. 

Jeg sier: Når det regner, blir noen våte slik som huset er bygget akkurat nå. Jeg lurer på om vi kan ta hensyn til de få som blir våte, og så kan vi endre på taket, eller sette opp paraplyer, eller finne noe alternativt. La oss spørre de som blir våte, hva de ønsker slags løsning. 

Du: Regn er VÅTT. 

Meg: ja, riktig, enig, det faktumet får vi ikke endret. Men vi kan høre på hva de våte sier, å så finne alternativer, for dagens tak funker ikke for alle. 

du: Men du HØRER Ikke hva jeg sier, REGN ER VÅTT. Noen blir våte. vi får ikke endret NATUREN, regn er vått. 

Meg: IGJEN oki regn er vått. men akkurat nå påvirker det ikke deg, eller meg. Så hva med at vi sjekker inn med de som blir våte, å hører hva de tenker? 

Du: Regn er VÅTT. Det er VANN fra biologens side! 

Og rundt går vi. 

Samfunnet er taket, regnet er kjønnsidentiteten og samfunnets forventninger rundt dette (og en paraply som IKKE treffer alle). 

Ser du nå hvorfor det er direkte frekt å avfeie andre menneskers følelser og realitet med å revertere til argumentet "Biologisk sett"? det er ikke det det handler om, så ved å insistere på det faktumet INGEN krangler med deg mot, så avfeier du andre mennsker, og viser null respekt for at andre opplever samfunnet på en helt annen måte en deg, og det hjelper ingenting å sitte å insistere på biologisk sett. 

Når det går så langt at man sitter å har disse kranglene som totalt avfeier andre menneskers følelser så skjønner jeg godt at de som blir truffet av det reagerer. Når man sitter å snakker ned andre menneskers følelser/realitet/ønsker, og dermed får en reaksjon (kansellering) så synes jeg ikke synd på de som blir kansellert. Selvsagt får man en motreaksjon når man totalt avfeier andre menneskers følelser basert på en setning man gjentar i det uendelige. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (26 minutter siden):

Akkurat. Alle er vi i den store og mangslungne gruppa MENNESKER. Av begge kjønn. 
Helt greit at noen som er født gutt føler seg som jente og har behov for å leve som jente og omvendt, dette har vel de fleste full aksept for. 
Det endrer ikke at det biologisk sett er to kjønn, og at biologiske avvik er nettopp det, avvik. Som autisme er et avvik fra normen (har barn med autisme selv, så ordet avvik er her brukt helt nøytralt selv om noen kanskje «føler» det er negativt ladet.)

Problemet er akkurat dette, at folk mer og mer styres av følelser. De tåler ikke at folk kommer med fakta, hvis det går på tvers av deres følelser. Emokratiet er skummelt. Hvertfall hvis disse folka har makt. Det kan ende stygt. En gang brant vi hekser fordi at noen «følte» noe…

Problemet med "ikke-binære" er at mange av dem ikke klarer å forklare HVA annet enn kvinne eller mann de føler seg som. For systemet kvinne/mann ER binært, ergo må de føle seg som noe helt annet, men HVA da? Hvor går de når de skal kjøpe klær, hvis de ikke kan handle i herre- eller dameavdeling? Hvilken pris betaler de hos frisør når de klipper seg? Siden frisøren kun har priser for dameklipp og herreklipp, og disse prisene er forskjellige? Og så videre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kalles krenkelshierarki.

På toppen har vi ei lesbisk kortvokst trans dame med samisk kulturbakgrunn adoptert fra Ghana😊. Her snakker vi om å krysse av for alle boksene. . Hen kan ikke kritiseres for noe som helst uten at man sparker nedover. 

På bunn finner vi hetero, kristen mann i jobb på 50. Det finnes ingen krenkelser, ingen kallenavn, ingen skyld han kan pålegges. Det finnes ingen empati eller noen som helst gode ting å si om en slik mann. Kall han hva du vil, klandre han for alt du vil. det forventes at han godtar. 

Å hate menn i beste sendetid og applausen er øredøvende. (vi vet alle hvilke menn Zara Larson snakker om). Det er ikke fremmedkulturelle eller seksuelle minoriteter. 

Carpe fyller Oslo spektrums med samme budskapet.

Woke er i praksis hat (mot de rette personene)

Anonymkode: 997dd...0a5

Jeg har aldri hatt problemer med hvite menn på 50 med kristent bakgrunn. Men hvis disse hvite menn på 50 med kristent bakgrunn mener at kvinner ikke skal kunne ta abort, kuer døtrene sine til å ikke ha sex før ekteskapet og ikke gifte seg med "feil" mann, dømmer alle rundt seg nord og ned, så får jeg problemer med dem. Ikke fordi de er hvite menn på 50, men på grunn av holdningene deres.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...