Gå til innhold

Er bygdefolk rasister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bor på bygda og… hva skal jeg si. Den litt eldre garden, jeg føler ikke at de faktisk mener vondt med det, at de ikke er rasistiske.

Men språket som brukes, er ikke akkurat det beste.

Ex: den eldre generasjonen er vokst opp med å brune ordet «neger», uten at det er et negativt ord, og bruker det enda. Virkelig så høres det ut akkurat som det, som et vanlig hverdagsord for dem, uten noen form for negativ betydning bak det. MEN det er jo ikke helt innafor å egentlig bruke i dagens dato 😅

Så om noen med en annen etnisk bakgrunn skal flytte ut på bygda kan det være greit å være forberedt på språkbruken. MEN også være forberedt på at det er veldig hyggelige og sosiale folk man møter. 

Anonymkode: f7593...9a4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig med anonym rett over. Jeg er opprinnelig fra bygda men bor nå i by. Da jeg vokste opp var det bare hvite nordmenn der eneste "eksotiske" som skjedde var noen tyskere som pleide komme innom på ferien. Da lekte vi med de barna ett år hadde de med seg en kompis fra Tyskland som var litt brun 50/50 kansje for het noe så eksotisk som rolf😂dette var bygda på 80-90 tallet tenk da på generasjonene før? 

Etter jeg flytta til byen som tenåring var det som å komme til en ny verden jeg fikk raskt både kjæreste og venner med ulik kultur de snakket norsk men hadde kansje kommet som barn eller adoptert etc. Jeg gikk i 9 klasse og det var første gang jeg møtte så mange ulike mennesker . 

 

Så har vi min mormor da født på 30 tallet, bodde først i en ny så bygda. Jeg var på sommerferie hos henne. Hun bodde da i eldre bolig og var i 80 åra. Kommunen hadde sendt folk for å male. Hun gleder seg og speidet etter de stadig vekk. Plutselig roper hun fra terassen "no kjem dem! No kjem negran" med selvfølgelig skikkelig glad stemme over å se dem. Selvsagt ikke ment negativt i det hele tatt. Jeg følte jeg måtte si noe og sa at det kunne man ikke si lenger. "ka ska e kall dem da svartingan??". 

De fleste i hennes generasjon mener det jo ikke vondt i det hele tatt men har ikke andre ord det er naturlig å bruke. Selvsagt ble min mormor lei seg når hun skjønte det ikke var fint å si. Men mye handler om slike ting. Utviklingen har fått svært fort når man ser det i perspektiv på mange områder. Tenk så mange forandringer noen på hennes alder har vært igjenom? ❤️

 

Anonymkode: e1ed3...4c7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdefolk kommer vel i alle varianter som resten av landet. 

Anonymkode: 2e09b...0c2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble litt nysgjerrig på hva du mener er hverdagsrasisme i byer.

Er selv bygutt og flyttet ut i distriktet for et dusin år siden. Opplever at den eldste generasjonen har mye fremmedfrykt, men ikke slik at de uttaler seg om dette i det offentlig rom, og når de gjør det blant familiemedlemmer så er det ingen som gir de gehør for det. 

Så i sum så er det ikke-eksisterende-rasisme her hvor jeg bor. 

Anonymkode: dff36...6b6

Ka opplever at eldre bla kan være redd for å få utenlanske hjemmepleiere osv. Et eksempel var min far. Han var skeptisk til noen, men det var pga dårlig språk, og ble stressa av dårlig kommunikasjon.  Derimot fikk han hjelp til vask fra ei fra colombia med god norsk. Og da var det ikke måte på hvor stas det var. Så ser vel egentlig at de eldre er ganske skeptiske, frem til de ser at det går helt fint. 

Anonymkode: 2ae39...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, statistisk sett er de det. Det er bevist at jo mer man er eksponert for fremmedkultur, jo mindre skeptisk blir man.

De som er mest rasistisk er gjerne de som har veldig liten kontakt med det de er redde for. Inntrykket kommer stort sett fra media og egne følelser.

Anonymkode: b393b...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Det er et større problem med de som har bestemt seg for at folka i bygda/byen de flytter til er rasister. Har en sånn kollega på jobb. Første dagene gikk hun bare å snakket om hvordan hun ikke kom til å få venner fordi vi som bodde på slike steder er rasister. 

Jeg gadd ikke å pleie noe forhold med henne, men det var 100% pga holdningene hennes. Hudfarge, språk og religion er rivende likegyldig for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 18.8.2023 den 15.35):

Om hun er imøtekommende ovenfor andre, smiler og sier hei, så går nok det helt fint. Om hun isolerer seg og viser avstand med veldig "ikke vestlige" vaner og verdier blir hun ikke inkludert noen steder, heller ikke i Oslo. 

Hva er "ikke-vestlige" vaner? Slik at jeg kan unngå å ha dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, statistisk sett er de det. Det er bevist at jo mer man er eksponert for fremmedkultur, jo mindre skeptisk blir man.

De som er mest rasistisk er gjerne de som har veldig liten kontakt med det de er redde for. Inntrykket kommer stort sett fra media og egne følelser.

Anonymkode: b393b...841

Med meg så er det motsatt.

Jeg er oppvokst i ei lita bygd i Trøndelag og under min oppvekst så var det ingen innvandre i området og jeg var veldig positiv til innvandrere, stort sett de eneste gangene vi så noen fra f.eks. Afrika så var det disse som reiste rundt om sommeren og solgte bøker og bilder.

De ble alltid godt mottatt og jeg husker en som ble med oss på ei fyllekule en hel helg, når jeg begynte på videregående så ble jeg kjent en muslim og vi ble veldig gode venner. Ble også godt kjent med noen kurdere som drev restaurant i bygda, dessverre så fikk jeg se sider av disse menneskene som ikke var bra.

Vennen fra yrkesskolen forandret seg totalt når han måtte bli "voksen", både han og familien ble stadig mer opptatt av religion og det førte til at han ikke ville omgås oss lenger. Vet ikke hva som skjedde med han men jeg tror han flyttet tilbake til hjemlandet.

Familien fra Kurdistan hjalp jeg veldig mye med transport siden sønnene ikke hadde førerkort, jeg husker at jeg ble invitert hjem til de flere ganger på middag. Det var jo i og for seg hyggelig men de hadde en søster som ikke ble så veldig godt behandlet, hun hadde hjulpet til med matlagingen og dekket på bordet men når vi skulle spise så ble hun jaget på rommet sitt.

Husker også at en av guttene hadde fått skambank av faren fordi han hadde danset med en jente på restauranten, faren hadde også sagt at han skulle drepe gutten men det ble det heldigvis ikke noe av.

Men ettersom årene har gått og jeg har opplevd mer av fremmedkulturer og religioner så har jeg blitt veldig kritisk til enkelte typer innvandring, når det gjelder media så er det selvfølgelig også en grunn. Men jeg er ikke av den typen som stikker hodet i sanden fordi nyheter, saker og fakta er ubehagelige.

Dessuten så følger jeg med på det som skjer i andre land også, man må være både blind og døv eller veldig selektiv hvis man ikke har fått med seg hvordan Europa har forandret seg de siste 30 årene.

Anonymkode: 7b992...7bd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, blui89 said:

Hva er "ikke-vestlige" vaner? Slik at jeg kan unngå å ha dem?

Du klarer nok å tenke deg til det om du vil....

Om man ikke kan håndhilse, så vil det markere avstand. 

Om man er helt tildekket, slik at kroppsspråk og øyne ikke synes, så vil det skape avstand. 

Vi har og endel tradisjoner i Norge som knytter seg til mat og drikke, om man ikke kan delta i disse så vil det påvirke relasjoner men trolig ikke i så stor grad. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blui89 skrev (1 time siden):

Hva er "ikke-vestlige" vaner? Slik at jeg kan unngå å ha dem?

Jeg er sammen med en muslim opprinnelig fra Asia. Han mener en av de største feilene han og mange innvandrergrupper har gjort er å kun oppsøke kontakt og vennskap med sine egne. Om de hadde vært flinkere til å mixe forholdene uavhengig av rase hadde mange fått det lettere. Han mener også at normenn liksom er vanskelige å komme innpå er en sannhet med modifikasjoner.

Anonymkode: 7ce8d...6a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...