Gå til innhold

Er bygdefolk rasister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vennina mi Skal flytte til en liten bygd ikke så langt fra Oslo og hun er ikke etnisk norsk men født og oppvokst i Norge. Hun er ganske bekymret om de på bygda er rasister og om henne og barna hennes vil oppleve hverdagsrasismen som florerer ellers rundt omkring i Oslo og i sikkert andre byer. Men da tenker jeg oslo er jo vant med innvandring og kultur fra andre land, men er bygdefolk rasister ?

 

Anonymkode: 1bd4d...249

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke inntrykk av det er flere rasister på bygda enn i byene. Og jeg har bodd på bygda det meste av mitt liv, bor nå i en mindre by, begge steder  har det vært innvandrere og folk med forskjellig hudfarge.

Anonymkode: 955f2...db2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo oppleve rasisme over alt dessverre, men jeg tror ikke det er mer av det på bygda en i storbyen. Problemet med små steder er jo det at man ikke har så mange å «velge» i. Så er det dårlige folk der blir de mer fremtredende en i byen, men jeg tror ikke det er flere rasister på bygda en i byen nei. De fleste rasistiske situasjoner jeg har opplevd har vert i byene i det minste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fleste i Norge er greie, men om du er ute etter rasisme, finner du det her og, samme som i hvilket som helst land i verden.

Anonymkode: f4c5f...07b

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om hun er imøtekommende ovenfor andre, smiler og sier hei, så går nok det helt fint. Om hun isolerer seg og viser avstand med veldig "ikke vestlige" vaner og verdier blir hun ikke inkludert noen steder, heller ikke i Oslo. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes rasister og de som ikke er rasister i både bygder og byer.

Anonymkode: 06639...7fb

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er mer rasisme, men mer fremmedfrykt der en har lite kontakt med fremmedkulturelle, det tror jeg nok. Er vokst opp på bygda selv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vennina mi Skal flytte til en liten bygd ikke så langt fra Oslo og hun er ikke etnisk norsk men født og oppvokst i Norge. Hun er ganske bekymret om de på bygda er rasister og om henne og barna hennes vil oppleve hverdagsrasismen som florerer ellers rundt omkring i Oslo og i sikkert andre byer. Men da tenker jeg oslo er jo vant med innvandring og kultur fra andre land, men er bygdefolk rasister ?

 

Anonymkode: 1bd4d...249

Nei generelt ikke. Noen finnes jo. Og noen små grender er litt preget. Men for det meste ikke. Har vel mest sett at utenlanske holder seg unna innbyggerne.  Men det er mest de som er veldig religiøse,  på samme måte som smits venner og jehovas barn blir holdt vekk fra sammenkomster ol. 

 Begge mine hadde barn av utenlanske barn. Og ikke vært noe forskjell på de. Bortsett fra han ene som hadde veldig religiøs far. Det barnet fikk ikke være med på skole avslutninger ol. Og det er vel uansett ikke noe tema iht din veninde. 

Jeg vet om et par rasister som også har utenlanske venner. Men det gjelder jo ikke de de kjenner da 🤣

Her har vi en liten bygd. Som er oppvokst rasister. Men de gjør forsåvidt lite ut av det. Bor også barn der også som ikke er 100% norske. Som er en del av samfunnet 

Anonymkode: 2ae39...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bygda her florerer rasismen og fremmedfrykten. Tatt meg mange år å legge vekk holdningene som jeg vokste opp med.. Men er nok lett for å bli sånn da det ikke før de siste 10 årene har flyttet noen med annen farge ut hit... Så de bare på TV og i den store byen. "Fysj og usj" pleide mormor å si når vi var i byen og så noen med annen farge 😑

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett nå er det rasistisk å si 

"Jeg ser ikke farge"

Anonymkode: 4996b...652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vennina mi Skal flytte til en liten bygd ikke så langt fra Oslo og hun er ikke etnisk norsk men født og oppvokst i Norge. Hun er ganske bekymret om de på bygda er rasister og om henne og barna hennes vil oppleve hverdagsrasismen som florerer ellers rundt omkring i Oslo og i sikkert andre byer. Men da tenker jeg oslo er jo vant med innvandring og kultur fra andre land, men er bygdefolk rasister ?

 

Anonymkode: 1bd4d...249

Folk på bygda har mindre erfaring med folk som er annerledes, samme på hvilken måte. Det er en del dårlige holdninger i forhold til innvandrere blant enkelte på bygda, men for majoriteten av bygdefolket så oppfører de seg helt fint mot nye folk, også de av dem med annen hudfarge eller etnisitet. 

Anonymkode: 307dd...c8e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen

Det er ikke hudfargen de bryr seg om, det spiller ingen rolle. Islam, hijab og annerledes klesdrakt er det som ofte skaper avstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er folk uansett hvor du er - noen er fordomsfulle, noen fordomsfrie - uansett hvor du bor… «Folk på bygda» er ikke en homogen masse… 😉 

Anonymkode: 7eafc...692

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke lett nå er det rasistisk å si 

"Jeg ser ikke farge"

Anonymkode: 4996b...652

Jeg var liberal anti-rasist på 90-tallet.

I følge de mest progressive er jeg nå både rasist og konservativ, uten å ha endret meg i den retning.

Anonymkode: 73d93...2aa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er ihvertfall rasistisk mot bygdefolk! Bare fordi de er bygdefolk er de sånn og sånn..

Anonymkode: 850b3...d8f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vennina mi Skal flytte til en liten bygd ikke så langt fra Oslo og hun er ikke etnisk norsk men født og oppvokst i Norge. Hun er ganske bekymret om de på bygda er rasister og om henne og barna hennes vil oppleve hverdagsrasismen som florerer ellers rundt omkring i Oslo og i sikkert andre byer. Men da tenker jeg oslo er jo vant med innvandring og kultur fra andre land, men er bygdefolk rasister ?

 

Anonymkode: 1bd4d...249

Ble litt nysgjerrig på hva du mener er hverdagsrasisme i byer.

Er selv bygutt og flyttet ut i distriktet for et dusin år siden. Opplever at den eldste generasjonen har mye fremmedfrykt, men ikke slik at de uttaler seg om dette i det offentlig rom, og når de gjør det blant familiemedlemmer så er det ingen som gir de gehør for det. 

Så i sum så er det ikke-eksisterende-rasisme her hvor jeg bor. 

Anonymkode: dff36...6b6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fremmedfrykt.

Anonymkode: 4996b...652

..og den fremmedfrykten kan like gjerne være frykt for Trøndere eller Svensker eller Tyskere. 

Men, det kan være rasisme også, det finnes jo overalt desverre

Norge har bare fremmedfrykt på toppen av kaka

Anonymkode: 36d29...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...