Gå til innhold

Har du ett budsjett du følger? Hvordan gjør du det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Innimellom ser eg det anbefales å ha et budsjett for å ha litt oversikt over hva penger går til fra måned til måned. Så nå tenkte eg omsider å lage ett :)

Men hva har du i budsjettet? Hva kaller du ting? Og hvor detaljert er du?

Legger dere for eks inn Spotify til 189 kr, eller bare Strømmetjenester og regner alle sammen? Oppdaterer dere budsjettet regelmessig når renta på huslånet går opp eller holder det at budsjettet er sånn "meh" nærme nok? Sjekker dere budsjettet før/etter hver lønning for å se at det stemmer noelunde?

Nå har eg utsatt det å ha budsjett ganske lenge men eg har lenge hatt separert lønnskonto og brukskonto (med kort). Samtidig har eg og samboer felles regningskonto og felles matkonto med egne kort på. Sparing gjør vi hver for oss. Så har kontroll på totalen med penger, men føler det går mye i mellom som eg eller vi ikke får med oss.

Eg har en tendens til å gjøre mye ut av ting når eg først begynner :P

Hva bruker dere evnt til å lage dette? Ser bankene mine har noe men likte ikke helt hvordan de fungerte. Har begynt i Google Docs men der mistet eg litt kontrollen fordi eg la inn veldig mye. Spesielt utfordrende ble det når eg skulle dele med samboer. Finnes det en bedre app dedikert til akkurat dette? YNAB synes eg ble for "amerikanisert" og passet ikke helt her følte eg.

Har sett på standardbudsjette til Sifo og hentet litt tips derifra.

Anonymkode: cf4f8...4c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg for min del fører regnskap i stedet for budsjett. Da har jeg hele tiden nøyaktige tall for hva jeg pleier bruke og ser fort hvor jeg kan stramme inn om det trengs.

Anonymkode: 0a70b...072

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har budsjett. Bruker bare et exel ark.
Fører det ganske nøye og sjekker jevnlig igjennom mnd. samt oppdaterer hvis det kommer regninger/utgifter jeg ikke viste om på forhånd, eller om det kommer noe ekstra inn. Og ja, oppdaterer etterhvert som renta går opp, (og ned)

Anonymkode: e3e7b...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe god på budsjett, men jeg ville kommentere SIFO sitt. Matprisene har gått i været, det har også strøm. Så jeg ville justert opp disse postene ganske kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ikke budsjett, betaler alle regninger på lønningsdag og bruker en del penger i den perioden og snur på krona når det nærmer seg lønn igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (38 minutter siden):

Jeg er ikke noe god på budsjett, men jeg ville kommentere SIFO sitt. Matprisene har gått i været, det har også strøm. Så jeg ville justert opp disse postene ganske kraftig.

SIFO har justert opp postene relativt nylig. 

Anonymkode: 06464...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

SIFO har justert opp postene relativt nylig. 

Anonymkode: 06464...47b

Ok. Jeg burde vel visst det, egentlig😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har også felles regningskonto, men egen brukskonto og sparing + felles sparing til buffer. Vi har også felles matkort i form av mastercard, som blir betalt via den felles regningskontoen. Dette gjør at vi får en del fordeler som vi kan benytte oss av.
Jeg satte meg ned i nettbanken og gikk gjennom alle regningene for 1 år.

Jeg lagde et regneark i excel, der jeg har hver måned horisontalt og de ulike utgiftspostene vertikalt.

Utgiftspostene  er delt inn i: huslån, strøm, nettleie, bil, studielån, mat, tv- og strømmetjenester, kommunale avgifter, forsikring, livsforsikring og i tillegg en diversepost som skal dekke bompenger, tannlege, treningsutgifter etc

Når alt er lagt inn deler jeg på 12 for å finne månedlig beløp, og så legger vi på 2500,- opp på der igjen slik at vi har en liten buffer de mnd det blir ekstra på mat eller diverseposten.

Jeg har samme mal i en ny fane i excel-arket hvor jeg fyller inn eksakt hva som kommer inn av utgifter på regnignskontoen hver mnd også, slik at jeg klarer å følge med om vi er på track. 
 

på min private brukskonto, har jeg laget til sinking funds. Der har jeg en konto for helse og personlig pleie, gaver, reiser, klær. Overfører en fast sum hver mnd til disse fra brukskontoen min(her har jeg også prøvd å rekne ut ca hvor mye som går til dette i året). På denne måten har jeg litt bedre kontroll f eks om det er lite penger på helse og personlig pleie-kontoen, så må jeg vente til neste måned med å gå til frisøren. 
og så vet jeg alltid at jeg har penger til gaver når det trengs(på denne medreknes også julegaver, så det overføres mye penger hver mnd til denne).

 

det skal sies at jeg ikke har full kontroll til en hver tid, og det skjer at kontoen er tom og må fylles på, men har iallefall veldig god oversikt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ikke budsjett, men fører regnskap. Kan da vurdere mot Sifos budsjett. 

Regninger sorteres i kategorier i nettbanken, og det gir tilstrekkelig oversikt. Har ellers kategorier for mat.

Hvor detaljert du fører et regnskap avhenger av hva du skal bruke det til. Budsjett har liten betydning hvis du ikke fører regnskap.

Anonymkode: ddda0...de4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen har et veldig lavt forbruk. Vi vet hva som går i faste utgifter hver måned. Ut over det har vi et ca budsjett for mat, og jeg trenger en del medisiner. 

Trenger jeg noe spesielt så kjøper jeg det, men er ikke hver måned det skjer. Samme gjelder mannen. Vi planlegger større kjøp, lenge siden sist. Jeg er kun hjemme pga sykdom, og er sjeldent vi har takeaway. Jeg føler ikke vi har behov for et budsjett når det er snakk om 0-2000 kr i variabelt forbruk i måneden på diverse greier.

Hadde jeg vært frisk, og full jobb, kunne gått på kafe, konsert og reist så ja, da ville jeg hatt budsjett for å sørge for å spare til alt :)

Anonymkode: fa114...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innimellom ser eg det anbefales å ha et budsjett for å ha litt oversikt over hva penger går til fra måned til måned. Så nå tenkte eg omsider å lage ett :)

Men hva har du i budsjettet? Hva kaller du ting? Og hvor detaljert er du?

Legger dere for eks inn Spotify til 189 kr, eller bare Strømmetjenester og regner alle sammen? Oppdaterer dere budsjettet regelmessig når renta på huslånet går opp eller holder det at budsjettet er sånn "meh" nærme nok? Sjekker dere budsjettet før/etter hver lønning for å se at det stemmer noelunde?

Nå har eg utsatt det å ha budsjett ganske lenge men eg har lenge hatt separert lønnskonto og brukskonto (med kort). Samtidig har eg og samboer felles regningskonto og felles matkonto med egne kort på. Sparing gjør vi hver for oss. Så har kontroll på totalen med penger, men føler det går mye i mellom som eg eller vi ikke får med oss.

Eg har en tendens til å gjøre mye ut av ting når eg først begynner :P

Hva bruker dere evnt til å lage dette? Ser bankene mine har noe men likte ikke helt hvordan de fungerte. Har begynt i Google Docs men der mistet eg litt kontrollen fordi eg la inn veldig mye. Spesielt utfordrende ble det når eg skulle dele med samboer. Finnes det en bedre app dedikert til akkurat dette? YNAB synes eg ble for "amerikanisert" og passet ikke helt her følte eg.

Har sett på standardbudsjette til Sifo og hentet litt tips derifra.

Anonymkode: cf4f8...4c3

Jeg kaller ting for det de er. Men jeg tar det ikke på kronen, men runder opp eller ned til nærmeste hundrelapp. 

Justerer budsjettet når renta endrer seg.

Budsjettet mitt er lagt opp til å gå i ca null hver måned. Jeg har en egen konto hvor jeg fører over det jeg syns jeg kan bruke på mat / dagligvarer i måneden. Er det noe igjen her til neste lønning så overføres dette til sparing  / ekstra nedbetaling av gjeld.

Jeg har stålkontroll på hva som brukes av denne dagligvarekontoen, jeg handler kun 2 dager i uka i butikken.

(Det som går ut fra denne kontoen spesifiseres ikke i budsjettet, kun hvor mye som overføres til denne kontoen månedlig). Så utenom denne, så er det bare faste regninger som er i budsjettet, skjer det noe uforutsett en måned så tas dette fra oppsparte midler. 

Anonymkode: 97bc8...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg lager ikke budsjett, men fører regnskap. Kan da vurdere mot Sifos budsjett. 

Regninger sorteres i kategorier i nettbanken, og det gir tilstrekkelig oversikt. Har ellers kategorier for mat.

Hvor detaljert du fører et regnskap avhenger av hva du skal bruke det til. Budsjett har liten betydning hvis du ikke fører regnskap.

Anonymkode: ddda0...de4

Jeg er motsatt av deg, fører budsjett, men ikke regnskap. Er uenig i at det ikke har noe for seg med budsjett uten regnskap (vel å merke hvis man har så god kontroll at man holder seg til budsjettet. Det gjør jeg).

Anonymkode: 97bc8...a45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt opp et grovt budsjett med faste utgifter, som jeg oppdaterer jevnlig når priser endrer seg. Dette er hovedsakelig for å se hvor mye "fri kapital" jeg har hver måned. 

Innimellom fører jeg regnskap for å få en oversikt over hva jeg har brukt penger på. Da følger jeg luksusfelles sine kategorier (hus, mat, transport, klær(+kosmetikk), annet, sparing). 

 

For min del gir det ikke mening å sammenligne budsjett og regnskap ettersom jeg ikke budsjetterer for varierende utgifter.

Anonymkode: c9b82...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fører ikke budsjett, prøvd flere ganger uten hell (sklir fort ut/blir glemt osv). Men har egne kontoer øremerket forskjellige ting. Mat, forbruk felles, regninger, ferie, eget forbruk osv. Det funker fint. Har meget god kontroll.

Anonymkode: 016ae...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere hatt et budsjett. Brukte det som student når jeg hadde dårlig råd, og har brukt det i perioder med store endringer i livet som forandrer den økonomiske situasjonen.

Metoden jeg har brukt er at jeg har satt opp et budsjett med faste utgifter + rammer for hvor mye jeg kan tillate meg å bruke på ulike ting. Så har jeg praktisert ulikt hvordan de ulike restsummene skal forvaltes.

Resterende penger på matbudsjett, restaurant/take away osv setter jeg inn på sparing eller nedbetaling av bolig. Resterende penger klær overfører jeg til neste måned. Jeg kjøper ikke klær hver måned, så da er det fint å ha litt å gå på når jeg trenger. Vin likeså. Jeg kjøper i større kvanta av gangen.

Dette budsjettet sitter så godt i meg nå, at jeg ikke lenger fører regnskap i Excel. Skulle det skje noe som gjør at jeg får nye økonomiske rammer så ville jeg satt opp nytt budsjett og ført regnskap i en overgangsperiode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er motsatt av deg, fører budsjett, men ikke regnskap. Er uenig i at det ikke har noe for seg med budsjett uten regnskap (vel å merke hvis man har så god kontroll at man holder seg til budsjettet. Det gjør jeg).

Anonymkode: 97bc8...a45

Det at du har kontroll skyldes jo en form for regnskap, f.eks gjennom ulike konti eller nettbank. 

For mitt behov et sifos budsjett greit nok, samt en formening om hva man vil bruke met eller mindre på.

Anonymkode: ddda0...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjør det enkelt. Vet hvor mye vi får inn og hvor mye som går ut. Makser kredittkort på 30.000 i måneden og følget med på saldo i app. Det dekker mat og småkjøp  for 4 en måned 🤞🏻

Anonymkode: ccee9...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har satt opp et grovt budsjett med faste utgifter, som jeg oppdaterer jevnlig når priser endrer seg. Dette er hovedsakelig for å se hvor mye "fri kapital" jeg har hver måned.

Anonymkode: c9b82...f65

Det er sånn jeg gjør det også. Har et regneark der jeg setter opp et slags regnskap for hver måned. Der står faste utgifter, også fyller jeg i de variable ettersom de dukker opp.

Har også oversikt over alle konti i et regneark, med poster for ulike formål.

Når lønn kommer inn på brukskonto, overføres ulike summer inn på regningskontoen, og er da satt av til hver utgift som vil komme.

Anonymkode: bb7ff...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det at du har kontroll skyldes jo en form for regnskap, f.eks gjennom ulike konti eller nettbank. 

For mitt behov et sifos budsjett greit nok, samt en formening om hva man vil bruke met eller mindre på.

Anonymkode: ddda0...de4

Tja kanskje. I mitt budsjett så har jeg faste beløp som går til hver konto / lån, samt fast beløp til handlekonto,  så kanskje et regnskap som ikke føres på noe papir,  men inni eget hode da. Er vel bare det at jeg følger budsjettet så slavisk at det blir som et kombi budsjett/ regnskap muligens.

Anonymkode: 97bc8...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Lindorff sin mal til budsjett og regnskap. Har samlet det i kategorier basert og regnet på hva jeg har brukt i de tidligere. Tilpasser noen av summene fra måned til måned, f.eks rundt jul og sommeren, eller om bilen skal på verksted. 

Har også lagt inn enkelte typer sparing som en "kostnad" for å sikre at det blir satt av uansett. 

Fører inn regnskapet, altså hva jeg brukt, fortløpende med noen dagers mellomrom. Har excelarket lagret via google sheets så det enkelt kan åpnes på tvers av enheter. 

Eksempel på kategoriene mine, tilpasset etter malen til lindorff:

Screenshot_20230818-195016_Sheets.thumb.jpg.6ef391f0726b899c48f1bb497e97fa1c.jpg

 

Og her ligger malen: https://www.intrum.no/kundeservice/tips-til-bedre-okonomi/budsjett/budsjett-mal-privat/

Anonymkode: c64f2...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...