AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Del Skrevet 17. august 2023 Nå har jeg vært i Tyskland på ferie i fire uker i år, og der er hundene med over alt. På stranden, cafeer, kjøpesenter, på gaten. De er riktignok vanligvis i bånd, men jeg har sjelden eller aldri sett antydning til uheldige situasjoner både hundene imellom og mellom hund og mennesker. Svært lite dritt i gatene, lite bjeffing og utagering. Jeg lurer på grunnen til at så mange mennesker er redd/allergisk mot hund i Norge når det fungerer så godt i Tyskland? Anonymkode: 11061...0f2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #2 Del Skrevet 17. august 2023 I Norge er det først og fremst Mattilsynets regler som.gjør at hunder ikke har adgang til kafeer etc, heller ikke uterestauranter. I Tyskland, Belgia og Frankrike er det vanlig å ta med hund slike steder. Jeg pleier å ha med hund på stranda, prøver da å finne et sted i skyggen. Aldri opplevd negative kommentarer. Hunden er selvsagt i bånd. Anonymkode: 3d5a3...e6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 17. august 2023 #3 Del Skrevet 17. august 2023 (endret) Viktig å huske at Tyskland er et land som virkelig har gitt opp. Nå lar de resistente bakterier flyte rundt på sykehusene fordi de ikke testet flyktningene de tok inn i landet. Derfor er det greit å holde seg i armlengdes avstand til tyskere og unngå felles kontaktflater. Jeg tror absolutt at hunder oppfører seg bedre i områder hvor de er friere ja. De lærer sosialisering etc. Det krever mer å lære de opp her i Norge. Jeg er litt delt hvorvidt jeg er for eller mot egentlig. Endret 17. august 2023 av Majer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #4 Del Skrevet 17. august 2023 Hundene forstår tysk. Anonymkode: 631ec...7d0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 17. august 2023 #5 Del Skrevet 17. august 2023 Tråden er ryddet for nedsettende og hetsende ytringer samt. svar til slettet innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #6 Del Skrevet 17. august 2023 Mattilsynet med sine regler men også fordi vi har fått en generasjon med snøfnugg som er redde og nesten har forbi mot hunder. Foreldre som lærer barna i å være redde og nesten fobiske mot hunder. Slik var det ikke for noen generasjoner siden. I dag er hunden et forbudt dyr nesten over alt her i Norge og en får ikke et normalt syn på hund med denne opplæringen og selv mitt i tykkeste gokkivold med ikke et menneske å se så forventes det båndtvang hele året og folk går milevis i utkanten om de ser en hund. Slik blir det problemer av med et slikt populært husdyr som en møter over alt. Vi har bygd opp de senere generasjoner til å ha angst, være redd for hver minste ting og alle må bli skjermet fra hunder om de er redd som bare gjør redselen og fobiske mønstre større og en får resultatet som en har her i Norge med at hunder kun er velkommen innenfor husets fire vegger, istedenfor å ha bedre sosialisering og glidende overganger som både gavner mennesker og hunder. For hunder som ikke blir sosialisert og ikke har fått naturlig stimuli av både mennesker, situasjoner og andre hunder vil få adferdsproblemer som igjen nok går ut over disse som er så skrekkslagen redd for allt med en hale og sånn går sirkelen utenfor en hver hund de møter. En tåler mye mindre enn før ang allergier også, her også biter sirkelen seg i halen. Uten bakterier = mer allergi. En må ha en sunn balanse og den har vi på god vei fjernet her i Norge både med tanke på hunder og hvordan vi ser på de og at vi hele tiden over vasker både hjemmet vårt, oss selv og folk mener jo det er ekkelt å klappe en hund og da må en dynkes i antiback etterpå (ref mange tråder her inne på kvinneguiden) Så vi får mer snøflak og alle skal ta hensyn til de i motsetning til andre land som har skjønt det helhetlige bildet bedre enn oss. "jo mer velstand, jo mer allergi. Men man vet at mens mange bakterieinfeksjoner er utryddet i vår del av verden, har antall allergikere økt voldsomt. - Det har trolig å gjøre med at vi eksponeres for lite for bakterier – som er viktig for å utvikle immunapparatet" https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/hvorfor-far-stadig-flere-allergi/ Anonymkode: 2a545...2f3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #7 Del Skrevet 17. august 2023 Mattilsynet sine regler forbyr faktisk hunder kun ved åpen materservering, dvs typsik steder med buffet... Alle andre serveringssteder som forbyr hund har faktisk bestemt dette helt selv, men liker å skylde på mattilsynet.. (Kunne de skyldt på mattilsynet for å forby barn hadde de gladelig gjort det også. Synes nordmenn blir mindre og mindre tålerante for hvert år som går. Bor ikke i Norge, så merker forskjellen godt hver gang jeg er tilbake.. Anonymkode: de93e...828 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #8 Del Skrevet 17. august 2023 Synes det er greit og forståelig at hunder ikke skal være med i innendørs restauranter. Noen er allergiske for hund og det er også mange andre grunner jeg kan komme på til at innendørs restauranter bør være fri for hunder, katter og kaniner som spretter rundt. På utekafeer bør det være mulig å la hunden ligge ved kafébordet. Ser ikke hvorfor det skulle være et problem. Anonymkode: 3e0ce...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #9 Del Skrevet 17. august 2023 Her vi bor i Canada er det også mer vanlig og mer lagt til rette for hund i byen. Bygningen vi bor i har til og med egen hundepark under tak for bruk om vinteren, og eget "hundespa" som beboerne kan bruke gratis. Tror det rett og slett handler om kulturforskjeller. Anonymkode: 22d2d...4ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå