Gå til innhold

Barnehagestart..er dette normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Huff så trasig situasjon... jeg har aldri opplevd at de har hatt så få ansatte på småbarnsavdeling med tilvenningsperiode. Trodde normen var 1 ansatt per 4 barn under 3 år?

Ville klaget til ledelsen og sett meg om etter en annen barnehage. Har du vurdert familiearnehage? 

Anonymkode: 6ae55...c21

Bemanningsnormen er 1 ansatt per 3 barn under 3 år. Og 1 ansatt per 6 barn over 6 år. Men i dette tilfellet er det nok sykdom blant personalet. Det er vanskelig å få tak i nok ringevikarer i en barnehage. Derfor veldig sårbart med så lav bemanning.  Hadde normalen vært enda høyere bemanning, f.eks 1 ansatt per 2 barn, så hadde det ikke vært så utfordrende om en voksen på avdelingen ble syk.

Med dagens bemanning, så vil det være 3 voksne på 9 småbarn. Om en voksen er syk, så må 2 voksne passe på disse 9. Samtidig som en ansatt ikke skal jobbe lengre enn 7,5 time. Og noen barn er i bhg lengre enn 7,5 time, normal åpningstid er ca. 10 timer. Det er jo ikke rart en blir utslitt. I tillegg skal det være pauser og plantid. Der jeg jobber er det vanskelig å få til pauser. Sånn burde det ikke være. 

Anonymkode: ef2a1...e93

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et så lite barn trenger jo mamman/pappan sin! Tilvenning kan ta flere uker, om ikke lenger. Jeg synes det er bra av bhg å kontakte foreldre ved slik gråt. Handler ikke om de kan trøste henne eller ikke, men at hun ikke er trygg nok der enda. Og barna kan være stresset lenge etter gråten slutter. Grunnen for at de gråter vedvarer gjerne. De slutter å gråte når de skjønner at det ikke lenger er vits (dette har blitt forsket på). Gi henne mer tid til å bli trygg. Hos oss tok det minst et par måneder, og hun var 2 år da hun startet.

Det at hun plutselig våkner mer om natta kan jo være av stress og overstimulering på dagtid. Stor overgang å starte i bhg, og det å plutselig ikke være nær foreldrene/familie. Lett å glemme at det er fullstendig unaturlig for de små, men vi har et samfunn der det har blitt normalisert, og blir "irritert" når det ikke funker som man ønsker. 

Anonymkode: 9a277...eb0

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 22.01):

Bemanningsnormen er 1 ansatt per 3 barn under 3 år. Og 1 ansatt per 6 barn over 6 år. Men i dette tilfellet er det nok sykdom blant personalet. Det er vanskelig å få tak i nok ringevikarer i en barnehage. Derfor veldig sårbart med så lav bemanning.  Hadde normalen vært enda høyere bemanning, f.eks 1 ansatt per 2 barn, så hadde det ikke vært så utfordrende om en voksen på avdelingen ble syk.

Med dagens bemanning, så vil det være 3 voksne på 9 småbarn. Om en voksen er syk, så må 2 voksne passe på disse 9. Samtidig som en ansatt ikke skal jobbe lengre enn 7,5 time. Og noen barn er i bhg lengre enn 7,5 time, normal åpningstid er ca. 10 timer. Det er jo ikke rart en blir utslitt. I tillegg skal det være pauser og plantid. Der jeg jobber er det vanskelig å få til pauser. Sånn burde det ikke være. 

Anonymkode: ef2a1...e93

Vil bare legge til at mange barnehager har 8 timers arbeidsdag (ubetalt pause, så 7,5 da). I tillegg er dessverre 80% av barna i barnehagen i 9 timer og har aldri fri. Spesielt de aller minste. Barn med korte dager er blitt så sjeldent. Trist utvikling. 

Endret av shab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...