Gå til innhold

Angret personene som avviste Hitlers søknad til Wiens kunstakademi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble det noen gang kjent om personene som avviste Hitlers søknad til Wiens kunstakademi, senere i ettertid angret på avgjørelsen i lys av Hitlers senere handlinger?

Noen liker å diskutere denne anekdoten om Hitlers liv som et «hva hvis». Si, hvis Hitler ble tatt opp i akademiet, på en eller annen måte, ville han ikke begitt seg ut på den ekstremistiske og voldelige veien vi alle husker ham nå for? 

Anonymkode: 82359...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

In 1907, Hitler left Linz to live and study fine art in Vienna, financed by orphan's benefits and support from his mother. He applied for admission to the Academy of Fine Arts Vienna but was rejected twice. The director suggested Hitler should apply to the School of Architecture, but he lacked the necessary academic credentials because he had not finished secondary school.

https://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler#Early_adulthood_in_Vienna_and_Munich

Var jo egentlig et ganske "hyggelig" avslag. Han får beskjed om å heller søke på arkitektskolen. Men Hitler syntes visst det var for mye jobb å fullføre videregående for å kvalifisere seg til arkitektskolen og bestemmer seg i stedet for å forsøke å ta over verden og utslette hele folkegrupper. Tror aldri jeg har hørt om noen som hater videregående så mye! 

Anonymkode: b037a...63c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen fan av kontrafaktisk historie. Det passer best i romaner, spør du meg. 

Anonymkode: 412ac...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta meg en tur tilbake til fortiden å høre med dem....

straks tilbake :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

La meg ringe og spørre, bare vent litt.

Anonymkode: 3d7df...c9f

Just nod if you can hear me.

Anonymkode: 54e46...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var jo egentlig et ganske "hyggelig" avslag. Han får beskjed om å heller søke på arkitektskolen. Men Hitler syntes visst det var for mye jobb å fullføre videregående for å kvalifisere seg til arkitektskolen og bestemmer seg i stedet for å forsøke å ta over verden og utslette hele folkegrupper. Tror aldri jeg har hørt om noen som hater videregående så mye! 

Glimrende kommentar.

Men når det gjelder Hitler som kunstner, er ikke maleriene hans noe å skryte av rent håndverksmessig, og den eneste grunnen til at de blir solgt til dagens priser, er kun malerens navn.

Så hvis man tenker seg at Hitler hadde kommet inn på akademiet, betyr det ikke at noen med hans ego ville ha passet inn sosialt eller fagmessig; historien kunne ha blitt omtrent den samme ved at han etter en stund ble kastet ut.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke noen fan av kontrafaktisk historie. Det passer best i romaner, spør du meg. 

Jeg, derimot, synes det er fascinerende å tenke på at historien ikke er risset inn i stein, og at ting lett kunne ha vært annerledes - anbefaler varmt Øystein Sørensens bok "Historien om det som ikke skjedde" fra 2005; den tar for seg mange slike temaer, inkludert hva som ville ha skjedd om Tyskland vant krigen.

Anonymkode: 9ead2...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Glimrende kommentar.

Men når det gjelder Hitler som kunstner, er ikke maleriene hans noe å skryte av rent håndverksmessig, og den eneste grunnen til at de blir solgt til dagens priser, er kun malerens navn.

Så hvis man tenker seg at Hitler hadde kommet inn på akademiet, betyr det ikke at noen med hans ego ville ha passet inn sosialt eller fagmessig; historien kunne ha blitt omtrent den samme ved at han etter en stund ble kastet ut.

Ja, Hitler hadde åpenbart et enormt ego, man må jo ha det for å forsøke å ta over verden! Vil legge til at Hitler kun søkte på 1 kunsthøyskole og den han søkte på var den mest prestisjefylle skolen i Østerrike-Ungarn.  Hadde han virkelig brent for å bli maler og ikke kun prestisje så hadde han nok søkt på en annen kunsthøyskole da han ikke kom inn på førstevalget sitt. Han ga opp den kunstnerdrømmen rimelig lett. 

Vil også legge til at Nazi-Tyskland ikke var ett enmannsprosjekt. Det var ikke Hitler som jobbet i konsentrasjonsleirene og gasset jødene, eller Hitler som kjempet i Stalingrad. Kan jo godt være at noen andre hadde tatt Hitlers plass om Hitler ikke hadde blitt fører i Tyskland. Det var åpenbart svært mange tyskere som hatet jødene, som ville ha revansj for Første verdenskrig, som hatet kommunistene, osv.  Er selvsagt umulig å vite hva som ville skjedd om Hitler ikke hadde blitt leder av Tyskland. Men det er ikke sikkert at ting hadde blitt veldig annerledes. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, Hitler hadde åpenbart et enormt ego, man må jo ha det for å forsøke å ta over verden! Vil legge til at Hitler kun søkte på 1 kunsthøyskole og den han søkte på var den mest prestisjefylle skolen i Østerrike-Ungarn.  Hadde han virkelig brent for å bli maler og ikke kun prestisje så hadde han nok søkt på en annen kunsthøyskole da han ikke kom inn på førstevalget sitt. Han ga opp den kunstnerdrømmen rimelig lett. 

Vil også legge til at Nazi-Tyskland ikke var ett enmannsprosjekt. Det var ikke Hitler som jobbet i konsentrasjonsleirene og gasset jødene, eller Hitler som kjempet i Stalingrad. Kan jo godt være at noen andre hadde tatt Hitlers plass om Hitler ikke hadde blitt fører i Tyskland. Det var åpenbart svært mange tyskere som hatet jødene, som ville ha revansj for Første verdenskrig, som hatet kommunistene, osv.  Er selvsagt umulig å vite hva som ville skjedd om Hitler ikke hadde blitt leder av Tyskland. Men det er ikke sikkert at ting hadde blitt veldig annerledes. 

En ny dokumentar er blitt laget om kretsen rundt Hitler: "Hitler's circle of evil"; håper NRK kjøper den inn, da både svensk og dansk TV har vist den.

Hva som ville ha skjedd i Tyskland uten rollen han spilte, er noe Øystein Sørensen også tar opp i boken sin; selv om grunnlaget er tapet etter 1. verdenskrig, blomstret Berlin i 20-årene, og nazistenes oppslutning fikk først fart etter krakket i 1929, så det er mange "lykketreff" som måtte til for at 2. verdenskrig skulle komme. Tyskland måtte tape krigen, freden måtte bli som den ble, Hitler måtte overleve ølstuekuppet og ikke sitte i fengsel så altfor lenge, krakket i 1929 måtte komme, han måtte bli utnevnt til kansler i 1933, Rikdagen måtte brenne for å få gjennom politikken uten folkelig motstand, Hindenburg måtte dø, og Hitler måtte overleve attentatforsøkene mot ham.

Noe av dette blir tatt opp i "Nazistenes vei til makten" som er på NRK nå; den anbefales om du ikke allerede har sett den:

https://tv.nrk.no/serie/nazistenes-vei-til-makten

Det som kjennetegnet menneskene rundt Hitler, var et ormebol av intriger og interne maktkamper, så Hitler var fellesnevneren de kunne samle seg rundt - hva som hadde skjedd om han for eksempel hadde blitt drept i et attentat, er ikke godt å si, men når det politiske apparatet først hadde blitt bygget opp, er det andre som potensielt kunne ha overtatt styringen; en av dem var Heydrich, som etter min mening var farligere enn Himmler.

Man kan også diskutere hva som kunne ha skjedd om man etter inntoget i Sovjet hadde gått rett mot Moskva i stedet for å rote med Stalingrad, og hva som ville ha blitt følgene av en tysk seier i krigen. Men imperier varer ikke evig; det så man etter Sovjetunionens oppløsning i 1991, noe som ville vært utenkelig noen år tidligere, så selv om tyskerne hadde vunnet og sluttet fred med USA, ville påvirkningen derfra ha nådd Europa før eller senere, og yngre generasjoner stilt spørsmål ved og snudd ryggen til fortiden, akkurat som man så i DDR før Berlinmurens fall.

Den totale kontrollen man har i Nord-Korea kunne neppe gjennomføres i et Stortysk rike; det ville simpelthen vært for stort. Og en dag ville Hitler blitt gammel og dødd uansett - hva da? Man har det samme spørsmålet i dagens Russland; hva kommer etter Putin ...?

Kontrafaktisk historie er jo ikke reell historie, men tror man likevel kan lære og forstå mye ved å tenke seg alternative veier historien kunne ha tatt; derfor er jeg en av dem som synes dette er interessent, både i historisk sammenheng og i livet vårt - der vårt eget liv følger én vei, men kunne i en alternativ verden fulgt uendelig mange andre veier, der tilsynelatende bagateller bestemmer veien videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

En ny dokumentar er blitt laget om kretsen rundt Hitler: "Hitler's circle of evil"; håper NRK kjøper den inn, da både svensk og dansk TV har vist den.

https://tv.nrk.no/serie/nazistenes-vei-til-makten

Har sett begge seriene og anbefaler dem jeg også. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 13.07):

Jeg, derimot, synes det er fascinerende å tenke på at historien ikke er risset inn i stein, og at ting lett kunne ha vært annerledes - anbefaler varmt Øystein Sørensens bok "Historien om det som ikke skjedde" fra 2005; den tar for seg mange slike temaer, inkludert hva som ville ha skjedd om Tyskland vant krigen.

Historien er jo faktisk risset inn i stein😛 Vi kan ikke endre det som har skjedd. Å fridikte om andre utfall passer best for romaner, synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange østerrikere tok imot Hitler med åpne armer, så kanskje de som vraket ham til kunstskolen også slo seg på brystet over hva de hadde fått til. Personlig tror jeg nok Hitler hadde gått over til krig og fordervelse på et tidspunkt selv om han hadde kommet inn på skolen. 

Anonymkode: 0a2eb...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 14.49):

Kontrafaktisk historie er jo ikke reell historie, men tror man likevel kan lære og forstå mye ved å tenke seg alternative veier historien kunne ha tatt; derfor er jeg en av dem som synes dette er interessent, både i historisk sammenheng og i livet vårt - der vårt eget liv følger én vei, men kunne i en alternativ verden fulgt uendelig mange andre veier, der tilsynelatende bagateller bestemmer veien videre.

Jeg synes det er viktig å få fram kjeden av alle du ulike årsakene som virket sammen og drev fram hendelsesforløpet - og her er det nyttig å peke på at det kunne ha gått andre veier med andre valg. Men jeg synes ikke det er noe poeng å dikte veldig detaljert om hva som kunne skjedd i stedet, men heller bruke bevisene vi ser på tilfeldighetenes rolle og samvirkede årsaker som en måte å bevisstgjøre valg vi selv og verden rundt oss gjør daglig. Med tanke på alt som hang sammen for å starte en krig, f.eks., så kan man i fremtiden være bevisst på visse hendelsesforløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er viktig å få fram kjeden av alle du ulike årsakene som virket sammen og drev fram hendelsesforløpet - og her er det nyttig å peke på at det kunne ha gått andre veier med andre valg. Men jeg synes ikke det er noe poeng å dikte veldig detaljert om hva som kunne skjedd i stedet, men heller bruke bevisene vi ser på tilfeldighetenes rolle og samvirkede årsaker som en måte å bevisstgjøre valg vi selv og verden rundt oss gjør daglig. Med tanke på alt som hang sammen for å starte en krig, f.eks., så kan man i fremtiden være bevisst på visse hendelsesforløp

Kontrafaktisk historie henger jo også sammen med å finne årsaken til at verden ble som den ble. Å spørre "hva ville skedd om X ikke hendte" er jo det samme som å spørre om hva som var konsekvensene av X.  "Hva om Tyskland gikk rett på Moskva? i stedet for å rote seg bort i Stalingrad" er en måte å spørre om hvorfor Tyskaland tapte mot Sovjet. 

Anonymkode: 0c1f0...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2023 den 14.00):

Kontrafaktisk historie henger jo også sammen med å finne årsaken til at verden ble som den ble. Å spørre "hva ville skedd om X ikke hendte" er jo det samme som å spørre om hva som var konsekvensene av X.  "Hva om Tyskland gikk rett på Moskva? i stedet for å rote seg bort i Stalingrad" er en måte å spørre om hvorfor Tyskaland tapte mot Sovjet. 

Anonymkode: 0c1f0...dca

Jeg er ikke enig. Med en gang du må finne på et alternativ, så blir det rart. Det er forskjell på å stille et retorisk spørsmål om Tyskland kunne vunnet krigen hvis de ikke hadde X,y,z, og å begynne å skrive lange alternative scenarioer om de ulike andre utfallene det kunne fått som en del kontrafaktisk historie holder på med. Da er man over på en type roman. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...