AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #21 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men det er nok oftere brukt som en rasistisk måte å snakke om afrikanske folk. Anonymkode: f1939...a50 Er det? Hvor? Hvem? Anonymkode: e23d7...3f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #22 Del Skrevet 16. august 2023 Det er irriterende å se folk skrive sambo i stedet for samboer, på samme måte som at det er irriterende når det skrives baby i stedet for babyen. Det er slurvete og dårlig språk, men rasistisk er det ikke. Anonymkode: 44c2e...3d1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #23 Del Skrevet 16. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er irriterende å se folk skrive sambo i stedet for samboer, på samme måte som at det er irriterende når det skrives baby i stedet for babyen. Det er slurvete og dårlig språk, men rasistisk er det ikke. Anonymkode: 44c2e...3d1 Jeg tror jeg bruker baby i ubestemt form altså, hadde vært veldig rart å bytte baby til babyen. "Dette er min babyen " "hvor gammel er din babyen?" Nei, holder meg til baby altså. Men jeg har samme irritasjon mot at mens er blitt mensen. Så skjønner deg godt. Anonymkode: ada2a...1e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #24 Del Skrevet 16. august 2023 «Sambu» på nynorsk betyr samboer, hvorfor er det merkelig og rasistisk å skrive «sambo» på bokmål? Merkelig ting å henge seg opp i. Anonymkode: 71af3...b16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #25 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror jeg bruker baby i ubestemt form altså, hadde vært veldig rart å bytte baby til babyen. "Dette er min babyen " "hvor gammel er din babyen?" Nei, holder meg til baby altså. Men jeg har samme irritasjon mot at mens er blitt mensen. Så skjønner deg godt. Anonymkode: ada2a...1e2 Regner med hun snakker om bruk av ubestemt form der det skal være bestemt form. «Jeg spurte om han kunne gi baby mat.» »Baby våknet og gråt». Anonymkode: 71af3...b16 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 16. august 2023 #26 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fra spøk til alvor, sambo er jo et rasistisk ord, så hvorfor er det greit å si istedenfor samboer? Hadde det vært greit å si ting som neger, hottentott, osv hvis du bare later som at du bruker det som en forkortelse for noe annet? Det synes ikke jeg og det samme gjelder sambo, det er TO bokstaver mindre enn samboer og dere velger å bruke rasistiske ord for å spare et par millisekunder når dere skriver på forumet. Anonymkode: f1939...a50 Det blir det samme som de som i fullt alvor skriver «r» istedet for «er» og «p» istedet for «på». Jeg har en teori om at disse menneskene tror de skal bruke de nanosekundene de sparer på noe spektakulært. Banebrytende forskning, kanskje. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #27 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei sambo er ikke rasistisk annet enn i ditt hode. Sambo er normal forkortelse for samboer Anonymkode: 060c6...e35 Kan ikke fatte at et ord skal trenge en forkortelse med to bokstaver. Har aldri hørt noen bruke forkortelsen sambo annet enn på dette forumet. Anonymkode: e5d63...954 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #28 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tror jeg bruker baby i ubestemt form altså, hadde vært veldig rart å bytte baby til babyen. "Dette er min babyen " "hvor gammel er din babyen?" Nei, holder meg til baby altså. Men jeg har samme irritasjon mot at mens er blitt mensen. Så skjønner deg godt. Anonymkode: ada2a...1e2 Det med bruk av baby misforsto du. Anonymkode: e5d63...954 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #29 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Regner med hun snakker om bruk av ubestemt form der det skal være bestemt form. «Jeg spurte om han kunne gi baby mat.» »Baby våknet og gråt». Anonymkode: 71af3...b16 Stemmer. Anonymkode: 44c2e...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #30 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kan ikke fatte at et ord skal trenge en forkortelse med to bokstaver. Har aldri hørt noen bruke forkortelsen sambo annet enn på dette forumet. Anonymkode: e5d63...954 Nettopp, er kun her folk sier sambo og mener samboer. Alle andre steder (også her til tider) brukes sambo som et nedsettende ord for afrikanere. Anonymkode: f1939...a50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #31 Del Skrevet 16. august 2023 Det er så ufattelig slitsomt å skrive samboER. «Er» tar knekken på meg. Anonymkode: 4e6ef...530 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #32 Del Skrevet 16. august 2023 Det uttales forskjellig - har forskjellig tonem. Sambo som et navn har samme tonem som bønder. Sambo som i samboer har samme tonem som bønner. (Noen dialekter har ikke tonem, men de fleste har.) Anonymkode: b2542...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #33 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det uttales forskjellig - har forskjellig tonem. Sambo som et navn har samme tonem som bønder. Sambo som i samboer har samme tonem som bønner. (Noen dialekter har ikke tonem, men de fleste har.) Anonymkode: b2542...347 Ja, men nå er det vel skriftlig bruk av ordet det er snakk om i denne tråden... Anonymkode: 4614b...5a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #34 Del Skrevet 16. august 2023 Denne tråden latterliggjør svensk språk. Anonymkode: 5a1d1...6ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #35 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det uttales forskjellig - har forskjellig tonem. Sambo som et navn har samme tonem som bønder. Sambo som i samboer har samme tonem som bønner. (Noen dialekter har ikke tonem, men de fleste har.) Anonymkode: b2542...347 Det er helt irrelevant når det er skriftlig. Anonymkode: f1939...a50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #36 Del Skrevet 20. august 2023 Kipling skrev (På 16.8.2023 den 2.17): Eh nei... vet ikke hva slags kretser du henger i, men 100% av gangene jeg har hørt sambo bli brukt har det vært om kampsport, ikke noen i Afrika. Eneste andre betydningen av sambo jeg har hørt er på kg når det er forkortelse for samboer. Et ord er ikke i seg selv rasistisk, betydningen kan være det. Noen ord har bare en betydning og da er det den som gjelder, men når et ord har flere så er det betydningen som avgjør. Når folk sier sambo som forkortelse for samboer, så sier de ikke noe rasistisk, med mindre du tror de prøver å omtale samboeren sin som "husnegeren". "Husneger" må jo være det samme som "husarbeidsslave". Kjedelig/monotont arbeid har jo blitt kalt "negerarbeid" før "neger" ble "forbudt". Anonymkode: e7740...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå