Gå til innhold

Hvilke byer i England vil du anbefale bortsett fra London?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sier meg helt enig i det flere andre har foreslått  her. Bath og Brighton er to svært flotte byer, som på hver sin måte er vel verdt et besøk eller fem. Oxford er virkelig en opplevelse – som å besøke et Hogwarts på steroider.

Cardiff i Wales er også verdt et besøk (de har pussig nok en norsk trekirke i byen. Egentlig ikke SÅ pussig, for på slutten av 1800-tallet var det et relativt stort norsk samfunn i byen).

Ikke noe galt med London, men Storbritannia (og England) er så mye mer enn den byen. Nå skal det sies at veldig mange av øyrikets byer er tuftet på industri og utvinnig av råstoffer, men nå som mesteparten av det er historie er veldig mange av disse byene relativt trasige...

Men for all del, det finnes mange små perler, spesielt i sørlige deler av England. 

Anonymkode: 48eae...e2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brighton! utrolig sjarmerende by, med en ganske laid back kultur. 

Anonymkode: eb14e...97c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oxford 😍 Utrolig fascinerende å se de gamle bygningene som tilhører universitetet der. Veldig koselig by, en del fortausrestauranter om jeg ikke husker feil. Bare en kjapp togtur unna London også, og man er ikke avhengig av transport for å komme seg rundt i byen. Det er veldig fotgjengervennlig (og jeg anbefaler virkelig å spasere, for der er mye å se!) Bare å rusle fra togstasjonen rett og slett. Det forutsetter jo at det er fint vær da, men det kan absolutt anbefales på sommeren i hvert fall!

Anonymkode: a75ef...529

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (17 timer siden):

Ble vel flatbombet under krigen. Hørte en student der si at det beste med byen var at det var lett å kjøre ut av den. 

Ja, det er mye nitrist etterkrigsarkitektur og en grusom trafikkmaskin av en ringvei på påler rundt byen. Jeg ble deprimert av plassen. 

Anonymkode: 90efa...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Enig i alt folk sier her. Stratford-upon-Avon er ganske fin. Shakespeare-byen. Anbefaler også Holy Island og Seahouses. Selv om det ikke er byer. Og selv elsker jeg selvsagt Skottland og Edinburgh, så mye at jeg flyttet hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mer landsby enn by, men Rye er et veldig fint sted. 

image.jpg

Anonymkode: 22235...d3c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

image.jpg

Vakre Mermaid street ja. Gata regnes som en av Englands aller vakreste. Husker jeg ikke feil er svært mange av husene fra 1400- og 1500-tallet. Enig i at den vesle fine middelalderbyen er verdt et besøk, men bare i noen timer. Gå en runde, spis lunsj og reis videre. 🙂 Ligger ikke langt unna Hastings, som etter min mening er en hyggelig by å besøke i et døgn.  Eastbourne er også  like i nærheten, i retning Brighton. Eastbourne har jeg overnattet i noen ganger,  og den  byen er egentlig IKKE sjarmerende.

Brighton er alltid en god base for opplevelser i sør, og anbefales dessuten som et hyggelig alternativ til London – dog helst i sommerhalvåret.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

image.jpg

morsomt. I Danmark har de en landsby som heter Gammel Rye, som er sjarmerende, og der ser det sånn ut:

Lyng Dal Hotel og Restaurant i Ry – uppdaterade priser för 2023

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vakre Mermaid street ja. Gata regnes som en av Englands aller vakreste. Husker jeg ikke feil er svært mange av husene fra 1400- og 1500-tallet. Enig i at den vesle fine middelalderbyen er verdt et besøk, men bare i noen timer. Gå en runde, spis lunsj og reis videre. 🙂 Ligger ikke langt unna Hastings, som etter min mening er en hyggelig by å besøke i et døgn.  Eastbourne er også  like i nærheten, i retning Brighton. Eastbourne har jeg overnattet i noen ganger,  og den  byen er egentlig IKKE sjarmerende.

Brighton er alltid en god base for opplevelser i sør, og anbefales dessuten som et hyggelig alternativ til London – dog helst i sommerhalvåret.

Trenger ikke å være et alternativ en gang, for det er jo ikke lange togturen inn til London fra Brighton. Vi tok flere dagsturer til London fra Brighton.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, må legge til selv om det ikke er i England, men Wales er fantastisk. SÅ fint. Swansea, Cardiff, Conwy ❤️ Cymru! Den følelsen når man kjører over Prince of Wales bridge assa.. 

Anonymkode: 4b88a...3c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Husk sommerhalvåret strekker seg litt lenger der sør. Skal til Brighton i oktober, en årlig greie (-under corona) og det er fortsatt bra temperaturer og vi tar stort sett lunsj ved uteserveringer om det er opphold. 
Hastings var også veldig sjarmerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker Brighton 😍. En fantastisk by, ikke for stor og ikke for liten.  Har en kultur og stemning som er tilbakelent,  inkluderende og varm. Anbefales!

Anonymkode: fb76c...6e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du drar litt lenger nordover, finner du Edinburg. Flott by med en masse små puber og spisesteder i pittoreske gater. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere ganger vært på ferie i Brighton, og syns det er en veldig fin by. Gode bademuligheter, fine gå/turmuligheter, massevis av koselige spisesteder og puber, shopping og lett å ta seg en dagstur med tog til en annen kystby eller inn til London.

Anonymkode: e08fc...a40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (3 timer siden):

Husk sommerhalvåret strekker seg litt lenger der sør. Skal til Brighton i oktober, en årlig greie (-under corona) og det er fortsatt bra temperaturer og vi tar stort sett lunsj ved uteserveringer om det er opphold. 
Hastings var også veldig sjarmerende!

😄 Jeg mente sommerHALVÅRET ganske bokstavelig. Brighton kan selvsagt besøkes når som helt i løpet av året pga mildt klima, men stemningen rundt i byens gater får seg et betydelig løft mellom april og september. Selv om temperaturen er mild kan det bli rimelig surt og trist når det blåser og regner samtidig – noe som er mer sannsynlig fra sept og frem til våren. 

Ellers ble jeg inspirert av innleggene om togreiser tidligere i tråden:

Ser det går svært mange tog daglig (70-100) fra London til både Bath og Oxford, og de tar ikke mer enn ca 80 min hver vei.  Selv om togbilletter regnes som dyrt i UK, er det vel verdt turen, spesielt hvis en kommer seg tidlig opp om morgenen. 🙂

Til Brighton går det både tog og busser både fra London og Gatwick nærmest hele tiden.

Jeg farter relativt ofte på de kanter, men pleier å ha leiebil. Mange fordeler med det, men så var det dette med parkering da... Bath og Brighton er dyre byer å parkere i på dagtid, og i sentrum av Oxford er det SVÆRT dyrt (rundt 90kr timen...). gateparkering kveld/natt er stort sett gratis.

Dessuten er det liten mening i å betale for en leiebil som står parkert i et par dager...

Tror jaggu jeg skal vurdere litt togreiser fremover. 👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en sommer nært Cotswalds. Fant ikke overnatting med mange nok rom som vi hadde råd til i selve Cotswalds, men vi bodde i Bradford-on-Avon som var en veldig fin småby! Derfra tok vi tog til Bath og Bristol.

Ellers er vi av og til på ferie i Bournemouth. Er så fint langs den engelske kysten, spesielt om sommeren når byene livner til med folk og festivaler og mye som skjer. Fra Bournemouth er det kort vei til de andre byene langs Jurassic Coast, og flere større byer inn i landet. Vi pleier å ha leiebil, men det er også togstasjon ved Bournemouth.

Anonymkode: 46264...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...