AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #21 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 8.24): Og til det du opprinnelig spør om; det er nok bare helt tilfeldig hvilket egg som slipper i hver syklus dessverre. Anonymkode: bc333...01d Jeg synes det er så rart om det er helt tilfeldig. Som kilden jeg fant hevder, er det det egget som er mest kompetent, egget som best responderer på hormonene i den syklusen som velges ut, som modnes best. Vil ikke det ofte være det "beste" egget i den syklusen, og at når man ikke blir gravid, så betyr det at selv det beste egget akkurat den syklusen ikke var av god nok kvalitet? Anonymkode: d74d4...d4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #22 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg synes det er så rart om det er helt tilfeldig. Som kilden jeg fant hevder, er det det egget som er mest kompetent, egget som best responderer på hormonene i den syklusen som velges ut, som modnes best. Vil ikke det ofte være det "beste" egget i den syklusen, og at når man ikke blir gravid, så betyr det at selv det beste egget akkurat den syklusen ikke var av god nok kvalitet? Anonymkode: d74d4...d4f Om man blir gravid eller ikke handler ikke om hvor bra et egg er, det er et hav av andre ting som skal spille inn om man blir gravid eller ikke, selve egget er jo bare en liten brøkdel. Du kan godt ha verdens beste egg og ikke bli gravid den syklusen likevel. Og tilfeldig er det nok. Anonymkode: bc333...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #23 Del Skrevet 19. november 2023 Nå spekulerer jeg her, men med mitt siste barn hadde jeg dårlige odds. Hadde lav AMH og høy fsh. Da sa fertilitetslegen at det kan ta tid å bli gravid da man må treffe gullegget. Så fikk da inntrykk av at det er ren tilfeldig hvilket egg som modnes å slippes. Er vel kanskje derfor det er vanskeligere å bli gravid når man blir eldre. Nettopp fordi kroppen ikke velger ut det beste egget. Man bare håper på at gullegget slipper den måneden. Anonymkode: 7e7b8...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #24 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 20.37): Om man blir gravid eller ikke handler ikke om hvor bra et egg er, det er et hav av andre ting som skal spille inn om man blir gravid eller ikke, selve egget er jo bare en liten brøkdel. Du kan godt ha verdens beste egg og ikke bli gravid den syklusen likevel. Og tilfeldig er det nok. Anonymkode: bc333...01d Du må ikke låse deg i svart/hvitt tankegang her. Beste i denne sammenheng vil jo være, som "ab dt4.." presiserer, det egget som responderer mest optimalt til den hormonelle tilstanden in kroppen til moren. Og hormoner kan som kjent bli påvirket av et hav av andre ting (som du skriver), blant annet ytre faktorer, miljø-påvirkning, psykologiske faktorer osv osv. Så beste i denne sammenheng betyr vel da egentlig det egget som kroppen sanser at vil matche best/mest til den samlede summen av de forskjellige kreftene som påvirker det hormonelle bildet i kroppen. Dette virker logisk dersom man tenker evolusjonslære og den klassiske "Survival of the fittest"/ overlevelse av den mest tilpasningsdyktige. Miljøfaktorer, psykologisk stress, fysisk stress og alt annet som skaper det hormonelle bildet, setter tonen for egenskapene til egget som da til slutt blir "valgt ut". Det såkalte gullegget 💛 Så perfekt tilpasset som mulig til omstendighetene som sammen påvirker morens hormoner. Nå folk sier at ting er tilfeldig, er det gjerne bare fordi man ikke forstår og har kartlagt de fysiske lovene som gav utslaget. Og kvinnehelse er som kjent et område som ikke har blitt veldig prioritert for å si det forsiktig. Så det er nok veldig mye vi ikke vet. Anonymkode: 8ac49...d31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #25 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 15.14): Ja, enig i det. Kan det bety at de som lett blir gravid har flere gode egg, mens de som sliter lenge har flest dårlige egg? Anonymkode: d74d4...d4f Det er én av faktorene. Men mannens sædkvalitet, om det er trangt i egglederne, livmorslimhinnen, øvrige forhold i livmoren og en god del mer er også faktorer. Det hender at kvinner med veldig god eggkvalitet sliter med å bli gravide. Men det at en blir lettere gravid med flere gode egg, er nok en hovedårsak til at det blir vanskeligere for en kvinne å bli gravid med alderen. Om det beste egget i en syklus vil være det som modnes fullt og slippes ved eggløsning, det vet jeg ikke om det er noen som vet med sikkerhet? Kanskje er det ikke eggstokken som velger, men at de eggene med best kvalitet responderer best på hormonene som skal modne dem, slik at det mest sannsynlig vil være et av de beste som modnes helt frem til eggløsning? Ved IVF prøver en jo å få frem alle eggene som er tilgjengelig den syklusen, få dem befruktet og se hvordan de utvikler seg, før man setter inn det befruktede egget som ser best ut. Da spiller jo både sæd- og eggcellen inn. Men at IVF virker, tyder kanskje likevel på at kroppen selv ikke alltid får frem det beste egget i en syklus? Det hele er komplisert, og etter å ha vært gjennom noen runder med IVF, har jeg oppfattet det som at det er mye en ikke vet helt rundt hva som spiller inn ved fertilitet. Og fagpersonene er uenige seg imellom Anonymkode: 6060f...724 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #26 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er én av faktorene. Men mannens sædkvalitet, om det er trangt i egglederne, livmorslimhinnen, øvrige forhold i livmoren og en god del mer er også faktorer. Det hender at kvinner med veldig god eggkvalitet sliter med å bli gravide. Men det at en blir lettere gravid med flere gode egg, er nok en hovedårsak til at det blir vanskeligere for en kvinne å bli gravid med alderen. Om det beste egget i en syklus vil være det som modnes fullt og slippes ved eggløsning, det vet jeg ikke om det er noen som vet med sikkerhet? Kanskje er det ikke eggstokken som velger, men at de eggene med best kvalitet responderer best på hormonene som skal modne dem, slik at det mest sannsynlig vil være et av de beste som modnes helt frem til eggløsning? Ved IVF prøver en jo å få frem alle eggene som er tilgjengelig den syklusen, få dem befruktet og se hvordan de utvikler seg, før man setter inn det befruktede egget som ser best ut. Da spiller jo både sæd- og eggcellen inn. Men at IVF virker, tyder kanskje likevel på at kroppen selv ikke alltid får frem det beste egget i en syklus? Det hele er komplisert, og etter å ha vært gjennom noen runder med IVF, har jeg oppfattet det som at det er mye en ikke vet helt rundt hva som spiller inn ved fertilitet. Og fagpersonene er uenige seg imellom Anonymkode: 6060f...724 Og det sagt så er det jo også andre åpenbare årsaker til at IVF virker, som ikke har med at en får frem alle eggene å gjøre. F.eks. at sædcellene får kort vei frem til egget og ikke må komme seg gjennom eventuelle trange eggledere eller et miljø på veien som gjør at selv de gode ikke overlever. Anonymkode: 6060f...724 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #27 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er én av faktorene. Men mannens sædkvalitet, om det er trangt i egglederne, livmorslimhinnen, øvrige forhold i livmoren og en god del mer er også faktorer. Det hender at kvinner med veldig god eggkvalitet sliter med å bli gravide. Men det at en blir lettere gravid med flere gode egg, er nok en hovedårsak til at det blir vanskeligere for en kvinne å bli gravid med alderen. Om det beste egget i en syklus vil være det som modnes fullt og slippes ved eggløsning, det vet jeg ikke om det er noen som vet med sikkerhet? Kanskje er det ikke eggstokken som velger, men at de eggene med best kvalitet responderer best på hormonene som skal modne dem, slik at det mest sannsynlig vil være et av de beste som modnes helt frem til eggløsning? Ved IVF prøver en jo å få frem alle eggene som er tilgjengelig den syklusen, få dem befruktet og se hvordan de utvikler seg, før man setter inn det befruktede egget som ser best ut. Da spiller jo både sæd- og eggcellen inn. Men at IVF virker, tyder kanskje likevel på at kroppen selv ikke alltid får frem det beste egget i en syklus? Det hele er komplisert, og etter å ha vært gjennom noen runder med IVF, har jeg oppfattet det som at det er mye en ikke vet helt rundt hva som spiller inn ved fertilitet. Og fagpersonene er uenige seg imellom Anonymkode: 6060f...724 Ja, kanskje det. Men, man må jo også se på hvilke kvinner som får IVF-behandling. Er det ikke som regel kvinner som ikke selv klarer å bli gravide med partner? At det ikke trenger å handle om eggkvalitet alltid, men defekt eggleder f.eks. og andre ting. Og andre har dårlig eggkvalitet eller andre problemer. Poenget er bare at ved IVF får man ikke et "representativt" utvalg av kvinner, fordi denne gruppen stort sett har fertilitetsproblemer i utgangspunktet og derfor ikke kan sammenlignes fullt og helt med kvinner som blir gravide naturlig/spontant? Er ikke også en god del av fruktbarhetsstatistikk basert på IVF-pasienter? Også det med eggkvalitet? Er liksom litt av det jeg prøver å "trøste" meg med, siden jeg har blitt lett gravid tidligere men først nå s om 40+ sliter, at kanskje det er håp likevel siden jeg har blitt gravid før og ikke har trengt å bruke IVF? Anonymkode: d74d4...d4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #28 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du må ikke låse deg i svart/hvitt tankegang her. Beste i denne sammenheng vil jo være, som "ab dt4.." presiserer, det egget som responderer mest optimalt til den hormonelle tilstanden in kroppen til moren. Og hormoner kan som kjent bli påvirket av et hav av andre ting (som du skriver), blant annet ytre faktorer, miljø-påvirkning, psykologiske faktorer osv osv. Så beste i denne sammenheng betyr vel da egentlig det egget som kroppen sanser at vil matche best/mest til den samlede summen av de forskjellige kreftene som påvirker det hormonelle bildet i kroppen. Dette virker logisk dersom man tenker evolusjonslære og den klassiske "Survival of the fittest"/ overlevelse av den mest tilpasningsdyktige. Miljøfaktorer, psykologisk stress, fysisk stress og alt annet som skaper det hormonelle bildet, setter tonen for egenskapene til egget som da til slutt blir "valgt ut". Det såkalte gullegget 💛 Så perfekt tilpasset som mulig til omstendighetene som sammen påvirker morens hormoner. Nå folk sier at ting er tilfeldig, er det gjerne bare fordi man ikke forstår og har kartlagt de fysiske lovene som gav utslaget. Og kvinnehelse er som kjent et område som ikke har blitt veldig prioritert for å si det forsiktig. Så det er nok veldig mye vi ikke vet. Anonymkode: 8ac49...d31 Dette er et god poeng; så mye som ikke er blitt forsket på. I antikken trodde de jo f.eks. at mannen "satte inn" et mikroskopisk foster i kvinnen ved samleie. At alt kom fra mannen rett og slett, at kvinnen var en rugemaskin. Har kommet mye lengre siden da. Det jeg er redd for, er siden jeg har hatt noen kjemiske -som jeg aldri hadde opplevd tidligere (alle kjemiske skjedde i år, året jeg fylte 42), er at kanskje alle mine egg er for dårlige. Kan kroppen kanskje da nærmest "lære seg" at en tidlig graviditet skal avsluttes automatisk etter flere kjemiske, selv om egget er godt nok? Anonymkode: d74d4...d4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #29 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, kanskje det. Men, man må jo også se på hvilke kvinner som får IVF-behandling. Er det ikke som regel kvinner som ikke selv klarer å bli gravide med partner? At det ikke trenger å handle om eggkvalitet alltid, men defekt eggleder f.eks. og andre ting. Og andre har dårlig eggkvalitet eller andre problemer. Poenget er bare at ved IVF får man ikke et "representativt" utvalg av kvinner, fordi denne gruppen stort sett har fertilitetsproblemer i utgangspunktet og derfor ikke kan sammenlignes fullt og helt med kvinner som blir gravide naturlig/spontant? Er ikke også en god del av fruktbarhetsstatistikk basert på IVF-pasienter? Også det med eggkvalitet? Er liksom litt av det jeg prøver å "trøste" meg med, siden jeg har blitt lett gravid tidligere men først nå s om 40+ sliter, at kanskje det er håp likevel siden jeg har blitt gravid før og ikke har trengt å bruke IVF? Anonymkode: d74d4...d4f Statistisk sett må du i hvert fall ha større sjanse til å bli gravid etter 40 enn en som har hatt kjente fruktbarhetsproblemer tidligere. Og vi har alle færre gode egg i den alderen, så det er naturlig at det tar tid før man treffer på et. Det er bare anekdotisk, men jeg har to venninner som begge fikk to barn etter fylte 40, uten hjelp, men som begge også hadde mange kjemiske/spontanaborter mens de prøvde. Jeg tenker i hvert fall absolutt det er håp. Jfr. det andre innlegget ditt over, som jeg ikke har sitert, så tror jeg ikke kroppen lærer seg at en tidlig graviditet skal avsluttes. Og siden du har hatt vellykkede graviditeter tidligere, tenker jeg det er sannsynlig at det handler om en stor andel egg med genfeil som følge av alderen. Men det betyr altså ikke at det ikke er gode egg igjen. Anonymkode: 6060f...724 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #30 Del Skrevet 19. november 2023 Prosessen med å bli gravid er så mye mer enn egg og sperm. Egget skal møte spermen på rett tidspunkt, så må egget dele seg riktig, slimhinnen skal være god nok til å kunne ta imot egget, egget må feste seg i slimhinnen - noe som ikke nødvendigvis skjer selv om alt annet er tipp topp. Så må embryoet være levedyktig og ikke stoppe utviklingen på noe som helst tidspunkt etter det har festet seg. Og på toppen av det så spiller også en rekke andre ting inn - eggkvalitet, spermkvalitet, biologisk egnethet for begge parter, genetisk match, hormonnivåer som progesteron som gjør at kroppen holder på en graviditet den første tiden, er det svikt i det hormonet - kan selv det mest perfekte embyro stoppe utvikling. Kroppen har nok et mer komplisert system på "valg" av egg. Hva og hvorfor tror jeg egentlig aldri vi vil få konkret og sikkert svar på. Men alt i alt så tror jeg det er ganske tilfeldig hvilket egg som responderer på kroppens hormoner og utvikler seg. Selv med et topp gradert egg som har perfekt utvikling de første 5 dagene ved IVF f.eks så er ikke graviditet alltid utfallet - faktisk ganske skjelden hvis man ser på statistikken på hvor mange som blir gravid og føder barn på første IVF innsett. Og de bruker de beste eggene først, men man kan jo lykkes med å oppnå graviditet på det egget embryologene hadde minst tro på av de eggene som hentes ut. Anonymkode: 7b522...fd9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #31 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Statistisk sett må du i hvert fall ha større sjanse til å bli gravid etter 40 enn en som har hatt kjente fruktbarhetsproblemer tidligere. Og vi har alle færre gode egg i den alderen, så det er naturlig at det tar tid før man treffer på et. Det er bare anekdotisk, men jeg har to venninner som begge fikk to barn etter fylte 40, uten hjelp, men som begge også hadde mange kjemiske/spontanaborter mens de prøvde. Jeg tenker i hvert fall absolutt det er håp. Jfr. det andre innlegget ditt over, som jeg ikke har sitert, så tror jeg ikke kroppen lærer seg at en tidlig graviditet skal avsluttes. Og siden du har hatt vellykkede graviditeter tidligere, tenker jeg det er sannsynlig at det handler om en stor andel egg med genfeil som følge av alderen. Men det betyr altså ikke at det ikke er gode egg igjen. Anonymkode: 6060f...724 Jeg håper du har rett og at kroppen ikke avslutter tidlige graviditer nærmest automatisk etter et visst antall kjemiske. Hvor gamle var venninnene dine da de fikk sitt siste barn etter 40? Føler vel at sjansen for et godt egg minker måned for måned. Fikk barna jeg har da jeg var 26 og 29, så mange år siden. Da satt begge på første forsøk, og helt ukompliserte svangerskap, friske barn. Så dette med spontanaborter og kjemiske hadde jeg aldri tenkt på før engang. Så naiv og uvitende var jeg. Anonymkode: d74d4...d4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #32 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 8.38): Du må ikke låse deg i svart/hvitt tankegang her. Beste i denne sammenheng vil jo være, som "ab dt4.." presiserer, det egget som responderer mest optimalt til den hormonelle tilstanden in kroppen til moren. Og hormoner kan som kjent bli påvirket av et hav av andre ting (som du skriver), blant annet ytre faktorer, miljø-påvirkning, psykologiske faktorer osv osv. Så beste i denne sammenheng betyr vel da egentlig det egget som kroppen sanser at vil matche best/mest til den samlede summen av de forskjellige kreftene som påvirker det hormonelle bildet i kroppen. Dette virker logisk dersom man tenker evolusjonslære og den klassiske "Survival of the fittest"/ overlevelse av den mest tilpasningsdyktige. Miljøfaktorer, psykologisk stress, fysisk stress og alt annet som skaper det hormonelle bildet, setter tonen for egenskapene til egget som da til slutt blir "valgt ut". Det såkalte gullegget 💛 Så perfekt tilpasset som mulig til omstendighetene som sammen påvirker morens hormoner. Nå folk sier at ting er tilfeldig, er det gjerne bare fordi man ikke forstår og har kartlagt de fysiske lovene som gav utslaget. Og kvinnehelse er som kjent et område som ikke har blitt veldig prioritert for å si det forsiktig. Så det er nok veldig mye vi ikke vet. Anonymkode: 8ac49...d31 Glem ikke man er to for å lage et barn. I tillegg til at det Kan være en rekke årsaker med kvinnehelse består lages også fosteret av sperm, veldig mange her inne henger seg opp i egne hormonverdier og tviler på seg selv fordi de ikke blir gravide mens det gjerne i etterkant viser seg at nær halvparten av alle tilfeller hvor man ikke blir gravid og/eller mister lett er det fordi mannens sperm ikke er bra nok, så mitt poeng er; få også den sjekket. Anonymkode: bc333...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #33 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 9.58): Det er én av faktorene. Men mannens sædkvalitet, om det er trangt i egglederne, livmorslimhinnen, øvrige forhold i livmoren og en god del mer er også faktorer. Det hender at kvinner med veldig god eggkvalitet sliter med å bli gravide. Men det at en blir lettere gravid med flere gode egg, er nok en hovedårsak til at det blir vanskeligere for en kvinne å bli gravid med alderen. Om det beste egget i en syklus vil være det som modnes fullt og slippes ved eggløsning, det vet jeg ikke om det er noen som vet med sikkerhet? Kanskje er det ikke eggstokken som velger, men at de eggene med best kvalitet responderer best på hormonene som skal modne dem, slik at det mest sannsynlig vil være et av de beste som modnes helt frem til eggløsning? Ved IVF prøver en jo å få frem alle eggene som er tilgjengelig den syklusen, få dem befruktet og se hvordan de utvikler seg, før man setter inn det befruktede egget som ser best ut. Da spiller jo både sæd- og eggcellen inn. Men at IVF virker, tyder kanskje likevel på at kroppen selv ikke alltid får frem det beste egget i en syklus? Det hele er komplisert, og etter å ha vært gjennom noen runder med IVF, har jeg oppfattet det som at det er mye en ikke vet helt rundt hva som spiller inn ved fertilitet. Og fagpersonene er uenige seg imellom Anonymkode: 6060f...724 Dette 🙌 Anonymkode: bc333...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #34 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 12.48): Ja, kanskje det. Men, man må jo også se på hvilke kvinner som får IVF-behandling. Er det ikke som regel kvinner som ikke selv klarer å bli gravide med partner? At det ikke trenger å handle om eggkvalitet alltid, men defekt eggleder f.eks. og andre ting. Og andre har dårlig eggkvalitet eller andre problemer. Poenget er bare at ved IVF får man ikke et "representativt" utvalg av kvinner, fordi denne gruppen stort sett har fertilitetsproblemer i utgangspunktet og derfor ikke kan sammenlignes fullt og helt med kvinner som blir gravide naturlig/spontant? Er ikke også en god del av fruktbarhetsstatistikk basert på IVF-pasienter? Også det med eggkvalitet? Er liksom litt av det jeg prøver å "trøste" meg med, siden jeg har blitt lett gravid tidligere men først nå s om 40+ sliter, at kanskje det er håp likevel siden jeg har blitt gravid før og ikke har trengt å bruke IVF? Anonymkode: d74d4...d4f Ser ikke helt forskjellen. Vi er jo alle her kvinner som ikke er blitt gravide enda og par som får ivf er jo de samme som deg og meg, dvs par som ikke har blitt gravide , ofte brukt et år eller lenger tid, eller de mister, noen årsaker ligger hos kvinnen andre hos mannens dvs ganske stor andel kvinner representeres ved ivf.Noen har og brukt ivf på et barn men ikke trengt på neste. Anonymkode: bc333...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #35 Del Skrevet 20. november 2023 K.B. skrev (På 15.8.2023 den 14.27): Men les ditt eget innlegg da. Du fremstiller det som eggstokkene dine har et valg om hvilket egg som skal sendes denne måneden, det er en absurd måte å tenke på. Det er ikke en absurd måte å tenke på. Kroppen og naturen har utallige prosesser der noe selekteres og velges over noe annet. Det er et godt spørsmål. Anonymkode: a8e4e...5f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #36 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ser ikke helt forskjellen. Vi er jo alle her kvinner som ikke er blitt gravide enda og par som får ivf er jo de samme som deg og meg, dvs par som ikke har blitt gravide , ofte brukt et år eller lenger tid, eller de mister, noen årsaker ligger hos kvinnen andre hos mannens dvs ganske stor andel kvinner representeres ved ivf.Noen har og brukt ivf på et barn men ikke trengt på neste. Anonymkode: bc333...01d Det er jo en forskjell; de som bruker IVF har jo ikke klart å bli gravide spontant/på egen hånd. Disse vil jo påvirke "snittet" om man ser alle kvinner i fruktbar alder under ett. Hvor mye IVF-pasienter påvirker snittet vet jeg ikke, men innbiller meg at mye av statistikk og forskning på fruktbarhet også bruker kvinner osm bruker IVF som kilde? Det sier jo selvsagt noe om kvinner generelt; f.eks. har de jo sett ved IVF at eggkvaliteten til en kvinne på 40 er mye dårligere enn hos en kvinne på 25. Men lurer på om kvinner på rundt 40 som bruker IVF, kan si noe om eggkvaliteten til kvinner på samme alder som blir gravide spontant/på egen hånd? Man vet at kvaliteten er dårligere enn hos yngre kvinner, men kan eggkvaliteten variere litt eller mye blant kvinner over 40? Anonymkode: d74d4...d4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #37 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er jo en forskjell; de som bruker IVF har jo ikke klart å bli gravide spontant/på egen hånd. Disse vil jo påvirke "snittet" om man ser alle kvinner i fruktbar alder under ett. Hvor mye IVF-pasienter påvirker snittet vet jeg ikke, men innbiller meg at mye av statistikk og forskning på fruktbarhet også bruker kvinner osm bruker IVF som kilde? Det sier jo selvsagt noe om kvinner generelt; f.eks. har de jo sett ved IVF at eggkvaliteten til en kvinne på 40 er mye dårligere enn hos en kvinne på 25. Men lurer på om kvinner på rundt 40 som bruker IVF, kan si noe om eggkvaliteten til kvinner på samme alder som blir gravide spontant/på egen hånd? Man vet at kvaliteten er dårligere enn hos yngre kvinner, men kan eggkvaliteten variere litt eller mye blant kvinner over 40? Anonymkode: d74d4...d4f Ja gode spørsmål men sikkert umulig å få eksakte svar. Og egentlig kommer man vel ikke lenger selv heller uansett hvordan snitt er eller hvor mye eggkvalitet kan variere , selv om man hadde et klart svar på det. Det er jo så mange faktorer som spiller inn for å bli gravid , egg er jo bare en bitteliten del i denne prosessen så eneste valg man har er jo å prøve og håpe, evt søke hjelp. Det fins jo de med både dårlige hormonprøver hos både kvinnen og mannen som blir gravide og det fins jo de hvor man ikke finner noen «feil» hos som aldri blir gravide .. Anonymkode: bc333...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #38 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg håper du har rett og at kroppen ikke avslutter tidlige graviditer nærmest automatisk etter et visst antall kjemiske. Hvor gamle var venninnene dine da de fikk sitt siste barn etter 40? Føler vel at sjansen for et godt egg minker måned for måned. Fikk barna jeg har da jeg var 26 og 29, så mange år siden. Da satt begge på første forsøk, og helt ukompliserte svangerskap, friske barn. Så dette med spontanaborter og kjemiske hadde jeg aldri tenkt på før engang. Så naiv og uvitende var jeg. Anonymkode: d74d4...d4f Venninnene mine fikk barn da de var henholdsvis 41 og 44 (fylte 45 samme år), og 41 og 43. Men det er jo veldig individuelt. Jeg tviler på at jeg selv kan få flere barn, og jeg fyller snart 40. Jeg har fått barn både med og uten IVF, men vet at mannen og jeg har nedsatt fertilitet begge to, samt at hormonprøvene viste at det ikke stod sånn kjempebra til da jeg var i begynnelsen av 30-årene. Spontanaborter og kjemiske svangerskap er vondt å gå igjennom. Jeg håper dere lykkes veldig snart. Anonymkode: 6060f...724 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå