Gå til innhold

Hva regner man som hvilepuls?

I Grosny

Anbefalte innlegg

Når man skal finne ut hva slags hvilepuls man har, prøver man å finne det laveste tallet, eller et gjennomsnitt av hvilemålinger, eller hva?

På en uthvilt dag så kan laveste puls falle helt ned til 30 , men så trener du ei lang og hard økt, og plutselig er laveste puls 60. De siste 4 timer er laveste puls 39, og klokka setter hvilepuls til 44. Sier man at hvilepulsen varier fortløpende og at en faktor er hvor lenge siden det er man trente hvor mye?   Er det korrekt å si at hvilepulsen min er 44, men 32 på uthvilte dager? Eller regnes hvilepuls ut ut i fra et gjennomsnitt over f.eks siste ti dager?

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det regnes utfra et snitt. Det som blir registert som hvilepuls hos meg fra dag til dag er ikke det samme som den laveste pulsen jeg hadde den dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilepuls er et upresist mål, og har heller ikke en eksakt definisjon. Som du selv ser varierer det i løpet av dagen avhengig av hva man har holdt på med. Det sies man skal måle sin hvilepuls om morgenen, rett etter å ha våknet og før man står ut av sengen, men det er mest for at kroppen skal være i «så samme tilstand som mulig» når man måler. (Samme som med vekt: Jeg har drukket en kopp kaffe (200 mL) mens jeg formulerte dette svaret, så nå veier jeg 0,2 kg mer enn for 5 minutter siden). 

Hvis du skal bruke et tall: Mål morgenpulsen etter en god natts søvn, og ta gjennomsnitt. 

Anonymkode: 5b1a1...aaa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...