Gå til innhold

Jenter i Kristiansand utøver vold mot tilfeldige jenter.

tirben

Anbefalte innlegg

Vi må etablere ordentlige ungdomsfengsler med strengt fengselsregime de to vi har har bare plass til 4 innsatte dette går ikke an.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cppdude skrev (21 minutter siden):

Hva kan egentlig foreldrene gjøre? Sånn utenom å gi de husarrest.   

Hvordan mener du at barn som ikke aksepterer husarrest skal holdes inne? På en lovlig måte? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (18 minutter siden):

Vi må etablere ordentlige ungdomsfengsler med strengt fengselsregime de to vi har har bare plass til 4 innsatte dette går ikke an.

Kommer aldri til å skje bedre å begrense muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Troyamin said:

Hvordan mener du at barn som ikke aksepterer husarrest skal holdes inne? På en lovlig måte? 

Foreldre med f. eks rusavhengige barn har vist i flere tiår at det er veldig lite de egentlig kan gjøre. Du kan ikke binde fast barnet ditt, eller låse dem inn i et rom. 

Jeg er enig i at oppdragelse har mye å si, men noen mennesker er bare født uten empati, o.l. - altså da snakker jeg om psykopater og sosiopater. Et sted må bare staten ta over, utrede individene, og finne ut hva som skal gjøres. Dersom ingen gjør noe som helst, og barn får holde på som dette, så kan det bli en dyster fremtid. 

Vi hadde et par som drev på som dette, da jeg gikk på ungdomsskolen. I dag sitter de bak lås og slå - enten pga. vold, narkotika, eller begge deler. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette overrasker meg desverre ikke, har sagt lenge det er noe alvorlig halt med ungdomsmiljø etc på sørlandet, allerede før dette hadde vi uvanlig mange barnedrap 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Concert skrev (2 timer siden):

I USA får de vel en sjanse om de deltar på displin drillskoler, i stedet for fengsel.

I Norge må man også innføre en form for disiplinskole, der det er steinhardt regime. Til alle under 18år.

Men vi kan lure på hvor dette kommer fra, at ungdommer møtes for å slåss. Er dette tradisjon i Norge om du ser noen tiår tilbake? Kommer dette fra andre kulturer som gradvis tar over europa?

Ja, sånne skoler med lignende opplegg, bare at jeg kaller dem for ungdomsfengsler, fordi de må forstå at de blir straffet og at dette er en straff.

Dette kommer fra andre kulturer hvor vold er normalisert som har spredt seg de siste par tiårene i Europa gjennom ukontrollert innvandring. Først var det guttene, nå er det også jentene. Det blir forsterket av SoMe som TikTok o.l. (TikTok må forbys, mener jeg) og å være straffbart å ha det på telefonen.

Granita skrev (1 time siden):

Disse jentene sparker noen som ligger nede.

Jeg hadde blitt rasende om jeg hadde barn i rullestol en bror i vernet bolig eller en bestemor på aldershjem som fikk en av disse jentene som brukerstyrt personlig assistent. 

Det kreves politiattest for å jobbe i slike yrker, så hvis disse jentene får det på rullebladet og det dukker opp på politiattesten, så kan de ikke jobbe der.

Tiara07 skrev (1 time siden):

Ja, enig i det, men det er jo ikke før de blir eldre de evt kommer inn i disse yrkene, og da kan de ha endret seg. Det er barn det er snakk om her. En 13-åring med problemer klarer ikke å forholde seg til en eventuell straff flere år frem i tid. Det beskytter heller ikke dem som blir slått og sparket av dem her og nå.

De endrer seg ikke. En gang voldsutøver, alltid voldsutøver. Men de kan ha en sjanse med disiplinære ungdomsfengsler som er omtalt i tråden, likevel kan man aldri stole på dem helt og de må alltid følges tett for å forhindre gjentakelse. De er også uegnet å bli mødre og ha ansvar for barn. 

cppdude skrev (40 minutter siden):

Hva kan egentlig foreldrene gjøre? Sånn utenom å gi de husarrest.   

Foreldrene kan gjøre veldig mye. De kan ta fra dem mobil, pc, ipad, o.l., de kan ilegge husarrest så de må være hjemme rett etter skolen og ikke møte venner, men gjøre lekser, gjøre mer husarbeid, hagearbeid, kanskje gratis hagearbeid hos naboer og slektninger. Og la oss ikke kalle dem barn. De er ikke barn. De er 13 år. De er ungdommer og store nok å forstå hva de driver med, dermed må de behandles som unge voksne med tilsvarende straff og konsekvenser.

Det disse jentene må lære er at alt de gjør har konsekvenser de ikke ønsker. Dette vil føre til selvregulerende atferd etterhvert hvor de vil unngå å gjøre ting de vet det blir uønskede konsekvenser for. Slått noen? Ingen mobil og annen skjerm i 6 måneder. Filmet at andre slo noen og ikke avverget volden? Samme straff. Spredte videoen i tillegg? Dobbel straff. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (19 minutter siden):

Det kreves politiattest for å jobbe i slike yrker, så hvis disse jentene får det på rullebladet og det dukker opp på politiattesten, så kan de ikke jobbe der.

Man får vel ikke noe på rullebladet før man fyller 15?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (9 timer siden):

De fleste jenter fra Kristiansand ender opp i omsorgsyrker.

Gamle og syke går en fryktelig alderdom i møte om slike voldelige narsissister skal jobbe i omsorgs yrker...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (10 minutter siden):

Hvorfor setter ikke barnevernet jentene på en eller annen institusjon?

Og hva skal institusjonen gjøre? De har ingen myndigheter til å holde barna inne. De kan kun oppfordre dem til å ikke gå ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et nytt fenomen. På 80-90 tallet var det en jentegjeng som kalte seg city girls i Oslo. De plukket ut tilfeldige ofre og banket de opp. Fulgte etter de til et øde sted osv. men da hadde man ikke video av det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tør nesten ikke se filmen. Noe så skremmende og grusomt.

Jeg har et mye yngre barn men gruer meg til han blir eldre når det er slik ungdommen holder på. Jeg vet at gutter i 10-12 årsalderen samlet seg for å slåss her jeg bor. Veldig skremmende utvikling! Jeg bor langt unna sørlandet så det her gjelder nok hele landet men tydeligvis i større grad der.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Drizzt said:

Foreldrene kan gjøre veldig mye. De kan ta fra dem mobil, pc, ipad, o.l., de kan ilegge husarrest så de må være hjemme rett etter skolen og ikke møte venner, men gjøre lekser, gjøre mer husarbeid, hagearbeid, kanskje gratis hagearbeid hos naboer og slektninger. Og la oss ikke kalle dem barn. De er ikke barn. De er 13 år. De er ungdommer og store nok å forstå hva de driver med, dermed må de behandles som unge voksne med tilsvarende straff og konsekvenser.

Det disse jentene må lære er at alt de gjør har konsekvenser de ikke ønsker. Dette vil føre til selvregulerende atferd etterhvert hvor de vil unngå å gjøre ting de vet det blir uønskede konsekvenser for. Slått noen? Ingen mobil og annen skjerm i 6 måneder. Filmet at andre slo noen og ikke avverget volden? Samme straff. Spredte videoen i tillegg? Dobbel straff.  

Og hva når jentene driter i hva foreldrene sier? Rømmer hjemmefra?  

Man kan ikke passe på ungene 24/7, og man kan heller ikke låse dem i en celle.  

Dette er kjent problemstilling. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concert skrev (3 timer siden):

Jeg tror også det.

Og kva parti vil ha mindre innvandring og strengere straffer?

dette blir verre og verre med årene

Endret av Pilleville
Skrive mer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sommer2464 skrev (2 timer siden):

Jeg har tro på at vi må inn før disse jentene får et behov for et opphold på en anstalt, ha det vært gjort en ordentlig sosioøkonomisk undersøkte rundt oppvekstvilkår og miljø? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Ja, sånne skoler med lignende opplegg, bare at jeg kaller dem for ungdomsfengsler, fordi de må forstå at de blir straffet og at dette er en straff.

Dette kommer fra andre kulturer hvor vold er normalisert som har spredt seg de siste par tiårene i Europa gjennom ukontrollert innvandring. Først var det guttene, nå er det også jentene. Det blir forsterket av SoMe som TikTok o.l. (TikTok må forbys, mener jeg) og å være straffbart å ha det på telefonen.

De endrer seg ikke. En gang voldsutøver, alltid voldsutøver. Men de kan ha en sjanse med disiplinære ungdomsfengsler som er omtalt i tråden, likevel kan man aldri stole på dem helt og de må alltid følges tett for å forhindre gjentakelse. De er også uegnet å bli mødre og ha ansvar for barn. 

Det er nødvendigvis ikke sant! Dette er barn som utøver vold, uvisst av hvilken grunn. De trenger kraftige konsekvenser/straff, men også hjelp! Med god hjelp kan de komme på rett spor. Mange barn som har endret seg i voksen alder, etter problemer som barn/ungdom! Å dømme disse barna/ungdommene for resten av livet, synes jeg egentlig er trist og forstår ikke tankegangen din eller andre som tenker slik! Folk som er så dømmende, håper jeg virkelig ikke jobber med barn som har det vanskelig og/eller utover vold mot andre barn! Jeg forsvarer dem ikke, men mener de bør straffes/få konsekvenser «her og nå» og ikke om 4-10 år, for det hjelper ikke de som blir skadet. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (26 minutter siden):

Og kva parti vil ha mindre innvandring og strengere straffer?

dette blir verre og verre med årene

Nå er flere av disse jentene etnisk norske. Bare sånn til informasjon til de i tråden som skylder på folk med innvandrerbakgrunn.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært mye artikler det siste året om ungdomsmiljøet i Kristiansand i lokalavisen, og slik jeg har forstått det har familiene både politi og barnevern koblet på, men de får ikke gjort noe særlig pga at de er mindreårige.

Jeg er for litt mer fleksibilitet ang straff av mindreårige. Er det alvorlig nok og gjentakende bør man kunne se bort fra at de er under 15 år. Hvordan man skal gjøre det er vanskelig å si, men noen bør i alle fall se etter nye alternativer. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...