Drizzt Skrevet 17. august 2023 #241 Del Skrevet 17. august 2023 (endret) Troyamin skrev (29 minutter siden): Tar flere grep til skolestart etter brutal jentevold skriver NRK. Men jeg må si det er skuffende lite som blir gjort. Fra artikkelen: I Drammen har de også hatt utfordringer med voldelige jentegjenger. Der har de greid å snu «trenden», forteller Geir Oustorp, leder for forebyggende seksjon ved Drammen politistasjon. Han sier de har samarbeidet godt med skole og barnevern. – Noen av «lederfigurene» ble plassert på institusjon. Det gjorde at resten av miljøet roet seg, sier Oustorp. Han presiserer at barnevernet kom fram til at jentene skulle flyttes på institusjon etter en helhetsvurdering. Man ser at det er absolutt behov for institusjoner hvor disse plasseres. Man fjerner psykopatene i ledelsen og så roer flokken deres seg. Endret 17. august 2023 av Drizzt 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PennyC Skrevet 17. august 2023 #242 Del Skrevet 17. august 2023 Albbas skrev (4 timer siden): Ååå dette er naivt. Ja, sannsynligheten for at et barn fra et stabilt hjem havner i et slikt miljø er mindre enn ellers, men det kan skje, og det skjer. Det er mange komplekse årsaker til at barn utvikler slik atferd, foreldre og oppdragelse er ikke 100% av årsakene. Dette hjelper ikke nødvendigvis, du kan like gjerne ende med å flytte problemet, ved at ungdommen greier å etablere et nytt, skadelig miljø. I stedet for å avslutte problemet har du spredt det. Hva skal politi og barnevern gjøre? De er jo helt maktesløse. Tenkte akkurat det samme. Snakk om skylapper. Ja, det er mange naive svar i denne tråden. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 17. august 2023 #243 Del Skrevet 17. august 2023 Skuffende at Frp bare vil senke den kriminelle lavalder til 14 hadde heller håpet de ville ha en kriminell lavalder på 12 eller 13. Men er glad de i det minste vil senke den i motsetning til de store globalistpartiene( høyre, ap, venstre). https://www.nrk.no/sorlandet/frp-vil-senke-den-kriminelle-lavalderen-_-barneombudet-er-uenig-1.16510146 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hyacinth Skrevet 17. august 2023 #244 Del Skrevet 17. august 2023 PennyC skrev (4 timer siden): Ja, det er mange naive svar i denne tråden. Jeg synes det er naivt å mene at foreldre ikke har hovedansvaret for barnas utvikling. Helt med på at man kan havne i uheldige situasjoner og gjøre gale ting uten å ha hatt det ille hjemme. Men det er ytterst få som tyr så ekstrem atferd uten at det har vært noen bakgrunn for det. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 17. august 2023 #245 Del Skrevet 17. august 2023 Tråden er ryddet for latterliggjøring, brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PennyC Skrevet 17. august 2023 #246 Del Skrevet 17. august 2023 Hyacinth skrev (1 time siden): Jeg synes det er naivt å mene at foreldre ikke har hovedansvaret for barnas utvikling. Helt med på at man kan havne i uheldige situasjoner og gjøre gale ting uten å ha hatt det ille hjemme. Men det er ytterst få som tyr så ekstrem atferd uten at det har vært noen bakgrunn for det. Jeg ser ikke helt hva denne kommentaren har rmed min å gjøre. Jeg mener ikke det du påstår. «Naiv» er heller ikke en generell nedsettende betegnelse, og den første setningen din burde kanskje hatt et annet ord i stedet? «Jeg synes det er rart/feil/dumt å mene at..» eller »Jeg synes det er ansvarsfraskrivelse å mene at…» 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 17. august 2023 #247 Del Skrevet 17. august 2023 AprilLudgate skrev (På 16.8.2023 den 10.53): Jeg vet ikke helt…. Jeg vokste opp med endel av de mest belasta ungdommene i Kristiansand i min tid. De er voksne nå, de som lever vel og merke. Det som gjerne skjedde med ulike tiltak som nevnes i denne tråden var: - Alt fengsel: lærte å bli en enda bedre kriminell, men på tyngre nivå. Ble gjerne involvert i tunge narkotikasaker/involvert med eller kom på kant med organiserte veldig farlige miljø. - Alt institusjon: utvidet nettverket sitt, ble enda mer utagerende og mye mer rus. Den ene hang seg med et belte på rommet som 18-åring 😔 Det eneste som gjorde at noen ikke ble stadig mer avanserte og kjørte i nedadgående spiral var at de ble gravide. Der ble det mye kontakt med barnevern, og alltid fraværende far - eventuelt at de måtte flykte fra voldelig/farlig kjæreste til andre steder i landet. En far etterlyser mer kraftfulle tiltak fra politi, men jeg vet ikke….jeg tror disse jentene gir flatt faen og synes det bare gir kred å bli omtalt i media og ha mye kontakt med politi. Sånn var det iallefall når jeg vokste opp 🤷♀️ Det eneste som kanskje virka var sosial isolasjon mer eller mindre og bo i gokk med null sosial kontakt. Dyrt tiltak da. Og ikke spesielt lurt alltid heller, da de jo får mye dårligere psykisk helse = ikke havner på bedre spor. Huff så mye fælt du har opplevd. Ingen barn fortjener å ha det sånn. Jeg er glad for at du kom deg ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tillia Skrevet 17. august 2023 #248 Del Skrevet 17. august 2023 tirben skrev (På 14.8.2023 den 19.20): Noen fra Kristiansand her? Er det et veldig tøft ungdomsmiljø i Kristiansand? Har lest om flere tilfeller hvor barn dreper barn og nå om jenter som angriper tilfeldige jenter og filmer det! https://www.nrk.no/sorlandet/slar-alarm-om-brutal-ungdomsvold_-_-jentene-er-grenselose-1.16503508 Hva er det som gjør at akkurat Kristiansand er blitt så hardt for unge? Folk er muligens mer unnvikende - som igjen fører til at omsorgssvikt, mishandling osv i hjemmene ikke blir sagt i fra om, meldt osv.. lite snakk om følelser -som i seg selv gir grobunn for psykisk lidelse.. og spesielt personlighetsforstyrrelser.. bare tanker ..:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotekopp2021 Skrevet 17. august 2023 #249 Del Skrevet 17. august 2023 PennyC skrev (14 timer siden): Men - det er da ikke det jeg skriver, at det ikke fysisk går an. Forstår du ikke hva jeg skriver? Tror egentlig jeg svarte i et innlegg til en annen bruker, men jeg får spørre deg også: - hvilke konsekvenser får det med en slik «ta ungen med makt»-seanse? For eksempel: - hvordan vil den utspille seg? - hvilket forhold får du til tenåringen etterpå? - hvordan styrkes din innflytelse? - hvordan blir dialogen mellom dere videre? Det ville etter all sannsynligvis blitt både dramatisk, opprivende og muligens traumatisk. Kanskje ville også forholdet vårt fått seg en knekk. Alt dette er jeg villig til å gå gjennom for å beskytte mitt eget og andres barn. Uten tvil. Jeg vil heller ha et barn som hater meg men som har en trygg fremtid enn et barn som går rett mot hardere kriminalitet, fengsel og er liv utenfor storsamfunnet. Innflytelsen min ville blitt styrket ved at barnet forsto at JEG bestemmer, uansett hva. Hvis barnet ditt virkelig skamjuler andre barn, ville du ikke brukt fysisk makt for å hindre det? Det får være grenser til hvor pedagogisk man skal være. Nettopp tankene du viser her er grunnen til at noen barn får muligheten til å ende opp som disse jentene. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 18. august 2023 #250 Del Skrevet 18. august 2023 10 hours ago, Hyacinth said: Jeg synes det er naivt å mene at foreldre ikke har hovedansvaret for barnas utvikling. Helt med på at man kan havne i uheldige situasjoner og gjøre gale ting uten å ha hatt det ille hjemme. Men det er ytterst få som tyr så ekstrem atferd uten at det har vært noen bakgrunn for det. Foreldre har selvfølgelig hovedansvar, men de er ikke allmektige. Jo større disse miljøene blir, jo enklere er det å rekruttere barn fra "gode" hjem. Vi er på farlige spor hvis vi tror på at hjemmet alltid betyr mest, og ignorerer oppvekstmiljøet. Barn kan også bli utsatt for traumer utenfor foreldrehjemmet, eller er mobbing ukjent for deg? Barn kan utsettes for overgrep og holde dette skjult. Det er mye som kan foregå på tross av trygge hjem. Og de foreldrene som ikke har stått for et stabilt hjem vil nok i enda mindre grad være i stand til å ta hovedansvar for noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PennyC Skrevet 18. august 2023 #251 Del Skrevet 18. august 2023 Rotekopp2021 skrev (17 timer siden): Det ville etter all sannsynligvis blitt både dramatisk, opprivende og muligens traumatisk. Kanskje ville også forholdet vårt fått seg en knekk. Alt dette er jeg villig til å gå gjennom for å beskytte mitt eget og andres barn. Uten tvil. Jeg vil heller ha et barn som hater meg men som har en trygg fremtid enn et barn som går rett mot hardere kriminalitet, fengsel og er liv utenfor storsamfunnet. Innflytelsen min ville blitt styrket ved at barnet forsto at JEG bestemmer, uansett hva. Hvis barnet ditt virkelig skamjuler andre barn, ville du ikke brukt fysisk makt for å hindre det? Det får være grenser til hvor pedagogisk man skal være. Nettopp tankene du viser her er grunnen til at noen barn får muligheten til å ende opp som disse jentene. Ok, jeg får være enda mer detaljert og tydelig. Om du utsetter en tenåring for å hentes på skolen hver dag og foran klassekameratene blir tvunget med makt inn i bilen - er ikke konsekvensene nldvendigvis bare at dere blir litt uvenner og at tenåringen hater deg en stund. Slike konfrontasjoner med en tenåring som allerede er litt ute å kjøre kan føre til at du støter ham/henne helt fra deg. Det stenger for all mulighet til dialog. Du risikerer at tenåringen forsvinner for deg mer og mer, blir ute om nettene, og du mister oversikt og kontroll. Fysisk maktbruk er ikke veien å gå. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 18. august 2023 #252 Del Skrevet 18. august 2023 PennyC skrev (46 minutter siden): Ok, jeg får være enda mer detaljert og tydelig. Om du utsetter en tenåring for å hentes på skolen hver dag og foran klassekameratene blir tvunget med makt inn i bilen - er ikke konsekvensene nldvendigvis bare at dere blir litt uvenner og at tenåringen hater deg en stund. Slike konfrontasjoner med en tenåring som allerede er litt ute å kjøre kan føre til at du støter ham/henne helt fra deg. Det stenger for all mulighet til dialog. Du risikerer at tenåringen forsvinner for deg mer og mer, blir ute om nettene, og du mister oversikt og kontroll. Fysisk maktbruk er ikke veien å gå. Høres forsåvidt veldig fint ut, men har din metode vist seg å fungere i slike tilfeller som dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. august 2023 #253 Del Skrevet 18. august 2023 Godt leserinnlegg om dette https://www.tb.no/til-ungdom-som-slar-det-kommer-til-a-bli-flaut/o/5-76-2134992?fbclid=IwAR3slbymui4GkmeXeK9FC1fHGIoQS79AFVgjJDUvFJvRM9EPQRpERAhO1_g 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 18. august 2023 #254 Del Skrevet 18. august 2023 kraftwerk skrev (På 15.8.2023 den 14.19): Samboeren min er fra Kristiansand og var litt med i den beryktede Barnevernsbanden i sin tid. Kristiansand har alltid vært sånn og det ser ikke ut til å være mye politisk vilje til å gjøre endringer. Det er svært lite forebyggende tiltak og det meste av forebyggende tiltak er via kristne organisasjoner. Nå vet ikke jeg hvordan politiet er der nede nå i dag, men tidligere var dem ikke heller så imøtekommende og forståelsesfulle mot unge som slet veldig, man ble møtt med en jernhånd overalt - noe som også var med på å påføre ytterligere skam og negative følelser (som igjen fører til mer utagering og negativ adferd). Tror ikke det er særlig med fokus på forebygging, psykisk helse og rus der nede. Og da blir det jo slik, når det i tillegg er foreldre/familie som kanskje er konservative og bare overser problemene, istedenfor å hjelpe, forstå m.m Stemmer det. Er selv oppvokst i Krs, og det har alltid vært et tøft ungdomsmiljø der. Mange udugelige foreldre der nede som ikke klarer å oppdra ungene sine, slik var det på 90-tallet og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PennyC Skrevet 18. august 2023 #255 Del Skrevet 18. august 2023 Mr X skrev (4 timer siden): Høres forsåvidt veldig fint ut, men har din metode vist seg å fungere i slike tilfeller som dette? «Min metode»? Dette handler ikke om meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 18. august 2023 #256 Del Skrevet 18. august 2023 Dette sier Kronprinsessen om hjembyen sin: Kristiansand var en veldig spesiell by, sier hun. – Enten var du religiøs eller så var du alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 18. august 2023 #257 Del Skrevet 18. august 2023 PennyC skrev (5 timer siden): Ok, jeg får være enda mer detaljert og tydelig. Om du utsetter en tenåring for å hentes på skolen hver dag og foran klassekameratene blir tvunget med makt inn i bilen - er ikke konsekvensene nldvendigvis bare at dere blir litt uvenner og at tenåringen hater deg en stund. Slike konfrontasjoner med en tenåring som allerede er litt ute å kjøre kan føre til at du støter ham/henne helt fra deg. Det stenger for all mulighet til dialog. Du risikerer at tenåringen forsvinner for deg mer og mer, blir ute om nettene, og du mister oversikt og kontroll. Fysisk maktbruk er ikke veien å gå. Ikke alt løses bare med dialog. Når tenåringen allerede er vant til å være sjefen i familien, må man bli upopulær for å ta makten tilbake. Da skal tenåringen både hentes på skolen, leveres på skolen, fotfølges av en voksen, miste penger, mobil og andre goder tenåringen setter veldig pris på. Selvfølgelig vil tenåringen prøve å manipulere og beholde sjefstillingen. Det betyr ikke at foreldrene må gi opp, gi seg eller bare føye seg etter tenåringens ønsker. Hvem er den voksne? Hvem er den som har foreldreansvar? Jeg savner tiden hvor det var vanlig å oppdra barn og rebelske tenåringer fikk høre ''når du blir 18 kan du bestemme dette helt selv, men fram til da er det jeg som bestemmer''. Foreldrenes harde linje må selvfølgelig støttes av et større apparat rundt tenåringen for å sikre kontinuitet. Det hjelper ikke hvis tenåringen får tak i mobil, penger eller narkotika et annet sted. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 18. august 2023 #258 Del Skrevet 18. august 2023 Topsi skrev (4 timer siden): Godt leserinnlegg om dette https://www.tb.no/til-ungdom-som-slar-det-kommer-til-a-bli-flaut/o/5-76-2134992?fbclid=IwAR3slbymui4GkmeXeK9FC1fHGIoQS79AFVgjJDUvFJvRM9EPQRpERAhO1_g Aw, fantastisk bra skrevet. Man kunne komme med mange andre eksempler også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 18. august 2023 #259 Del Skrevet 18. august 2023 PennyC skrev (50 minutter siden): «Min metode»? Dette handler ikke om meg. «Ok, jeg får være enda mer detaljert og tydelig. Om du utsetter en tenåring for å hentes på skolen hver dag og foran klassekameratene blir tvunget med makt inn i bilen - er ikke konsekvensene nldvendigvis bare at dere blir litt uvenner og at tenåringen hater deg en stund. Slike konfrontasjoner med en tenåring som allerede er litt ute å kjøre kan føre til at du støter ham/henne helt fra deg. Det stenger for all mulighet til dialog. Du risikerer at tenåringen forsvinner for deg mer og mer, blir ute om nettene, og du mister oversikt og kontroll. Fysisk maktbruk er ikke veien å gå.» Dette skriver du, hvem som eier innholdet er irrelevant, men du forfekter synet. Jeg spør igjen, synes du at ditt syn funger i disse sakene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 18. august 2023 #260 Del Skrevet 18. august 2023 Mr X skrev (1 minutt siden): Dette skriver du, hvem som eier innholdet er irrelevant, men du forfekter synet. Jeg spør igjen, synes du at ditt syn funger i disse sakene? Like mye som fritidsklubber med gratis pizza løser problemene i Oslo Øst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå