*blueberry* Skrevet 16. august 2023 #161 Del Skrevet 16. august 2023 Drizzt skrev (2 minutter siden): For noen vil det være den eneste løsningen. Dope de ned til de blir apatiske og passive. Men det er mye bedre å forsøke andre metoder før man tyr til tung medisinering som siste ess i ermet. Jo, det er enkelt. Det må være institusjon av en annen type enn den tvillingene var i. Her er det snakk om ren oppdragelse, opplæring i skikk og akseptabel oppførsel og det viktigste - opplæring i at alt vi gjør har konsekvenser og om eget ansvar. Det må ikke være mulig å rømme fra institusjonen. Gitter foran vinduene og låste dører som i fengsel. høye murer rundt. Det må ligne fengsel for å oppnå straffeeffekten slik at de innser at det ikke er de som bestemmer lenger. Du får se at på kort tid kommer de til å savne mamma og pappa de anmeldte til Barnevernet og skjønne hvor fint de hadde det hjemme egentlig. Selvfølgelig må det være null rus i institusjonene og så må det slås hardt ned på all vold de prøver seg på. Ja, det du snakker om er jo ideelt, men er det realistisk. Null rus i institusjonene? Hvordan da mener du, for det klarer vi ikke holde unna fengslene engang. Dette er også et tiltak som krever store lovendringer (noe jeg er for, men det tar for lang tid). Se litt på unge voksne som sitter i fengsel i dag for rus og vold, de er gjengangere. Vi har en av de beste rehabiliteringene innenfor murene i verden og allikevel er det disse kriminelle som oftest havner inn igjen gang på gang. Vi trenger tiltak som kan endre miljøene også, ikke bare sperre de inne for dette er ikke forbrytelser vi kan sperre folk inne for resten av livet. De må en dag være en del av samfunnet uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 16. august 2023 #162 Del Skrevet 16. august 2023 (endret) *blueberry* skrev (10 minutter siden): Ja, det du snakker om er jo ideelt, men er det realistisk. Null rus i institusjonene? Hvordan da mener du, for det klarer vi ikke holde unna fengslene engang. Dette er også et tiltak som krever store lovendringer (noe jeg er for, men det tar for lang tid). Se litt på unge voksne som sitter i fengsel i dag for rus og vold, de er gjengangere. Vi har en av de beste rehabiliteringene innenfor murene i verden og allikevel er det disse kriminelle som oftest havner inn igjen gang på gang. Vi trenger tiltak som kan endre miljøene også, ikke bare sperre de inne for dette er ikke forbrytelser vi kan sperre folk inne for resten av livet. De må en dag være en del av samfunnet uansett. Null rus som i null import av rusmidler i institusjonene. Fengslene er også institusjoner. Er det korrupsjon blant ansatte, må dette avdekkes. Man endrer regler for besøk og mottak av ting utenfra. Teknologien er på plass å avdekke, men problemet ligger i norsk syn på saken - i fengsel skal det være mest mulig som ute. Nei, fengsel er for straff. Det skal ikke være ute, man skal løslates overbevist at det var så fælt at man ikke ønsker å havne der igjen. Det finnes måter å få til alt som trengs, men det mangler det viktigste. Vilje. P.S. Kan man ikke fungere i samfunnet og utgjør fare for andre, er det bedre å være inne. Endret 16. august 2023 av Drizzt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 16. august 2023 #163 Del Skrevet 16. august 2023 Mooza skrev (42 minutter siden): Jeg er også 4 barnsmor, og har et barn som kom inn i et dårlig miljø. Hun har også "tatt seg sammen" med hjelp fra oss, Det har hun gjort med verdigheten sin i behold, og med mye støtte og ros fra oss. Det er bra! Når det er sagt, så er det forskjell på å rote seg bort i et dårlig miljø, og det å gå til fysisk angrep på andre- i en gjeng. Vi har selvsagt stilt opp for vår datter, og støttet henne, voktet over henne...så godt det lot seg gjøre med en 16-17 åring, som hun var på den tiden. MEN; Hadde jeg fått beskjed om at min 13 åring hadde sparket andre jenter og drevet grov mishandling, så hadde det faan ikke vært noen kjære mor. En 13 åring!!! ¤"#%/&¤"%/%" ...Jeg skulle personlig tatt telefonen hennes og hakket den i stykker med en øks, og deretter var det husarrest fra her til helvete! ..med en daglig dose med tordentale. Du store min, den ungen hadde ikke hatt noe godt i vente før hun brøt fullstendig sammen og fikk en totalendring av oppførsel. Og hun måtte vèl ha kontaktet barnevernet., Velkommnen! Da skulle jeg lagt ut min plan, og hvis det ikke passet alle, så kunne de tatt drittungen og sett om de kunne utrettet bedre. Det er min way- or the high way. "åå...ungen er ute hele kvelden, og vi vet ikke hva vi skal gjøre" - sitat far. WTF?? Hvor handlingslammet kan foreldre være? Så du skulle ha hakket sund mobilen? Du vet at det er straffbart å gjøre? Og at det hadde vært du som fikk problemer? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 16. august 2023 #164 Del Skrevet 16. august 2023 Drizzt skrev (3 minutter siden): Null rus som i null import av rusmidler i institusjonene. Fengslene er også institusjoner. Er det korrupsjon blant ansatte, må dette avdekkes. Man endrer regler for besøk og mottak av ting utenfra. Teknologien er på plass å avdekke, men problemet ligger i norsk syn på saken - i fengsel skal det være mest mulig som ute. Nei, fengsel er for straff. Det skal ikke være ute, man skal løslates overbevist at det var så fælt at man ikke ønsker å havne der igjen. Det finnes måter å få til alt som trengs, men det mangler det viktigste. Vilje. P.S. Kan man ikke fungere i samfunnet og utgjør fare for andre, er det bedre å være inne. Jeg tror virkelig ikke svaret er straff uten rehabilitering. Norge har mye bedre statistikk enn land uten. Det er enkelt å si alle disse tingene, men det må mye mer enn vilje til for å få det til. Vi trenger absolutt en lovendring som gjør at mindreårige får konsekvenser for handlingene sine, men jeg synes dine ønsker er for harde og umuliggjør bedring av miljøene og jentene i de. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 16. august 2023 #165 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg vet ikke helt…. Jeg vokste opp med endel av de mest belasta ungdommene i Kristiansand i min tid. De er voksne nå, de som lever vel og merke. Det som gjerne skjedde med ulike tiltak som nevnes i denne tråden var: - Alt fengsel: lærte å bli en enda bedre kriminell, men på tyngre nivå. Ble gjerne involvert i tunge narkotikasaker/involvert med eller kom på kant med organiserte veldig farlige miljø. - Alt institusjon: utvidet nettverket sitt, ble enda mer utagerende og mye mer rus. Den ene hang seg med et belte på rommet som 18-åring 😔 Det eneste som gjorde at noen ikke ble stadig mer avanserte og kjørte i nedadgående spiral var at de ble gravide. Der ble det mye kontakt med barnevern, og alltid fraværende far - eventuelt at de måtte flykte fra voldelig/farlig kjæreste til andre steder i landet. En far etterlyser mer kraftfulle tiltak fra politi, men jeg vet ikke….jeg tror disse jentene gir flatt faen og synes det bare gir kred å bli omtalt i media og ha mye kontakt med politi. Sånn var det iallefall når jeg vokste opp 🤷♀️ Det eneste som kanskje virka var sosial isolasjon mer eller mindre og bo i gokk med null sosial kontakt. Dyrt tiltak da. Og ikke spesielt lurt alltid heller, da de jo får mye dårligere psykisk helse = ikke havner på bedre spor. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 16. august 2023 #166 Del Skrevet 16. august 2023 Mooza skrev (35 minutter siden): Jeg kjenner jeg blir så forbannet av å lese dette! Men den faren som uttaler seg om datter; "Hun har vært aktiv i fritid, og alt vel fram til i vår, og så plutselig har hun 9 besøksforbud og masse vold hun utøver. Han er redd det ender med døden". Slikt skjer jo ikke over natta? Hun har jo ikke gått fra å være en grei jente, til å plutselig slå ned folk? Noen faresignal måtte det vel være på veien? Har hun mobbet andre på skolen? De må jo ikke komme og fortelle meg at dette vindunderet av en unge plutselig ble klar for å myrde noen? Dessuten kan du jo ikke ha veldig mye autoritet med dine barn hvis de ikke lytter til deg i det hele tatt. Hvis de ikke viser skam og tar til seg det du sier etter første besøksforbud. Trer andre besøksforbud inn, så tar du jævelungen med deg på en hytte på fjellet resten av sommeren, og sørger for at hun ikke har noen å slå på. NOE gjør du. Skal du ta barnet med makt inn i bilen? Og barnet motsetter seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 16. august 2023 #167 Del Skrevet 16. august 2023 askefast skrev (2 minutter siden): Så du skulle ha hakket sund mobilen? Du vet at det er straffbart å gjøre? Og at det hadde vært du som fikk problemer? Mobilen til mine barn er kjøpt av meg og står i mitt navn. Det er ergo min mobil. Det er ikke ulovlig å ødelegge sin egen mobil. Det er heller ingen lover som sier at barn skal ha mobil. Dessuten vil jeg hevde at disse foreldrene har laaangt alvorligere problemer. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 16. august 2023 #168 Del Skrevet 16. august 2023 askefast skrev (1 minutt siden): Skal du ta barnet med makt inn i bilen? Og barnet motsetter seg? Ja, det hadde jeg glatt gjort. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 16. august 2023 #169 Del Skrevet 16. august 2023 AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke helt…. Jeg vokste opp med endel av de mest belasta ungdommene i Kristiansand i min tid. De er voksne nå, de som lever vel og merke. Det som gjerne skjedde med ulike tiltak som nevnes i denne tråden var: - Alt fengsel: lærte å bli en enda bedre kriminell, men på tyngre nivå. Ble gjerne involvert i tunge narkotikasaker/involvert med eller kom på kant med organiserte veldig farlige miljø. - Alt institusjon: utvidet nettverket sitt, ble enda mer utagerende og mye mer rus. Den ene hang seg med et belte på rommet som 18-åring 😔 Det eneste som gjorde at noen ikke ble stadig mer avanserte og kjørte i nedadgående spiral var at de ble gravide. Der ble det mye kontakt med barnevern, og alltid fraværende far - eventuelt at de måtte flykte fra voldelig/farlig kjæreste til andre steder i landet. En far etterlyser mer kraftfulle tiltak fra politi, men jeg vet ikke….jeg tror disse jentene gir flatt faen og synes det bare gir kred å bli omtalt i media og ha mye kontakt med politi. Sånn var det iallefall når jeg vokste opp 🤷♀️ Det eneste som kanskje virka var sosial isolasjon mer eller mindre og bo i gokk med null sosial kontakt. Dyrt tiltak da. Og ikke spesielt lurt alltid heller, da de jo får mye dårligere psykisk helse = ikke havner på bedre spor. Flytting kan nok hjelpe for noen, og kanskje det «enkleste» lovlige tiltaket foreldrene kan gjøre selv i dag. Men, da er det viktig å se hvor man flytter slik at de ikke havner rett inn i samme miljø i ny lokasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 16. august 2023 #170 Del Skrevet 16. august 2023 (endret) *blueberry* skrev (8 minutter siden): Flytting kan nok hjelpe for noen, og kanskje det «enkleste» lovlige tiltaket foreldrene kan gjøre selv i dag. Men, da er det viktig å se hvor man flytter slik at de ikke havner rett inn i samme miljø i ny lokasjon. Ja, det vil kjernen i disse gruppene gjøre uansett. Men når det er sagt: Gruppene styres jo alltid av en kjerne. Som har seriøse atferdsproblemer og faktisk trenger utredning/større tiltak. Jeg tror jo - at dersom man klarer identifisere hvem som faktisk styrer dette innad i gruppene og fjerner dem (for å ha i diverse tiltak) så løser sannsynligvis resten seg naturlig? 🤷♀️ Jeg antar at 70-80% her egentlig er mest er redde for sanksjoner? Kjipt å si, men sånne folk er som gift uansett hvor de kommer. Husker vi fikk en jente i klassen vår fra annen landsdel som i etterkant viste seg å ga rykte nettopp med det hun begynte med dag 1 hos oss og: Splitt, hersk, forsøk på mobbing og manipulering. Meeeen hun begynte dumt nok med meg som jo kom fra den «verste bydelen» og oppvekstmiljøet - så hun lyktes ikke helt som ønsket. I sin forrige by hadde hun rasert det meste av relasjoner rundt seg, og fortsatte visstnok på folkehøyskolen hun kom til og. Så….ja. Disse er liksom bare sånn uansett. Endret 16. august 2023 av AprilLudgate 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotekopp2021 Skrevet 16. august 2023 #171 Del Skrevet 16. august 2023 askefast skrev (10 minutter siden): Skal du ta barnet med makt inn i bilen? Og barnet motsetter seg? Selvsagt slenger du en 13 år gammel jente inn i bilen og kjører til helvete ut i gokk hvis alternativet er at hele hennes fremtid blir ødelagt eller at hun potensielt skader noen for livet. Jeg hadde hatt NULL betenkeligheter med å bære min 13 åring inn i en bil og binde henne fast og flyttet til en hytte uten internett dersom jeg var en av disse foreldrene. Etter det ville jeg flyttet permanent fra stedet for å fjerne henne fra miljøet for alltid. Hun ville blitt forfulgt og ja fysisk holdt fast dersom hun prøvde å rømme. Hun hadde heller ikke kunne ringt hverken politi eller barnevern for hun hadde ikke hatt tilgang til telefon og internett. Foreldre kan ikke sitte og skylde på lover og regler og skoler, det er VÅRT ansvar og VÅR jobb å oppdra barna våre. Det er INGEN som hadde straffet disse foreldrene for å fysisk fjerne disse barna fra disse situasjonene. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PennyC Skrevet 16. august 2023 #172 Del Skrevet 16. august 2023 Mooza skrev (10 minutter siden): Ja, det hadde jeg glatt gjort. En tenåring som er like stor og sterk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 16. august 2023 #173 Del Skrevet 16. august 2023 (endret) AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Ja, det vil kjernen i disse gruppene gjøre uansett. Men når det er sagt: Gruppene styres jo alltid av en kjerne. Som har seriøse atferdsproblemer og faktisk trenger utredning/større tiltak. Jeg tror jo - at dersom man klarer identifisere hvem som faktisk styrer dette innad i gruppene og fjerner dem (for å ha i diverse tiltak) så løser sannsynligvis resten seg naturlig? 🤷♀️ Jeg antar at 70-80% her egentlig er mest er redde for sanksjoner? Absolutt. I artikkelen står det jo at flere av jentene er redde for å gå ut av miljøet i fare for å bli neste offer. Dessverre tror jeg at kjernen ofte er de som ikke har foreldre som følger opp, og dermed er det mindre sannsynlig at tiltak har varig virkning. Endret 16. august 2023 av *blueberry* 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 16. august 2023 #174 Del Skrevet 16. august 2023 (endret) *blueberry* skrev (6 minutter siden): Absolutt. I artikkelen står det jo at flere av jentene er redde for å gå ut av miljøet i fare for å bli neste offer. Dessverre tror jeg at kjernen ofte er de som ikke har foreldre som følger opp, og dermed er det mindre sannsynlig at tiltak har varig virkning. Det kan jeg garantere. Det var akkurat det som var tilfellet før og. Mange vil, en liten kjerne voksne ødelegger fremgangen. For disse jentene i kjernen kan noen ganger fosterhjemsplassering i «gokk» være eneste løsning. Type en gård hvor man får bruke kroppen og jobbe med dyr - fosterforeldre med solid erfaring. Ørten kilometer til nærmeste skole. Kjenner noen som fikk den som alternativ, og det funka. Endret 16. august 2023 av AprilLudgate 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 16. august 2023 #175 Del Skrevet 16. august 2023 (endret) Rotekopp2021 skrev (21 minutter siden): Selvsagt slenger du en 13 år gammel jente inn i bilen og kjører til helvete ut i gokk hvis alternativet er at hele hennes fremtid blir ødelagt eller at hun potensielt skader noen for livet. Jeg hadde hatt NULL betenkeligheter med å bære min 13 åring inn i en bil og binde henne fast og flyttet til en hytte uten internett dersom jeg var en av disse foreldrene. Etter det ville jeg flyttet permanent fra stedet for å fjerne henne fra miljøet for alltid. Hun ville blitt forfulgt og ja fysisk holdt fast dersom hun prøvde å rømme. Hun hadde heller ikke kunne ringt hverken politi eller barnevern for hun hadde ikke hatt tilgang til telefon og internett. Foreldre kan ikke sitte og skylde på lover og regler og skoler, det er VÅRT ansvar og VÅR jobb å oppdra barna våre. Det er INGEN som hadde straffet disse foreldrene for å fysisk fjerne disse barna fra disse situasjonene. Og når du blir tatt og straffet? For det blir du. Hvem skal da sørge for at barnet ikke havner utpå igjen? Det blir hverken familie eller venner. Det sørger barnevernstjenesten for at ikke skjer. Endret 16. august 2023 av Troyamin staveleifer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 16. august 2023 #176 Del Skrevet 16. august 2023 PennyC skrev (5 minutter siden): En tenåring som er like stor og sterk? Nå har jeg ikke et problem med at jeg er veldig liten og svak, og jeg hadde greid med samtlige av mine 13 åringer. Jeg er jo veldig trygg på at jeg ikke hadde trengt å bruke makt. DVS, jeg hadde brukt makt, men mer verbal sådan. I ytterste konsekvens, i en gitt situasjon der all tillit falt sammen, og ingen verbal løsning, kommunikasjon, logikk hjalp, så hadde jeg brukt makt. Du er vel ikke helt alene med barn heller? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 16. august 2023 #177 Del Skrevet 16. august 2023 AprilLudgate skrev (Akkurat nå): Det kan jeg garantere. Det var akkurat det som var tilfellet før og. Mange vil, en liten kjerne voksne ødelegger fremgangen. For disse jentene i kjernen kan noen ganger fosterhjemsplassering i «gokk» være eneste løsning. Type en gård hvor man får bruke kroppen og jobbe med dyr - fosterforeldre med solid erfaring. Ørten kilometer til nærmeste skole. Kjenner noen som fikk den som alternativ, og det funka. Ja, jeg har mer tro på slike tiltak og har faktisk sett et par av de hos jevnaldrende da jeg gikk på ungdomsskolen (annen landsdel). Der var det også en gjeng som måtte splittes. De som havnet på fosterhjem på gård er ganske eller helt funksjonelle i dag, noen ble gravide og tok seg sammen på den måten, mens hun med de største atferdsproblemer uten oppfølging hjemme (fra ressurssterkt hjem økonomisk) ble en gjenganger i fengsel og er fortsatt i et rus og voldelig miljø, men i ny by. De prøvde først å flytte, men siden familien var ressurssterk ble aldri barnevern koblet på og flytting skjedde for sent dessverre. Veldig synd for hun var virkelig en ressurssterk jente som kunne fått en lys fremtid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 16. august 2023 #178 Del Skrevet 16. august 2023 Troyamin skrev (1 minutt siden): Og når du blir tatt og straffet? For det blir du. Hvem skal da sørge for at barnet ikke havner utpå igjen? Det blir hverken familie eller venner. Det sørger barnevernstjenesten at ikke skjer. Jeg har ingen tro på at barneverntjenesten slår ned på deg fordi du drar ungen din ut av en farlig situasjon. Det må du lenger ut på landet med. Barneverntjenesten reagerer vel fordi det allerede har vært hendelser. Og hvis ungen absolutt ville blitt fjernet fra familie og venner, og kommet seg ut av familien...så er det vel en god grunn til det? Da er det kanskje best at ungen bare anmelder og får noen som faktisk kan oppdra barnet til å ta over. For det du sier her er at DU er makteløs, og du kan ikke oppdra et barn eller ungdom.- Så hvorfor skulle du da prøve? Barnet er i denne situasjonen utpå, og du gjør ikke en dritt. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 16. august 2023 #179 Del Skrevet 16. august 2023 Mooza skrev (1 time siden): Jeg kjenner jeg blir så forbannet av å lese dette! Men den faren som uttaler seg om datter; "Hun har vært aktiv i fritid, og alt vel fram til i vår, og så plutselig har hun 9 besøksforbud og masse vold hun utøver. Han er redd det ender med døden". Slikt skjer jo ikke over natta? Hun har jo ikke gått fra å være en grei jente, til å plutselig slå ned folk? Noen faresignal måtte det vel være på veien? Har hun mobbet andre på skolen? De må jo ikke komme og fortelle meg at dette vindunderet av en unge plutselig ble klar for å myrde noen? Dessuten kan du jo ikke ha veldig mye autoritet med dine barn hvis de ikke lytter til deg i det hele tatt. Hvis de ikke viser skam og tar til seg det du sier etter første besøksforbud. Trer andre besøksforbud inn, så tar du jævelungen med deg på en hytte på fjellet resten av sommeren, og sørger for at hun ikke har noen å slå på. NOE gjør du. Akkurat dette! En ungdom våkner ikke opp en morgen og har fullstendig mistet all empati, skamvett og lydighet ovenfor foreldre. Den ene dagen var hun englebarn, så over natten fikk hun flere besøksforbud? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 16. august 2023 #180 Del Skrevet 16. august 2023 Mooza skrev (Akkurat nå): Jeg har ingen tro på at barneverntjenesten slår ned på deg fordi du drar ungen din ut av en farlig situasjon. Det må du lenger ut på landet med. Barneverntjenesten reagerer vel fordi det allerede har vært hendelser. Og hvis ungen absolutt ville blitt fjernet fra familie og venner, og kommet seg ut av familien...så er det vel en god grunn til det? Da er det kanskje best at ungen bare anmelder og får noen som faktisk kan oppdra barnet til å ta over. For det du sier her er at DU er makteløs, og du kan ikke oppdra et barn eller ungdom.- Så hvorfor skulle du da prøve? Barnet er i denne situasjonen utpå, og du gjør ikke en dritt. Vel, det er faktisk det som skjer. Det anmeldes ikke bare til barnevernet, men også til politiet. Bare se til andre saker der en far tok med seg sin rusavhengige datter på hytten og holdt henne der for å få henne rusfri. Eller mor til datter med anoreksi, som gjorde det samme og med tragisk utfall. Desperate foreldre tyr til desperate tiltak. Men de får også straff. Disse jentene havner på institusjon dersom de ikke kan være hjemme. Der er det enda tøffere ungdom og mye rus. Da blir det enda vanskeligere å skulle rehabilitere de yngste. Dette er bare for å nevne noe. Men den dagen det skjer deg (Gud forby) håper jeg du innser at det er mer enn bare oppdragelse det går på... 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå