Gå til innhold

Jenter i Kristiansand utøver vold mot tilfeldige jenter.

tirben

Anbefalte innlegg

Leste en sak i dag der det var blind vold mot en handikappet mann på Karmøy. Mindreårig banket han, andre filmet og lo. Nå ligger han i koma. Så trist. Noe må gjøres med denne trenden!

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Troyamin skrev (3 minutter siden):

Så de jentene som har vært aktive innenfor idrett, har oppegående og kjærlige foreldre med gode verdier, og som likevel er havnet i det miljøet? For de er nemlig havnet utenfor, tiltross for en god, trygg oppvekst. 

Det er så inderlig lett å si; det ville ikke skjedd mitt barn. Sannheten er at det godt kan skje i de beste familier. 

Ja, jeg har sett det før. Ivrige, engasjerte foreldre til idrettsjente. Hun ravet rundt på ungdomsskolen med den verste gjengen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (24 minutter siden):

Jeg hadde oppdratt barna mine til å bli empatiske og normalt fungerende. Jeg hadde gitt dem innpass i miljøer hvor de møtte på andre barn som var sunne og hadde ok interesser. For eksempel idrettsmiljø, kulturskolen, kor, korps, speidern, sjakk, eller noe annet som er positivt. Jeg kan garantere deg at disse jentene ikke er speiderjenter for å si det sånn.

Hadde mine barn havnet i en sånn gjeng, hadde jeg ringt de andre foreldrene og alliert meg med dem, snakket med dem, fått inn fagpersoner og hjalp ikke dette hadde jeg flyttet. en sånn gjeng hausser opp hverandre og som enkeltindivider er de ikke så tøffe

Jeg kjenner noen som vokste opp slik du beskriver (ikke i Kristiansand), og ingenting fungerte så fort hun ble 12 år gammel og hun havnet i feil miljø. Da gikk det helt over styr. Alle instanser var involvert, men ikke engang flytting hjalp og i dag er det rus, vold og fengsel som er hverdagen. I enkelte tilfeller er det nok vanskelig å forhindre dessverre, men det må bli mer fokus på forebygging for havner de i feil miljø så er det nesten umulig å komme ut og de vil finne neste lokale tilsvarende miljø etter flytting. Det er trist når det går slik.

Det kan godt hende mange av disse ungdommene har fraværende foreldre eller andre hjemmeproblemer, men ikke alle tilfeller kan skyldes oppdragelse og det er sikkert en del fortvilede foreldre som prøver så godt de kan sammen med alle instanser som er innblandet. Ellers er nok helt sikkert en del under barnevernet og da er det kanskje vanskeligere å følge de tett nok opp. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ei i Drammen som sto kasta steiner på biler fra en bru,hun fikk bare tilsnakk🙈Mener det var en familie som fikk en stein igjenom taket.Tragisk at ikke noe blir gjort,må vel drepe noen før det skjer noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner noen som vokste opp slik du beskriver (ikke i Kristiansand), og ingenting fungerte så fort hun ble 12 år gammel og hun havnet i feil miljø. Da gikk det helt over styr. Alle instanser var involvert, men ikke engang flytting hjalp og i dag er det rus, vold og fengsel som er hverdagen. I enkelte tilfeller er det nok vanskelig å forhindre dessverre, men det må bli mer fokus på forebygging for havner de i feil miljø så er det nesten umulig å komme ut og de vil finne neste lokale tilsvarende miljø etter flytting. Det er trist når det går slik.

Det kan godt hende mange av disse ungdommene har fraværende foreldre eller andre hjemmeproblemer, men ikke alle tilfeller kan skyldes oppdragelse og det er sikkert en del fortvilede foreldre som prøver så godt de kan sammen med alle instanser som er innblandet. Ellers er nok helt sikkert en del under barnevernet og da er det kanskje vanskeligere å følge de tett nok opp. 

Ja jeg vet at noen barn havner utpå selv om foreldrene har gjort alt rett. Noen har diagnoser eller personlightsproblemer som gjør at de tiltrekkes av grenseløs adferd og risiko, rus osv. men det er ofte noe som ligger i bunnen når slike ting skjer.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lew skrev (4 minutter siden):

Er ei i Drammen som sto kasta steiner på biler fra en bru,hun fikk bare tilsnakk🙈Mener det var en familie som fikk en stein igjenom taket.Tragisk at ikke noe blir gjort,må vel drepe noen før det skjer noe.

Apropos dette så har faktisk et av mine barn og kastet pinner fra en bru ned på biler. Heldigvis ble barnet stoppet av politiet som ringte oss (bilføreren ringte politiet) og barnet selv må betale for skifte av ruta i ene bilen. Så da håper vi det er lærepenge slik at dette ikke skjer igjen. Vi har selvsagt og snakket med barnet om at dette er særdeles dumt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tomas77 skrev (18 timer siden):

Kristiansand har hatt et beintøft ungdomsmiljø så lenge jeg kan huske. Jobbet i russektoren i Oslo og omegn i mange år og ofte er de unge som kommer inn fra distriktene temmelig "grønne" og uerfarne men de som kom fra Kristiansand/Søgne/Vennesla var allerede godt kjent med gatejustis.

En beskrev det som at i Kristiansand går du enten på Filla som i Filadelfiamenigheten eller på filla som i sniffefilla. 

Nå overdriver du.

Bergknapp skrev (14 timer siden):

To faktorer kan ha innvirkning på at noen ungdomsmiljø i Kristiansand er tøffe:

1. Det er mange  barnevernsinstitusjoner i sør, og flere sammenliknet med innbyggertallet enn andre steder i landet.

2. Det er en høy andel familier med sosiale problemer, fattigdom osv i Kristiansand.

Høy andel kontra hva da?

Vi vet ikke hvor disse jentene kommer fra og deres bakgrunn.

Jeg gikk selv på en av de mest belastede skolene/ungdomsskolene - det var en mindre gjeng som prøvde seg ja. Men vi hadde ikke sosiale medier - så det begrenset seg jo hvor langt man gadd ta det. 

De sier dette har pågått over lengre tid, og da lurer jeg jo på:

Hvorfor foreldrene - som ÅPENBART har vært i kontakt med noen om dette fra før- lar jentene ha mobil i det hele tatt med seg. 

Jeg hadde fotfulgt eget barn om jeg fikk vite om noe liknende atferd. 

Levering og henting på skole, null mobil. Kontaktforbud med de andre involverte. 
Hjem til offerets familie, legge seg så flat som det overhodet er mulig. 

Levering og henting på evt trening - og et KVEKK i feil retning av voldelig/mobbende/truende atferd så ryker fritidsaktiviteten og. 

Want a life? Oppfør deg normalt. 

Klarer dere ikke det? Da organiserer mor i hus lett en dagravngruppe som er i skolegården og hvorenn dere er. På kvelden er dere inne. Ferdig snakka. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AprilLudgate said:

Nå overdriver du.

Det gjør jeg selvfølgelig ikke. Beskrivelsen er av de ungdommene som kom driftende fra Kristiansandsområdet til det som var Plata/Skippergatamiljøet. I tillegg til de faste knekk-i-knea narkomane bestod/ består dette miljøet av en god del ungdom fra andre deler av Norge. Mye av uteseksjonens tid går med på å få disse hjem eller til en passende tjeneste.

Hvis du ikke omgikkes disse så har du jo heller ingen idé om hvordan de var. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (4 minutter siden):

Det gjør jeg selvfølgelig ikke. Beskrivelsen er av de ungdommene som kom driftende fra Kristiansandsområdet til det som var Plata/Skippergatamiljøet. I tillegg til de faste knekk-i-knea narkomane bestod/ består dette miljøet av en god del ungdom fra andre deler av Norge. Mye av uteseksjonens tid går med på å få disse hjem eller til en passende tjeneste.

Hvis du ikke omgikkes disse så har du jo heller ingen idé om hvordan de var. 

Jeg er oppvokst i de mer belasta delbydelene ja. Og mange jeg vokste opp med lever ikke lengre fordi overdoser, så joda. 

Bor i Oslo nå. 

Men ja - det tyngste miljøet er vel mer i Arendal? 

Disse jentene har såvidt jeg kan lese ikke noe med rusmiljøet i Krs å gjøre. Det og vold blant ungdom er ikke samme folk som regel. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (1 time siden):

Jeg hadde oppdratt barna mine til å bli empatiske og normalt fungerende. Jeg hadde gitt dem innpass i miljøer hvor de møtte på andre barn som var sunne og hadde ok interesser. For eksempel idrettsmiljø, kulturskolen, kor, korps, speidern, sjakk, eller noe annet som er positivt. Jeg kan garantere deg at disse jentene ikke er speiderjenter for å si det sånn.

Hadde mine barn havnet i en sånn gjeng, hadde jeg ringt de andre foreldrene og alliert meg med dem, snakket med dem, fått inn fagpersoner og hjalp ikke dette hadde jeg flyttet. en sånn gjeng hausser opp hverandre og som enkeltindivider er de ikke så tøffe

«Det hadde ikke skjedd mitt barn»

Det blir for enkelt altså. 4-barnsmor her, ikke Kristiansand men en litt mindre by. 

Mine barn er forskjellige individer. Har selvfølgelig prøvd å få alle inn i sunne miljøer og aktiviteter. 
Ei av mine kunne likevel pga tilfeldigheter havnet et dårlig sted. Hun hang med tvilsomme folk på ungdomsskolen, men pga sin egen unike evne til å ta seg selv i nakken skiftet hun ut vennekretsen sin rett før videregående. 
Jeg er ikke helt uenig med deg altså, men om hun ikke hadde tatt den kuvendingen hun gjorde vet jeg ikke om vi som foreldre hadde hatt mye å stille opp med. Ser heller ikke hva vi burde gjort annerledes. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (36 minutter siden):

«Det hadde ikke skjedd mitt barn»

Det blir for enkelt altså. 4-barnsmor her, ikke Kristiansand men en litt mindre by. 

Mine barn er forskjellige individer. Har selvfølgelig prøvd å få alle inn i sunne miljøer og aktiviteter. 
Ei av mine kunne likevel pga tilfeldigheter havnet et dårlig sted. Hun hang med tvilsomme folk på ungdomsskolen, men pga sin egen unike evne til å ta seg selv i nakken skiftet hun ut vennekretsen sin rett før videregående. 
Jeg er ikke helt uenig med deg altså, men om hun ikke hadde tatt den kuvendingen hun gjorde vet jeg ikke om vi som foreldre hadde hatt mye å stille opp med. Ser heller ikke hva vi burde gjort annerledes. 

Det er klart at barn er forskjellige og noen er av ulike grunner mer sårbare for påvirkning og det er og noe med hvem du møter på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (1 time siden):

Så de jentene som har vært aktive innenfor idrett, har oppegående og kjærlige foreldre med gode verdier, og som likevel er havnet i det miljøet? For de er nemlig havnet utenfor, tiltross for en god, trygg oppvekst. 

Det er så inderlig lett å si; det ville ikke skjedd mitt barn. Sannheten er at det godt kan skje i de beste familier. 

De tror jeg det er svært få av altså. Hvorfor skal en jente som vokser opp en i en god trygg familie med grenser og tilstedeværende foreldre, som har gode venner i et positivt miljø begynne med å sparke andre som ligger på bakken og filme det? 

Det viser seg jo gang på gang at de som havner i alvorlige problemer der er det noe som har vært galt lenge.

Folk bruker jo ofte Stoltenbergfamilien (Nini, Jens og Camilla) som eksempel, hvordan kan en av tre søsken bli narkoman når de to andre blir toppolitiker og toppbyråkrat? Vel de hadde det veldig fritt hjemme, "barna" fikk mye frihet og eksperimenterte med rus fra ungdomstiden av. For to gikk det helt fint, for en ikke så bra.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (Akkurat nå):

De tror jeg det er svært få av altså. Hvorfor skal en jente som vokser opp en i en god trygg familie med grenser og tilstedeværende foreldre, som har gode venner i et positivt miljø begynne med å sparke andre som ligger på bakken og filme det? 

Det viser seg jo gang på gang at de som havner i alvorlige problemer der er det noe som har vært galt lenge.

Folk bruker jo ofte Stoltenbergfamilien (Nini, Jens og Camilla) som eksempel, hvordan kan en av tre søsken bli narkoman når de to andre blir toppolitiker og toppbyråkrat? Vel de hadde det veldig fritt hjemme, "barna" fikk mye frihet og eksperimenterte med rus fra ungdomstiden av. For to gikk det helt fint, for en ikke så bra.

Du må gjerne være av den oppfatningen. Den dagen din datter gjør noe galt, håper jeg du husker tilbake til det du skriver i denne tråden. Spesielt det siste. For det du tror om din oppdragelse, kan fort vise seg å være helt feil for din datter... 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troyamin skrev (2 timer siden):

Så enig! Det kan skje den beste. Jeg vet et barn som kom fra et kristent hjem som begikk drap ung alder, så alt kan skje. Det har vel så mye å si med miljøet man vanker i. Ikke skyld på foreldrene i dette tilfelle, de kan være helt uskyldige opp i dette. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krabbekrølle skrev (2 timer siden):

Leste en sak i dag der det var blind vold mot en handikappet mann på Karmøy. Mindreårig banket han, andre filmet og lo. Nå ligger han i koma. Så trist. Noe må gjøres med denne trenden!

Og det var ingen som forsøkte å stoppe dem?

De burde blitt tiltalt for drapsforsøk. Evt mord hvis mannen ikke våkner opp.

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue

Midt i bibelbeltet altså.

Flaks for overgriperne at de ikke drepte offeret og dette må rett og slett få konsekvenser. I det minste burde de få på seg fotlenke med meldeplikt frem til de er 18 år. De bør tas ut av skolen og settes på en spesialskole for unger med atferdsforstyrrelser eller tas med til Ullsersmo fengsel der voksne fanger kan skremme dem så de skiter i buksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fru Alving skrev (2 timer siden):

Apropos dette så har faktisk et av mine barn og kastet pinner fra en bru ned på biler. Heldigvis ble barnet stoppet av politiet som ringte oss (bilføreren ringte politiet) og barnet selv må betale for skifte av ruta i ene bilen. Så da håper vi det er lærepenge slik at dette ikke skjer igjen. Vi har selvsagt og snakket med barnet om at dette er særdeles dumt.

Ja har selv gjort mye dumt som ung jeg å,men denne jenta hadde store problemer,så mer et rop om oppmerksomhet kansje,som kunne gått galt før det ble stoppa.Hun ødla mange biler,var ikke bare 1 tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krabbekrølle skrev (6 timer siden):

Tør nesten ikke se filmen. Noe så skremmende og grusomt.

Jeg har et mye yngre barn men gruer meg til han blir eldre når det er slik ungdommen holder på. Jeg vet at gutter i 10-12 årsalderen samlet seg for å slåss her jeg bor. Veldig skremmende utvikling! Jeg bor langt unna sørlandet så det her gjelder nok hele landet men tydeligvis i større grad der.

Men hva gjøres av forebyggende tiltak da, når en vet at gutter i 10-12års alderen møtes for å slåss?

Har de mulighet til å gå på treninger innen boksing/kampsport, da vil de få lærdom om god kampånd, god selvkontroll samt god teknikk. Da kan de lekeslåss og gå i kamper mot hverandre uten at det blir farlige situasjoner der flere går løs på en og lemlester vedkommende for livet eller i verstefall dreper noen.

I Kristiansand så trengs det jo også helt klart grep rundt forebyggende tiltak, stoppe de yngre fra å gå til det skrittet å skade andre for moroskyld.

Og om ungdom skal straffes så må det være med straff som kommer til syne innen en uke etter at de har blitt tatt for ugjerningen, ungdom har ikke hjerne til å koble hendelser de gjør nå opp imot straff de får 3-5år seinere. Så prikkbelastning, utsatt førerrett eller å bli nektet vgs/arbeidsmuligheter vil ikke virke. En kan godt ordne kostskoler/ungdomsanstalter der de må leve i x antall uker, der de ikke har mulighet til å rømme, ikke har mulighet til å ha mobiltelefon eller annen nettilgang, og kan få kortere opphold ved god oppførsel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortvilet far

"Vi som foreldre føler skam. Vi leser i kommentarfelt at foreldre ikke gjør noe og det er urettferdig kritikk å få. For vi er flere som springer rundt og er fortvilet"

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit og ta disse ungdommen vekk og splitte dem først som sist. Om man slår hardt nok ned på sånn oppførselen med engang, så kan det ha en smittende effekt på dem som ikke ønsker og bli tvangsflyttet fra familien sin, og venner og skole der dem bor. Med engang du utøver vold på noen som ikke kan forsvare seg, eller går og er redd for og bli angrepet helt uten forvarsel eller grunn. Dem burde blitt flytter på en instutisjon med lite frihet. Ingen av disse bør havne på samme sted heller. For over 25 år siden bodde jeg selv på et ungdomshjem der 2 lagde mye bråk. En dag klarte dem og knivstikke ene som bodde der også. Han punkterte en lunge, men kom heldigvis fysisk fra det greit. Det problemet hadde pågått en tid at disse lagde mye bråk. Det ingen andre en dem som jobbet der visste, var at dagen etter skulle disse to tvangsflyttes langt unna, bort fra hverandre på andre instusjonener. Dem visste selvfølgelig ikke dette selv. Så skjer dette kvelden før.

Verden blir ikke akuratt bedre, så ta på dette med silkehansker er ikke lengre veien og gå

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...