AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #1 Del Skrevet 14. august 2023 Har arvet en gammel kommode som lukter, ja gammelt men er ellers i god stand. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt lukten? Anonymkode: 894e2...7d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #2 Del Skrevet 14. august 2023 Er det ubehandlet treverk nedi skuffene, eller er de lakkerte eller malte på innsiden også? Er de behandlet med lakk eller maling, kan man prøve å vaske over med eddik. Det skal etter sigende ta knekken på dårlige lukter. Anonymkode: 8c2d4...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. august 2023 #3 Del Skrevet 14. august 2023 Man kan fint vaske over med eddik om det er ubehandlet også, bare pass på at fillen ikke er gjennomvåt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #4 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det ubehandlet treverk nedi skuffene, eller er de lakkerte eller malte på innsiden også? Er de behandlet med lakk eller maling, kan man prøve å vaske over med eddik. Det skal etter sigende ta knekken på dårlige lukter. Anonymkode: 8c2d4...6f8 Det ser ut som om det kun er lakkert utenepå ikke inni skuffene. Det kan se ut som om det er ubehandlet treverk ja.. Jeg har googlet litt og det kan se ut som om det er teak...men jeg har virkelig ikke peiling på slikt. Brunhilde skrev (3 minutter siden): Man kan fint vaske over med eddik om det er ubehandlet også, bare pass på at fillen ikke er gjennomvåt. Vanlig eddik 7%? Lager jeg bare en bolle med vann og eddik da? Anonymkode: 894e2...7d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #5 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det ser ut som om det kun er lakkert utenepå ikke inni skuffene. Det kan se ut som om det er ubehandlet treverk ja.. Jeg har googlet litt og det kan se ut som om det er teak...men jeg har virkelig ikke peiling på slikt. Vanlig eddik 7%? Lager jeg bare en bolle med vann og eddik da? Anonymkode: 894e2...7d4 Jeg ville vært litt redd for at det skal lukte sur eddik nedi skuffene etterpå da, hvis det ubehandlede treverket kan suge til seg og absorbere eddiken...? Anonymkode: 8c2d4...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. august 2023 #6 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vanlig eddik 7%? Lager jeg bare en bolle med vann og eddik da? Anonymkode: 894e2...7d4 Jeg tror jeg ville brukt ren 7% eddik på en fille. Det kommer ikke til å lukte sur eddik lenge, nei, lukten forsvinner når alt er tørt, men om treverket er ubehandlet er det viktig å bare tørke over med fuktig - ikke våt - fille. Alternativt kan du forsøke å strø bakepulver i skuffene, la det stå et døgn og så støvsuge det bort. Det kan også fjerne vond lukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #7 Del Skrevet 14. august 2023 Ville prøvd dette først: Gamle møbler, som for eksempel skrivebord eller garderobeskap, kan ofte få en litt stram og muggen lukt gjennom årene. Her kan også eddik gjøre. Sett noen små boller med eddik i skuffene, la det stå i minst én natt, og den emne lukten vil bli borte. https://viivilla.no/interior/renhold-og-inneklima/slik-kan-du-enkelt-bli-kvitt-de-ekle-luktene-i-hjemmet/ Anonymkode: 8aa48...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #8 Del Skrevet 14. august 2023 Nå har jeg tatt en rask vask med eddik der det er behandlet og så har jeg vasket med litt med vanlig såpe der det er ubehandlet og så prøver jeg et par skåler med eddik i hver skuffe og skap og så ser jeg hva det blir til. Takk for alle råd. Anonymkode: 894e2...7d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #9 Del Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 18.55): Nå har jeg tatt en rask vask med eddik der det er behandlet og så har jeg vasket med litt med vanlig såpe der det er ubehandlet og så prøver jeg et par skåler med eddik i hver skuffe og skap og så ser jeg hva det blir til. Takk for alle råd. Anonymkode: 894e2...7d4 Ordnet det seg? Anonymkode: 0e9e5...598 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå