Gå til innhold

Til dere klimaskeptikere. Etter Hans nå, skjønner dere at det er alvor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klimaendringene er ikke et lokalt fenomen på Østlandet.

Nedbøren i Norge har økt med ca. 18 % siden 1900 og det har flere steder vært en økning i  episoder med kortvarig intens nedbør. (...) 

Fremskrivningene viser en økt årsnedbør i Norge på ca. 8% med middels utslipp og ca. 18% med høye utslipp frem til 2071–2100.

Det er forventet at episoder med kraftig nedbør øker vesentlig både i intensitet og hyppighet. 

https://www.nve.no/vann-og-vassdrag/vannets-kretsloep/klima/klima-naa-og-i-framtiden/

På Voss har de hatt fem 20-årflommer på 8 år: https://www.nrk.no/vestland/pa-voss-har-det-vaert-fem-20-arsflommer-siste-atte-ar-1.16178538

https://naturhendelser.varsom.no/

Anonymkode: 4a346...3ad

Det virker ihvertfall som naturen har godt av det. Etter dette regnværet nå på sensommeren i år, så har jeg ikke sett det så frodig og grønt på flere år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Huff, her var mange fordommer 

Anonymkode: 6a09b...f62

Og så rett etter innlegget ditt kommer en og innrømmer at klimafornektere ofte også er rasister hahahahh

Herregud, at dere ikke ser det selv????

Anonymkode: dd451...fed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 timer siden):

Vitenskap og vitenskap, fru Blom.

Man må være kritisk til alt man leser. Det er jo ikke dårlig at Norge er blant landene med flest ikke-hysterikere. Du skjønner, sunn fornuft er blitt mangelvare og nå har vi fått klimapsykologer og klima-you-name-it alt mulig. 

Klimaet og været på jorden har endret seg også lenge, lenge før MDG oppsto eller klimahysteriet tok helt av.

Jeg tror mange av de du kaller for skeptikere er skeptiske til fanatismen og ekstremismen og ikke annet. Litt som med woke, ''antirasismen'' og andre ting som er blitt såpass ekstreme og polariserte at det ikke er mulig å ha en fornuftig samtale om dem lenger fordi motparten stempler deg som det ene etter det andre hvis du ikke er 100% enig med ham eller henne.

Sånt får folk til å takke pent nei å bruke tid på. 

Antirasisme har ingenting med klima å gjøre. At du er rasist kan du ha for deg selv. Fins sikkert en del klimakonspiratører som ikke er rasister og er sterkt uenig med deg, jeg tviler hvertfall på at dere alle er så onde at dere nekter å gjøre noenting for å gjøre verden bedre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Antirasisme har ingenting med klima å gjøre. At du er rasist kan du ha for deg selv. Fins sikkert en del klimakonspiratører som ikke er rasister og er sterkt uenig med deg, jeg tviler hvertfall på at dere alle er så onde at dere nekter å gjøre noenting for å gjøre verden bedre 

Poenget er at ''antirasistene'' er blitt såpass fanatiske aktivister at folk ikke vil ha med dem å gjøre. Samme med fanatismen blant woke-aktivistene og nå klimaaktivistene. Dette er ikke noe som tiltrekker støtte. Ingen liker fanatiske aktivister man ikke kan ha en sivilisert diskusjon med. 

Jeg vet ikke hva klimakonspiratører er og hvem ''dere'' er. Men ekstremister gjør aldri verden bedre, så dette er noe alle klimaekstremister må tenke litt på. 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (7 minutter siden):

Poenget er at ''antirasistene'' er blitt såpass fanatiske aktivister at folk ikke vil ha med dem å gjøre. Samme med fanatismen blant woke-aktivistene og nå klimaaktivistene. Dette er ikke noe som tiltrekker støtte. Ingen liker fanatiske aktivister man ikke kan ha en sivilisert diskusjon med. 

Jeg vet ikke hva klimakonspiratører er og hvem ''dere'' er. Men ekstremister gjør aldri verden bedre, så dette er noe alle klimaekstremister må tenke litt på. 

jeg synes det er utrolig barnslig å ikke forholde seg til klimasaken, bare for å være i opposisjon til noen man oppfatter som fanatikere. Det er så umodent at jeg har ikke ord. 

Hva med å forholde seg saklig til saken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Igjen: aner ikke hva du snakker om og hvorfor dine utdaterte og fiendtlige holdninger skal blandes inn i diskusjon om klima. Kan du heller bare gå vekk? Lag din egen tråd der du kan finne likesinnede rasister og folk som syns «alt var bedre før».

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Herregud det er jo nye rekordstormer og flommer stadig vekk?? Det er jo hele problemet, hvor OFTE det skjer? Samme med hetebølgene i Europa. Det går ikke an å sammenligne ukesvis med vedvarende varme og tørke med «vi hadde et par varme dager i ny og ne før i tiden også». Hvorfor forstår dere ikke forskjellen? 

Flommer det stadig vekk i Norge ? Nye temp rekorder?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Flommer det stadig vekk i Norge ? Nye temp rekorder?

Det handler ikke bare om Norge. Klimaendringene skjer ikke bare i Norge. Tenk litt lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det handler ikke bare om Norge. Klimaendringene skjer ikke bare i Norge. Tenk litt lenger!

Vel vi kan tenke oss helt til USa da, verdensrekordholder fra 1913, death walley, rart den ikke er slått daglig siste ukene så varmt som det er

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var mye i Hellas på 2000tallet, ja da jeg forstår at det er vær ikke klima. Men var over 40’c hver eneste dag i midten av juli der på den tiden også, da var det ikke noe problem og helt vanlig, nå er det helt perverst varmt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men denne tråden handler jo i utgangspunktet om Hans og om det har fått klimaskeptikere til å se alvoret. Når det ikke fungerer og det er noen gode argumenter for klimahysterikere rundt det lenger, så må visst temaet dras ut i verden igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (27 minutter siden):

Vel vi kan tenke oss helt til USa da, verdensrekordholder fra 1913, death walley, rart den ikke er slått daglig siste ukene så varmt som det er

https://grist.org/climate-energy/one-record-year-is-not-global-warming/

• every year since 1992 has been warmer than 1992;
  • the ten hottest years on record occurred in the last 15;
  • every year since 1976 has been warmer than 1976;
  • the 20 hottest years on record occurred in the last 25;
  • every year since 1956 has been warmer than 1956; and
  • every year since 1917 has been warmer than 1917.The five-year mean global temperature in 1910 was .8 degrees Celsius lower than the five year mean in 2002. This, and all of the above, comes from the temperature analysis by NASA GISS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2023 den 18.23):

Tror dere på menneskeskapte klimaendringer? Eller tenker dere fortsatt at dette er heeeelt vanlig vær?

Anonymkode: 1d661...dbf

av ren nysgjerrighet uten at noen skal tolke meg for eller mot ...

Det er en ting jeg har hengt meg opp i når det kommer til siste to år med innslag om menneskeskapt ekstremvær.

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt eller lest følgende utsagn:

Dette er den verste flommen siden 1906 

Det har ikke regnet så mye siden 1922

Denne temprekorden har vi akkurat slått. sist gang var i 1905

eksemplene er mange. 

Om alt dette skjedde på begynnelsen av 1900 tallet ... og vi nå opplever det igjen hvorfor er det denne gangen menneskeskapt, men umulig i 19xx ? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enmanelskeråhate skrev (2 timer siden):

Var mye i Hellas på 2000tallet, ja da jeg forstår at det er vær ikke klima. Men var over 40’c hver eneste dag i midten av juli der på den tiden også, da var det ikke noe problem og helt vanlig, nå er det helt perverst varmt..

Det er ikke som om det ikke ble registrert temperaturer på 2000-tallet, og det er en grunn til at det nå er rekorder og hetebølger. Bare fordi du selv FØLER det var «like» varmt den gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (2 timer siden):

Jo det blir jo slått hele tiden, om ikke daglig så årlig? Så hva er poenget ditt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke skeptisk til menneskeskapte klimaendringer.

Men jeg er skeptisk til:

At skylden for all slags værfenomener blir lagt på global oppvarming.

Dystre framtidsprognoser om at verden går under (Jorden har vært varmere før).

At positive sider ved en varmere klode og høyere co2 innhold ikke blir tillagt noe vekt.

Løsningene miljøbevegelsen kommer med. F.eks at Norge skal slutte å investere i olje og gass. Noe som kun vil føre til at Midt-Østen og Russland vil få mer makt over Europa og at en stor del av energiproduksjonen som går tapt vil bli erstattet kull. 

Ellers mange løsninger som har veldig liten praktisk verdi, men som fører til irritasjon og at folk får et negativ inntrykk av bevegelsen.

For min del tror jeg det er vanskelig å gjøre noe for å kutte vesentlig ned på co2 forbruket med det første. Kina og India har null interesse av at de blir holdt tilbake på økningen av deres levestandard, og USA/Vesten har null interesse av å miste makten til udemokratiske nasjoner og ideologier.

Vi må nok bare tilpasse oss til hva enn det er global oppvarming fører til. Om 50 år er nok teknologien der til at vi fint kan reversere endringene hvis vi skulle ønske. 

Anonymkode: c250b...9e4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jo det blir jo slått hele tiden, om ikke daglig så årlig? Så hva er poenget ditt? 

Hvis rekorden er fra 1913 og ikke 2023 så er den vel ikke slått?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (13 minutter siden):

Hvis rekorden er fra 1913 og ikke 2023 så er den vel ikke slått?

Du kan jo bare Google det selv. Rekorden er fra 2021, ikke 1913.
2020 var forresten rekord for lengste hetebølge i death valley. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...