Gå til innhold

Til dere klimaskeptikere. Etter Hans nå, skjønner dere at det er alvor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Automagisk skrev (5 minutter siden):

Jo Storofsen var mye snøsmelting, våren 1789 var ekstrem sen og vinteren før hard med mye snø i fjellet.

Selvfølgelig var det også snøsmelting men du tar feil: Vinteren 1789 hadde vært meget kald, men med lite snø, og jorden telefrøs derfor betydelig dypere enn vanlig. I Gudbrandsdalen kom mild været i midten av mai, og vedvarende regn førte sammen med teleløsningen til at grunnen ble vasstrukken og bløt. Hele forsommeren var det meget varmt og fuktig, riktig et drivende vær for jord bruket. Alt tydet på kronår, og slåttonna kunne begynne 14 dager tidligere enn ellers. I juli økte imidlertid nedbøren igjen. Det regnet sammenhengende i to uker, og alle elver og bekker gikk i flom. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enmanelskeråhate skrev (33 minutter siden):

Så man skal drite i alt som ikke passer inn i det du forfekter? Er en grunn til at vi har noe vi kaller 100års flom, Hans nådde vel ikke opp til det heller?  Er kun en grunn til at flommene gjør stor skade og det er at vi fortsetter å bosette oss i de mest utsatte områdene og alle skal helt ned til vannkanten, man lærer jo ikke

nei, men  man skal drite i å bruke elendige eksempler til å bevise noe de ikke beviser i det hele tatt. 

Anonymkode: 4a346...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

nei, men  man skal drite i å bruke elendige eksempler til å bevise noe de ikke beviser i det hele tatt. 

Så flom er et elendig eksempel på flom?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

splash skrev (29 minutter siden):

Korrelasjon med uføretrygdet alenemamma på bygda som er klimafornekter må være 1 til 1.

ingen grunn til å snakke stygt verken om alenemødre eller uførepensjonister. Det kan like gjerne være mann 50+ som stemmer Frp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2023 den 18.23):

Tror dere på menneskeskapte klimaendringer? Eller tenker dere fortsatt at dette er heeeelt vanlig vær?

Anonymkode: 1d661...dbf

Flom er ganske vanlig. Flom har eksistert i alle år. Forskjellen nå er at man kaller det ekstremvær. 

Anonymkode: 80001...94d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar det er alvor med ekstremvær. 

Vi vet dog ikke om det er menneskeskapt. Klima på jorda har endret seg drastisk mange ganger för. Dette er ikke unormalt i jordas historia.

Jeg er dog glad i planeten min.. jeg tenker at söppel, forurensing, borring og drilling ikke er positivt for noen. At planeten og vi har det best om vi tenker på klima.

At ekstremvær, istider, og trope kommer, det tror jeg vil skje uansett..

Anonymkode: 9bfe1...bc0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Så flom er et elendig eksempel på flom?

fatter ikke at jeg gidder å svare på dette tullet. Men ok, med teskjeer, og for siste gang:

Når dere drar frem Storofsen som et eksempel på en sommerflom som ikke hovedsaklig skyldes snøsmelting, så er det mitt bestemte inntrykk at dere prøver å bevise at det er normalt med giga sommerflommer.

Men det er jo akkurat det dekket ikke er. Det er fuckings 200 år siden Storofsen. Det er ingen som sier at det ikke har forekommet katastrofale flommer før, men det at du må 200 år tilbake i tid viser jo nettopp det motsatte at det du prøver å bevise, nemlig at det har ikke vært normalt.

Men det kommer til å bli normalt, for det er dette som er den nye normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
Enmanelskeråhate skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig var det også snøsmelting men du tar feil: Vinteren 1789 hadde vært meget kald, men med lite snø, og jorden telefrøs derfor betydelig dypere enn vanlig. I Gudbrandsdalen kom mild været i midten av mai, og vedvarende regn førte sammen med teleløsningen til at grunnen ble vasstrukken og bløt. Hele forsommeren var det meget varmt og fuktig, riktig et drivende vær for jord bruket. Alt tydet på kronår, og slåttonna kunne begynne 14 dager tidligere enn ellers. I juli økte imidlertid nedbøren igjen. Det regnet sammenhengende i to uker, og alle elver og bekker gikk i flom. 

IMG_20230820_110335.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

fatter ikke at jeg gidder å svare på dette tullet. Men ok, med teskjeer, og for siste gang:

Når dere drar frem Storofsen som et eksempel på en sommerflom som ikke hovedsaklig skyldes snøsmelting, så er det mitt bestemte inntrykk at dere prøver å bevise at det er normalt med giga sommerflommer.

Men det er jo akkurat det dekket ikke er. Det er fuckings 200 år siden Storofsen. Det er ingen som sier at det ikke har forekommet katastrofale flommer før, men det at du må 200 år tilbake i tid viser jo nettopp det motsatte at det du prøver å bevise, nemlig at det har ikke vært normalt.

Vel det må vi jo vente å se på da, at det skjedde i år er jo absolutt ingen garanti for at det skjer oftere fremover, enig eller? 1 gang betyr da ikke at dette er nye normalen, men det ropes jo ulv ulv uten like

Og jeg har ikke sakt at jeg ikke tror menneskene påvirker klimaet, men hysteri hjelper ingen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (19 minutter siden):

Vel det må vi jo vente å se på da, at det skjedde i år er jo absolutt ingen garanti for at det skjer oftere fremover, enig eller? 1 gang betyr da ikke at dette er nye normalen, men det ropes jo ulv ulv uten like

Og jeg har ikke sakt at jeg ikke tror menneskene påvirker klimaet, men hysteri hjelper ingen. 

hvorfor hjelper ikke hysteri?

det er jo bare en talemåte du kaster ut uten å reflektere over det, men jeg er ganske sikker på at hvis alle ble hysteriske så ville man kanskje begynt å ta noen grep som kunne føre oss på rett vei.

Det er fornektelse og passivitet som ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvor ofte har Hans skjedd på Østlandet da? Forskere selv sier at det var svært uvanlig.

Begynner vi å se slike flommer ofte, så kan vi snakke annerledes. Det er som sagt ikke vanlig med så store sommerflommer, ei heller i vår tid.

Om dette er den nye normalen har vi derfor ikke sett noe til enda.

Endret av Tutte
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

ingen grunn til å snakke stygt verken om alenemødre eller uførepensjonister. Det kan like gjerne være mann 50+ som stemmer Frp.

Absolutt , men mann 50+ henger ikke her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (2 timer siden):

Hvor ofte har Hans skjedd på Østlandet da? Forskere selv sier at det var svært uvanlig.

Begynner vi å se slike flommer ofte, så kan vi snakke annerledes. Det er som sagt ikke vanlig med så store sommerflommer, ei heller i vår tid.

Herregud det er jo nye rekordstormer og flommer stadig vekk?? Det er jo hele problemet, hvor OFTE det skjer? Samme med hetebølgene i Europa. Det går ikke an å sammenligne ukesvis med vedvarende varme og tørke med «vi hadde et par varme dager i ny og ne før i tiden også». Hvorfor forstår dere ikke forskjellen? 

Anonymkode: dd451...fed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (3 timer siden):

det er jo akkurat det vi gjør. Dere sover. Våkn opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Herregud det er jo nye rekordstormer og flommer stadig vekk?? Det er jo hele problemet, hvor OFTE det skjer? Samme med hetebølgene i Europa. Det går ikke an å sammenligne ukesvis med vedvarende varme og tørke med «vi hadde et par varme dager i ny og ne før i tiden også». Hvorfor forstår dere ikke forskjellen? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er jo akkurat det vi gjør. Dere sover. Våkn opp.

Når var sist vi hadde sånne flommer på Østlandet pga regn da? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 13.31):

Herregud nå må du gi deg. Dere ER fornektere, og flesteparten av dere tror ikke på myndigheter, fagfolk eller eksperter. I min erfaring har flere av dere heller ikke tillit til politiet eller barnevernet eller helsemyndigheter, og tror genuint dere har funnet ut noe ingen av fagfolkene vet om, fordi dere har et sterkt behov for å føle dere spesielle. Det er helt vanvittig og farlig, å fornekte sannheten og med vilje være helt blind på virkeligheten. Så jo, noen er sikkert «bare» skeptikere, men de fleste av kommentarene her viser helt klart fornektelse.

Samme med alle av dere som reagerer med latteremoji på facebookinnlegg som handler om tørke som følge av klimaendringene, der dere KOSER dere av å høre at avlinger og innsjøer tørker og folk dør i varmen. 

Det at dere selv ikke ser hvor ekle og farlige holdningene deres er, er veldig skremmende. Tenk at dere ikke evner å sette dere inn i ting før dere bestemmer dere for å ha en mening som ikke er basert på NOEN form for logikk. «Tror det ikke før jeg får se det». Min barn har for lengst forstått at «tittei»-leken betyr ikke at jeg FAKTISK forsvinner selvom jeg gjemmer meg. Dere har tydeligvis IKKE forstått det helt ennå. 

Huff, her var mange fordommer 

Anonymkode: 6a09b...f62

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 13.8.2023 den 18.45):

Fy søren, ingen av dere tror på vitenskap? Hva f? Hvorfor tror dere det er ok å være dumme som brød? Statistikken viser at nordmenn er blant de landene som har flest klimaskeptikere, hvorfor er det sånn? Tror dere genuint dere liksom har funnet ut noe hele verden - og ikke minst vitenskapsmenn og forskere og eksperter innenfor feltet, tror dere de har FEIL? 

Vitenskap og vitenskap, fru Blom.

Man må være kritisk til alt man leser. Det er jo ikke dårlig at Norge er blant landene med flest ikke-hysterikere. Du skjønner, sunn fornuft er blitt mangelvare og nå har vi fått klimapsykologer og klima-you-name-it alt mulig. 

Klimaet og været på jorden har endret seg også lenge, lenge før MDG oppsto eller klimahysteriet tok helt av.

Jeg tror mange av de du kaller for skeptikere er skeptiske til fanatismen og ekstremismen og ikke annet. Litt som med woke, ''antirasismen'' og andre ting som er blitt såpass ekstreme og polariserte at det ikke er mulig å ha en fornuftig samtale om dem lenger fordi motparten stempler deg som det ene etter det andre hvis du ikke er 100% enig med ham eller henne.

Sånt får folk til å takke pent nei å bruke tid på. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Huff, her var mange fordommer 

Anonymkode: 6a09b...f62

Klimahysterikere er gjerne venstreorienterte, og det er ikke tvil om at veldig mange venstreorienterte er veldig fordomsfulle.

Anonymkode: 0e459...f9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (På 19.8.2023 den 14.02):

Hvorfor skal Hans overbevise klimaskeptikere?

Godt tilbake i tid så ble det tatt ut masser fra elveløp, dette gjør at vassdrag bedre tar unna store vannmengder. Dette har ikke vært gjort på over 30år, så deltaene er allerede mye breiere og ligger høyere oppimot vannflaten som gjør at vannet passerer saktere.

Det fatale ved Hans var at den massive nedbørsmengden kom etter at området allerede hadde hatt mye nedbør over lenger tid, noe som betyr at jorden i området allerede var veldig mettet som igjen øker faren for skred. 

Veldig gode poeng.

Etter en veldig våt og regnfyll juli var det opplagt at en vanlig mengde regn for Vestlandet ville hatt en helt annen effekt på Østlandet.

Hadde vi hatt en knusktørr juli som i Sør Europa, ville det sett annerledes ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (5 timer siden):

Klimaendringene er ikke et lokalt fenomen på Østlandet.

Nedbøren i Norge har økt med ca. 18 % siden 1900 og det har flere steder vært en økning i  episoder med kortvarig intens nedbør. (...) 

Fremskrivningene viser en økt årsnedbør i Norge på ca. 8% med middels utslipp og ca. 18% med høye utslipp frem til 2071–2100.

Det er forventet at episoder med kraftig nedbør øker vesentlig både i intensitet og hyppighet. 

https://www.nve.no/vann-og-vassdrag/vannets-kretsloep/klima/klima-naa-og-i-framtiden/

På Voss har de hatt fem 20-årflommer på 8 år: https://www.nrk.no/vestland/pa-voss-har-det-vaert-fem-20-arsflommer-siste-atte-ar-1.16178538

https://naturhendelser.varsom.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...