Gå til innhold

Til dere klimaskeptikere. Etter Hans nå, skjønner dere at det er alvor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det er ikke den nye normalen.

Anonymkode: 0e459...f9f

Jo. Det er det.

Anonymkode: 4a346...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da er du ikke spesielt god til å finne og vurdere informasjon 🤷🏻‍♀️

Da er du sikkert bedre, så gjør meg en tjeneste og link noe som faktisk beviser at det er hovedsakelig menneskeskapt.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo. Det er det.

Hvorfor skjer det ikke da? For nei, det skjer ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor skjer det ikke da? For nei, det skjer ikke. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/3Egd4d/det-er-vaart-eget-vann-vi-har-faatt-i-hodet

dette er et intervju med meteorolog og klimaforsker Hans-Olav Hygen ved Meteorologisk institutt.

¨Det fungerer ikke lenger. Klimaet, og dermed været, forandrer seg for fort. Nå flytter meteorologene 30-årsperioden hvert tiende år.

– Vi endret dette for å henge med på klimaendringene. Vi så at den gamle normalen var utdatert, folk begynte lage nye normalperioder. Og nå må vi altså forberede oss på at også styrtregn-varselet og flomvarslene endres, forklarer Hans-Olav Hygen.

Det blir ikke 50-årsflom en eller to ganger i livet, men kanskje fem ganger. Femårsflom kan komme hvert år og tiårsflom blir vanlig.¨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (58 minutter siden):

Da er du sikkert bedre, så gjør meg en tjeneste og link noe som faktisk beviser at det er hovedsakelig menneskeskapt.

Hahaha, jeg visste jo at det kom til å si det 😂.  Det er ingenting som er mer forutsigbart enn argumentasjonen til klimafornektere.

Derfor vet jeg og at uansett hva jeg finner frem, så vil du være helt  ogfullstendig uimottagelig, fordi du, av grunner som er helt uforståelige for meg, er overbevist om at du har skjønt noe som forskere og eksperter ikke har forstått. Det er Dunning-Krugereffekten i full utblomstring, og personlig har jeg bedre ting å kaste bort en vakker lørdag på enn å krangle med en murvegg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det ikke går an og overbevise om alvoret i det, til folk som likevel lever med hode i sanden. Ofte med, var så varmt når jeg var på granka for 15 års siden er ikke noe nytt med det, typ fraser. Eller når snøen kommer på vinteren, trodde dem sa det var global oppvarming jeg 😅 lista er lang. Dette lærte jeg allerde på barneskole kom til og skje, kanskje ikke hvor mye eller ekstremt det kan bli men lærte om det. Dette var på 80/90 tallet. Om man ser i kommentarfelt til vg/Dagbladet så henger dem der. Eller slutt med det skremselspropaganda deres, nok nå. Noen vil bare ikke inse ting. Og det kommer til og bli mye verre, men tror dem samme folka ikke ønsker og innse det, selv om dem satt på taket av huset sitt der det ble tatt av flom, og det sammtidig snødde i juli 🤣selv da hadde dem hatt en 😂 på artikkelen i vg/Dagbladet om advarslene m. Jeg tuller ikke 😅

Anonymkode: f0c93...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hahaha, jeg visste jo at det kom til å si det 😂.  Det er ingenting som er mer forutsigbart enn argumentasjonen til klimafornektere.

Derfor vet jeg og at uansett hva jeg finner frem, så vil du være helt  ogfullstendig uimottagelig, fordi du, av grunner som er helt uforståelige for meg, er overbevist om at du har skjønt noe som forskere og eksperter ikke har forstått. Det er Dunning-Krugereffekten i full utblomstring, og personlig har jeg bedre ting å kaste bort en vakker lørdag på enn å krangle med en murvegg.

Ja selvsagt kom jeg til å si det, hva annet skulle jeg sagt?

Det er du som påstår at beviset finnes, da er det du som må presentere dette beviset.

Og ja, det er helt bortkasta å krangle om det når du ikke kan bevise påstandene, det stemmer ja.

Jeg er veldig mottakelig dersom du finner noe som faktisk beviser at endringene må være i hovedsak menneskeskapte, men det beviset finnes ikke.

Endret av Kipling
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (4 minutter siden):

Ja selvsagt kom jeg til å si det, hva annet skulle jeg sagt?

Det er du som påstår at beviset finnes, da er det du som må presentere dette beviset.

Og ja, det er helt bortkasta å krangle om det når du ikke kan bevise påstandene, det stemmer ja.

https://grist.org/climate/skeptics-2/

her finner du svarene på alt du kan finne på av innvendinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/3Egd4d/det-er-vaart-eget-vann-vi-har-faatt-i-hodet

dette er et intervju med meteorolog og klimaforsker Hans-Olav Hygen ved Meteorologisk institutt.

¨Det fungerer ikke lenger. Klimaet, og dermed været, forandrer seg for fort. Nå flytter meteorologene 30-årsperioden hvert tiende år.

– Vi endret dette for å henge med på klimaendringene. Vi så at den gamle normalen var utdatert, folk begynte lage nye normalperioder. Og nå må vi altså forberede oss på at også styrtregn-varselet og flomvarslene endres, forklarer Hans-Olav Hygen.

Det blir ikke 50-årsflom en eller to ganger i livet, men kanskje fem ganger. Femårsflom kan komme hvert år og tiårsflom blir vanlig.¨

Du fant altså en som sier noe, ikke det at flommene faktisk er så hyppig som det du påstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du fant altså en som sier noe, ikke det at flommene faktisk er så hyppig som det du påstår. 

foreslår at du finner dokumentasjon på at de ikke er det, siden det var du som startet akkurat denne tråden i tråden. Og husk at klima er ikke lokalt, det er globalt, som det er ikke så jævla interessant med statistikk fra 10 kvadratmeter i  Skedsmokrosset eller på Skarnes liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal Hans overbevise klimaskeptikere?

Godt tilbake i tid så ble det tatt ut masser fra elveløp, dette gjør at vassdrag bedre tar unna store vannmengder. Dette har ikke vært gjort på over 30år, så deltaene er allerede mye breiere og ligger høyere oppimot vannflaten som gjør at vannet passerer saktere.

Det fatale ved Hans var at den massive nedbørsmengden kom etter at området allerede hadde hatt mye nedbør over lenger tid, noe som betyr at jorden i området allerede var veldig mettet som igjen øker faren for skred. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skal Hans overbevise klimaskeptikere?

Godt tilbake i tid så ble det tatt ut masser fra elveløp, dette gjør at vassdrag bedre tar unna store vannmengder. Dette har ikke vært gjort på over 30år, så deltaene er allerede mye breiere og ligger høyere oppimot vannflaten som gjør at vannet passerer saktere.

Det fatale ved Hans var at den massive nedbørsmengden kom etter at området allerede hadde hatt mye nedbør over lenger tid, noe som betyr at jorden i området allerede var veldig mettet som igjen øker faren for skred. 

men dette er jo en helt irrelevant bortforklaring, og en gigantisk logisk brist.

Den massive nedbørsmengden skyldes fordamping fra overopphetet hav, som igjen skyldes klimaendring. 

Hvordan man har forberedt seg, eller ikke forberedt seg på dette sier jo ingenting om årsaken til den massive nedbørsmengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

foreslår at du finner dokumentasjon på at de ikke er det, siden det var du som startet akkurat denne tråden i tråden. Og husk at klima er ikke lokalt, det er globalt, som det er ikke så jævla interessant med statistikk fra 10 kvadratmeter i  Skedsmokrosset eller på Skarnes liksom.

Jeg vet at dokumentasjonnen som finnes sier noe annet enn ha  du påstår, så jeg har ikke behov for å lese den på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet at dokumentasjonnen som finnes sier noe annet enn ha  du påstår, så jeg har ikke behov for å lese den på nytt.

nei, men hvorfor skal jeg tro på din påstand, som jeg vet er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2023 den 18.45):

Fy søren, ingen av dere tror på vitenskap? Hva f? Hvorfor tror dere det er ok å være dumme som brød? Statistikken viser at nordmenn er blant de landene som har flest klimaskeptikere, hvorfor er det sånn? Tror dere genuint dere liksom har funnet ut noe hele verden - og ikke minst vitenskapsmenn og forskere og eksperter innenfor feltet, tror dere de har FEIL? 

Anonymkode: dd451...fed

Trykket anonym på denne.  Jeg synes det med klima ser såpass innviklet ut at jeg ikke er sikker på at vitenskapsfolkene har solid nom grunnlag. De kan ha rett, men jeg er altså ikke sikker.

Anonymkode: 7d57a...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

nei, men hvorfor skal jeg tro på din påstand, som jeg vet er feil?

Om du vil tro på min påstand som selvsagt er riktig, er da helt opp ril deg, og ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trykket anonym på denne.  Jeg synes det med klima ser såpass innviklet ut at jeg ikke er sikker på at vitenskapsfolkene har solid nom grunnlag. De kan ha rett, men jeg er altså ikke sikker.

Anonymkode: 7d57a...7dc

hæ? du er klimaskeptiker fordi du synes det er for vanskelig for deg at det må være for vanskelig for vitenskapsfolk som har det som sitt fag også?

dette tror jeg er det merkeligste argumentet jeg har sett. Og det er ikke en kompliment til ditt intellekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du vil tro på min påstand som selvsagt er riktig, er da helt opp ril deg, og ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om.

nei, du driter åpenbart i kunnskap 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

nei, du driter åpenbart i kunnskap 

Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...