Gå til innhold

Når kvinnene igjen går ut av arbeidslivet, hva skjer med økonomien?

Gjest Vikarsykepleier

Anbefalte innlegg

Damer skal selvfølgelig ikke ut av arbeidslivet. Norge har en høyt utdanna kvinnelig arbeidsstokk, og de skal ikke ut. 

Jeg vil gjette på mer privatisering blant de rikeste, samt fallende levealder blant de fattigste.

Anonymkode: 5ac49...796

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kvinne og har ikke tenkt til å ende opp som omsorgsperson for min familie. Jeg har sett kvinner "ofre seg" slik utallige ganger, og det ser ut som en utrolig frustrerende og lite givende situasjon som heller ikke ser ut som det blir verdsatt av andre i tilstrekkelig grad. Mine foreldre har nok luktet lunta og har flyttet til sentral bolig med heis og alt på et plan.

Vi må finne smarte løsninger for å effektivisere eldreomsorgen, det er jeg helt enig i, men det må samtidig bli mer attraktivt å jobbe med omsorg. Også håper jeg at politikerne våre snart vil tørre å åpne opp for en ordentlig diskusjon om aktiv dødshjelp, for jeg vil heller ha muligheten til å avslutte med verdighet fremfor å tyne ut alt liv av kroppen mens jeg bruker opp masse ressurser på et utrivelig sykehus eller sykehjem.

Anonymkode: 8aa5a...6e8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarsykepleier skrev (25 minutter siden):

Det skjer jo allerede i en stor grad i dag, kvinner jobber deltid ikke for å sitte på verandaen og røyke, men for å ta det tredje skiftet. Før vi organiserte samfunnet med barnehage, SFO og sykehjem var det stort kvinner som passet egne barn og eldre i familien, og derfor tenker jeg kanskje det vil gjenta seg. Selv i dag, når det er alle delene, så er det flest kvinner som i hvert fall uttalt er kritisk til kvaliteten på de tjenestene og velger permisjon eller deltid. 

Hva tror du, hva er alternativet hvis kvinnene ikke gjør det?

Jeg tror ikke det kommer til å skje, det snør oppover i helvete før jeg slutter i jobben min for å ta meg av mamma. 

Regner bare med vi kommer til å få en enda verre situasjon på sykehjem enn i dag, selv om det er ille så kan det bli mye verre. 

Anonymkode: 54e62...fdc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Vikarsykepleier said:

Mange kommuner har ikke lenger mulighet til å opprettholde kommunale tjenester, særlig til de eldre. Det vil bli (enda) større forventninger om at pårørende må bidra mer. Som sykepleier ser jeg at både menn og kvinner er flinke, men det er likevel en overrepresentasjon av kvinner som tar den biten, ofte ved å jobbe redusert.

Den kanskje viktigste enkeltfaktoren som har bidratt til det fantastisk flotte velferdssamfunnet vi har er den høye andelen kvinnelige arbeidstakere, men hva vil skje når vi får færre yrkesaktive fordi flere, antageligvis flest kvinner, får ansvaret for sine eldre? Eller vil vi klare å opprettholde "sentraler" som omsorgsboliger/sykehjem, men med lavere kvalitet fordi færre vil jobbe der? Eller er det bare bra for å bremse utviklingen av kapitalismen og vekstideologien?

Vi blir jo stadig eldre så når enten kvinnen eller mannen mister jobb så vil jo det gå utover familien (ikke minst), butikkene i nærheten der hvor familien pleier å handle, kommunen som vil få mindre skatter og avgifter til tjenestene man har å tilby og staten vil få mindre inntekter og større utgifter som oftest relatert til NAV, helse.

Bestemoren min ble 83 år gammel, fikk aldri opplevd å være på sykehjem eller pensjonatet som hun egentlig skulle ha vært på i de siste årene. Vi blir stadig lengre og lengre hjemme. Bestefar som er på 86 år er fortsatt i eneboligen sin med tre etasjer. Det er trist utvikling kommunen(e) foretar seg der hvor de må ha stadig flere på hjemmetjenesten for å opprettholde noelunde tjenester til de som er eldre.

Jeg tror vi har nådd toppen av velferden, og vil deretter falle drastisk tiden fremover. Blant annet tror jeg dessverre utviklingen vil gå mot private tjenester der hvor de rike kan få hjelp, mens de som er i arbeiderklassen og fattige ikke vil kunne få den nødvendige hjelpen og behandlingen de trenger.

Endret av Intervence
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo lenge vært forstått at det ikke er bærekraftig at vi skal leve lengre og samtidig gå av med pensjon slik de gjorde før. En 20-30+ år lang pensjons tilværelse vil ta knekken på økonomien. Folk må stå lenger i jobb og klare seg lenger selv. Så lenge aldringen av kroppen ikke kan forebygges på noe vis så må nok levealderen gå ned igjen. 

Jeg tror ikke unge i dag er innstilt på å ofre seg for å bære baby boomere inn i solnedgangen.

Anonymkode: 7e8de...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert kommer rundt 30 % av helsesektoren til å bli automatisert. I tillegg kommer sikkert 50% av transportbransjen, en stor del innenfor lagerarbeid, en del innenfor bygg og anlegg, en kjempestor del innen fabrikkarbeid, regnskapsarbeid og varehandel som vi jo allerede godt i gang med - det jobber færre folk på butikkene nå, med selvbetjent kasse, enn tidligere, -dette vil føre til at en temmelig stor del av arbeidsstokken må finne seg noe annet å gjøre og en god del av dem blir nødt til å finne seg noe med arbeidsoppgaver som ikke er like lett å automatisere. 

Man erstatter mennesker med maskiner og det vil ikke være like stort behov for folk som om vi fortsatte slik vi har gjort de siste 30 årene.

Endret av absinthia
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NakenPanda skrev (2 timer siden):

Tror jeg leste at noe sånn som 17000 og 1 av 5 nye sykepleie jobber ikke i helsesektoren, tror du fremdeles vi klarer å gjøre helsetjenesten i Norge attraktivt nok til at kvalifiserte sykepleie og hjelpepleiere kommer fra hele verden for å berge oss? Neppe

De utlandske som jobber her er mye leger samt kvinner som ikke er sykepleiere i det hele tatt, men uutdannet personell som jobber på gulvet i helsesektoren.

LO og andre fagforeninger skaper kunstige hindringer slik at utlandske ikk kan komme enkelt å jobbe "They took our jobs!"

Kvalifiserte sykepleiere og hjelpepleiere kommer via vikarbyrå fordi de får gratis bolig i tillegg til lønnen. Så leier folk gjerne bort boligen sin den tiden de er her.

Noen av vikarbyråene har gjort det sånn at arbeidstakerene ikke tener pensjon arbeidet, men det er mer i endring nå. Der jeg jobber har vi derimot fått en grense på hvor mye arbeidskraft fra vi kan få fra vikarbyråene,  da det koster mye. 

Anonymkode: 735ce...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kvalifiserte sykepleiere og hjelpepleiere kommer via vikarbyrå fordi de får gratis bolig i tillegg til lønnen. Så leier folk gjerne bort boligen sin den tiden de er her.

Noen av vikarbyråene har gjort det sånn at arbeidstakerene ikke tener pensjon arbeidet, men det er mer i endring nå. Der jeg jobber har vi derimot fått en grense på hvor mye arbeidskraft fra vi kan få fra vikarbyråene,  da det koster mye. 

Anonymkode: 735ce...80a

Jo men det er jo ikke det vi snakker om, vikarer til 300% av normal pris vil aldri være bærekraftig pga at det ikke er nok folk igjen for å betale for dette. Det er bare nå når olje inntektene er på topp at vi snakker om dette engang.

I framtiden vil vi måtte lokke til oss permanente stilliger fra utlandet og la dem emigrere hit fordi de vil jobbe til en mer normal lønn 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er kvinne og har ikke tenkt til å ende opp som omsorgsperson for min familie. Jeg har sett kvinner "ofre seg" slik utallige ganger, og det ser ut som en utrolig frustrerende og lite givende situasjon som heller ikke ser ut som det blir verdsatt av andre i tilstrekkelig grad. Mine foreldre har nok luktet lunta og har flyttet til sentral bolig med heis og alt på et plan.

Vi må finne smarte løsninger for å effektivisere eldreomsorgen, det er jeg helt enig i, men det må samtidig bli mer attraktivt å jobbe med omsorg. Også håper jeg at politikerne våre snart vil tørre å åpne opp for en ordentlig diskusjon om aktiv dødshjelp, for jeg vil heller ha muligheten til å avslutte med verdighet fremfor å tyne ut alt liv av kroppen mens jeg bruker opp masse ressurser på et utrivelig sykehus eller sykehjem.

Dette har det vært diskusjon om internasjonalt, hvor mange tror du ikke vil føle et press for å avslutte livet, for ikke å være en belastning for samfunn og de nærmeste? 

Anonymkode: 84315...6b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tviler jeg på at det kommer til å skje, men en ville nok måtte regne med et betraktelig dårligere velferdstilbud og en svært mye mindre stat. Vi ville nok også fått en mye mindre andel med "myke" utdannelser i samfunnet. Samtidig ville vi kanskje sett høyere lønninger og økt effektivisering. Jeg hørte noen si at da en doblet arbeidsstyrken halverte en også verdien av arbeidstagerne, og selv om det nok er en overdrivelse virker det naturlig at den økte tilgjengeligheten på arbeidstagere har gjort "verdien" lavere. Kanskje ville en også se en mye lavere boligprisvekst fordi boligmarkedet, som i dag i stor grad er tilrettelagt for to inntekter, måtte finne en ny "balanse". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne eldrebølgen har de visst om i 30 år. Har de gjort noe? Nei. Det blir flere og flere syke, demente, psykisk syke og færre pleiere til å hjelpe dem. Hva gjør man da? Jo pårørende må ta sin bit, for kommunene klarer ikke alle oppgavene. Da er det jo bra at kraftselskapene, politikere og direktører får sine gode og høye lønninger, så kan Bertha 92 sitte der alene i sine våte bleier. 

Anonymkode: fdad2...7e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne eldrebølgen har de visst om i 30 år. Har de gjort noe?

Hva skal man gjøre med det da tenker du?

Man kan jo ikke ansette enda flere folk, det er allerede alt for mange ansatte og alt for høy kostnad.

Anonymkode: f374d...db3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan jo ikke ansette enda flere folk, det er allerede alt for mange ansatte og alt for høy kostnad.

Bygg opp sykehjem. Er der de bør være. Mindre trykk på hjemmetjenesten. Luk ut folk på toppen, ledere, konsulenter, saksbehandlere, kommisjoner ect. Få rett kompetanse på rett plass. Sykepleiere skal pleie, ikke vaske gulver og lage middag. Renholdsbransjen må ta seg av vask og rydd, ikke høyskole og fagarbeidere. Først da snakker vi om at helsevesenet kan gå bra.

Anonymkode: fdad2...7e5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri skjønt hvordan det går an at det er for mange ansatte, på sykehjem er det for få til at de eldre får tilstrekkelig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til alle dere som skriver at dere ikke vil ta dere av egne foreldre. Er ikke det egentlig slik det skal være? De fostret oss opp, senere er det vår tur til å trå til. Slik er det i store deler av verden. Når ble det bestemt at det er staten som skal ha denne oppgaven, og hvilket samfunnssyn eller menneskesyn bygger det på? 

Anonymkode: a6a2b...ff1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri skjønt hvordan det går an at det er for mange ansatte, på sykehjem er det for få til at de eldre får tilstrekkelig hjelp.

Men det blir jo ALT for ressurskrevende. Man kan alltids si at det er behov for alt mulig, men det koster jo penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vikarsykepleier skrev (11 timer siden):

Mange kommuner har ikke lenger mulighet til å opprettholde kommunale tjenester, særlig til de eldre. Det vil bli (enda) større forventninger om at pårørende må bidra mer. Som sykepleier ser jeg at både menn og kvinner er flinke, men det er likevel en overrepresentasjon av kvinner som tar den biten, ofte ved å jobbe redusert.

Den kanskje viktigste enkeltfaktoren som har bidratt til det fantastisk flotte velferdssamfunnet vi har er den høye andelen kvinnelige arbeidstakere, men hva vil skje når vi får færre yrkesaktive fordi flere, antageligvis flest kvinner, får ansvaret for sine eldre? Eller vil vi klare å opprettholde "sentraler" som omsorgsboliger/sykehjem, men med lavere kvalitet fordi færre vil jobbe der? Eller er det bare bra for å bremse utviklingen av kapitalismen og vekstideologien?

Det står I Frp sitt partiprogram at det er villet fremtidspolitikk at familiene selv tar vare på sine eldre. Det lar seg ikke gjøre i praksis. Forøvrig vil alle bli akademikere 

Anonymkode: 3fe14...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men til alle dere som skriver at dere ikke vil ta dere av egne foreldre. Er ikke det egentlig slik det skal være? De fostret oss opp, senere er det vår tur til å trå til. Slik er det i store deler av verden. Når ble det bestemt at det er staten som skal ha denne oppgaven, og hvilket samfunnssyn eller menneskesyn bygger det på? 

Kunne tatt meg av pappa, men han er død. Men ikke mamma, hun var der ikke for meg da jeg var barn. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det blir jo ALT for ressurskrevende. Man kan alltids si at det er behov for alt mulig, men det koster jo penger!

Ja, vi rakk verken å pusse tennene eller hjelpe de eldre på do, ikke sitte med dem mens de døde, osv. Grunnleggende ting mangler allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2023 at 9:11 PM, AnonymBruker said:

Jeg ba da aldri om å bli født. Det skulle bare mangle at foreldrene mine tok seg av meg da jeg var et lite barn og ute av stand til å ta vare på meg selv, og de valgte altså selv å ta på seg den oppgaven. Hvorfor betyr dette at jeg skylder dem noe?

Ja, det høres kanskje individualistisk" ut å ikke ville ha omsorgsrollen for eldre foreldre, men jeg vet ikke om alle har full innsikt i hva det betyr å ta seg av et eldre menneske som bor hjemme - selv med hjemmepleie ++ innvolvert. Det kan være åresvis med daglig oppfølging, kontakt med kommunen og helsevesen, stell og renhold, innkjøp, bekymring, utallige forsøk på å pedagogisk overtale en mer og mer mistroisk og uoppdatert person til å ta lure valg ("alle bruker bankkort nå", "det er mye lettere om vi automatiserer regningene", "hvis hjemmepleien kan få komme inn og vaske, så kanskje du og jeg kan gjøre noe hyggelig sammen av og til i stedet for at jeg bare vasker?" ) og telefonsamtaler til alle døgnets tider ("Er du sikker på at du ikke har trukket ut stikkontakten?" "STIKK-KON-TAKT-EN" "Hvor er - ENDEN - på ledningen?" "LED-NING. Den gummitråden som stikker ut av TV'en" "Åååh, bare glem det. Jeg kan stå opp og komme over og skru på TV'en for deg").

At staten har hovedansvar betyr jo også at man blir ivaretatt selv om man ikke har familie, for eksempel. Hvorfor skal jeg bry med masse om mine foreldre, men ikke andre eldre uten nettverk?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...