Glød Skrevet 12. august 2023 #41 Skrevet 12. august 2023 Ungene spiser frokost på sfo/bhg, kl 0730. Begge spiser lunsj kl 11 og måltid kl 14. Skoleungen spiser godt til begge måltider, bhgungen spiser bare litt frukt da, men er til gjengjeld utsultet når han kommer hjem. De får gjerne frukt eller yoghurt når vi kommer hjem ca 1630, og så spiser vi middag kl 1830. For min del er det frokostshake i bilen til jobb. Lunsj kl 1130. Frukt kl 15. Og middagen. Av og til knekkebrød e.l. Til kveldsmat. Ungene legger seg ikke så lenge etter middag, så de spiser ikke kveldsmat.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #42 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei? Vi spiser ikke mellommåltid. Når man spiser sjeldent så mister man sultfølelsen og du blir sulten til de tidspunktene du er vant til å spise på. Jeg blir faktisk mer sulten av å spise oftere. To ganger om dagen er det som har fungert best over tid. Jeg kan spise mer når jeg spiser to måltider enn de som må fordele kaloriene ut på flere måltider. I tillegg er det bevist at dette er sunt for blodsukkeret. Les deg opp om periodisk faste. Jeg har egentlig kjørt periodisk faste hele mitt voksne liv uten at jeg viste at det hadde et navn. Anonymkode: c78ea...40b Samme her. Lunsj og middag, er 175 høy og veier 59 kilo. Anonymkode: 9a2b5...155
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #43 Skrevet 13. august 2023 Her spises det, nå når det er ferie: Individuell frokost mellom 9 og 12 Individuell mellommåltid: toast, egg eller noe mellom 12 og 18. Middag mellom 19 og 20. Vi spiser ikke kveldsmat Når det er hverdag Ingen i vår familie er sulten før noen timer etter vi har stått opp, så vi spiser ikke frokost. Lunsj på skolen 1130, jeg spiser lunsj 1400 De lager seg noe etter skolen sånn ca 15-17 Middag: 18-21 Våre barn er mellom 10 og 19. Å småspise hele dagen, som jeg mener hver 3 time er, er vel oppskriften på å bli overvektig. Anonymkode: 05ed8...9ec
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #44 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Blir dere ikke sultne? Slappe? Mye mellommåltider? Overvektige? Anonymkode: ab105...b8c Jeg spiser også kun lunsj og middag. Av og til kun middag. Spiser ikke mellommåltid. Jeg blir ikke sulten før mellom 14 og 16. Har fungert sånn siden jeg var liten. Veier 50 kg og har gjort det hele mitt voksne liv. Anonymkode: 05ed8...9ec
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #45 Skrevet 13. august 2023 Barn på litt over ett år her. Her er frokost for barnet rundt 7:30, lunsj rundt 11, middag 16, og kvelds 18-18:30. Jeg og mannen spiser kun tre ganger dagen (vi spiser middag etter barnet har lagt seg). Anonymkode: f8e52...5e6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #46 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Samboeren mener vi spiser alt for ofte. Er vant til siden jeg var liten å spise hver 3., 4. time. Blir alltid sulten da. Har derfor gjort det samme for våre barn. De er nå 6 og 7. Spiser ca. 08, 11,15,18.30. Bor i et nabolag hvor barn er inn og ut hele dagen. Noen ganger blir de ringt etter fordi de skal spise men veldig ofte sier vi de må gå fordi vi skal spise. Hva gjør dere andre? Anonymkode: ab105...b8c Har dere så nøyaktige tider på måltider? Høres slitsomt ut isåfall. Anonymkode: d6e8c...9bb
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #47 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Samboeren mener vi spiser alt for ofte. Er vant til siden jeg var liten å spise hver 3., 4. time. Blir alltid sulten da. Har derfor gjort det samme for våre barn. De er nå 6 og 7. Spiser ca. 08, 11,15,18.30. Bor i et nabolag hvor barn er inn og ut hele dagen. Noen ganger blir de ringt etter fordi de skal spise men veldig ofte sier vi de må gå fordi vi skal spise. Hva gjør dere andre? Anonymkode: ab105...b8c Spiller det noen rolle? Er noen av dere overvektige? I så fall må dere velge mellom å redusere kaloriene per måltid, kutte eventuell snack mellom måltidene eller spise like kaloririke måltid, sjeldnere. Sånn rent praktisk ser jeg verken poenget med eller verdien av å mase barn inn fordi de skal spise. Er barn i lek? Fortell dem at de må komme hjem senest kl X på kvelden fordi det etter dette er innetid. Og at de ellers komme hjem når de er sultne. At dere da ender opp med barn som spiser en brødskive eller pai i hånden på vei tilbake til kompisene heller enn å spise middag med mor? Det er som det skal være. Det din samboer mener er nok at hen finner det slitsomt med «sitt ned og spis på fellesen» som styres etter din mage 4 ganger per dag. Og det er jeg enig med han i. Om måltidene skal være faste så må dere voksne enes om dem. En av dere kan ikke bestemme at «slik er det». Ja, du kan bestemme at DU må ha mat hver 3. time. Andre voksne i husholdet kan velge å spise hver 5. time. Ingen av dere kan overstyre den andre. Løsningen er da å spise middag, feks, felles. Ellers ordner dere den maten dere ønsker, når dere ønsker det. Anonymkode: d01b2...243
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #48 Skrevet 13. august 2023 Familien til venninna mi spiser like ofte som dere. Følte vi spiste, gikk opp på rommet hennes også ble vi ropt på mat igjen med en gang. Følte de ikke gjorde noe annet enn å spise. De spiste lite om gangen da, var bare en liten porsjon hver til middag. Men de spiste faktisk hele tiden. Hadde ikke orket det selv. Anonymkode: 66783...b3b
Vera Vinge Skrevet 13. august 2023 #49 Skrevet 13. august 2023 Jeg syns det høres helt normalt ut med fire måltider ila dagen. Med små barn som legger seg til vanlig tid for barnehage-barn og ikke står opp spesielt tidlig, blir jo måltidene litt oppsamlet. Barna våre spiser også fire måltider. Selv spiser jeg ikke alltid kveldsmat (men når jeg trener om kvelden, må jeg spise noe etterpå). Men det er jo individuelt hva som funker for folk. Jeg må le litt av de som tror (alle) folk blir overvektige av å spise mer enn to måltider om dagen. Hva man spiser og mengder har jo også betydning. Jeg tror også folks kropper er skapt forskjellig og der noen sverger til periodisk faste, blir det vanskelig og unødvendig for andre. Jeg har testet litt forskjellig kosthold pga ufrivillige restriksjoner pga intoleranser, svangerskapsdiabetes, amming osv. Og jeg er var for å få lavt blodsukker, og må derfor alltid ha med noe å spise i veska, da jeg kan bli svimmel om det er lenge siden jeg har spist, gjerne i kombinasjon med å drikke kaffe på tom mage. Jeg kan ikke gå alt for lenge mellom måltider. Men jeg så at den perioden jeg spiste ganske streng diabeteskost sist jeg var gravid, holdt blodsukkeret seg jevnt lengre. Så antakelig kunne jeg også klart faste hvis jeg kuttet ut sukker (snakker ikke bare om tilsatt sukker, men frukt, melk, ris osv), men det har jeg ikke i meg nå. Er uansett helt slank og velfungerende, og ser derfor ikke behovet for å følge noe spesielt regime. Foruten å spise sunt og lage det meste fra bunnen av (inkl brød).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå