Gå til innhold

smalahove


viwi

Anbefalte innlegg

jeg har aldri smakt det, men kunne tenkt meg å prøve lage det en gang. Er det noen her som kan fortelle hvordan det gjøres og hva man serverer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har faktisk aldri smakt det, for jeg synes ikke det ser så lekkert ut, men shit au, jeg selger smalahove og vet hvordan dette skal gjøres så jeg kan hjelpe deg vettu!! Mange som synes det er yummy!!

Tilbredning av smalahove:

(du skal ikke legge det i vann over natta som pinnekjøtt. Da blir det lett utvannet)

1. Legg hodene i en gryte med vann som lett dekker dem

2. Kok opp, la det koke i 2-3 minutter, deretter slår du ut vannet.

3. Fyll kjelen opp med kaldt vann igjen og la det koke opp nok en gang. Nå lar du hodene trekke/koke i minst 2 1/2 time. Når kjøttet løsner fra kjevevbeinet er det kokt!!

Server med kålerabistappe og poteter og drikk øl og akevitt! Noen bruker væraballer :o og rømmedressing til forrett!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smalahove smaker sau - rett og slett hverken mer eller mindre. Og husk - det beste med hele hovudet er faktisk øyet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sogning

Det er ikke øyet som er det beste- det er bare tull.

Spis i denne rekkefølgen inntil du er forsynt:

Tungen hvis den er der

Kjøttet i kjeven (Åpn gapet på smalahovet og skjær inn fra munnviken, da finner du det

Skinnet- det som ikke er for svidd

Øret- det som ikke er fett eller brusk- pass på å få med kjøttet som sitter mellom øret og kjeven innimellom noe bein

-og da er jeg vanligvis fornøyd og øyet ligger igjen og stirrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er sogning sjølv eg, må veta. Me svir ikkje hovudet der eg er oppvaksen, me flår det, kløyver det i to og tek vekk hjerna, saltar det og kokar det. Me et skallen rein for kjøt, tunga og - og kosar oss med auga til slutt.

Detta er kost eg har vore vant med frå bornsbein av, i motsetnad til den moten smalahovud er vorten innan kulinarien i dag.

P.S. Sputt ut augesteinen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklagar viwi, det var ikkje meinigi å ta frå deg løsti til å prøva noko nytt, men mange forestiller seg at smalahove er noko eksklusivt og spennande so er fantastisk godt. I gamle dagar åt ein smalahove av di ein grunna dårlege tider utnytta kvar ei kjøttrevle på slaktet, i dag har me råd til å hiva hovudet men no er smalahove vorte populærkost. Eg stiller meg tvilande til at dei so ikkje er vande med detta tykkjer det er apetittvekkjande å få eit halvt hovud av eit "ålreit" dyr på talerken so attpå til stirrar på deg medan du fortærar det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok Roadqueen!!

Men jeg tror aldri jeg hadde klart å spise et øye :sjokk:

Men jeg tror gjerne at det smaker godt alt det andre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...