AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #21 Del Skrevet 12. august 2023 7 minutter siden, Mordina said: Hva hadde du gjort? Seriøst. Fortell meg. Ikke meg du siterer. Men jeg hadde ikke dratt opp på K2. Synes det er uansvarlig at vestlige turister skal bestige K2 og lignende fjell. Man risikerer ikke bare sitt eget liv, man risikerer livet til alle de som skal hjelpe deg med å komme på toppen. De som skal bære bagasjen din, de som skal guide deg opp, osv. Disse som hjelper deg opp til toppen bor i land med ekstrem fattigdom og hvor man derfor vil kunne bli presset til å ta livsfarlige jobber for å forsørge seg selv og familien. I Norge er det forbudt å kjøpe seg nettopp fordi de prostituerte kan føle seg tvunget til å selge kroppen sin. Hvordan kan det være noe bedre å betale folk for å hjelpe deg opp K2. Selv om det er farlig å selge sex så er det selvsagt langt farligere å forsøke å bestige K2. 1 av 4 som klatrer K2 dør. Kristin er ikke ansvarlig for denne pakistanerens død. Men det er pga turister som henne at pakistaneren klatret opp fjellet. Og det var bare flaks at ikke noen av hennes støtteapperat døde. Anonymkode: 43c4e...a66 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #22 Del Skrevet 12. august 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Nå var jo ikke jeg der selv, men syns de skulle byttet fokus og endret målet til å redde den personen. Det er litt symptomatisk at ekstreme utøvere setter seg selv langt foran andre mennesker og kanskje til og med velger indirekte å ende et liv. Men så er var det vel bare en stakkars "pakkis" som var esel for de? Ser i tråden forøvrig at "herrefolket" er rask ute med å tale utøveren i favør og ikke en gang komme med etiske eller moralske refleksjoner. Sier jo litt det og vil jeg si. Anonymkode: 45427...90d Kommentaren din vitner bare om at du vet alt for lite om Mount Everest og K2 at du bør uttale deg. Anonymkode: 80836...40d 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mordina Skrevet 12. august 2023 #23 Del Skrevet 12. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ikke meg du siterer. Men jeg hadde ikke dratt opp på K2. Synes det er uansvarlig at vestlige turister skal bestige K2 og lignende fjell. Man risikerer ikke bare sitt eget liv, man risikerer livet til alle de som skal hjelpe deg med å komme på toppen. De som skal bære bagasjen din, de som skal guide deg opp, osv. Disse som hjelper deg opp til toppen bor i land med ekstrem fattigdom og hvor man derfor vil kunne bli presset til å ta livsfarlige jobber for å forsørge seg selv og familien. I Norge er det forbudt å kjøpe seg nettopp fordi de prostituerte kan føle seg tvunget til å selge kroppen sin. Hvordan kan det være noe bedre å betale folk for å hjelpe deg opp K2. Selv om det er farlig å selge sex så er det selvsagt langt farligere å forsøke å bestige K2. 1 av 4 som klatrer K2 dør. Kristin er ikke ansvarlig for denne pakistanerens død. Men det er pga turister som henne at pakistaneren klatret opp fjellet. Og det var bare flaks at ikke noen av hennes støtteapperat døde. Anonymkode: 43c4e...a66 Slik jeg har forstått det var han ikke Sherpa men klatrer. Jeg skjønner hva du sier, og jeg er enig, stort sett. Det høres ut som konstruktiv kritikk. Men jeg synes vi må få historien mest mulig riktig før vi mener. Og da får vi vente å se, til flere fra følget forteller sin versjon. Edit: jeg er faktisk veldig enig. Endret 12. august 2023 av Mordina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #24 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kommentaren din vitner bare om at du vet alt for lite om Mount Everest og K2 at du bør uttale deg. Anonymkode: 80836...40d Jeg snakke rikke om kunnskaper om et fjell! Jeg er mer intessert i å drøfte om det det etiske eller moralske her. Mange er ganske snar med å ta stilling, uten å bruke hjernen sin. Anonymkode: 45427...90d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #25 Del Skrevet 12. august 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg snakke rikke om kunnskaper om et fjell! Jeg er mer intessert i å drøfte om det det etiske eller moralske her. Mange er ganske snar med å ta stilling, uten å bruke hjernen sin. Anonymkode: 45427...90d Det er mange bøker o.l. om de som har klatret f.eks. Mount Everest. Antar brukeren refererte til dette. Tror det er flere som burde lese seg opp på dette, dette er ikke unormal oppførsel når noen dør under slike omstendigheter. Det er snakk om ekstreme forhold og de kan ikke sette sitt liv i fare for å få ned en død klatrer. Dessverre. Anonymkode: 0e279...b9c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalikalinka Skrevet 12. august 2023 #26 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Syns ikke dette var helt greit! BBC Anonymkode: 45427...90d Interessant tema, men fattig start på en diskusjon. Hva mener du ikke er helt greit? At en fyr uten nødvendig erfaring eller ditto utstyr dør OG samtidig setter mange andres liv i fare ved å prøve å klatre et av verdens farligste fjell? At de han var bærer for forlot ham? At bærere fra fattige kår utnyttes grovt og tar altfor store sjangser for altfor lav betaling? At Harila og teamet hennes får sjukt mye tyn de ikke burde få, da de faktisk prøvde det de kunne for å hjelpe noen som aldri burde vært der oppe i det hele tatt? Jeg personlig skjønner jo ikke hvorfor folk gidder å geite rundt på altfor høye fjelltopper sånn i utgangspunktet, men jeg prøver hvert fall å sette meg litt inn i saker før jeg slenger ut en halvhjerta meningsytring. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melkebarten Skrevet 12. august 2023 #27 Del Skrevet 12. august 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Nå var jo ikke jeg der selv, men syns de skulle byttet fokus og endret målet til å redde den personen. Det er litt symptomatisk at ekstreme utøvere setter seg selv langt foran andre mennesker og kanskje til og med velger indirekte å ende et liv. Men så er var det vel bare en stakkars "pakkis" som var esel for de? Ser i tråden forøvrig at "herrefolket" er rask ute med å tale utøveren i favør og ikke en gang komme med etiske eller moralske refleksjoner. Sier jo litt det og vil jeg si. Anonymkode: 45427...90d Vel, de satt der i 1,5 t for gi han oksygen. Hvorfor skal Harila være den eneste som får pes. Stemmer det hun er kjent. Hadde arbeidsgiveren til den pakistanske klatreren brydd seg litt, så hadde han gitt vedkommende skikkelig utstyr og trening FØR de sendte han avgårde istedenfor og ligge lavt og la andre ta støyten. Hvorfor hører vi ikke noe fra oppdragsgiveren hans? 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #28 Del Skrevet 12. august 2023 4 hours ago, Melkebarten said: Hvorfor hører vi ikke noe fra oppdragsgiveren hans? De har travelt med å holde kjeft.. Anonymkode: eb3b0...d54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #29 Del Skrevet 12. august 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Tenker de burde utsette sin egen "ekspedisjon" og jeg håper virkelig de gjorde alt som var mulig å gjøre i steden å tenke på å sette nye "rekorder" Anonymkode: 45427...90d Nedstigningen av et hvilket som helst fjell er den farligste delen - de fleste dør på nedstigninger. Dette er ikke et hvilket som helst fjell, dette er K2 - verdens aller farligste fjell å bestige, dermed også enda farligere nedstigning også. Det ville vært et selvmordsforsøk å skulle bære denne mannen i redning, og med dårlig utstyr ville han uansett ha lidd av ekstreme frostskader og mest sannsynlig også hjerneskader på grunn av mangelen på nok oksygen over såpass lang tid. Anonymkode: d29dc...4de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #30 Del Skrevet 12. august 2023 Er det ikke et sted på k2 som kalles rainbow passage eller noe sånt, pga alle klærne til de som ligger døde der, de som en ikke kunne redde eller hente ned. En viss tid på året kan en se de bedre enn andre pga snømengder og vind. Det er dessverre en kjent sak at ikke bare er sjansen for å dø der stor, men at en dør rett utenfor rekkevidde til hjelp. Det er ikke uten grunn til at de sier det er F.A.R.L.I.G. og koster en formue. Anonymkode: f5b49...9af 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #31 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De har travelt med å holde kjeft.. Anonymkode: eb3b0...d54 Hvilken oppdragsgiver? Han var en klatrer, ikke en bærer. Anonymkode: 7b194...ee8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #32 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Syns ikke dette var helt greit! BBC Anonymkode: 45427...90d Men imnlegget ditt er greit? Kanskje stressende nok for klatrerene om ikke du skal shame de her ? Anonymkode: ab101...2a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 12. august 2023 #33 Del Skrevet 12. august 2023 Virker som de fleste kritikerne av dette tror det bare er å sende redningsteam - evnt. at alle de som klatrer bare skal snu seg rundt og hjelpe. Nå er ikke jeg ekspert men i den høyden er bare det å gå veldig slitsomt - stedet de var på er veldig farlig og veldig smalt. Skulle man ha bært noen ned hadde man utsatt seg selv for fare, Vedkommende som omkom var sanns. ganske skadet fra fallet - der mistet han oksygenmasken så selv om han fikk oksygen fra andre da de etter lang tid klarte å hale han opp på stien igjen var han nok sikkert redusert. Han var heller ikke godt kledd og ifm. fallet ble han utsatt for "vær og vind" - han hadde ikke helt drakt og magen ble eksponert. Antagelig OM de hadde klart å bære han ned hadde han nok omkommet av det overnnevnte - han døde jo mens han lå der - hvor lenge er det usikkert tror jeg. Jeg tror ikke det var ment at han skulle klatre - han jobbet som bærer til basecampene lenger ned . Tror han hadde bare "slengt seg med" - han var ikke riktig utstyrt/kledd og han hadde ikke klatreerfaring. Mange hadde bedt han om å snu underveis. Han var ikke en del av Kristin Harila's team men havnet tilfeldig på samme taulengde som de. Man vet hva slags risk man tar ved å klatre i de høydene - dvs. skjer det noe så må du i utgangspunktet klare deg selv for redningsaksjoner er vanskelige. Når det skal sies så er nok dette big business for noen - og alle firma tenker nok mer penger enn sikkerhet. Det burde man jo skjerpe inn at det stilles mer krav til deltagerne OG at firmaene må jo påse at de er riktig utstyrt. Ferdighetene burde jo også testes. Men å skylde på Kristin Harila blir jo veldig feil. Tror det er mange som er ute etter å ta henne - vet ikke helt hvorfor. Man kan kanskje diskutere hvor riktig det er å bruke helikopter til basecamp - men selve klatringen gjelder jo fra basecamp til topp. Har sett en del bilder i det siste - er jo flere folk i kø opp til Mount EVrest enn til Ullevålseter en fin høstsøndag. Det blir jo en del ulykker bare pga. folkemengden OG det er jo ikke så spesielt lenger - "alle kan jo gå dit. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #34 Del Skrevet 12. august 2023 Det er vel flere som i årenes løp har forsøkt å klatre der, men som har dødd. Er vel ingen andre som har "skyld" i at folk velger å legge ut på sånne reiser. De kjente vel risikoen alle sammen. Anonymkode: 40b38...bb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #35 Del Skrevet 12. august 2023 Jeg forstår virkelig ikke hatet hun mottar! De burde jo heller fått skryt, med tanke på hvor farlig en slik redningsaksjon er og at mannens eget team ikke forsøkte (virker det som) å hjelpe ham? Hun og teamet hennes forsøker å redde en fremmed mann, som ikke er en del av hennes team, i det dødeligste området i det dødeligste fjellet i verden. En mann som dessverre ikke har tilstrekkelig utstyr for å klatre i slike forhold. Hun/teamet hennes bruker ca 2,5 time på å hjelpe mannen, får han opp på en fjellhylle, gir av sin egen oksygen, varmer ham osv. Det er mørkt, forholdene er dårlige, ingen forstår egentlig helt hva som skjer. De er selv utmattet i kropp, og hodet fungerer helt annerledes i de ekstreme forholdene de befinner seg i. Samtidig har mannens eget team forlatt ham. Andre folk passerer. Et snøskred går, det er livsfarlig å være der, både for dem selv og andre klatrere som ikke får passere i den trange passasjen. Kristin og teamet drar først når de blir forespeilet at mannen skal få den hjelpen han kan få, og de vet at han blir ivaretatt. Og likevel er det hun som får hele internetts hat? Hun, en av veldig få som faktisk forsøkte å redde ham? Hun er ikke engang i filmen av folk som tråkker over ham? Folk er så vanvittig trangsynte og enkle at jeg blir helt matt. Anonymkode: 3dd92...0d9 13 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #36 Del Skrevet 12. august 2023 Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe hva folk skal klatre på fjell som K2, Mount Everest og lignende for. Mange har vært der før, de er ikke først, det er ikke noe fantastisk med det. De er egoister som også utsetter sherpaer for fare. Når de først skal utsette seg for noe som medfører så stor risiko må de vite at de at de gjør det med livet som innsats. Det får kanskje bli krav om å underskrive på at man til tross for grundig informasjon likevel ønsker å utsette seg for livsfare og frasier seg all rett til å reddes når det går galt. Anonymkode: 38d3f...ef1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 12. august 2023 #37 Del Skrevet 12. august 2023 (endret) Dødsfallet er tragisk, ja, men dette er en ikke-nyhet. Slike ting som dette skjer "hele tiden" på fjell som K2 og Mt. Everest. Beveger man seg opp på slike fjell så gjør man det i visshet om at skulle noe skje så er det over og ut. Et lite overtråkk kan bety døden. Det er mange som har ligget igjen og dødd i disse fjellene oppigjennom årene. Det er fint lite andre kan gjøre med det, for de har nok med å leve og unngå å dø selv. Endret 12. august 2023 av Bombasi 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #38 Del Skrevet 12. august 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe hva folk skal klatre på fjell som K2, Mount Everest og lignende for. Mange har vært der før, de er ikke først, det er ikke noe fantastisk med det. De er egoister som også utsetter sherpaer for fare. Når de først skal utsette seg for noe som medfører så stor risiko må de vite at de at de gjør det med livet som innsats. Det får kanskje bli krav om å underskrive på at man til tross for grundig informasjon likevel ønsker å utsette seg for livsfare og frasier seg all rett til å reddes når det går galt. Anonymkode: 38d3f...ef1 Enig. Synes også at aller slike klatrerekorder burde stå i sherpaenes navn siden det er de som gjør den tyngste og vanskeligste delen av jobben. Hadde rekordene stått i sherpaenes navn så hadde også færre turister forsøkt å sette klatrerekorder. Anonymkode: bee36...2e8 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #39 Del Skrevet 16. august 2023 On 8/12/2023 at 4:34 PM, AnonymBruker said: Enig. Synes også at aller slike klatrerekorder burde stå i sherpaenes navn siden det er de som gjør den tyngste og vanskeligste delen av jobben. Hadde rekordene stått i sherpaenes navn så hadde også færre turister forsøkt å sette klatrerekorder. Anonymkode: bee36...2e8 Kristin og Lama har rekorden sammen, så den står i sherpaens navn også synes Kristin er fantastisk og håper de lager mange dokumentarer. Fulgt henne på siden hennes i fjor, og så på live garmin..da de stod på samne sted leeeenge på vei opp k2 midt på natta..ga mening når man fikk høre hva som hadde skjedd. Håper folk kan sette seg inn i saken før de kommenterer så negativt. Anonymkode: 827ca...981 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #40 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 1.22): Utrolig uflaks for Harila. Prosjektet hennes om verdensrekord har kostet 15 millioner kroner. Penger hun har samlet inn delvis via lån og delvis via investorer. Investorer ble forespeilet avkastning gjennom medieoppmerksomhet, bokutgivelse, dokumentarer og filmrettigheter. Så er det en bærer fra Pakistan med dårlig utstyr og null trening og erfaring på et helt annet klatrelag som tilfeldigivs klatrer samtidig som Harila, og forulykker foran henne. Og ødelegger hele prosjektet hennes med negativ medieoppmerksomhet. Kan bare glemme bok, film og dokumentar nå. Pengene er tapt. Harila får neppe investorer med seg på flere prosjekter. Det blir nok å søke på jobb hos Skeidar igjen. Anonymkode: bd037...d40 Hvorfor det? Jeg har aldri hørt om henne før, så vet ikke noe om prosjektet hennes. Hvorfor er pengene tapt? Jeg skjønte ikke dette. Anonymkode: 899a8...544 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå