AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Del Skrevet 11. august 2023 Syns ikke dette var helt greit! BBC Anonymkode: 45427...90d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 11. august 2023 #2 Del Skrevet 11. august 2023 Tragisk, men det står at de trolig ikke kunne reddet ham. Det var mange klatrere der, foruten hun norske. Hvordan skulle noen greid å få ham ned, dersom han var for skadet til å gå. Han hang opp-ned, og det var veldig smalt der. Turen ned ville vel også tatt mer enn noen få timer. Alle som prøver å bestige K2 og Mt. Everest, vet at mange aldri kommer ned igjen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 11. august 2023 #3 Del Skrevet 11. august 2023 Å klatre K2 er i utgangspunktet en helt enorm risiko. Det er grunn til at folk flest ikke velger å gjøre det. Jeg synes det er litt i overkant å dømme noen på bakgrunn av en video som dette. Jeg antar at det å prøve å redde noen ned derfor vil være det samme som å utsette seg selv for en enorm fare. Det er en risiko man selv velger å ta å dra opp dit. 1 av 4 kommer jo aldri ned igjen.. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #4 Del Skrevet 11. august 2023 Høres jo ut som om noen i teamet ble igjen. Det er vel ikke nødvendig at hele teamet stopper opp, det er veldig trangt der og det var tydeligvis vanskelig å få dratt han i sikkerhet. Og han var tydeligvis forlatt av eget team uten oksygen og varme nok klær. Forholdene på K2 er såpass farlige at det stadig vekk dør folk der, og det er vanskelig å redde andre uten å sette eget liv i fare, både fordi man ikke må falle/skli der oppe, men også fordi man ikke må anstrenge seg pga oksygenmangel. Anonymkode: 30dae...825 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Del Skrevet 11. august 2023 Det bryter selvsagt med alle normer, men er annerledes akkurat her. Det er mange som har dødd der i forsøket på å redde andre. Hvis de har vurdert at håpet er ute, og han ikke er bevisst, er det helt riktig av dem å komme seg forbi denne traseen snarest mulig. Jo lengre man står der, jo større fare for å bli drept av et skred😟 Anonymkode: f8b1e...bd5 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Del Skrevet 11. august 2023 Dette er noe helt annet om enn om man hadde gått fra en person i nød et hvilket som helst annet sted. Det er en del av gamet for alle som drar på slike turer, inkludert den omkomne. Tror dessuten at et eventuelt redningsforsøk ville vært nærmest umulig. Tragisk uansett. Anonymkode: b8cd3...e8d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mordina Skrevet 11. august 2023 #7 Del Skrevet 11. august 2023 (endret) I følge bloggen hennes gjorde de så mye de kunne for han, hun og hennes sherpa. De satt med han 1.5 timer og de ga han av sitt eget oksygen. Da et snøras gikk måtte de bevege seg videre for å ikke risikere flere liv. De som tråkket over han var ikke klar over hvor ille fatt det var med han. Hassan, som den pakistanske klatreren het, manglet votter uvisst av hvilken grunn, dunklær og oksygen. Han var uerfaren. Det er ikke mulig å bære noen ned fra det området de var i. De trenger 6 personer for å bære. Det vare bare plass til en person på stien. Harilla skriver at hun er kjempeskuffet over reaksjonene til folk som tror de vet, men som ikke vet noe. Hun er også lei seg for at bilder av en døende og død Hassan har blitt delt på internett. Edit: jeg har fått noen momenter feil. Her er mer nøyaktig fremstilling: https://www.friflyt.no/klatring/kristin-harila/dodsdramaet-paa-k2 Endret 12. august 2023 av Mordina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #8 Del Skrevet 11. august 2023 Det er selvsagt trist med dødsfall, men jeg har begrenset sympati med folk som tar så store risikoer og setter andres liv i fare samtidig. En tredjedel av dem som dør i Mount Everest er sherpaer.. Anonymkode: dfe48...a11 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #9 Del Skrevet 11. august 2023 Kjempe tragisk sak, selvsagt, men hva mener du at de skulle gjort? Anonymkode: 8dfc5...446 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #10 Del Skrevet 11. august 2023 Tja. Man velger ta en risiko. I en slik situasjon vet man allerede at man er på egenhånd om noe skjer. Andre kan ikke risikere sitt liv for deg selv om du er skadet. Det er en del av gamet. Anonymkode: 74224...a29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #11 Del Skrevet 11. august 2023 52 minutter siden, AnonymBruker said: Syns ikke dette var helt greit! BBC Anonymkode: 45427...90d Hva er det som ikke er greit? Hva skulle de gjort? Anonymkode: 03cfe...2f9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #12 Del Skrevet 11. august 2023 Utrolig uflaks for Harila. Prosjektet hennes om verdensrekord har kostet 15 millioner kroner. Penger hun har samlet inn delvis via lån og delvis via investorer. Investorer ble forespeilet avkastning gjennom medieoppmerksomhet, bokutgivelse, dokumentarer og filmrettigheter. Så er det en bærer fra Pakistan med dårlig utstyr og null trening og erfaring på et helt annet klatrelag som tilfeldigivs klatrer samtidig som Harila, og forulykker foran henne. Og ødelegger hele prosjektet hennes med negativ medieoppmerksomhet. Kan bare glemme bok, film og dokumentar nå. Pengene er tapt. Harila får neppe investorer med seg på flere prosjekter. Det blir nok å søke på jobb hos Skeidar igjen. Anonymkode: bd037...d40 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #13 Del Skrevet 11. august 2023 51 minutter siden, Example said: Å klatre K2 er i utgangspunktet en helt enorm risiko. Det er grunn til at folk flest ikke velger å gjøre det. Jeg synes det er litt i overkant å dømme noen på bakgrunn av en video som dette. Jeg antar at det å prøve å redde noen ned derfor vil være det samme som å utsette seg selv for en enorm fare. Det er en risiko man selv velger å ta å dra opp dit. 1 av 4 kommer jo aldri ned igjen.. På en måte velger man jo denne risikoen, men det var en bærer som døde og han kan jo ha følt seg tvunget til å ta jobben. Ikke sikkert han hadde luksusen til å velge en annen jobb. Dette er jo snakk om Pakistan og ikke Norge. Anonymkode: 43c4e...a66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #14 Del Skrevet 11. august 2023 Du har klatret der selv ts? Du ville ofret ditt eget liv for å fått denne personen ned? Du tenker det er bedre med flere døde en bare en? Viss nei, kutt ut med slike dømme greier. K2 har laget sine egne regler, det er regler som fungerer her og få andre plasser i verden fordi det er få andre plasser som er som K2. Anonymkode: e1592...748 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #15 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du har klatret der selv ts? Du ville ofret ditt eget liv for å fått denne personen ned? Du tenker det er bedre med flere døde en bare en? Viss nei, kutt ut med slike dømme greier. K2 har laget sine egne regler, det er regler som fungerer her og få andre plasser i verden fordi det er få andre plasser som er som K2. Anonymkode: e1592...748 Tenker de burde utsette sin egen "ekspedisjon" og jeg håper virkelig de gjorde alt som var mulig å gjøre i steden å tenke på å sette nye "rekorder" Anonymkode: 45427...90d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mordina Skrevet 12. august 2023 #16 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tenker de burde utsette sin egen "ekspedisjon" og jeg håper virkelig de gjorde alt som var mulig å gjøre i steden å tenke på å sette nye "rekorder" Anonymkode: 45427...90d Hva hadde du gjort? Seriøst. Fortell meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #17 Del Skrevet 12. august 2023 Mordina skrev (7 minutter siden): Hva hadde du gjort? Seriøst. Fortell meg. Nå var jo ikke jeg der selv, men syns de skulle byttet fokus og endret målet til å redde den personen. Det er litt symptomatisk at ekstreme utøvere setter seg selv langt foran andre mennesker og kanskje til og med velger indirekte å ende et liv. Men så er var det vel bare en stakkars "pakkis" som var esel for de? Ser i tråden forøvrig at "herrefolket" er rask ute med å tale utøveren i favør og ikke en gang komme med etiske eller moralske refleksjoner. Sier jo litt det og vil jeg si. Anonymkode: 45427...90d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mordina Skrevet 12. august 2023 #18 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå var jo ikke jeg der selv, men syns de skulle byttet fokus og endret målet til å redde den personen. Det er litt symptomatisk at ekstreme utøvere setter seg selv langt foran andre mennesker og kanskje til og med velger indirekte å ende et liv. Men så er var det vel bare en stakkars "pakkis" som var esel for de? Ser i tråden forøvrig at "herrefolket" er rask ute med å tale utøveren i favør og ikke en gang komme med etiske eller moralske refleksjoner. Sier jo litt det og vil jeg si. Anonymkode: 45427...90d Jeg spurte for å se hva du kunne finne på å si - for min underholdning. Du innfridde for å si det mildt. Ta deg sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mordina Skrevet 12. august 2023 #19 Del Skrevet 12. august 2023 Her er en god artikkel om det som skjedde: https://www.friflyt.no/klatring/kristin-harila/dodsdramaet-paa-k2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #20 Del Skrevet 12. august 2023 Mordina skrev (2 minutter siden): Jeg spurte for å se hva du kunne finne på å si - for min underholdning. Du innfridde for å si det mildt. Ta deg sammen. Touche. Anonymkode: 45427...90d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå