Gå til innhold

Lommepenger til ungdommer

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

5000 kroner??? Jeg er voksen med full jobb som er relativt godt betalt, og har det samme (jeg og mannen overfører alt vi tjener minus 5000 kr hver til felleskonto).I disse 5000-ene går det 2000 i studielån, noen hundrelapper til fagforening og 300 i pensjonssparing. I tilleg må jeg av disse pengene bygge buffer, og en "buffer" for ting som mobil, tannlege, arrangementer jeg vil være med på osv... 

Hvordan blir din tenårings overgang til jobb/studier? 😅

Anonymkode: ef228...d4a

Tror den overgangen kommer til å gå utrolig fint. Hun betaler alt selv, og sparer mye. En ansvarlig ung dame :) 

Anonymkode: 5390a...a93

Videoannonse
Annonse
Skrevet
solsolsol skrev (2 timer siden):

Hvordan tenker du livet hennes blir når hun skal ut og leve på studielån? 😬

Jeg har ikke 5000 i måneden jeg kan bruke på fjas til meg selv.. 

Det går ikke til fjas. Det går til treningssenter, mobilabonnement, organisert idrett (og alt av klær og utstyr som kreves), middag til familien, BSU, klær, frisør osv. Etter dette og sparing har hun mellom 500-1000 kroner per måned hun kan bruke på f.eks kino eller restaurant med venner. Eventuelt sminke om hun ønsker det. 

Anonymkode: 5390a...a93

Skrevet

Jeg synes det er greit nok at 13 åringen har mindre i lommepenger, men hvorfor dekker dere klær og gaver for han, men ikke hun eldste?

120 kr i uka kan umulig dekke klær, sminke, gaver osv? Hun må indirekte jobbe for å klare seg da, det synes jeg hun er for ung til.

Min 12 åring får mindre i uka enn søstra si på 16. Sistnevnte har også jobb, og tjener selv. Vi dekker uansett klær, mat, skolesaker, en del sminke ++ som vi ville gjort uavhengig av jobb. Betaler også en del kino, og selvsagt gaver etc. Lommepenger går til "fjas," dersom de ønsker seg noe ekstra dyrt må de spare for å legge i. F.eks får de X beløp til vinterjakke, vil de ha en dyrere så legger de i selv. 16 åringen shopper i hovedsak for lønna si, og kjøper en del klær selv, men da skiller vi på det hun trenger (betaler vi) og ønsker seg utenom (kjøper selv.) De betaler heller ikke lørdagsgodt selv, men kan godt bruke penger på godteri av lommepenger utenom om de ønsker. 

Anonymkode: 64421...c92

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...