AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #21 Skrevet 12. august 2023 250,- i uken. Men jeg betaler klær, hygiene produkter, kino etc etc. Anonymkode: 56550...7c6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #22 Skrevet 12. august 2023 Jeg syns de fleste i denne tråden gir for mye. Og det høres for inkonsekvent ut til at ungdommen lærer noe annet enn at det alltids kan få mer penger om det vil ha noe. Ingen trenger å kjøpe ny mascara eller gå på kino hver uke… Barna bør kjenne på at «hvis jeg går på kino denne helgen, har jeg ikke penger igjen til kino neste helg». Eller «hvis jeg heller går/sykler enn å kjøpe denne bussbilletten, kan jeg kjøpe brus og godteri til kinoen». Skjønner ikke hvorfor foreldre skal serve barna og sørge for at de har alt alltid? Her har jeg prøvd å spørre en tenåring i familien hva han ønsker seg til jul, og han klarte seriøst ikke komme på noen ting - tragisk. De har alt. Hva med å la dem ønske seg kinogavekort, gavekort på klesbutikken de liker osv? Anonymkode: 454e0...52d 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #23 Skrevet 12. august 2023 Min 15 åring får 150 kr i uken i lommepenger. Vi betaler busskort, treningsavgift, klær og f eks kino og sånt. Han bruker det sjelden opp, så han sparer. Nå i sommer ønsket han seg noen dyrere fotballsko enn hva jeg vil betale for, så sa måtte han bruke av de pengene for å legge i til fotballsko Anonymkode: d00ce...582 1
Juliv Skrevet 12. august 2023 #24 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi betaler nok for en del ting som jeg ikke kom på, sponser litt klær og sånn. Så min oppfatning er at hun får alt hun trenger utenom og dermed har litt penger hun kan bruke til ting hun har lyst på. AnonymBruker skrev (15 timer siden): får jenta 120kr pr uke. Hun må da betale det meste selv som f.eks klær, sminke, kino bursdagsgaver/julegaver etc. Det hender vi sponser noe da. Sko, yttertøy, sportsutstyr etc betaler vi for (men viss hun insisterer på noe ekstra dyrt som hun egentlig ikke trenger hender det hun må betale Selvmotsigende???😂 Hvorfor i alle dager legger ut spørsmål på kg og når du allikevel har bestemt deg for at du har rett? Hva betyr «sponser» litt klær og sånn? I følge sifo er normalt forbruk til en 14-17 åring: Klær og sko920 Personlig pleie560 Lek og mediebruk1 500 Reise (kollektivt)427 Din datter får 520kr i mnd. 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #25 Skrevet 12. august 2023 Juliv skrev (4 minutter siden): Selvmotsigende???😂 Hvorfor i alle dager legger ut spørsmål på kg og når du allikevel har bestemt deg for at du har rett? Hva betyr «sponser» litt klær og sånn? I følge sifo er normalt forbruk til en 14-17 åring: Klær og sko920 Personlig pleie560 Lek og mediebruk1 500 Reise (kollektivt)427 Din datter får 520kr i mnd. Jaja det kan du godt si. Ser ikke problemet. Dette er vel ikke en diskusjon som skal vinnes og handler vel ikke om hva som er rett. Jeg var jo bare ute etter innspill for at det skulle bli lettere for meg å bestemme meg for hva jeg syns er passe. Så ja. Etter å ha lest litt svar innså jeg at kanskje jeg hadde gitt litt feil inntrykk av hva pengene skulle dekke, og at jeg heller ikke hadde tenkt kjempenøye gjennom det selv. Og dessuten at beløpet ikke var så nøye men at det som er intr er hva som er passe forbruk. Takk for statistikk, det var nyttig. Vi betaler en del av disse tingene men jeg har nå fått mange innspill som gjør det lettere for meg å vurdere. Fint at man kan bruke slike forum til å reflektere litt sammen synes jeg. Ikke bare for å finne en fasit eller vinne en diskusjon! Hi Anonymkode: 06ed4...16c 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #26 Skrevet 12. august 2023 Får 1000 i mnd, alt sv klær, trening og frisør dekker vi Anonymkode: f997b...523
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #27 Skrevet 12. august 2023 Her får 16-åringen 2000 kroner i måneden. Dersom hun trenger noe kjøper vi. Lommepengene går til det hun ønsker å bruke pengene på. Kino, sminke, restaurant etc. Hun sparer på eget initiativ 300 kroner til BSU i måneden, og er generelt flink til å håndtere penger. Anonymkode: 5390a...a93
Ulrikke Skrevet 12. august 2023 #28 Skrevet 12. august 2023 120 kroner i uka til bare tull er kanskje ikke så ille, men 120 kroner uka også skulle betale det meste "unødvendige" selv? Tror ikke jeg hadde fått det til selv.... Vi ga aldri faste summer, det fungerte best for oss. Hun fikk når hun trengte det, innenfor rimelighetens grenser. Noen perioder ble det ingenting, andre ganger en del. Hadde hun sløst, hadde vi sikkert måttet løse det på andre måter. Nå er hun 17 og har jobb selv. Vi betaler fortsatt hygieneartikler, busskort, mobilabonnement og nødvendige klær, men hun har mer rom for å kjøpe det hun har lyst på av klær og eventuell sminke, for eksempel. Hun er russ til våren og har betalt russetreffet i Stavanger selv. Hun har alltid vært sparsom og har mye penger på sparekonto. Bruker heller ikke opp lønna fra jobb. Men 120 kroner pr uke synes jeg er lite for en 16-åring.... 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #29 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hi her. Forventa kommentarer på at det var lite, men ble skikkelig overaska over at samtlige her mener det er ekstremt lite og på grensen av omsorgssvikt! Måtte google litt og ser at medianen på hva som er vanlig ved 14-16 år er 150kr. Så da ligger vi litt lavere men ikke sånn voldsomt som dere gir inntrykk av! Kanskje er det ikke egentlig beløpet som er poenget her men hva slags forbruk man mener er passe og som da bør kunne betales enten av foreldre direkte eller av lommepengene . Vi betaler nok for en del ting som jeg ikke kom på, sponser litt klær og sånn. Så min oppfatning er at hun får alt hun trenger utenom og dermed har litt penger hun kan bruke til ting hun har lyst på. Noen her argumenterte med at en maskara koster mer enn det hun får i uka, og at man evt måtte spare lenge for å kjøpe en bukse. Men mener dere at en 16-åring bør ha råd til å kjøpe akkurat det de ønsker akkurat når de ønsker det? Er det ikke greit å lære at noen ganger må man vente litt og ønske seg noe en stund? Tenker også litt på miljø. Alle veit at vi har alt for høyt klesforbruk i Norge. Min datter har begynt å kjøpe litt klær på tise etc. Er ikke det flott da? Også når det gjelder det å kjøpe mat er vi nok litt tilbakeholdne. Selvsagt skal man kunne kose seg litt og gjøre ting litt lettvint i blant! Men hovedregelen her er at man har med niste om man skal være lenge borte. Sunt og billig. Støtter ikke opp om det å gå på mac'ern flere ganger i uka! De som bruker 500 i uka. Blir litt nysgjerrig på hva dette egentlig brukes på! Anonymkode: 06ed4...16c Jeg tenker du gjør deg veldig mange riktige og kloke tanker. selv fikk jeg 10 kr i uken som barn og selv om det var andre tider er en ting sikkert; vi lærte å spare!! Min på 13 får 100 kr i mnd, men da dekker jeg alt hun ellers trenger både av klær og aktiviteter. Synes definitivt ikke du er på villspor! barn i dag er alt for bortskjemte! Anonymkode: b1bf4...d35 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #30 Skrevet 12. august 2023 Vi har håndtert det på en litt annet måte. Ungen har alltid vært svært flink med penger, og er nå 16 år. Hun får 5000 kroner i måneden. Dette skal dekke mobilabonnement, månedskort, frisør, treningssenter etc. Det eneste vi bidrar med er dersom hun må ha noe kostbart (f.eks ny mobil kan vi legge inn en liten sum til). Dette er noe hun selv har ønsket, ikke noe vi har presset på henne. Anonymkode: 5390a...a93
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #31 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker du gjør deg veldig mange riktige og kloke tanker. selv fikk jeg 10 kr i uken som barn og selv om det var andre tider er en ting sikkert; vi lærte å spare!! Min på 13 får 100 kr i mnd, men da dekker jeg alt hun ellers trenger både av klær og aktiviteter. Synes definitivt ikke du er på villspor! barn i dag er alt for bortskjemte! Anonymkode: b1bf4...d35 Og i hvilket år var du barn? 10 kroner i uken i 1993 versus 2003 er to veldig ulike ting. Anonymkode: 5390a...a93 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #32 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker du gjør deg veldig mange riktige og kloke tanker. selv fikk jeg 10 kr i uken som barn og selv om det var andre tider er en ting sikkert; vi lærte å spare!! Min på 13 får 100 kr i mnd, men da dekker jeg alt hun ellers trenger både av klær og aktiviteter. Synes definitivt ikke du er på villspor! barn i dag er alt for bortskjemte! Anonymkode: b1bf4...d35 Endelig noen flere oppegående folk her! Barn i dag er så bortskjemte! Som jeg har nevnt tidligere i tråden - det er helt tragisk når ungdommene ikke klarer å finne noe de ønsker seg til jul engang, for de får alt de vil fortløpende… Anonymkode: 454e0...52d 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #33 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har håndtert det på en litt annet måte. Ungen har alltid vært svært flink med penger, og er nå 16 år. Hun får 5000 kroner i måneden. Dette skal dekke mobilabonnement, månedskort, frisør, treningssenter etc. Det eneste vi bidrar med er dersom hun må ha noe kostbart (f.eks ny mobil kan vi legge inn en liten sum til). Dette er noe hun selv har ønsket, ikke noe vi har presset på henne. Anonymkode: 5390a...a93 Med 5000 i mnd burde hun fint klare å betale mobil selv. Jeg er voksen med full jobb, og har klart å kjøpe brukt mobil til 3500 kr, og pleier å ha en iphone i 3-5 år. Så om hun så setter av en 200-lapp i mnd til en buffer, så burde det hå helt fint med et så vilt budsjett. Anonymkode: 454e0...52d 1
solsolsol Skrevet 12. august 2023 #34 Skrevet 12. august 2023 Hvis hun skal dekke klær selv synes jeg 120 i uka er lite. Jeg har gutt på 15, han får 400 i mnd (altså nesten hundre mindre enn din), men det går bare til sparing, spill og helt unødvendige ting + kioskmat (som han aldri gidder å kaste bort pengene sine på, så han har alltid med matpakke i stedet). Har også sommerjobb, har tjent rundt 60-70 000 de to siste årene til sammen, og spart mesteparten. Har også eldre ungdommer som ikke hadde jobb så tidlig, de fikk tilbud om å gjøre jobber her hjemme på gården i tillegg til lommepenger. 1
solsolsol Skrevet 12. august 2023 #35 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi har håndtert det på en litt annet måte. Ungen har alltid vært svært flink med penger, og er nå 16 år. Hun får 5000 kroner i måneden. Dette skal dekke mobilabonnement, månedskort, frisør, treningssenter etc. Det eneste vi bidrar med er dersom hun må ha noe kostbart (f.eks ny mobil kan vi legge inn en liten sum til). Dette er noe hun selv har ønsket, ikke noe vi har presset på henne. Anonymkode: 5390a...a93 Hvordan tenker du livet hennes blir når hun skal ut og leve på studielån? 😬 Jeg har ikke 5000 i måneden jeg kan bruke på fjas til meg selv.. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #36 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi har håndtert det på en litt annet måte. Ungen har alltid vært svært flink med penger, og er nå 16 år. Hun får 5000 kroner i måneden. Dette skal dekke mobilabonnement, månedskort, frisør, treningssenter etc. Det eneste vi bidrar med er dersom hun må ha noe kostbart (f.eks ny mobil kan vi legge inn en liten sum til). Dette er noe hun selv har ønsket, ikke noe vi har presset på henne. Anonymkode: 5390a...a93 5000 kroner??? Jeg er voksen med full jobb som er relativt godt betalt, og har det samme (jeg og mannen overfører alt vi tjener minus 5000 kr hver til felleskonto).I disse 5000-ene går det 2000 i studielån, noen hundrelapper til fagforening og 300 i pensjonssparing. I tilleg må jeg av disse pengene bygge buffer, og en "buffer" for ting som mobil, tannlege, arrangementer jeg vil være med på osv... Hvordan blir din tenårings overgang til jobb/studier? 😅 Anonymkode: ef228...d4a 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #37 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg syns de fleste i denne tråden gir for mye. Og det høres for inkonsekvent ut til at ungdommen lærer noe annet enn at det alltids kan få mer penger om det vil ha noe. Ingen trenger å kjøpe ny mascara eller gå på kino hver uke… Barna bør kjenne på at «hvis jeg går på kino denne helgen, har jeg ikke penger igjen til kino neste helg». Eller «hvis jeg heller går/sykler enn å kjøpe denne bussbilletten, kan jeg kjøpe brus og godteri til kinoen». Skjønner ikke hvorfor foreldre skal serve barna og sørge for at de har alt alltid? Her har jeg prøvd å spørre en tenåring i familien hva han ønsker seg til jul, og han klarte seriøst ikke komme på noen ting - tragisk. De har alt. Hva med å la dem ønske seg kinogavekort, gavekort på klesbutikken de liker osv? Anonymkode: 454e0...52d Med 120 kroner i uken (med alt det de skal dekke), er det ikke sjans på å gå på kino hver uke. Bare én billett koster jo mer enn 120 kr 😂 Disse pengene skulle også dekke julegaver, skal hun begynne å spare i oktober? Det skulle også dekke klær... Kanskje har puppene vokst (det skjer jo med 16-åringer flest), og hun må ha nye BH-er og sports-BH. Da ble hele januar og februar sparing til BH. Til påskeferien skal kanskje jentegjengen på hyttetur, da blir mars og april sparing til buss og mat der. Så trenger hun jo en ny bikini og noen nye sommerklær til sommeren, siden puppene har jo vokst, så da blir mai og og juni sparing til dette. Nå har buksene begynt å bli for små, så det er det bare å begynne å spare for å få rukket å kjøpt noen innen høsten! Anonymkode: ef228...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #38 Skrevet 12. august 2023 Syns det er litt lite, selv om jeg er enig i at veldig mange får veldig mye. Vår 16 åring får 100 kr uka pluss 500 i måneden til klær. Vi dekker personlig pleie, mobil, trening, buss, noe mopedbensin og en del annet. I sommer har han jobbet og jeg ser at det nå går veldig mye av egne penger til energidrikker og burgere. Det er usunt og jeg kommer ikke til å bidra til at det fortsetter utover høsten. Derfor får han ikke mer enn 100 til tøys fremover. Dekker heller bensin og kino ol innimellom. Kjøper også alt av helt nødvendige klær til han så de 500 går mest til merkeklær som jeg heller ikke har stort ønske om å kjøpe. Fungerer for oss, da kan han spare til noe dyrt og blir mer bevist på hva merker egentlig koster. Anonymkode: cef41...867
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #39 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Med 120 kroner i uken (med alt det de skal dekke), er det ikke sjans på å gå på kino hver uke. Bare én billett koster jo mer enn 120 kr 😂 Disse pengene skulle også dekke julegaver, skal hun begynne å spare i oktober? Det skulle også dekke klær... Kanskje har puppene vokst (det skjer jo med 16-åringer flest), og hun må ha nye BH-er og sports-BH. Da ble hele januar og februar sparing til BH. Til påskeferien skal kanskje jentegjengen på hyttetur, da blir mars og april sparing til buss og mat der. Så trenger hun jo en ny bikini og noen nye sommerklær til sommeren, siden puppene har jo vokst, så da blir mai og og juni sparing til dette. Nå har buksene begynt å bli for små, så det er det bare å begynne å spare for å få rukket å kjøpt noen innen høsten! Anonymkode: ef228...d4a Nå kommenterte jeg at jeg synes mange her gir unødvendig mye. Er helt enig i at 120 i uka er lite hvis dette skal dekke klær, mobil, aktiviteter, transport osv. Jeg tenker at feks 1500 i mnd er greit hvis barnet faktisk betaler alt selv. Mobil, busskort/bensin, klær, fritid, kafé og andre strengt tatt unødvendige ting. Det jeg syns er rart er at folk skriver at barnet får en fast sum, men i tillegg sper de på «ved behov». Det blir for inkonsekvent til at de lærer seg å spare og prioritere, mener jeg. Da er det jo ikke vits i å holde igjen for å få råd til noe litt lenger frem i tid, hvis man uansett får det i tillegg. Poenget mitt med å gi ungdommen en sum, er at de skal kjenne på verdien av de pengene, og at de SKAL kjenne at de ikke kan kjøpe alt de ønsker seg - i hver fall ikke med én gang. Men her inne virker det som at barna får det de trenger PLUSS en masse penger for å sikre at de har noe å bruke på tull og tøys. Jeg vet jo selv at mye går til burger, brus, og unødvendig dyre merkeklær hvis ungdommene har et ubegrenset budsjett. Anonymkode: 454e0...52d 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #40 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med 5000 i mnd burde hun fint klare å betale mobil selv. Jeg er voksen med full jobb, og har klart å kjøpe brukt mobil til 3500 kr, og pleier å ha en iphone i 3-5 år. Så om hun så setter av en 200-lapp i mnd til en buffer, så burde det hå helt fint med et så vilt budsjett. Anonymkode: 454e0...52d Hun setter selv av 1000 kroner i måneden i BSU, så vi bidrar litt dersom hun må ha ny telefon. Det er på ingen måte et vilt budsjett når hun betaler absolutt alt selv, fra kino til organisert idrett. Hun må også kjøpe inn til middag 1-2 dager på egen hånd for å lage til familien. Synes ikke det er så ekstremt i det hele tatt Mobil: 400 kroner Treningssenter: 400 kroner Fritidsaktiviteten hun går på: 1500 kroner Månedskort: 300 kroner "Gøy"-penger: 1000 kroner BSU: 1000 kroner "Til overs": 400 kroner Anonymkode: 5390a...a93
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå