Gå til innhold

Lommepenger til ungdommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva dere tenker er passe og rettferdig ang lommepenger. Har jente på snart 16 og gutt på 13.

Nå får jenta 120kr pr uke. Hun må da betale det meste selv som f.eks klær, sminke, kino bursdagsgaver/julegaver etc. Det hender vi sponser noe da. Sko, yttertøy, sportsutstyr etc betaler vi for (men viss hun insisterer på noe ekstra dyrt som hun egentlig ikke trenger hender det hun må betale litt). Tenker det er relevant at hun har sommerjobb og tjener da ca 20 000 denne sommeren. Dette bruker hun som hun vil men har valgt å kjøpe mac og en litt dyr veske så mye blir brukt opp.

Gutten får 85kr pr uke. (Ekstra når han hjelper til med f.eks klippe plen, husvask etc) Dette går til mat/snacks/kino etc + og til noe kule klær eller ting han ønsker seg. Vi betaler det han "trenger" av klær, gaver etc. 

Tenker kanskje øke litt i lommepengene. Vi har ganske god råd så sånn sett er det greit men mener at de ikke lærer økonmistyring eller har motivasjon for å jobbe om de får for mye utenom. Lurer på hva folk tenker er passe.

Og når ungdommene begynner å tjene penger selv, er det naturlig at de begynner å betale for mer ting selv? Eller blir det å straffe at de jobber?

Anonymkode: 06ed4...16c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

120,- per uke som skal dekke alt forbruk? Hvordan får hun det til?

En mascara koster vel 150,-? 

Mitt barn på 16 får 500,- i uken. Det skal dekke alt forbruk, utenom klær. Da får han litt ekstra. Det kan være 500,- er mye, men 120,- synes jeg var veldig lite. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Her får tenåringen også 500 kr i uken. 

Anonymkode: 08622...cd8

Skrevet

Mine fikk 1000 kr mnd fra de var 14. Vi betalte da alt av klær, utstyr, mobil og buss, men de betalte aktiviteter med venner og småkjøp. 

Var veldig lite lommepenger de får. 

Anonymkode: f9d6e...fdf

Skrevet

Min som skal starte vgs nå får 100 i uka. 

Får alt annet i tillegg så pengene går kun til lommepenger. Hender jeg vippser han om han skal noe spesielt også 😅

• Liker 2
Skrevet

Jenta vår på 12,5 får 800kr i mnd som skal dekke alt sosialt med venner. Klær, utstyr , mobil og buss dekker vi. Første måned vi prøver, så blir spennende å se hvordan hun klarer å disponere pengene og om 800kr er nok, kan være at vi må øke til 1000kr. Synes 120 er alt for lite, holder ikke til kino eller noe det…

Anonymkode: b3879...a9d

• Liker 2
Skrevet

Her er det 200kr som settes inn på kortet hennes i uka, men da er dette kun til forbruk type mat/drikke når hun er ute med kompiser eller skolen. Jeg dekker da alt annet, sminke/klær/mobil/hudpleie/kino osv osv. Vipser også om hun en uke er mer ute/sosial og de skal kjøpe mat osv. Hun er ikke storforbruker og spør ikke mye om penger, og derfor funker denne løsningen for oss.

120kr i uka og skal dekke alt, også klær? Det er lite! Må jo spare flere måneder da skal hun kjøpe seg en bukse?

Anonymkode: 7daba...e05

• Liker 5
Skrevet

Vi startet egentlig med å gi 1000 kr måneden til vår tenåring. Men siden han ikke bruker penger, gikk vi ned til 500.

Planen var at han skulle kjøpe seg litt klær og div selv, men det gjør han ikke. Vi må fremdeles kjøpe det han trenger. Men det endrer seg vel en gang. I morgen er han sendt ut på tvangshandling av skoleantrekk. Er svært spent på hva han kommer hjem med.

Anonymkode: 44e8b...4b1

Skrevet

120kr i uken til tenåringer er jo helt latterlig. Du har faktisk forsørgerplikt for barna. Det at barnet har inntekt betyr nemlig ikke at barnets midler må brukes opp før foreldrene skal bidra økonomisk.

Du sier at dere har god råd, hva er galt med dere?! 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer på hva dere tenker er passe og rettferdig ang lommepenger. Har jente på snart 16 og gutt på 13.

Nå får jenta 120kr pr uke. Hun må da betale det meste selv som f.eks klær, sminke, kino bursdagsgaver/julegaver etc. Det hender vi sponser noe da. Sko, yttertøy, sportsutstyr etc betaler vi for (men viss hun insisterer på noe ekstra dyrt som hun egentlig ikke trenger hender det hun må betale litt). Tenker det er relevant at hun har sommerjobb og tjener da ca 20 000 denne sommeren. Dette bruker hun som hun vil men har valgt å kjøpe mac og en litt dyr veske så mye blir brukt opp.

Gutten får 85kr pr uke. (Ekstra når han hjelper til med f.eks klippe plen, husvask etc) Dette går til mat/snacks/kino etc + og til noe kule klær eller ting han ønsker seg. Vi betaler det han "trenger" av klær, gaver etc. 

Tenker kanskje øke litt i lommepengene. Vi har ganske god råd så sånn sett er det greit men mener at de ikke lærer økonmistyring eller har motivasjon for å jobbe om de får for mye utenom. Lurer på hva folk tenker er passe.

Og når ungdommene begynner å tjene penger selv, er det naturlig at de begynner å betale for mer ting selv? Eller blir det å straffe at de jobber?

Mine får ikke en fast sum

Vi har en tavle med oppgaver så får de betalt utifra hva de har utført

Skrevet

Dette må da være tull🤞?

Det er vel irrelevant om hun har hatt sommerjobb?

Eller bør dere kanskje trekke ukepengene  de neste 8 årene siden hun har tjent egne penger😂

• Liker 6
Skrevet

Min på 13 får 100 i uka, men ofte vi glemmer å vippse. Men hun får det hun trenger av klær og det hun trenger.

synes 120kr i uken var utrolig lite når det skal dekke klær og sminke

Anonymkode: 4f996...bbe

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette var ekstrem lite de får i lommepenger

Anonymkode: 70d14...136

• Liker 1
Skrevet

Mine får 1000 kr i måneden. Det er lommepenger, dvs penger de bruker på ting de har lyst på, mens jeg kjøper alt som er nødvendig. 

Anonymkode: dddf1...57f

• Liker 3
Skrevet

Hi her. Forventa kommentarer på at det var lite, men ble skikkelig overaska over at samtlige her mener det er ekstremt lite og på grensen av omsorgssvikt!

Måtte google litt og ser at medianen på hva som er vanlig ved 14-16 år er 150kr. Så da ligger vi litt lavere men ikke sånn voldsomt  som dere gir inntrykk av!

Kanskje er det ikke egentlig beløpet som er poenget her men hva slags forbruk man mener er passe og som da bør kunne betales enten av foreldre direkte eller av lommepengene . Vi betaler nok for en del ting som jeg ikke kom på, sponser litt klær og sånn. Så min oppfatning er at hun får alt hun trenger utenom og dermed har litt penger hun kan bruke til ting hun har lyst på.

Noen her argumenterte med at en maskara koster mer enn det hun får i uka, og at man evt måtte spare lenge for å kjøpe en bukse. Men mener dere at en 16-åring bør ha råd til å kjøpe akkurat det de ønsker akkurat når de ønsker det? Er det ikke greit å lære at noen ganger må man vente litt og ønske seg noe en stund? Tenker også litt på miljø. Alle veit at vi har alt for høyt klesforbruk i Norge. Min datter har begynt å kjøpe litt klær på tise etc. Er ikke det flott da? Også når det gjelder det å kjøpe mat er vi nok litt tilbakeholdne. Selvsagt skal man kunne kose seg litt og gjøre ting litt lettvint i blant! Men hovedregelen her er at man har med niste om man skal være lenge borte. Sunt og billig. Støtter ikke opp om det å gå på mac'ern flere ganger i uka!

De som bruker 500 i uka. Blir litt nysgjerrig på hva dette egentlig brukes på!

• Liker 1
Skrevet

Hva som er mye/lite lommepenger, kommer jo ikke bare an på hva beløpet er, men hva det er ment å dekke. 

Min 14-åring får 100 i uka, men det skal ikke dekke klær, det kjøper vi utenom. Mobil, buss, utsyr, egentlig alt han trenger. Han nekter for at han trenger nye klær. Han kjøper seg aldri noe. Går aldri på kino, aldri på mcD, mat/snacks, så alt blir spart.

Anonymkode: 681b7...da6

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hi her. Forventa kommentarer på at det var lite, men ble skikkelig overaska over at samtlige her mener det er ekstremt lite og på grensen av omsorgssvikt!

Måtte google litt og ser at medianen på hva som er vanlig ved 14-16 år er 150kr. Så da ligger vi litt lavere men ikke sånn voldsomt  som dere gir inntrykk av!

Kanskje er det ikke egentlig beløpet som er poenget her men hva slags forbruk man mener er passe og som da bør kunne betales enten av foreldre direkte eller av lommepengene . Vi betaler nok for en del ting som jeg ikke kom på, sponser litt klær og sånn. Så min oppfatning er at hun får alt hun trenger utenom og dermed har litt penger hun kan bruke til ting hun har lyst på.

Noen her argumenterte med at en maskara koster mer enn det hun får i uka, og at man evt måtte spare lenge for å kjøpe en bukse. Men mener dere at en 16-åring bør ha råd til å kjøpe akkurat det de ønsker akkurat når de ønsker det? Er det ikke greit å lære at noen ganger må man vente litt og ønske seg noe en stund? Tenker også litt på miljø. Alle veit at vi har alt for høyt klesforbruk i Norge. Min datter har begynt å kjøpe litt klær på tise etc. Er ikke det flott da? Også når det gjelder det å kjøpe mat er vi nok litt tilbakeholdne. Selvsagt skal man kunne kose seg litt og gjøre ting litt lettvint i blant! Men hovedregelen her er at man har med niste om man skal være lenge borte. Sunt og billig. Støtter ikke opp om det å gå på mac'ern flere ganger i uka!

Men da er jo disse 150kr faktisk LOMMEPENGER, og inkl. i lommepenger er ikke klær beregnet, som hos dere.

Anonymkode: 7daba...e05

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er faktisk veldig stor forskjell på 120kr og 150kr. 30kr høres kanskje ikke så mye ut, men når du får så lite så er det en enorm forskjell. 
Jeg tviler uansett på at de som får 150kr i lommepenger skal dekke alt selv. Det er fint å lære ungdom å spare, men hvordan skal barnet klare det? Ikke være med på noe sosialt, og spare i 5 uker for å kjøpe seg en ny bukse? 

Anonymkode: e6bef...9ad

• Liker 4
Skrevet

Mine får ikke lommepenger. De får ved behov. De er flinke til å spare bursdagspenger, feriepenger fra besteforeldre osv. så de har et lavt forbruk. Når de spør etter penger til kino ol. så får de det, og de har alltid en god slump med penger på kortene sine så de lider ingen nød om det skulle være noe. Har 3 jenter på 17, 15 og 12 år

Anonymkode: 79006...a85

Skrevet

Han får kr 2000 i måneden. Det blir brukt på ting han har lyst til å bruke på. Det er lommepenger. Det han ikke har brukt før neste innbetaling kommer fra oss, setter han over på sparekonto.

Han har ikke hatt sommerjobb i den forstand enda, men han har fått betalt for ting han har hjulpet morfar med i sommer. Som å male litt, klippe gress og noe annet småtteri. De pengene har han også satt på sparekontoen.

Klær, sko, årskort/sesongkort osv som han trenger betaler vi. 

Anonymkode: d13df...a3a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...