Gå til innhold

Boligmarkedet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei kjøpte med eksen og ingen av oss fikk hjelp.  

Anonymkode: cadfd...942

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk ikke hjelp, men kjøpte med samboer (som heller ikke fikk hjelp). Jobbet mye og spart i ungdoms/studie-tiden begge to. 

Anonymkode: df009...73f

Samme her. Sulle jeg kjøpt alene hadde det nok ikke gått. Dette var i 2020, i dag hadde vi ikke hatt råd til leiligheten vi kjøpte uten mye mer EK.

Anonymkode: dfb95...aac

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere som har kjøpt bolig i Oslo, eller andre dyre områder, fikk dere hjelp av foreldrene deres?

Anonymkode: 7a92a...65a

Nei. Kjøpte en leilighet for 2 mill sammen med sambo i 2006. Lite egenkapital og mye lån.

Kjøpte hus for 4 mill i 2009. Lite egenkapital og mye lån.

Har betalt ned lånet og forventer en verdi på ca 8 mill.

Jeg har arvet et mindre beløp.

Jeg skal ikke påstå at jeg har vært fryktelig smart, men vi har hatt god inntekt, vi har vært heldige med god verdistigning og lav rente, og vi har betalt offensivt ned på lånet.

Anonymkode: 87821...109

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere som har kjøpt bolig i Oslo, eller andre dyre områder, fikk dere hjelp av foreldrene deres?

Anonymkode: 7a92a...65a

Ikke direkte, nei. Jeg hadde oppspart egenkapital etter ekstrajobben ved siden av studiene. Men indirekte, helt klart. Uten mine foreldre som gode forbilder, hadde jeg nok ikke hatt den samme økonomiske sansen og fornuften/sparsommeligheten/prioriteringene. Videre sponset de husleia da jeg bodde på studenthybel, slik at jeg kunne leve på stipendet og spare lånet også. Evig takknemlig for grunnlaget og støtten de har gitt meg.

Anonymkode: fd2a5...0b5

Skrevet

Kjøpte første leilighet alene i Oslo da jeg var 23, trengte ikke hjelp av foreldrene. 

Hadde spart penger side jeg var liten. 

Solgte noen år seinere. Og bygde stort funkishus med mannen min en time fra Oslo før jeg ble 30.

Anonymkode: 676a2...51d

Skrevet

Ja, jeg hadde selvsagt spart endel selv, men jeg fikk også forskudd på arv som samlet ble en god nok sum.

Anonymkode: cc3d0...290

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte første bolig sammen med samboer på sentral østlander (1 togstasjon fra oslos utkant) i en alder av 29. Ingen av oss hadde hjelp, har jobbet masse og spart i hele liv, begge har gode utdannelser og godt betalte jobber. Her sitter vi nå med bolig nr 2 med masse masse masse lån og jeg er i alle fall sykt bitter for at vi kjøpte på topp. Noen vi kjenner kjøpte nemlig 2 år før oss, og de har tjent over en millon på salg rundt 2020, vår økte knapt noe i verdi.. men vi hadde ikke sjans da og bodde dessuten ikke her heller..

Skrevet

Vi har kjøpt hus rett utenfor Oslo. Ingen av oss har fått noe hjelp av foreldre, men spart i mange år. 

Skrevet

Nei, men vi var to. Var 25 og 28 da vi kjøpte første gang, da hadde vi spart i noen år. 

Anonymkode: 26b41...220

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke direkte, nei. Jeg hadde oppspart egenkapital etter ekstrajobben ved siden av studiene. Men indirekte, helt klart. Uten mine foreldre som gode forbilder, hadde jeg nok ikke hatt den samme økonomiske sansen og fornuften/sparsommeligheten/prioriteringene. Videre sponset de husleia da jeg bodde på studenthybel, slik at jeg kunne leve på stipendet og spare lånet også. Evig takknemlig for grunnlaget og støtten de har gitt meg.

Anonymkode: fd2a5...0b5

At de sponset husleie er jo en direkte pengeoverførsel? 5000-6000 i mnd? Det er 300000+ på tre år det.

Anonymkode: c4ce5...e4e

• Nyttig 2
Skrevet

Kjøpte tomt og gjorde veldig mye selv med god hjelp. Heldig og ha både rørlegger og elektriker og andre håndverkere i familie. Malte, satte opp kjøkken og la gulv selv. Fikk hjelp til å legge fliser. 
Sparte mye på dette og har i tillegg utleiedel. 
Mesteparten av lånet er nå nedbetalt og husleien dekker alt vi har av utgifter til huset. 

Anonymkode: 11cc1...044

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...