Gjest Vikarsykepleier Skrevet 13. august 2023 #41 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kommer ikke til å frigjøre nok,for behovet vokser så enormt. Kvaliteten må gå ned. Anonymkode: fb263...842 Og i mellomtiden vil det vokse opp et privat marked der kvaliteten vil bli bedre. Velkommen til 2035.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #42 Skrevet 13. august 2023 Assistert slevmord hadde vel vært den beste løsningen? Vartfall det jeg ønsker når jeg blir en byrde. Anonymkode: ad05b...fe6 1
Brunello Skrevet 13. august 2023 #43 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det kommer ikke til å frigjøre nok,for behovet vokser så enormt. Kvaliteten må gå ned. Anonymkode: fb263...842 Er du klar over hvor mange som kommer til å bli overflødige på grunn av AI? Ikke jeg heller selvsagt, men det som er sikkert er at det blir mange. Antakelig mange fler enn vi klarer å forestille oss. Og så må man tenke nytt. Vi har haugevis av uføre som faktisk kan jobbe en god del. Problemet er at de fleste er ustabile i form at de ikke vet når de kan jobbe, og derfor vil ingen ansette de i deltids stillinger. Har man en pool på x antall mennesker som utfører de aller enkleste oppgavene på sykehjem, støvsuger og vasker for hjemmetjenesten og andre lavterskeloppgaver, vil man statistisk ha nok folk på jobb hver dag dersom alle kommer på jobb de dagene de orker. Og skulle det være noen dager det ikke er nok folk, er ikke det krise.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #44 Skrevet 13. august 2023 1 hour ago, Brunello said: Er du klar over hvor mange som kommer til å bli overflødige på grunn av AI? Ikke jeg heller selvsagt, men det som er sikkert er at det blir mange. Antakelig mange fler enn vi klarer å forestille oss. Og så må man tenke nytt. Vi har haugevis av uføre som faktisk kan jobbe en god del. Problemet er at de fleste er ustabile i form at de ikke vet når de kan jobbe, og derfor vil ingen ansette de i deltids stillinger. Har man en pool på x antall mennesker som utfører de aller enkleste oppgavene på sykehjem, støvsuger og vasker for hjemmetjenesten og andre lavterskeloppgaver, vil man statistisk ha nok folk på jobb hver dag dersom alle kommer på jobb de dagene de orker. Og skulle det være noen dager det ikke er nok folk, er ikke det krise. Jeg har nå heller troa på at man skal oppmuntre flere - særlig de som er utenfor arbeidslivet for eksempel pga uførhet, pensjon osv - til å jobbe frivillig mot eldreomsorgen. Fremtiden er avhengig av frivillige og pårørende. Friske pensjonister bør absolutt kunne bistå til å holde andre eldre, men syke, med selskap. Anonymkode: fb263...842
Brunello Skrevet 13. august 2023 #45 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har nå heller troa på at man skal oppmuntre flere - særlig de som er utenfor arbeidslivet for eksempel pga uførhet, pensjon osv - til å jobbe frivillig mot eldreomsorgen. Fremtiden er avhengig av frivillige og pårørende. Friske pensjonister bør absolutt kunne bistå til å holde andre eldre, men syke, med selskap. Anonymkode: fb263...842 Det må bli begge deler.
punkyB Skrevet 13. august 2023 #46 Skrevet 13. august 2023 Brunello skrev (3 timer siden): Og så må man tenke nytt. Vi har haugevis av uføre som faktisk kan jobbe en god del. Problemet er at de fleste er ustabile i form at de ikke vet når de kan jobbe, og derfor vil ingen ansette de i deltids stillinger. Har man en pool på x antall mennesker som utfører de aller enkleste oppgavene på sykehjem, støvsuger og vasker for hjemmetjenesten og andre lavterskeloppgaver, vil man statistisk ha nok folk på jobb hver dag dersom alle kommer på jobb de dagene de orker. Og skulle det være noen dager det ikke er nok folk, er ikke det krise. Dette tror jeg er superviktig. Mange som er utenfor arbeidslivet i dag kan utføre en jobb om det tilrettelegges litt for det. Jeg tror også man må tenke litt nytt ang. bosted. Samle flere enheter nærme hverandre - gjerne da egne leil/rom men en del felles rom og ikke minst at da kan man ha en base med tilbud / tilgjengelige ressurser. Nå bor folk veldig spredt og da tar det jo tid å få ute tjenester dit. Skal det fungere at folk skal bo mer hjemme tenker jeg at det må tenkes nytt/annerledes ang. hvordan man bor.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #47 Skrevet 13. august 2023 22 minutter siden, punkyB said: Dette tror jeg er superviktig. Mange som er utenfor arbeidslivet i dag kan utføre en jobb om det tilrettelegges litt for det. Jeg tror også man må tenke litt nytt ang. bosted. Samle flere enheter nærme hverandre - gjerne da egne leil/rom men en del felles rom og ikke minst at da kan man ha en base med tilbud / tilgjengelige ressurser. Nå bor folk veldig spredt og da tar det jo tid å få ute tjenester dit. Skal det fungere at folk skal bo mer hjemme tenker jeg at det må tenkes nytt/annerledes ang. hvordan man bor. Absolutt. Og det krever at folk må være villige til å flytte, og ikke insisterer på å bli boende i en svær enebolig uti gokk. Anonymkode: fb263...842
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #48 Skrevet 13. august 2023 Fint det at de gamle skal få bo hjemme lengst mulig, men når det ikke er forsvarlig lengre? Foreldrene mine fikk meg sent og nå er de begge over 80 og har mye helseproblemer, jeg har samtidig småbarn hvor også en av barna mine har en diagnose som krever mye oppfølging. Jeg er eneste pårørende til mine foreldre, og de bor i en by 2 t unna oss. Vi har masse goder i Norge og fint er det, men det mange ikke er klar over er at alt må søkes på. Både når det kommer til syke barn, men også eldre som trenger hjelp. Det må ringes, søkes om, purre på svar, sende klage på avslag, purre på ny, få tak i riktig person osv osv. Jeg går i 100% jobb, men oppfølging og koordinering av alt for ungen min og foreldrene mine - alle de instansene man må ha tak i, de stenger kl 15.00. Må strengt talt innrømme jeg er helt utslitt til tider og går konstant med dårlig samvittighet, både den ene og andre veien. Anonymkode: db750...f2c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå