Gå til innhold

Livet som pårørende.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da min far ble alvorlig syk måtte jeg stille opp som pårørende, for kommunen nektet å ta ansvar. 

Da moren min ble alvorlig syk for en del år siden måtte jeg stille opp for kommunen nektet å ta ansvar. 

Jeg har de lokale politikerne og saksbehandlerne helt i vranghalsen. Hjemkommunen min er totalt vanstyrt og har vært det i mange år. På nasjonalt plan har ting i årevis blitt nedbygd. 

Hilsen utslitt pårørende. 

Anonymkode: 6862f...91a

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var det kommunen nektet å gjøre?

• Liker 1
Skrevet

Du er jo automatisk pårørende enten du vil det eller ei, siden du er deres barn.

Nektet de hjemmehjelp? Hjemmesykepleie?

Anonymkode: ab206...bd8

• Liker 3
Skrevet

Nøyaktig hva er det kommunen ikke har gjort?

Anonymkode: 701d3...3b5

• Liker 1
Skrevet

Kommunen har overlatt alt ansvar til pårørende og er bare innom med en dosett en gang i uka. Forelder får ikke plass i omsorgsbolig og der det var behov for sykehjem ble det heller ikke noe. 

Kommunen vår driver rovdrift på pårørende. 

• Liker 2
Gjest storetora
Skrevet

Det er nå lagt opp til at de eldre skal få bo hjemme lengt mulig. Det at hjemmesykepleier kommer innom med dosetter er en tjeneste kommunen skal dekke økonomisk. Alle andre tjenester må søkes om å der kommer kostnader. Hjemmehjep tenker da på vask av hus osv og tilkjøring av mat. Var i alle fall slik da mine foreldre ble gamle hjemme. De fleste eldre ønker å bo hjemme lengst mulig å det er kommunen pliktig til å hjelpe til med.

Skrevet
storetora skrev (11 minutter siden):

Det er nå lagt opp til at de eldre skal få bo hjemme lengt mulig. Det at hjemmesykepleier kommer innom med dosetter er en tjeneste kommunen skal dekke økonomisk. Alle andre tjenester må søkes om å der kommer kostnader. Hjemmehjep tenker da på vask av hus osv og tilkjøring av mat. Var i alle fall slik da mine foreldre ble gamle hjemme. De fleste eldre ønker å bo hjemme lengst mulig å det er kommunen pliktig til å hjelpe til med.

Og når de eldre ikke lenger er i stand til å ta vare på seg selv på grunn av kognitiv svikt og likevel ikke får sykehjemsplass, hva gjør man da? Tilbudet her i kommunen er så dårlig utbygd at det har forferdelige konsekvenser for folk. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet
storetora skrev (1 time siden):

I prinsippet en god og en dårlig sak. 

For eldre som kan gjøre grunnleggende ting selv så er det nok hyggelig å bo lengst mulig hjemme.

For eldre som er sterkt begrenset sosialt, økonomisk og er svært hjelpetrengende så er det å bo hjemme direkte å bli overlatt til egen hjelpeløshet og ensomhet. Å ha elementære hjelpebehov som å må få servert mat, gå på toalettet, bytte kateter, hjelp ut av sengen,til å kle seg, hygiene ++ er ikke noe som kan vente i mange timer. Realiteten er at de ligger timevis I egen urin og avføring. At boligen er skitten fordi den eldre ikke har råd til hjelp eller har familie til å stille opp. At de går flere dager i pysj og kun får enkle brødskiver å spise. I utgangspunktet er sykehjem sett på som dødens forgård. Ikke et sted noen vil, og heller ikke noe å rope hurra for, men som på et punkt blir bedre enn alternativet. 

For de med god råd så er det mye som kan kjøpes. 

Skrevet

Det er utrolig fortvilende. Har selv vært pårørende siden jeg var 18, med foreldre med psykisk sykdom, kreft og nå demens. Anbefaler deg å se på omsorgsstønad. Dersom du får avslag, klag! De gir ofte avslag, men når det går til Statsforvalter blir det omgjort.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår frustrasjonen. Samtidig tror jeg man bare må innse at sånn er det å bo i norge nå, slik det er i de fleste andre land. De som kommer inn på sykehjem er de sykeste syke, ofte uten pårørende, eller at pårørende selv er så gammel og syk at det førte til farlige situasjoner hjemme. Det er forventet at barn hjelper foreldrene sine når de blir gamle, akkurat som i så mange andre kulturer. Det er rett og slett ikke nok helsepersonell til å drifte flere sykehjemsplasser, og hjemmetjenesten har de fleste steder evig nok med de aller sykeste. 
Men som sagt, jeg forstår at det er frustrerende.

• Liker 2
Skrevet
Heln skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår frustrasjonen. Samtidig tror jeg man bare må innse at sånn er det å bo i norge nå, slik det er i de fleste andre land. De som kommer inn på sykehjem er de sykeste syke, ofte uten pårørende, eller at pårørende selv er så gammel og syk at det førte til farlige situasjoner hjemme. Det er forventet at barn hjelper foreldrene sine når de blir gamle, akkurat som i så mange andre kulturer. Det er rett og slett ikke nok helsepersonell til å drifte flere sykehjemsplasser, og hjemmetjenesten har de fleste steder evig nok med de aller sykeste. 
Men som sagt, jeg forstår at det er frustrerende.

Takk, ja jeg vet. Jeg har selv en alvorlig sykdom og helsa mi skranter nå. Likevel får ikke mor omsorgsbolig. Jeg klarer snart ikke hjelpe henne. 

Jeg har søkt og klagd alle andre instanser enn Statsforvalteren, men det må bli det neste. Hun ønsker selv omsorgsbolig. 

TS 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk, ja jeg vet. Jeg har selv en alvorlig sykdom og helsa mi skranter nå. Likevel får ikke mor omsorgsbolig. Jeg klarer snart ikke hjelpe henne. 

Jeg har søkt og klagd alle andre instanser enn Statsforvalteren, men det må bli det neste. Hun ønsker selv omsorgsbolig. 

TS 

Mye av problemet er at det ikke finnes plasser. De har ingen steder å gjøre av de som burde ha plass.

Har faren din sykehjemsplass? Eller er han mistet?

Skrevet

Her jeg bor får man på papiret hjelp fra kommunen. Men den hjelpen er ofte av så elendig kvalitet at det er bedre å gjøre ting selv. Jeg kan med hånden på hjertet si at hvis jeg kunne latt et familiemedlem flytte inn hos meg eller jeg hos hen (noe som ikke er praktisk mulig i mitt tilfelle) så hadde jeg glatt gjort det. Det hadde skapt mye mindre sorg og bekymring for meg. Det er riktig det som noen skriver, at vi må innse at dette er realiteten i Norge nå. 

Anonymkode: ce3bd...b62

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Foreldrene dine tok vare på deg i hele din oppvekst. Hvorfor kan ikke du ta vare på dem nå? Tror du virkelig at du bare kan legge hele ansvaret over på kommunen?

Anonymkode: 0e1fa...6e5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Foreldrene dine tok vare på deg i hele din oppvekst. Hvorfor kan ikke du ta vare på dem nå? Tror du virkelig at du bare kan legge hele ansvaret over på kommunen?

Hallo! Jeg skrev jo at jeg er alvorlig syk. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mye av problemet er at det ikke finnes plasser. De har ingen steder å gjøre av de som burde ha plass.

Har faren din sykehjemsplass? Eller er han mistet?

Han er mistet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke ts, men: ja, mine foreldre tok vare på meg i hele min oppvekst. På samme måte som jeg nå tar vare på mine egne barn! 

Jeg har «heldigvis» permisjon med yngstemann nå, men jeg fatter ikke hvordan jeg skal klare å følge opp jobb, barn og en syk mor (hvor alle er på jobb samtidig som meg, og jeg har ikke en jobb hvor jeg kan gå fra) når det tid kommer. 

Det handler ikke om å legge absolutt alt over på kommunen, men det handler om at jeg ikke kan sette hele mitt liv til side for å sørge for at hun får i seg medisiner og mat 3-4 ganger om dagen. 

Anonymkode: 7781c...a15

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest storetora
Skrevet
theTitanic skrev (13 timer siden):

I prinsippet en god og en dårlig sak. 

For eldre som kan gjøre grunnleggende ting selv så er det nok hyggelig å bo lengst mulig hjemme.

For eldre som er sterkt begrenset sosialt, økonomisk og er svært hjelpetrengende så er det å bo hjemme direkte å bli overlatt til egen hjelpeløshet og ensomhet. Å ha elementære hjelpebehov som å må få servert mat, gå på toalettet, bytte kateter, hjelp ut av sengen,til å kle seg, hygiene ++ er ikke noe som kan vente i mange timer. Realiteten er at de ligger timevis I egen urin og avføring. At boligen er skitten fordi den eldre ikke har råd til hjelp eller har familie til å stille opp. At de går flere dager i pysj og kun får enkle brødskiver å spise. I utgangspunktet er sykehjem sett på som dødens forgård. Ikke et sted noen vil, og heller ikke noe å rope hurra for, men som på et punkt blir bedre enn alternativet. 

For de med god råd så er det mye som kan kjøpes. 

Det jeg ville ha gjort er å søke først om en kortidsplass, avlastning. Det skal kommunen ha tilrettelagt for. Slik at pårørende får avlastning i ferier osv. Da får leger/sykepleiere innsikt i hvor hjelperengende din forelder er. De som kommer ut i hjemmet med dosetter har ofte ikke tid til å sette seg inn i de eldres situason og begrensninger. Jeg vet at å kjøpe tjenester med kommunen koster penger  å jeg er enig i at du får litt lite igjen for det det koster. Men husk at en kortidsplass på sykehjem også er kostbart, får en fast plass er det ut fra trygden de mottar mener jeg å huske.

Skrevet

Merkelig holdning hos nordmenn at det offentlige skal ta ansvar for og fikse alt, sånn er det faktisk ikke. Tidligere tok man selv vare på familiemedlemmer som ble syke, så har det vært noen tiår der det offentlige har tatt ansvar, og nå er vi på vei til sånn det var før (og er de fleste andre steder i verden). Det er ikke penger eller folk til å passe på alt av gamle og syke folk i landet, så enkelt er det.  

Anonymkode: 896e2...405

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Merkelig holdning hos nordmenn at det offentlige skal ta ansvar for og fikse alt, sånn er det faktisk ikke. Tidligere tok man selv vare på familiemedlemmer som ble syke, så har det vært noen tiår der det offentlige har tatt ansvar, og nå er vi på vei til sånn det var før (og er de fleste andre steder i verden). Det er ikke penger eller folk til å passe på alt av gamle og syke folk i landet, så enkelt er det.  

Anonymkode: 896e2...405

Jeg er enig, men da må samfunnet legges til rette for at det skal bli mulig å ta seg av familien selv. Det er som regel umulig for enslige å kombinere jobb med å ta seg av skrøpelige foreldre. Ikke alle har fleksitid, råd til å kjøpe privat hjelp, handikaptilpasset bolig og så videre. Mange arbeidsgivere driter til og med langt i om du har barn som trenger deg, og da er de ihvertfall ikke på tilbudssiden når du trenger fri for å følge bestemor til legen. 

Anonymkode: ce3bd...b62

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...