Gå til innhold

Skal i operaen for første gang. Hvordan gå kledd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Innenfor med høyehæler? 
kan man spise der inne? Pleier folk å ha med barn? Har seter på orkesteret 4 rad. Er det bra nok? 🫣 Håper ikke en høy mann setter seg foran meg

Anonymkode: 32f51...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, jeg har seter på rad 3 😁 Jeg er 193cm høy. Kanskje blir jeg sittende foran deg

Anonymkode: 73663...173

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en artikkel eller innlegg et sted for litt siden hvor det ble klaget over at nordmenn gikk i joggebukse og møkkete klær i operaen... Så tenker du kan gå med det du vil, men jo mer du pynter deg, jo bedre.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå med akkurat hva du vil, men joggebukse og møkkete klær er kanskje litt i det kjipeste laget? I Norge er det ikke normalt at folk pynter seg veldig for å gå på konsert og i teateret. Men for all del, ta på deg høye hæler om du vil. 💃 Det er fritt valg! I operaen vil du nok se flere i dress og med pene klær, mens andre går i jeans og t-skjorte.

Er ikke enig i at "jo mer du pynter deg, jo bedre". Profesjonelle musikere, f.eks. meg, gidder stort seg ikke pynte seg hvis de stikker på konserter utenom jobb. Hvorfor skal man pynte seg for å oppleve musikk? For å skli inn blant fiffen? Nei takk... Det er de på scenen som må ha kostymer på, ikke publikum.

Noen tar med seg barn, men stort sett er det voksne folk der. Med mindre det er en særlig barnevennlig forestilling såklart. Barna som blir med, er gjerne fra musikerfamilier / "kultur"familier hvor det å gå på konsert er like vanlig som å gå på fotballtrening. Disse vet stort sett hvordan man oppfører seg (er stille og sitter i ro).

4.rad er ikke optimalt, men bedre enn å sitte bak en stolpe under taket.

Hilsen orkestermusiker

Anonymkode: 14d77...4d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å gå litt pent kledd. Ikke gummistøvler/tursko feks. De fleste går med skjorte/blazer/pen genser, ol. Litt sånn «halvpyntet»? «Gå på søndagsbesøk»-antrekk? 

Enig med den over at du ikke trenger å stivpynte deg, men gå i rene/pene klær. Det er en litt halvformell stemning der. 

Hilsen orkestermusiker som har jobbet mye i Operaen😊

Anonymkode: de4c9...cbc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagspent tøy  er greit, rent og helt tøy f.eks bukse og bluse eller skjørt. Høye hæler går fint hvis du liker å gå i det. Syns den som beskrev det som "søndagsbesøk" ga en veldig presis beskrivelse.

Hvis det er en barnevennlig forestilling så hender det at det er mye barn i publikum. Ellers er de gjerne barn som er vant til opera og klassisk musikk. Jeg hadde en onkel som tok meg med i operaen jevnlig da jeg var rundt 9 år og jeg elsket det. Satt stillere enn de fleste voksne.

Gulvet i salen er ikke flatt, så med mindre du er 150 høy så har du grei sikt samme hvem som sitter foran deg.

Det er ikke greit å spise inne i salen, hvertfall ikke noe med emballasje som knitrer og bråker. En diskret dropseske er greit, men ikke en potetgullpose eller en svær pose smågodt, det er ikke kino. Men unn deg noe godt i pausen, et glass vin eller en kaffe f.eks, det syns jeg er koselig.

Anonymkode: 1f89e...bd9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå kledd som du vil, ingen bryr seg om det. Jeg pynter meg ikke for å høre på, er jo på scenen jeg må være pyntet, ikke i publikum. 
Ikke spis noe som bråker/lukter i hvert fall. Jeg har aldri spist noe faktisk, men kan fint ta meg noe å drikke i pausen. Unger som er med pleier å være godt vant. 

Anonymkode: 5f6d6...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle på deg for komfort. Vanlig bukse og hettegenser/T-skjorte er helt OK

Anonymkode: a13b6...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...