AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #21 Del Skrevet 16. august 2023 Min bestemor er same, dvs jeg er 25% samisk. Men jeg kan absolutt ingenting samisk. Det kan heller ikke min forelder som kom etter henne. Dette er fordi min bestemor fikk så mye hets og opplevde så mye faenskap at hun ønsket ikke at generasjonene etter henne, skulle identifisere seg som samisk. Som noen andre skriver her, det var mye skam rundt det å være same. Jeg identifiserer meg ikke i det hele tatt som same. Kan ikke språket og veldig lite om det. Mange andre som er like "mye" same som meg, har i godt voksen alder begynt å kalle deg for same, kjøpt seg kofte, osv. JEG forstår det ikke. Folk som aldri har brydd seg, vist interesse eller vokst opp med det, skal plutselig bli så samisk bare fordi det nesten har blitt in å være same. Før, da min bestemor vokste opp, var samene et folk og nordmenn et folk. I dag vet vi bedre, alle som har norsk pass, er nordmenn. Anonymkode: 0268e...731 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 16. august 2023 #22 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg gikk sammen med ei samisk ei på et fag og hun sa at nordmann ble hun aldri fordi det var en egen etnisitet. Hun var same og norsk statsborger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #23 Del Skrevet 16. august 2023 Samisk befolkning har vært i nordområdene og Norge i 1600 år så jeg skjønner ikke hvorfor hvorfor dette er et diskusjonstema. Hva er problemet? Jeg kan ikke tenke meg Norge uten samisk kultur og tradisjoner. Dessuten har samiske tradisjoner en takknemlighet til naturen storsamfunnet trenger å lære av nå i tider med klimakrise. Den diskrimineringen som har vært mot samer er en tragedie og vi har tapt mye på grunn av det. Samer har all grunn til å være stolte av kulturen sin. Anonymkode: 585f9...902 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #24 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 21.16): Hva mener de selv? Mange liker jo å si at alle med norsk pass er nordmenn. Norske samer har norsk pass. Ergo er de nordmenn? Anonymkode: 23cd3...6fb Nei! Samer er samer, nordmenn er nordmenn. Anonymkode: 56880...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #25 Del Skrevet 16. august 2023 Samer er mer nordmenn enn oss andre. Anonymkode: c5e13...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #26 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Samer er mer nordmenn enn oss andre. Anonymkode: c5e13...c7d Kvifor meiner du det? Anonymkode: f9647...ac5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #27 Del Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 22.17): Eller svensk, finsk eller russisk. 😉 Anonymkode: 4d24c...dc6 Det er det nok mange nordmenn som ikke er samer som er også. 😉 Anonymkode: 96080...266 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 18. august 2023 #28 Del Skrevet 18. august 2023 Jeg er en norsk same. I motsetning til svenske, finske, og russiske samer. Enkelt og greit nå. Da jeg var barn og tenåring ville jeg IKKE være same (det vanlige ordet var «fjellfinn»). Min identitet er lag-på-lag: 1. Jeg er kvinne. 2. Jeg er same. 3. Jeg er **væring. 4. Jeg er nordmann (i møte med utlendinger). 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 18. august 2023 #29 Del Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 0.00): Nei det var fra folkevandringstiden på 400-tallet de kom. Her er spor av reindrift siden 1600-tallet. Det har bodd folk i Norge siden siste istid for 11000 år siden og eldste sporene er steinalderbefolkning som levde av jakt og fiske på Træna. Vikingene stammet fra et mystisk indoeuropeisk øksefolk som var kjennetegnet av praktfulle rituelle økser osv. Det var folkevandring og forskerne har funnet tegn på handel av redskaper langveisfra allerede fra steinalderen. Anonymkode: 585f9...902 Jau. Bare for å utbrodere enda litt mer: Nyere resultater i paleogenetisk forskning viser at det har vært flere forhistoriske bølger av migrasjon gjennom Skandinavia. Tidligere var det en vanlig oppfatning (som fortsatt deles av mange rundt omkring) om at dagens etnisk norske befolkning skulle være mer eller mindre direkte nedstammet fra de første som kom hit etter at isen smeltet, men i stedet har vi ganske liten forbindelse til disse folkene. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 18. august 2023 #30 Del Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 21.36): Hva er kriterie for å kalle seg samisk? Er det noen som vet? Anonymkode: d0adf...5f8 Hvorfor spør du? Spørsmålet ligner «Hvorfor er du same», og det kan nok være flere svar på det. Jeg er det fordi jeg ikke hadde noe valg, jeg bestemte ikke hvilken familie jeg skulle fødes inn i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 18. august 2023 #31 Del Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 22.17): Eller svensk, finsk eller russisk. 😉 Anonymkode: 4d24c...dc6 Vel, vel. Mine forfedre (samiske) flyttet fra Talma sameby i Sverige til Norge på 1700 tallet. Føler for at jeg kan kalle meg norsk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #32 Del Skrevet 18. august 2023 MyMichelle skrev (10 timer siden): Hvorfor spør du? Spørsmålet ligner «Hvorfor er du same», og det kan nok være flere svar på det. Jeg er det fordi jeg ikke hadde noe valg, jeg bestemte ikke hvilken familie jeg skulle fødes inn i. No er det vel mange som "oppdagar" at dei er av samisk avstamming i vaksen alder. Fleire føler dei ikkje har rett til å kalle seg samiske. Trur nok AB etterlyser eit redelig svar på dette. Anonymkode: f9647...ac5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #33 Del Skrevet 18. august 2023 For dei som verkeleg er interesserte i samisk historie har NRK ein utruleg interessant og grundig radioserie: Norgeshistorie/Samenes historie Omhandlar alt frå den første innvandringa, "kolonisering", grenseproblematikk, kulturmøter, osv. Anonymkode: f9647...ac5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #34 Del Skrevet 11. oktober 2023 Samer er de originale nordmenn, resten av oss ikke samer bare sjal lander fra dem. Slik som hvite Europeere stjal landet fra urbefolkningen i Amerika. Anonymkode: d81f3...55f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 11. oktober 2023 #35 Del Skrevet 11. oktober 2023 De samene som bor i Norge er nordmenn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #36 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Samer er de originale nordmenn, resten av oss ikke samer bare sjal lander fra dem. Slik som hvite Europeere stjal landet fra urbefolkningen i Amerika. Anonymkode: d81f3...55f Det gjelder bare Nord-Norge. Samene har aldri vært sørpå. Anonymkode: f6f84...e8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #37 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det gjelder bare Nord-Norge. Samene har aldri vært sørpå. Anonymkode: f6f84...e8a Gjelder ikke i Nord-Norge heller, hvertfall ikke vest for Alta. https://forskning.no/arkeologi-historie-ny/de-forste-nordmennene-kom-fra-bade-sor-og-nord/297297 Vi er en blanding av etterkommere. Stort sett alle jeg vet som har tatt DNA test, har gener fra alle folkegrupper inkludert Samisk og Kvensk. (jeg har til og med Innuit innblandet:) Men vi er jo alle nordmenn, samisk er mer kultur en ett folkeslag nordpå. Anonymkode: ba8e7...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 11. oktober 2023 #38 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 21.16): Hva mener de selv? Mange liker jo å si at alle med norsk pass er nordmenn. Norske samer har norsk pass. Ergo er de nordmenn? Anonymkode: 23cd3...6fb De er like norske som oss. For et rart spørsmål. Du høres rasistisk ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 11. oktober 2023 #39 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Samer er de originale nordmenn, resten av oss ikke samer bare sjal lander fra dem. Slik som hvite Europeere stjal landet fra urbefolkningen i Amerika. Anonymkode: d81f3...55f Spennende. Har du en kilde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #40 Del Skrevet 12. oktober 2023 Djungelvrål skrev (15 timer siden): De er like norske som oss. For et rart spørsmål. Du høres rasistisk ut Hva er rasistisk med dette? Til din informasjon gjør selv staten en distinksjon mellom nordmenn og samer. Sist i sin offentlige utredning fra 2019 om domstolsstrukturen i Norge, herunder de samiske områdene. Jeg siterer: "Norsk samepolitikk hviler på premisset om at staten Norge er etablert på territoriet til to folk, samer og nordmenn, hvor begge folk har samme rett til og samme krav på å kunne utvikle sin kultur og sitt språk." https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-17/id2670671/?ch=3#kap17 Blir helt oppgitt over kunnskapsløsheten her på KG som kveler all debatt og diskusjon. Anonymkode: dec46...244 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå