Gå til innhold

Samletråd for oss som ønsker oss barn etter fylte 40.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er da veldig negativt av deg å konkludere 4 dager etter innsett. Ikke gi opp!

Anonymkode: bb146...c35

Jeg vet ❤️ men har bestandig hatt symptomer de gangene jeg ble gravid, nå fikk jeg alle symptomene før innsett pga medisinene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men flere kjemiske betyr vel også like gjerne at mine egg rett og slett har for dårlig kvalitet? Jeg har og fått skyggestreker jeg har tolket som negativt resultat flere ganger enn de tre kjemiske jeg vet om som gikk over IKM, så kan hende jeg har hatt flere enn tre kjemiske til og med.

Mannen spiser generelt sunt, og har et barn fra tidligere så tror hans sperm skal være ganske ok.

Anonymkode: 394fd...619

Ikke med blodprøvene dine nei da er sannsynligheten stor for at eggene dine Ikke er for dårlige.

sperm trenger ikke nødvendigvis handle om å spise sunt. Du kan spise bare sunt og likevel ha elendig sæd kvalitet. 

Barn fra før betyr ikke så mye. Hvor mange barn har han fra før, hvor gamle er disse barna og hvor raskt ble de laget? Dersom han har flere små barn som gikk raskt å lage nå nylig så er kanskje spermen helt grei? Er det derimot lengre enn noen få år tilbake kan du ikke lengre konkludere noe utfra det lenger, den forandres jo. I tillegg endres jo sperm med årene for alle menn, også den blir jo dårligere hvis man feks er over 40. Menn med litt dårlig  sperm vil jo også kunne lage et barn med flax?

Uansett så blir alt bare gjetninger. Skal dere ha noen konkrete svar på hvorfor dere ikke får barn er begge nødt å utredes. Å bare gjette selv hvem Som har dårlig sperm eller egg kommer man jo ikke så langt med? Dere må ho utredes begge to og ta det derfra. Hvis ikke, så, ja, tiden vil gå fra dere til slutt. Du har greie svar på dine blodprøver pr nå, hvor raskt dette endres, er umulig å si. 

Anonymkode: 03246...291

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter bare innom for å få litt aktivitet her igjen😊 Kort status herfra: ferdig med Femar/Letrozol og har 1. ultralyd til uka. Så da nærmer det seg fryseforsøk.

God helg til dere alle!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (På 20.9.2023 den 22.18):

Hei! Her går det veldig bra. Jeg er fortsatt i halvt sjokk over at det ser ut til å skje for oss. Ultralyd 12 uker den 3.oktober. hatt to allerede, den siste privat 8+5 etter at jeg spottet rosa og ble redd. Men alt så helt perfekt ut ❤️

Hei☺️ Hvordan gikk det i dag?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullemy skrev (22 timer siden):

Hei☺️ Hvordan gikk det i dag?

Det gikk veldig bra! Masse liv, og alt ser helt normalt ut. Så nå begynner vi å tro at dette faktisk kommer til å skje... 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (11 timer siden):

Det gikk veldig bra! Masse liv, og alt ser helt normalt ut. Så nå begynner vi å tro at dette faktisk kommer til å skje... 

Så godt å høre♥️ Må være en fantastisk følelse å passere uke 12 med en vellykket ultralyd. Alle gode ønsker videre, og håper du vil holde oss oppdatert☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir så glad av slike tråder. Er 42 år og har termin om 2 uker. Føler meg veldig ensom som "voksen" mor, og håper veldig på at noen i barselgruppa er litt eldre. Ikke bare de på 27 år. 

Naturlig gravid, men har prøvd i 2-3 år og mistet 6 ganger. Så egentlig gitt opp. Begynte aldri på prevensjon igjen, så plutselig var jeg 3 mnd på vei, uten å vite om det. 

Anonymkode: de368...2fa

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 10.05):

Jeg blir så glad av slike tråder. Er 42 år og har termin om 2 uker. Føler meg veldig ensom som "voksen" mor, og håper veldig på at noen i barselgruppa er litt eldre. Ikke bare de på 27 år. 

Naturlig gravid, men har prøvd i 2-3 år og mistet 6 ganger. Så egentlig gitt opp. Begynte aldri på prevensjon igjen, så plutselig var jeg 3 mnd på vei, uten å vite om det. 

Anonymkode: de368...2fa

Takk for at du delte, og gratulerer så mye med graviditeten🥰 Så fint å høre at du har lykkes naturlig. Selv er jeg «IVFer», men blir kjempeglad av å lese om suksesshistorier i denne 40+-tråden. Håper det blir min tur til å komme med en gladnyhet etterhvert.

Ønsker deg en fin innspurt av svangerskapet☺️ Oppdater oss gjerne etterhvert, både om fødselserfaringer, livet som «voksen mor» og andre ting vi som kommer etter bør tenke på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte for 2 uker siden selv :) Prøvde i over 2 år først. 43 år nå; så ikke umulig å få barn over 40, selv om det kanskje kan være vanskeligere. (Men vi prøvde over 2 år på vår første også da, og da var jeg ti år yngre ;) ) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (20 timer siden):

Fødte for 2 uker siden selv :) Prøvde i over 2 år først. 43 år nå; så ikke umulig å få barn over 40, selv om det kanskje kan være vanskeligere. (Men vi prøvde over 2 år på vår første også da, og da var jeg ti år yngre ;) ) 

Gratulerer🥰 og takk for at du deler🙏 Kan jeg spørre hvordan du opplevde fødselen? Har lest at mange mener fødsel er tyngre, jo eldre man blir. Selv lever jeg i troen om at fødsel er vondt og tungt uansett alder, men at psyke og fysisk form også spiller en viktig rolle ift. hvor tungt/vanskelig det blir. Hører gjerne erfaringer og tanker rundt dette☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullemy skrev (7 timer siden):

Gratulerer🥰 og takk for at du deler🙏 Kan jeg spørre hvordan du opplevde fødselen? Har lest at mange mener fødsel er tyngre, jo eldre man blir. Selv lever jeg i troen om at fødsel er vondt og tungt uansett alder, men at psyke og fysisk form også spiller en viktig rolle ift. hvor tungt/vanskelig det blir. Hører gjerne erfaringer og tanker rundt dette☺️

Alle mine fødsler har opplevdes helt jævlig, å føde er virkelig det vondeste jeg har vært gjennom uansett. Så jeg kan aldri si noen av mine fødsler har vært lette. Er liten selv og har født forholdsvis store barn. Har alltid syntes fødsler er så vonde at jeg nok heller ville dødd om noen spurte meg der og da. Kanskje er jeg pysete, vet ikke. Syns det var like grusomt å føde alle gangene, MEN tok ikke så lang tid denne gangen. Så var kanskje heldig sånn sett.
Så stor ikke du kan tolke alder og selve fødsel. Men la oss heller spole 5 min ETTER fødsel. Jeg var da på beina og bar barnet selv bort til rommet. Ikke vanlig sa jordmødrene, 90% måtte trilles dit. Enten pga smerte og eller ustødighet. Dagen etter kunne jeg se unge jenter på rundt 20 år som så vidt klarte gå og uffet seg av smerte og lite søvn mens jeg nærmest løp gjennom korridorene uten smerte og var i topp form. Fikk stadig bemerkninger fra jordmødrene om at det var sjelden de så noen Så spreke ette en fødsel. MEN nå tror jeg fysisk form betyr mye. Langt mer enn alder. Jeg er i god fysisk form og opplevde både graviditet og tiden etterpå som langt enklere nå enn tidligere graviditeter. I tillegg er jeg mer moden og rolig. Da jeg var ung elsket jeg å sove og syntes det var slitsomt med amming om natten, sov gjerne mye om dagen i permisjon.etter hvert som jeg ble eldre føler jeg at å sove er å sove vekk livet så de siste årene har jeg alltid vært tidlig oppe osv , endret meg fra B til A menneske med årene så nå med baby opplever jeg ikke trøtthet selv om jeg ammer og er våken litt om natta. Graviditetene var og lettere, aldri noe utslag hverken på blodtrykk, urin eller diabetes testing. Jobbet til 3 uker før fødsel. Alt har vært veldig enkelt. Men igjen; jeg er i god form og i dag er ikke 40 særlig mye, er få som klarer se jeg er 40 også, som er ganske vanlig. Så tror ikke alder betyr så mye, heller hvilken form man faktisk er i. Uavhengig av alder. Både jeg og baby er friske og raske og vi reiste tidlig hjem fra sykehuset. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg kunne gjerne tenkt meg å høre fra dere andre «modne» prøvere om dere bruker noen vitamintilskudd eller lignende for å øke sjansene, og i så fall hva 😊

Jeg har begynt med Q10, i tillegg til vanlige multivitaminer (som også inneholder folsyre). Blir spennende å se om det har noen virkning 😊 

Vurderer å legge til et tilskudd av rødkløver (som egentlig er ment mot overgangsplager).. sies at det skal ligne på østrogen og bedre hormonbalansen. Er det noen her som har prøvd det?

Håper på å høre fra dere 😊

Anonymkode: d7d69...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn og skal ikke ha fler, er nå over 50.

Mitt første barn fikk jeg naturlig da jeg var 35, men det var min første graviditet og vi prøvde fra jeg var 21.

Fikk tvillinger da jeg var 39. Hadde 3 IVF forsøk som ikke gikk og legen foreslo eggdonasjon. 

Tok eggdonasjon i Danmark og fikk tvillinger på første forsøk.

Lykke til alle sammen.

Ser noen skriver at legen ser hvor mange egg de har. Da jeg holdt på kunne de se eggposen, men ikke om det var egg i den. Håper teknologien har kommet lenger på dette nå.

På mitt siste IVF forsøk gikk jeg på den største dosen legen så en eggpose. Fikk valget om å ta den ut for å se om det var egg der eller ikke. Kostet den gang 23k å ta den ut noe jeg gjorde og den var dessverre tom.

Anonymkode: 3055a...8c1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Heisann, jeg kunne gjerne tenkt meg å høre fra dere andre «modne» prøvere om dere bruker noen vitamintilskudd eller lignende for å øke sjansene, og i så fall hva 😊

Jeg har begynt med Q10, i tillegg til vanlige multivitaminer (som også inneholder folsyre). Blir spennende å se om det har noen virkning 😊 

Vurderer å legge til et tilskudd av rødkløver (som egentlig er ment mot overgangsplager).. sies at det skal ligne på østrogen og bedre hormonbalansen. Er det noen her som har prøvd det?

Jeg er ikke helt 40, men tenke å svare på det med Coq10, ubiquinol (ikke ubiquinone, selv om det står mange steder at ubiquinone er bra nok). Fikk 6 egg ut nå sist, 3 ble befruktet og dyrket frem til blastoer. Ble gravid på første innsett av en av dem. Fant det ut i går, så kan ikke enda si om det virkelig har funket. 😅

Tidligere har jeg gått igjennom 3 offentlige forsøk der en hel haug med egg frafalt allerede dag 2. Av 12 egg ut første forsøk ble det bare 2 innsett av 2-dagers. Av 10 egg ut andre forsøk ble det 3 innsett av 2-dagers. Tredje forsøket gjorde de en stor feil og jeg ble satt igang for tidlig og fikk bare ett modent egg ut. Hadde da brukt CoQ10 et par uker. Det ene overlevde til innsett. Ble aldri gravid i det offentlige.

Men jeg ble altså gravid nå første innsett etter skikkelig oppstart av CoQ10 (brukt det daglig i 6mnd). Jeg er også eldre enn da jeg hadde første innsett uten Coq10, så det burde være vanskeligere nå i tillegg. Du burde begynne så fort som mulig hvis du planlegger graviditet da det tar 3 måneder å modne eggene og du burde ta CoQ10 minst så lenge for å få optimal effekt.

Lykke til!

Skal sies at jeg gjorde ganske mye annet også i tillegg til helt andre medisiner privat, men deler likevel min erfaring. Vitamin E kan også være et tips.

Anonymkode: 981d0...81e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 om ca 2 mnd, Har bestemt meg for og ta HVI (Er det det, det heter??) Eggutak, så bli gravid ved hjelp av donor (er alene) er det noen som vet hvordan prosessen er da? Tenkte og gjøre det i Danmark, billigste stedet jeg har sett hittil. Men når i syklusen tar dem egg uttak? Så må man tilbake når et egg er modent for så sette inn? Hvor lang tid tar det fra egg utag, til man kan sette inn igjenn? Reiser jeg tilbake til Norge, eller kan jeg bare bli på et hotell en dag eller noe? Hva er deres erfaring? Og dere som har gjort det, har dere gjort mange forsøk?

Anonymkode: ac6fd...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikke prøvd rødkløver faktisk men q10 og masse annet brukte vi :) vi spiste en neve vitaminer daglig både jeg og mannen min, og tror det hadde effekt. Han hadde egentlig nedsatt sperm og de fortalte at vi neppe kunne få barn uten ivf, men tydeligvis kunne vi det, men tror alle vitaminene hadde innvirkning. Leste også masse vitamintips fra Frøyaklinikken. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke helt 40, men tenke å svare på det med Coq10, ubiquinol (ikke ubiquinone, selv om det står mange steder at ubiquinone er bra nok). Fikk 6 egg ut nå sist, 3 ble befruktet og dyrket frem til blastoer. Ble gravid på første innsett av en av dem. Fant det ut i går, så kan ikke enda si om det virkelig har funket. 😅

Tidligere har jeg gått igjennom 3 offentlige forsøk der en hel haug med egg frafalt allerede dag 2. Av 12 egg ut første forsøk ble det bare 2 innsett av 2-dagers. Av 10 egg ut andre forsøk ble det 3 innsett av 2-dagers. Tredje forsøket gjorde de en stor feil og jeg ble satt igang for tidlig og fikk bare ett modent egg ut. Hadde da brukt CoQ10 et par uker. Det ene overlevde til innsett. Ble aldri gravid i det offentlige.

Men jeg ble altså gravid nå første innsett etter skikkelig oppstart av CoQ10 (brukt det daglig i 6mnd). Jeg er også eldre enn da jeg hadde første innsett uten Coq10, så det burde være vanskeligere nå i tillegg. Du burde begynne så fort som mulig hvis du planlegger graviditet da det tar 3 måneder å modne eggene og du burde ta CoQ10 minst så lenge for å få optimal effekt.

Lykke til!

Skal sies at jeg gjorde ganske mye annet også i tillegg til helt andre medisiner privat, men deler likevel min erfaring. Vitamin E kan også være et tips.

Kult, håper spiren sitter 💛

Laura80 skrev (2 timer siden):

Har ikke prøvd rødkløver faktisk men q10 og masse annet brukte vi :) vi spiste en neve vitaminer daglig både jeg og mannen min, og tror det hadde effekt. Han hadde egentlig nedsatt sperm og de fortalte at vi neppe kunne få barn uten ivf, men tydeligvis kunne vi det, men tror alle vitaminene hadde innvirkning. Leste også masse vitamintips fra Frøyaklinikken. 

Gratulerer med baby 💛

Til dere begge: Hvor mye q10 per dag spiste dere? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kult, håper spiren sitter 💛

Gratulerer med baby 💛

Til dere begge: Hvor mye q10 per dag spiste dere? 😊

600mg, fordelt på 2 måltider, så 300mg x 2 pr døgn. Var og er dyrt ja. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

600mg, fordelt på 2 måltider, så 300mg x 2 pr døgn. Var og er dyrt ja. 😅

Såpass 😊 har så langt holdt meg til doseringen som står på pakken (100mg), men burde kanskje øke da..😬 Opplevde du å få noen bivirkninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Såpass 😊 har så langt holdt meg til doseringen som står på pakken (100mg), men burde kanskje øke da..😬 Opplevde du å få noen bivirkninger? 

https://ivi-fertility.com/blog/coq10-for-egg-quality/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...